Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: واکنش پنتاگون به آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه، حمله توپخانه‌ها و جنگنده‌های صهیونیستی به نوار غزه+ عکس، واکنش بغداد به عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق، نامه امیرعبداللهیان به دبیران کل سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و نشست سازمان ملل درباره محدودیت «حق وتو» از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه و جهان در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش پنتاگون به آزمایش موشک قاره پیمای جدید روسیه

به دنبال آزمایش موفق موشک قاره پیمای جدید روسیه، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) چهارشنبه شب به وقت تهران واکنش نشان داد.

به گزارش منابع خبری، «جان کربی» سخنگوی پنتاگون در زمینه شلیک موشک «سارمت» ارتش روسیه گفت که روسیه طبق معاهده «نیو استارت» پیشتر به ایالات متحده درباره آزمایش این موشک قاره پیما اطلاع رسانی کرده بود و پرتاب این موشک اقدام تعجب آور نبود.

برخی منابع خبری نوشتند، اولین آزمایش روسیه روز چهارشنبه پس از تهدیدهای «ولادیمیر پوتین» در پاسخ به دخالت غرب در جنگ انجام شد.

پوتین در پیام تلویزیونی خطاب به ارتش روسیه گفت: «به شما بابت پرتاب موفقیت آمیز موشک بالستیک قاره پیمای سارمت تبریک می‌گویم.این سلاح واقعاً منحصربه‌فرد توان رزمی نیروهای مسلح ما را تقویت می‌کند.»

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که اهداف روسیه در پرتاب این کشور به طور کامل محقق شد.

«آلکسی لئونکوف» کارشناس نظامی روسیه معتقد است که وجود ۱۰ موشک بالستیک قاره پیمای سارمت برای از بین بردن همه آمریکا کفایت می‌کند. به گفته لئونکوف، یک فروند موشک سارمت قادر است بین ۶.۷۵ تا ۷.۵ مگاتن بار اتمی را حمل کند. این بار اتمی می تواند باعث مرگ ۳۷ میلیون نفر در مناطق پر جمعیت آمریکا شود. ۱۰ موشک می‌تواند همه جمعیت آمریکا را نابود کند.

حمله توپخانه‌ها و جنگنده‌های صهیونیستی به نوار غزه+ عکس

برخی رسانه‌های عربی بامداد پنجشنبه از ورود جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به آسمان نوار غزه و سپس شنیده‌شدن صدای انفجار در این منطقه خبر می‌دهند.

لحظاتی بعد وبگاه «یدیعوت آحارونوت» با تایید این خبر نوشت: «پس از شلیک موشک به سدیروت از نوار غزه، ارتش اسرائیل حمله به اهداف تروریستی در نوار غزه را آغاز کرد».

شبکه تلویزیونی «قدس» گزارش داد: «هواپیماهای جنگی اشغالگران یک سایت را در استان مرکزی نوار غزه بمباران کردند».

خبرگزاری «شهاب» نیز به نقل از خبرنگار خود در نوار غزه نوشت: «هواپیماهای بدون سرنشین [رژیم صهیونیستی] موضع مقاومت در غرب نصیرات را بمباران کردند».

وبگاه صهیونیستی یدیعوت در ادامه خبر داد: «هفت موشک به سایت عیسی البطران متعلق به حماس در مرکز نوار غزه شلیک شد».

شبکه «المیادین» هم گزارش داد: «یگان ضد هوایی گروه‌های مقاومت در حال هدف قرار دادن هواپیماهای جنگی اسرائیل هستند».

رسانه‌های فلسطینی در ادامه نوشتند: «اکنون تانک‌ها و توپخانه‌های اسرائیلی درحال شلیک به پست‌های دیدبانی در شرق اردوگاه البریج هستند. شرق خان‌یونس نیز هدف حملات توپخانه‌ای اشغالگران قرار گرفت».

ساعتی بعد، رسانه‌های فلسطینی خبر دادند که هواپیماهای جنگی رژیم اشغالگر قدس بار دیگر در حال حمله به نوار غزه، این بار در مناطق جنوبی هستند.

خبرگزاری شهاب نوشت که یک پایگاه متعلق به گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) در جنوب غزه هدف حمله صهیونیست‌ها قرار گرفته است.

همزمان با تجاوزگری صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی، بامداد پنجشنبه حداقل یک فروند راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف شلیک شد و به یک سکونتگاه غصبی در سدیروت برخورد کرد.

واکنش بغداد به عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق

بغداد با تکذیب ادعای هماهنگی آنکارا برای انجام عملیات نظامی در شمال عراق، حملات ترکیه را به شدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه عراق عملیات نظامی ترکیه در خاک این کشور را نقض آشکار حاکمیت، امنیت و تهدیدی برای تمامیت سرزمینی بغداد دانست.

ترکیه دوشنبه گذشته از آغاز عملیات نظامی فرامرزی با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع «پ. ک. ک» در شمال عراق خبر داد.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه بامداد دوشنبه اعلام کرد که عملیات نظامی فرامرزی این کشور با حضور نیروهای زمینی و هوایی علیه مواضع «پ. ک. ک» در شمال عراق آغاز شده است.

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که سفیر ترکیه را احضار و یادداشت اعتراضی شدیدی به وی تسلیم کرده که در آن عملیات نظامی آنکارا یکجانبه، خصمانه و تحریک آمیز توصیف شده است.

وزارت امور خارجه عراق ادامه داد که طرف ترکیه ای بهانه می آورد که اقدامات و نقض حاکمیت عراق در چارچوب دفاع از امنیت ملی این کشور صورت می گیرد، ولی ما هیچ پاسخی به یادداشت اعتراضی که به سفیر ترکیه تحویل دادیم، دریافت نکرده ایم و همچنان از مجاری رسمی و دیپلماتیک منتظر آن هستیم.

این وزارتخانه تاکید کرده است که عراق حق دارد از همه منابع، امکانات و نیروهای خود برای پاسخ به عملیات نظامی ترکیه در شمال کشور استفاده کند.

وزارت امور خارجه عراق گفته است که طرف ترکیه ای به ماده 51 منشور سازمان ملل استناد می کند که دفاع مشروع را پیش بینی کرده است، اما این ماده قابل استناد نیست زیرا اجازه نمی دهد حاکمیت کشورهای مستقل نقض شود.

عملیات فرامرزی ترکیه در شمال عراق با واکنش برهم صالح رئیس جمهوری، فواد حسین وزیر خارجه، مقتدا صدر رئیس جریان صدر و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق مواجه شد.

گردان‌های حزب الله عراق هم در بیانیه‌ای هدف ترکیه از تجاوز به خاک این کشور را تلاشی در راستای تسلط بر منابع نفتی و گازی عراق اعلام کرد و خواستار فعال سازی مقاومت و قیام مردمی برای مقابله با این تجاوز شد.

آناتولی روز چهارشنبه به نقل از رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گزارش کرد: عملیات نظامی ترکیه در سوریه و عراق برای کمک به امنیت کشور ادامه خواهد داشت.

به ادعای او، هدف ترکیه در عملیات «پنجه عقاب»، پاکسازی خاک عراق از سلطه نیروهای پ. ک. ک و تضمین امنیت مرزهای دو کشور است.

اردوغان همچنین گفته است در دوره‌ای هستیم که برای افزایش نفوذ سیاسی خود در عرصه منطقه‌ای و جهانی و در عین حال فعال کردن پتانسیل اقتصادی خود تلاش می‌کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید، سازمان‌های تروریستی دیگر قادر به انجام هیچ تجارتی در داخل کشور ما نیستند چرا که تا حد زیادی مانع از نفوذ و فرار آنها از مرزهای خود شده ایم.

ترکیه و پ.ک.ک از دهه ۸۰ قرن میلادی گذشته با هم می‌جنگند و بر اساس برخی گزارش‌ها، درگیری‌های دو طرف تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته داشته است.

نامه امیرعبداللهیان به دبیران کل سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ارسال نامه‌های جداگانه خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزیران خارجه کشورهای اسلامی، رویکرد دوگانه و سکوت برخی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی در قبال فلسطین را «عامل تشجیع رژیم آپارتاید اسرائیل برای تشدید نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین» دانست.

 حسین امیرعبداللهیان در این مکاتبات، نگرانی عمیق خود نسبت به وقایع اخیر در فلسطین شامل اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس در اهانت به قبله اول مسلمین و تهاجم وحشیانه به مردم نمازگزار و روزه‌دار فلسطین که منجر به زخمی شدن و دستگیری صدها تن از آنان شد را ابراز کرد.

امیرعبداللهیان در این نامه هرگونه تعرض و هتک حرمت نسبت به اماکن مقدس مورد احترام مسلمانان و جریحه‌دار کردن احساسات امت اسلامی و کشورهای مسلمان را مطرود و غیر قابل تحمل دانست.

وزیر امور خارجه همچنین اقدامات اخیر صهیونیست‌ها، به عنوان یکی از شواهد آشکار تداوم سیاسی ثابت و شرورانه کیان صهیونیستی برای تغییر هویت قدس را به شدیدترین لحن ممکن محکوم و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با الهام از آموزه‌های ناب دین مقدس اسلام و سایر ادیان الهی و مطابق با حقوق بین‌الملل، حمایت مستمر از مبارزات رهایی‌بخش و مقاومت مردم فلسطین با هدف تحقق کامل حقوق انسانی آن‌ها را در زمره اصول اساسی سیاست خارجی خود قرار داده است.

وی ضمن حمایت از بیانیه مورخ ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی درباره تحولات اخیر در سرزمین فلسطین، «رویکرد دوگانه و سکوت برخی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی را عامل تشجیع رژیم آپارتاید اسرائیل برای تشدید اقدامات ضد انسانی و ناقض حقوق بشر و حقوق انسان دوستانه علیه فلسطین» دانست.

رئیس دستگاه سیاست خارجی بر ضرورت اقدام فوری و قاطع جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد به‌ویژه شورای امنیت آن در انجام وظایف خود در زمینه حمایت از مقاومت مردم فلسطین تاکید و درخواست کرد تحولات دو هفته اخیر فلسطین اشغالی در دستور کار فوری سازمان ملل متحد قرار گیرد.

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: استقرار صلح پایدار و عادلانه در منطقه تنها با رفع کامل اشغال فلسطین، بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین خویش، تعیین نظام آینده فلسطین بر اساس یک همه‌پرسی با حضور کلیه ساکنین اصلی آن و در نهایت تشکیل دولت مستقل و یکپارچه فلسطین به پایتختی قدس شریف بر مبنای طرح سیاسی ثبت شده جمهوری اسلامی ایران نزد دبیرخانه سازمان ملل متحد، میسر است.

نشست سازمان ملل درباره محدودیت «حق وتو»

نزدیک به ۴۰ کشور قصد طرح پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی سازمان ملل دارند که هدفش پاسخگو کردن پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت این سازمان، به هنگام به کارگیری این امتیاز است.

به گزارش پایگاه وی.او.ای، این قطعنامه در صورت تصویب مجمع عمومی سازمان ملل را ملزم خواهد کرد به اینکه هنگامی که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی انگلیس، چین، فرانسه،‌ روسیه یا آمریکا، از حق وتوی خودشان برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌ای در شورا استفاده کنند، نشستی را برگزار کند.

لیختنشتاین که پیش برنده این طرح است، در توئیتر اعلام کرد که قرار است هفته آینده پشتیبان‌های این طرح رسما متن پیش‌نویس را به امید تصویب زودهنگامش در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کنند. دولت لیختنشتاین تصریح کرد: این قطعنامه یک گام معنادار در راستای قدرتمند کردن مجمع عمومی و تقویت چندجانبه‌گرایی است.

در بیانیه این کشور آمده است: پشتیبان‌های این طرح رسما هفته آینده پیش‌نویس قطعنامه را به کشورهای عضو ارائه خواهند کرد و این گام بعدی در این پروسه است. ما همه کشورها را تشویق می‌کنیم به این که از تصویب زودهنگام این قطعنامه حمایت و پشتیبانی و آن را دنبال کنند.

اخیرا مجمع عمومی سازمان ملل با برگزاری یک نشست ویژه اضطراری در واکنش به بحران جنگ در اوکراین، اقدام به مداخله در قبال این بحران کرد. این مجمع طی دو رای‌گیری، روسیه را از بابت این حمله محکوم کرده و خواستار آن شد که اجازه ورود کمک‌های انساندوستانه به اوکراین را بدهد. هر دو رای‌گیری بعد از آن رخ دادند که روسیه با حق وتویش یک بار جلوی برخورد شورای امنیت را گرفت و بار دوم نیز به استفاده از این حق وتو تهدید کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل در سومین رای‌گیری خود در قبال جنگ اوکراین چندی پیش در اقدامی شدیدا نادر رای به معلق ساختن عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل داد.

