Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان،  رحمان فرمانی در اولین جلسه پایش و حفاظت برخط برج مقبره‌های ایران با طراحی و ساخت ربات هوشمند با حضور ویدیو کنفرانسی مشاور وزیر در امور فناوری‌های نوین و مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که به صورت پایلوت در استان گلستان و برای میراث جهانی گنبدقابوس برگزار شد، بیان کرد: حفاظت و حراست از آثار تاریخی از جمله وظایف مهم این وزارتخانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: امروزه برای حفاظت و حراست کارآمد از آثار تاریخی باید از فناوری‌های نوین بهره برد تا علاوه بر استفاده بهینه از نیروی انسانی و اعتبارات موجود که با تعداد آثار تاریخی همخوانی ندارد، پایش آثار را به شکلی دقیق و هوشمند اجرایی کرد.

فرمانی خاطرنشان کرد: پیرو پیشنهاد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با موضوع پایش و حفاظت برج مقبره‌های ایران با طراحی و ساخت ربات هوشمند، گلستان به عنوان نخستین استان کشور، طرح پایش و حفاظت از میراث جهانی قابوس با طراحی و ساخت ربات هوشمند قابوس را در راستای تحقق شعار سال جاری با عنوان "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین"به وزارت میراث‌فرهنگی پیشنهاد کرد که مورد موافقت واقع شد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، پایش، نمونه‌برداری، بوته زدایی، گردگیری، سم‌پاشی با میکرو جت و امکان تزریق ملات را از جمله قابلیت‌های ربات هوشمند قابوس عنوان کرد و گفت: برای اجرای این پروژه، طراحی و ساخت ربات هوشمند قابوس به دانشگاه گلستان با همکاری پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد اجرای طرح و ساخت این ربات در چهار مرحله تدوین شده است و با آغاز این طرح کار ساخت این پروژه حدود یک سال و نیم به طول خواهد انجامید.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در امور فناوری‌های نوین هم در این نشست گفت: استفاده از فناوری در پایش و حفاظت آثار تاریخی اقدامی بسیار ارزشمند است و وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این گونه طرح‌ها حمایت ویژه خواهد کرد.

احمد خورشیدسوار خاطرنشان کرد: می‌توانیم با پیشنهاد این طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از این طرح حمایت‌های اعتباری داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و مقبره "قابوس بن وشمگیر"، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری قمری است که بر فراز تپه‌ای خاکی در مرکز شهر گنبدکاووس بنا شده‌ است.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا راس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته به ۵۵ متر می‌رسد که اگر ارتفاع ۱۵ متری تپه‌ای که برج روی آن بنا شده را به آن اضافه کنیم، به ارتفاع ۷۰ متری این بنا از سطح زمین می‌رسیم.

این بنای تاریخی به شماره ۸۶ درسال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است و در دهم تیر سال ۱۳۹۱ هم در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

شهرستان تاریخی گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

برچسب‌ها گنبدکاووس گلستان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس گلستان میراث فرهنگی گنبدکاووس گلستان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی پایش و حفاظت میراث جهانی آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۰۹۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، حسن محمدی ادیب در دیدار با مسئولان بانک گردشگری اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۹۰ پروژه در حوزه گردشگری استان اردبیل در حال اجرا است که سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ همتی در این پروژه‌ها انجام می‌شود و نشان‌دهنده حرکت رو به جلوی گردشگری استان اردبیل است.

وی افزود: ما از بانک گردشگری به‌عنوان یک بانک تخصصی و متولی در حوزه گردشگری انتظار داریم که در حوزه گردشگری اردبیل با توجه به پتانسیل‌های موجود فعالیت ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل حمایت ویژه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری انجام می‌دهد و موافقت اصولی بی‌نام برای مناطق و پروژه‌های مستعد در استان صادر شده است که بانک گردشگری می‌تواند در این راستا با مشارکت سرمایه‌گذاران در این موارد فعالیت کند.

محمدی ادیب ادامه داد: همچنین مطابق توافقات اولیه به‌دست آمده تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان با بانک گردشگری در راستای همکاری‌های بیشتر و تعریف ساز و کارهای حمایتی تفاهمنامه امضا می‌کنند تا بتوانیم از ظرفیت مجموعه‌های گردشگری استان و منابع بانک گردشگری برای رونق و توسعه این صنعت در استان استفاده کنیم.

کد خبر 748853

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود