Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@05:25:41 GMT

هیچ‌گاه روز فتح خرمشهر را فراموش نمی‌کنیم

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۷۳۹۱۱

هیچ‌گاه روز فتح خرمشهر را فراموش نمی‌کنیم

تکاور نیروی دریایی ارتش ایران گفت: روز فتح خرمشهر روز به‌یاد ماندنی بود که هیچ‌گاه آن روز را فراموش نخواهیم کرد، آن روز همه اشک شوق می‌ریختند و نماز شکر به جا می‌آوردند.

ناخدا یکم هوشنگ صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سالروز فتح خرمشهر اظهار کرد: جوانان باید بدانند پیشینیان در جبهه جنگ نابرابر عراق و ایران چه کردند، گاهی صحبت‌های عجیبی از جمله غافل‌گیری ارتش در اوایل جنگ بیان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ناخدا مدنی‌نژاد، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش، بیست‌وسوم شهریورماه ۱۳۵۹ به بوشهر رفت و قرارگاه مقدم جنگ را تأسیس کرد، ناگفته نماند که جنگ با عراق از خردادماه ۱۳۵۸ آغاز شد.

تکاور نیروی دریایی ارتش ایران تصریح کرد: اوایل خردادماه ۱۳۵۸، فرمانده کلاه سبزها بودم، نیروهای ما به ویژه ژاندارمری دائم در مرز درگیری داشتند و کار به جایی رسید که استاندار خوزستان از فرمانده دریایی خواست، یک‌دسته تکاور برای کمک به شهربانی، یک‌دسته برای پاسگاه ژاندارمری بین شلمچه تا خرمشهر و یک‌دسته برای امنیت پتروشیمی بندر امام بفرستد، این نیروها روزانه وضعیت، اطلاعات و تحرکات دشمنان را برای ما ارسال می‌کردند.

وی در خصوص روزهای مقاومت مردم خرمشهر در مقابل رژیم بعث عراق گفت: من فرمانده عملیات ۳۴ روز مقاومت خرمشهر بودم و به عنوان فرمانده گردان یکم تکاوران و نیروهای مدافع خرمشهر با تعداد معدودی در مقابل دو لشکر عراق جنگیدیم، عراق بنا داشت، در یک روز خرمشهر و در سه روز خوزستان را تصرف کند، به همین دلیل حمله را از شلمچه با دو لشکر زرهی و مکانیزه آغاز کرد. این در حالی است که ما با یک گردان ۸۰ نفره کلاه سبز، کماندو، تکاور و آموزش دیده مقابل نیروهای عراقی جنگیدیم.

صمدی خاطرنشان کرد: با تعدادی نیروهای مردمی و نیروهای مختلف ارتش که به حدود ۱۵۰۰ نفر (به اندازه دو گردان) می‌رسیدند، مأموریت یک روزه ارتش عراق را به ۳۴ روز کشاندیم که تلفات بسیاری دادند.

وی گفت: از بیست‌وچهارم تا بیست‌وهشتم مهرماه ۱۳۵۸ دو تیپ زرهی عراق وارد خرمشهر شد، این در حالی بود که دیگر تانک‌کشی و نفربر کشی برای مدافعان خرمشهر مسأله‌ای عادی بود.

تکاور نیروی دریایی ارتش ایران افزود: در طول ۳۴ روز حدود ۱۰۳ نفر از گردان من به شهادت رسیدند، البته بعدها به تعداد شهدا افزوده شد و در عملیات الی‌بیت‌المقدس هم تعدادی شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کردیم.

وی اظهار کرد: روز دوم خرداد پرسنل ما وارد خرمشهر شدند با اینکه ورود ممنوع بود، اما تعدادی غواص و تعدادی با قایق بودند و مشتاق بودند که خود را به هر نحوی به خاک خرمشهر برسانند از این رو، سوم خردادماه الحاق یگان‌ها انجام و آزادی خرمشهر محقق شد.

صمدی افزود: در نهایت عهدی که نیروهای دریایی ارتش روز خروج از خرمشهر با خدای خود بسته بودند، تحقق پیدا کرد؛ عهد ما این بود که خدایا به ما این توفیق را بدهد که از همین مکانی که از خرمشهر در چهارم آبان‌ماه ۱۳۵۹ خارج شدیم، دوباره از همین مکان وارد خرمشهر شویم.

وی ادامه داد: ای‌کاش می‌توانستیم آن زمان از دوربین‌ها استفاده کنیم و لحظات فتح خرمشهر را به ثبت برسانیم، اما متأسفانه فیلم‌برداری و عکس‌برداری ممنوع بود، اما وقتی همه به خاک خرمشهر پا گذاشتند، گریه می‌کردند و اشک شوق می‌ریختند و زمین را می‌بوسیدند و خدا را شکر می‌کردند و نماز شکر به‌جا می‌آوردند.

تکاور نیروی دریایی ارتش ایران در پایان تصریح کرد: روز فتح خرمشهر روز به‌یاد ماندنی بود که هیچ‌گاه آن روز را فراموش نخواهیم کرد.

کد خبر 577198

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سالروز فتح خرمشهر آزادسازی خرمشهر جنگ خاطرات جنگ تحمیلی جنگ تحمیلی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تکاور نیروی دریایی ارتش ایران روز فتح خرمشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۷۳۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود

فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش، گفت: امروز دومین مرحله مردمیاری و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز در مناطق سیل زده شهرستان دشتیاری و روستاهای اطراف آن انجام شد.

به گزارش ایسنا،‌ ناخدا دوم علی خزائی، فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش، با اشاره به اقدامات این پایگاه در کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان، گفت: در پی بارندگی در جنوب شرق کشور و خسارات‌ وارد شده به شهرستان دشتیاری و روستاهای اطراف، نیروی دریایی ارتش، برابر اوامر سلسله مراتب فرماندهی و با هدف کمک به مردم سیل‌زده در این مناطق به امدادرسانی و تامین نیازهای اساسی مردم پرداخت.

فرمانده پایگاه دریایی پسابندر نیروی دریایی ارتش ادامه داد: پایگاه نیروی دریایی پسابندر با تمام توان و تجهیزات خود و با همکاری دیگر نهادها و سازمان ها، نسبت به تهیه کالاهای اساسی مورد نیاز اقدام کرد و امروز در دومین مرحله، این کالاها در بین مردم شهرستان دشتیاری و روستاهای اطراف تقسیم شد.

ناخدا دوم خزائی، همچنین از استمرار آمادگی نیروی دریایی ارتش برای امداد به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان خبر داد و خاطرنشان کرد: تا زمانی که مشکل سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان رفع نشود کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش آماده خدمت‌رسانی به این عزیزان هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • تداوم کمک‌رسانی نیروی دریایی ارتش به مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان
  • خدمتگزاری به مردم افتخاری بزرگ برای نیروهای مسلح است
  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می شود
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی