Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی متن کامل طرح بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش راندمان کارخانه‌های سیمان کشور را منتشر کرد.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه پارلمانی ایران اکونومیست اظهار کرد: صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقش اساسی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی هر کشوری ایفا می‌کند و امروزه این صنعت به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم، پرشتاب و تأثیرگذار در توسعه و رشد صنعتی کشورها محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در حال حاضر در کشور ۷۷ کارخانه سیمان وجود دارد که نزدیک به ۷۵ میلیون تن سیمان تولید می‌کنند و با راه‌اندازی این کارخانه‌ها تعداد کارخانه سیمان در کشور به ۸۷ کارخانه افزایش خواهد یافت و مجموع تولید سیمان به بیش از ۱۲۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

قادری تصریح کرد: برابر محاسبات اولیه در کشور برای تولید هر تن سیمان به طور متوسط ۱۱۵ متر مکعب گاز طبیعی و ۱۲۰ کیلووات برق مصرف می‌شود. هر ساله در فصل زمستان همزمان با برودت هوا، گاز شرکت‌های سیمانی قطع می‌شود. مازوت همواره به عنوان سوخت جایگزین در این صنعت مطرح می‌شود و دارای اثرات مخرب زیست محیطی زیادی است.

وی ادامه داد: روند مصرف انرژی در کارخانه‌های سیمان بسیار بالاتر از مقادیر جهانی است و ادامه این وضعیت هزینه‌های بسیاری را به کارخانه‌های سیمان تحمیل می‌کند و با به روز شدن نرخ حامل‌های جهانی در سال‌های آتی این صنعت از ادامه روند تولید ناتوان خواهد بود و متاسفانه علاوه بر بیکاری هزاران نفر تبعات سنگینی را بر بخش‌های عمرانی و ساختمانی کشور تحمیل خواهد کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس عنوان کرد: هدف از اجرای این طرح کمک به بهینه‌سازی مصرف انرژی کارخانه‌های سیمان کشور است. این طرح علاوه بر کاهش مصرف سوخت در کشور و رعایت الزامات زیست محیطی سبب، به شکوفایی و سودآوری این صنعت کمک خواهد کرد.

قادری بیان کرد: در وضعیت فعلی مصرف برق و گاز کارخانه‌های سیمان کشور می‌بایست مطابق استانداردها و الگوهای جهانی به ترتیب تا ۲۵٪ برق و ۳۵٪ گاز کاهش یابد تا حداقل به مصارف متعارف انرژی برسد (از محل این بهسازی مصرف انرژی نزدیک به ۲.۷ هزار مگاوات برق و در حدود ۲.۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال صرفه‌جویی می‌شود)

متن طرح:

ماده واحده- کلیه کارخانه‌های سیمان کشور مکلفند از محل تسهیلات اعطایی سیستم بانکی که با کمک بانک مرکزی و وزارت صمت تامین و پرداخت می‌شود و منابعی که از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر با تصویب شورای اقتصاد اختصاص می‌یابد.

۱- انرژی تمامی بخش‌های اداری و نگهبانی و محوطه کارخانه را از انرژی‌های تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی و ...) تامین کنند.

۲- با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی (تعویض سیستم گرمایش و آجرهای نسوز کوره دوار و همچنین جایگزینی سیستم غلطک به جای سیستم آسیاب‌های قدیمی)، مصرف گاز و برق خود را مطابق الگوی‌های نرم استاندارد کاهش دهند.

تبصره ۱- کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صمت، نیرو و نفت بر اجرای این طرح‌ها و نحوه اجرای آنها در کارخانجات سیمان بر بهینه‌سازی مصرف انرژی در سه بخش مورد اشاره (بهسازی کوره دوار _ بهسازی آسیاب به سیستم غلطک و تجدیدپذیر کردن بخش اداری و ...) نظارت داشته و پرداخت وام و کمک‌های دولتی منوط به تایید این کمیته می‌باشد.

تبصره ۲- اجرای این طرح از زمان ابلاغ این قانون در دو سال اول برای تمامی کارخانه‌های سیمان تشویقی بوده و از سال سوم به بعد مشمول جریمه‌های مرتبط با پرداخت قیمت صادراتی حامل‌های انرژی (برق، گاز و مازوت) می‌شود.

تبصره ۳- وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند گاز و برق کارخانجاتی را که طرح بهینه‌سازی را اجرا کرده‌اند را در زمستان و تابستان (ماه‌های سرد و گرم سال) را قطع نکنند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: شورای اقتصاد ، شیراز ، صمت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شورای اقتصاد شیراز صمت کارخانه های سیمان کشور بهینه سازی مصرف انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۸۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی و رفع افت ولتاژ پست برق مالکریم در مسجدسلیمان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، علی اسدی گفت: پست برق "مالکریم" که برق مناطق مهمی از مسجدسلیمان را تامین می‌کند از ۱۳۲ به ۳۳ و ۱۱ کیلوولت افزایش و رفع افت ولتاژ شد.

وی افزود: با ساخت فونداسیون جدید، یک ترانس قدیمی این پست با ظرفیت ۲۷ مگاولت آمپر تعویض و یک ترانس نو با قابلیت‌های جدید جایگزین شد.

اسدی با بیان اینکه ارزش سرمایه‌گذاری این طرح با بیش از ۳۸۷ میلیارد ریال است، ادامه داد: ترانس قدیمی موجود در پست به صورت "آفلود تپ‌چنجر" است که برای افزایش و کاهش ولتاژ باید ترانس خاموش می‌شد ولی با نسب ترانس جدید با قابلیت "آنلود تپ‌چنجر" تغیرات ولتاژ بدون خاموشی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه پست برق فوق توزیع "مالکریم" در مجموع ۷۷ مگاولت آمپر ظرفیت دارد، اضافه کرد: با بهینه‌سازی و نوسازی صورت گرفته در این پست، حوادث ناخواسته کاهش و تامین برق شهر مسجدسلیمان برای گذر از پیک تابستان جاری بهبود پیدا کرده است.

وی می‌گوید: این طرح با هدف آماده‌سازی شبکه انجام شده که پیش از این چند پست برق فوق توزیع در شهرستان‌های شوشتر، ماهشهر و کرخه بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت شده است.

شرکت برق منطقه‌ای خوزستان مسئولیت تامین و انتقال برق در ۲ استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد.

دیگر خبرها

  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • بنگاه‌های اقتصادی موظف به بکارگیری نیروهای بومی رزن هستند
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • بهسازی و رفع افت ولتاژ پست برق مالکریم در مسجدسلیمان
  • مصرف بهینه آب در استان بوشهر ضروری است
  • تیغ شدت مصرف انرژی روی گلوی اقتصاد ایران
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیرابجاد می شود