شروع کنسرتها با بلیط ۷۰۰ هزارتومانی/ هیچ کس به فکر مخاطب نیست!
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۹۵۷۳
بعد از دو سال تعطیلی کنسرتهای موسیقی، حالا در کیش و تهران و شهرهای دیگر قیمت بلیطهای نجومی این کنسرتها گاها تا ۷۰۰ هزار تومان، دیدن کنسرت را محدود به قشر مرفه و پولدار جامعه کرده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بدون شک کرونا به برگزاری رویدادهای فرهنگی از سینما، تئاتر، برگزاری نمایشگاههای کتاب گرفته تا کنسرت های موسیقی ضربه ها و خسارتهای زیادی وارد کرد به طوری که هنوز با وجود واکسیناسیون عمومی و کاهش فوتی های کرونا بسیاری از سالنهای سینما و تئاتر نتوانسته اند به دوران ماقبل کرونا برگردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید در این میان، گروه های موسیقی ضربات سهمگین تری از این ویروس منحوس دریافت کردند؛ چون به هر حال با وجود دوران کرونا گروه های فیلم سازی چه در تلویزیون، سینما و یا شبکه نمایش خانگی با رعایت پروتکل های بهداشتی به کار خود ادامه دادند اما گروه های موسیقی چون چندین سال است که عملا با برگزاری کنسرت های خود در شهرهای مختلف، کسب درآمد می کنند و چون برگزاری کنسرت های موسیقی در دوران کرونا با خطرات بسیار انتشار ویروس همراه بود، دو سالی کمتر کنسرتی برگزار شد.
اساسا شرایط رفتن به کنسرت و آن شور و هیجانی که در زمان دیدن اجراها بوجود می آید، باعث می شود تا تماشاگران نتوانند پروتکل های بهداشتی را به درستی رعایت کنند و تفاوت زیادی با دیدن فیلم در سینما دارد.
و حالا پس از دو سال تعطیلی کنسرت های موسیقی، کم کم شرایط برای برگزاری آنها فراهم شده و بسیاری از خوانندگان موسیقی به خصوص پاپ، در شهرهای مختلف بویژه در کیش و تهران، برنامه های اجرای خود را منتشر و در حال فروش بلیط هستند تا دوباره چراغ موسیقی را در کشور روشن کنند.
اما نکته ای که این سط نگاه اغلب رسانه ها و مخاطبان این کنسرت ها را به خود جلب کرده، افزایش قیمت بلیط های این کنسرت هاست که گاها به 700 هزارتومان هم می رسد که با این رقم های به نسبت نجومی، عملا دیدن کنسرت به یک سری افراد پولدار جامعه محدود و خلاصه می شود و سهم باقی مردم نگاهی حسرت آمیز به این ماجراست.
هرچند تهیه کنندگان موسیقی افزایش اجاره بهای سالن های برگزاری کنسرت را دلیل اصلی این افزایش قیمت عنوان می کنند و سالن دارها نیز توپ را در زمین افزایش بی رویه تورم این دو سال اخیر انداخته اند و این وسط هیچ کس به فکر مخاطبان و تماشاگران این کنسرت ها نیست که بدون هیچ حمایتی باید برای دیدن یک کنسرت موسیقی با خانواده، چند میلیون هزینه کنند.
شاید یکی از راه های حمایت از این مخاطبان، برگزاری کنسرت های موسیقی خیابانی و دعوت از خوانندگان مطرح با حمایت از ارگان های خدما شهری مانند شهرداری ها باشد؛ نمونه ای که در شب های ماه رمضان در بوستان آب و آتش شاهد آن بودیم.
گروه «بیدل» به خوانندگی و سرپرستی حسام الدین سراج، سالار عقیلی، گروه موسیقی «کایر»، علی قمصری، وحید تاج و محمد اصفهانی خوانندهها و گروههای موسیقی ایرانی و نواحی بودند که به ترتیب از پنجم تا دهم اردیبهشت در بوستان آب و آتش برای مردم شهر تهران کنسرت خیابانی را در فضای باز و در قالب یک اجرای رایگان روی صحنه بردند و اتفاقا با استقبال فراوان مردم روبرو شدند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: کنسرت های موسیقی برگزاری کنسرت کنسرت ها دو سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۹۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/