آمریکا اعلام کرد از اقدام لیختنشتاین در پیشبرد قطعنامه مذکور حمایت کرده و خودش از پشتیبان‌های آن است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت، زمان‌هایی هست که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت به این تصمیم می‌رسد که یک قطعنامه خاص منجر به پیشبرد صلح و امنیت بین‌المللی نخواهد شد و برای آن از وتو استفاده خواهد کرد اما آنها باید آماده توضیح دادن درباره تصمیمشان باشند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای گفت: آمریکا از الگوی شرم‌آور روسیه در سوءاستفاده از امتیاز حق وتو، در طی دو دهه گذشته، نگران است.

به گفته سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، اگر قطعنامه پیشنهادی لیختنشتاین تصویب شود، گامی بلند در راستای پاسخ‌گویی، شفافیت و مسئولیت‌پذیری اعضای دائم شورای امنیت برداشته می‌شود.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود نوشت که قطعنامه پیشنهادی لیختنشتاین از حمایت ۵۰ کشور دیگر، از جمله آمریکا، برخورد است. در قطعنامه پیشنهادی لیختنشتاین از ۱۹۳ عضو مجمع عمومی خواسته شده تا «ظرف ۱۰ روز کاری، پس از اعمال حق وتو، جلسه‌ای برای توجیه شرایط استفاده از حق وتو برگزار کنند.»

از زمان نخستین مورد استفاده از حق وتو در ۱۹۴۶، مسکو تاکنون ۱۴۳ مرتبه، بسیار بیشتر از سایر اعضای دائم شورای امنیت، از حق وتو خود استفاده کرده است. آمریکا ۸۶ مرتبه، بریتانیا ۳۰ مرتبه، و چین و فرانسه هر کدام ۱۸ بار از «حق وتو» خود استفاده کرده‌اند. بریتانیا، ایالات متحده، فرانسه، چین و روسیه پنج عضو دائم «شورای امنیت» هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ماه رمضان میانکاله دعای روز هجدهم رمضان شب قدر تحولات خاورمیانه تحولات بین المللی روسیه چین اروپا آمریکا ایران و آمریکا ماه رمضان میانکاله دعای روز هجدهم رمضان شب قدر عملیات نظامی ترکیه در شمال موشک قاره پیمای جدید روسیه وزارت امور خارجه عراق مجمع عمومی سازمان ملل سازمان همکاری اسلامی ترکیه در شمال عراق دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد سازمان ملل ایالات متحده بیانیه ای نوار غزه بین المللی توپخانه ها حق وتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۰۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان

وزیر دفاع روسیه در سفر به آستانه برای شرکت در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای با همتای قرقیزستانی خود دو توافقنامه همکاری امضا کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع روسیه، امروز(جمعه) اعلام کرد که "سرگئی شویگو" وزیر دفاع این کشور و "باکتیبک بکبولوتوف" همتای قرقیزستانی خود دو توافقنامه همکاری امضا کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که شویگو، امروز برای شرکت در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای وارد آستانه شد و دیداری کاری با بکبولوتوف داشت.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: این دو توافقنامه بین وزارت‌خانه‌های دو کشور در زمینه تبادل اطلاعات و تعامل و همکاری در حوزه کاوش و ارزیابی تشعشع و محیط شیمیایی و بیولوژیکی انجام شد.

وزرای دفاع دو کشور همچنین درباره مسائل مرتبط با همکاری نظامی و چشم‌انداز ترسیم‌شده همکاری‌های بیشتر گفت‌وگو کردند.

شویگو در این دیدار  گفت: در شرایط نظامی-سیاسی فعلی، همکاری بین کشورهای ما عامل مهمی در حفظ ثبات و امنیت در آسیای مرکزی و منطقه به طور کلی است. ما در چارچوب دوجانبه و در سازمان همکاری شانگهایی و کشورهای مستقل متحدالمنافع و سازمان پیمان امنیت جمعی تعامل نزدیکی داریم. برنامه توسعه شراکت راهبردی بین روسیه و قرقیزستان در حوزه دفاعی را، ثابت قدم اجرا می‌کنیم.

به گفته وزیر دفاع روسیه، قرقیزستان همواره  یکی از شرکای راهبردی و متحدی قابل اطمینان برای روسیه بوده است و این دو کشور در حال بروزرسانی و اصلاح قوانین خود در زمینه همکاری‌های نظامی هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان
  • آژیر خطر در کریات شمونا از بیم حمله پهپادی به صدا درآمد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • ۲ ژنرال صهیونیست: حمله به رفح خطرناک‌تر از تمام عملیات‌های ارتش در نوار غزه است
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • آمادگی کره شمالی برای آزمایش یک سامانه موشک‌انداز جدید
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف