Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@03:50:06 GMT

هشدار نسبت به شیوع هپاتیت در 12 کشور

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۶۶۱۴۶

سویه گزارش شده در 12 کشور باعث ایجاد حداقل 169 مورد در کودکان خردسال می شود که بیشتر آنها در بریتانیا هستند.

به گزارش ایلنا، سازمان بهداشت جهانی تایید کرده است که حداقل یک کودک بر اثر نوع مرموز هپاتیت شدید جان خود را از دست داده است که اکنون در 12 کشور این بیماری گزارش شده است.

و از 169 مورد نادر هپاتیت حاد، التهاب کبد، در کودکان خردسال وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این تعداد، 17 نفر آنقدر بیمار شدند که نیاز به پیوند کبد داشتند.

بیشترین موارد عفونت در بریتانیا با - 114 - مبتلا است، پس از آن اسپانیاست که 13 مورد را ثبت کرده است، و اسرائیل با 12 مورد.

شیوع به ایالات متحده، دانمارک، ایرلند، هلند، ایتالیا، فرانسه، نروژ، رومانی و بلژیک نیز گسترش یافته است.

در حالی که هپاتیت خفیف کودکان بی سابقه نیست اما هپاتیت شدید در کودکان قبلاً سالم نادر بود.

مقامات بهداشتی در حال بررسی این بیماری مرموز هستند که جوانان یک ماهه تا 16 ساله را تحت تاثیر قرار داده است، زیرا مجموعه ای از موارد در اسکاتلند از ژانویه تا اواسط آوریل شناسایی شده است.

سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه ای با Stat ، یک وب سایت خبری سلامت ایالات متحده، کشورها را تشویق کرده است که موارد مشابه را گزارش دهند.

ریچارد پبادی، از تیم بیماری‌زای سازمان جهانی بهداشت با تهدیدات بالا، گفت: «اگرچه ارقام زیاد نیستند، اما پیامدهای آن بسیار شدید بوده است.

این موارد هنوز غیرمعمول‌تر هستند، زیرا به هیچ یک از پنج گونه معمولی ویروس - هپاتیت A، B، C، D و E مرتبط نیستند.

دانشمندان در حال حاضر بر این باورند که یک آدنوویروس، یک نوع ویروس که می تواند باعث سرماخوردگی معمولی شود، می تواند پشت موج موارد حاد هپاتیت باشد. حداقل 74 کودک مبتلا به عفونت آدنوویروس مثبت بوده اند.

اما در حالی که آدنوویروس 41 با هپاتیت در کودکان نقص ایمنی مرتبط است، هرگز مشخص نشده است که این بیماری را در کودکان سالم قبلی ایجاد کند.

مدیر بهداشت عمومی اسکاتلند، جیم مک منامین، به رویترز گفت که بررسی برای درک اینکه آیا یک آدنوویروس جهش یافته است و باعث بیماری شدیدتر شده است یا اینکه می‌تواند «همراه» با یک ویروس دیگر، از جمله احتمالاً Sars-CoV-، باعث ایجاد مشکلات شود، در حال انجام است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، هر گونه ارتباط این بیماری با واکسن‌های کووید-19 رد شده است، زیرا اکثریت قریب به اتفاق کودکانی که بیمار شده‌اند واکسینه نشده‌اند.

دانشمندان دیگر گفتند کاهش ایمنی در نتیجه کاهش اختلاط اجتماعی در طول همه گیری می تواند توضیحی برای این مساله باشد.

علائم هپاتیت شامل ادرار تیره، زردی چشم و پوست، بیماری، خستگی، تب، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم، مدفوع روشن و درد مفاصل است.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۶۶۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان عاری از بیماری مالاریا

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، همایون امیری با اشاره به ۲۵ آوریل روز جهانی مالاریا گفت: سازمان جهانی بهداشت با نامگذاری روزی به نام روز جهانی مالاریا، بر مبارزه جمعی و آگاهانه با هدف جهانی عاری از مالاریا، تاکید می‌کند. شعار سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی مالاریا در سال ۲۰۲۴، «پیاده‌سازی استراتژی‌های جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا به ویژه در مناطق محروم» تعیین شده است.

وی افزود: مالاریا یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های عفونی شناخته شده در جهان است و هنوز در بسیاری از کشور‌ها از مشکلات مهم بهداشتی است. انگل این بیماری توسط نیش پشه‌های آنوفل آلوده، از فرد بیمار به فرد سالم منتقل و موجب بروز بیماری می‌شود. پشه آنوفل بومی ایران است.

امیری با بیان اینکه در تمام مناطق کشور، گونه‌های مختلف این پشه وجود دارد، ادامه داد: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بیشترین موارد مالاریا بومی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مهمترین علائم بیماری شامل تب، لرز، تهوع و استفراغ، خستگی و رنگ پریدگی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: با توجه به اهمیت این بیماری، بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران برنامه حذف مالاریا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی می‌گوید: در خوزستان با انجام اقداماتی مانند بیماریابی فعال، اجرای نظام مراقبت سندرمیک و اجرای مراقبت حشره‌شناسی، در ۱۰ سال اخیر هیچ موردی از «انتقال محلی» بیماری مالاریا مشاهده نشده و همه بیماران شناسایی‌شده، در خارج از خوزستان آلوده شده‌اند و این روند موجب شده است خوزستان به هدف حذف مالاریا دست یابد.

همایون امیری افزود: بیماریابی فعال در جمعیت‌های هدف به منظور پیشگیری از انتقال بیماری انجام می‌شود و پرسنل بهداشت علاوه بر اینکه در طول ماه در مناطق مختلف کار شناسایی این بیماری را از طریق نمونه‌گیری از افراد مشکوک و بررسی آب‌های راکد رصد می‌کنند، در صورت شناسایی یک فرد مبتلا، اخذ نمونه از اطرافیان وی و همچنین درمان و پیگیری مبتلایان را نیز بر عهده دارند.

به گفته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان؛ همه مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات بیماریابی و درمان مالاریا را دارند.  

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • هشدار برای پرهیز از مصرف قارچ در طبیعت
  • پلمب یک فروشگاه زنجیره‌ای در آبادان
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان