Web Analytics Made Easy - Statcounter

 ۱۲ سال پیش قانون ساماندهی پیش‌فروش مسکن در مجلس تصویب شد. درست قبل از تصویب این قانون پروژه‌هایی با عنوان «نگین غرب»، «شفق»، «مروارید» و ... به مردم معرفی و پیش‌فروش شد، اما بعد چند سال مردم متوجه شدند هر یک واحد به ۱۵ نفر پیش‌فروش شده است. این آشفتگی باعث شد تا در همان موقع قانون پیش‌فروش مسکن وضع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همان موقع نیز تمام اموال فرد کلاهبردار مصادره شد و به تصرف سازمان املاک کشور درآمد.

با این حال مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، معتقد است که این اتفاق مجدد در حال وقوع است و در چند سال اخیر «تعاونی نماها» مجددا با تبلیغات گسترده و فریبنده اقدام به کلاهبرداری در ساخت و پیش فروش مسکن در منطقه ۲۲ تهران دارند.

بیشتربخوانید

قانون گریبان‌گیر ترکیه برای خریداران ایرانی مسکن

«خشایار باقرپور» امروز (سه‌شنبه) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره آگهی‌های پیش‌فروش خانه در منطقه ۲۲ تهران آن هم با متری فقط ۱۴ میلیون تومان، گفت: در ۴ سال اخیر، تعدادی «تعاونی‌نما» ظهور و بروز کردند، یک‌سری معاملات و مبایعه‌نامه‌های کاملاً صوری و عجیب‌وغریب توسط افرادِ غیرِ ذی سمت به‌عنوان فروشنده و حتی نه به‌عنوان نماینده و وکیل قانونی تعاونی منعقد می‌شود.


تعریف پروژه‌های واهی و غیرواقعی در منطقه ۲۲ تهران
به گفته باقرپور، این قرارداد‌ها با یک مبایعه‌نامه دستی بدون کد رهگیری، به‌صورت غیررسمی تهیه و روی آن پروژه‌هایی واهی تعریف می‌شود و این در حالی است که روی هیچ‌کدام از این اراضی نیز پروانه ساخت وجود ندارد و عموماً در منطقه ۲۲ تهران هستند.

وی درباره اینکه چرا این پروژه‌های واهی و غیرواقعی در این منطقه از پایتخت تعریف شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین محل‌های جولان تعاونی‌ها در منطقه ۲۲ تهران است. علت هم این است که اقبال عمومی مردم برای پیش‌خرید در این منطقه بیشتر است و این منطقه از اساس با ادبیاتِ پیش‌فروش و پذیره‌نویسی پروژه پا گرفته است.


باقرپور ادامه داد: اکنون حداکثر سوءاستفاده از نبود تخصص اقتصادی بین عموم جامعه می‌شود و با اعداد و ارقام غیرواقعی مسکن کلاهبرداری صورت می‌گیرد.

وی در این باره گفت: درحالی‌که اکنون در منطقه ۲۲ تهران به‌ازای هر یک مترمربع متراژ مفید سهم از جواز ساخت و قیمت زمین زیر ۱۵ میلیون تومان نیست، و هزینه ساخت هم که با عرف منطقه ۲۲ زیر ۱۴ میلیون تمام نمی‌شود، به این رقم اضافه می‌شود، چطور آگهی فروش خانه با متری ۱۴ میلیون داده می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عمران شهر تهران گفت: مردم با اعداد و ارقام واقعی هزینه ساخت آشنایی ندارند و با خود می‌گویند درحالی‌که یک واحد به قیمت متری ۴۰ میلیون تومان تا ۵۹ میلیون در منطقه ۲۲ به فروش می‌رود، اما پیش فروش خانه متری ۱۴ میلیون تومان آگهی می‌شود. ۲۰۰ میلیون پیش‌پرداخت از خریدار گرفته می‌شود ماهی ۱۰ میلیون نیز اقساط خرید خانه. جدیداً نیز گزینه میزان انتخاب مبلغ قسط ماهانه را نیز به قرارداد‌ها اضافه کرده‌اند که به‌هیچ‌وجه با منطق جور در نمی‌آید.

باقرپور درباره نوع مشتری گیری این تعاونی نما‌ها نیز گفت: توسل به تبلیغات گسترده در فضای مجازی حتی تبلیغات بیلبوردی دارند. از ترفند حقوقی در فرآیند پذیره‌نویسی استفاده می‌کنند و قرارداد‌ها طوری تنظیم می‌شود که فرد خریدار بعد از اطلاع از کلاهبرداری به دلیل عبارات در متون دستش به جایی بند نیست.

وی اضافه کرد: این گروه تا می‌توانند برای خود وجهه و سابقه و رزومه ایجاد می‌کنند؛ مثلاً از محل پول‌های جمع‌آوری‌شده زمین خریداری می‌کنند و به‌عنوان پروژه‌های در حال ساخت به مردم معرفی و برای خود وجاهت تعیین می‌کنند.

شیب تورم بازار مسکن کمتر از سایر بازارهاست
باقرپور گفت: در جایگاه نظارتی و اتحادیه تعاونی‌ها هشدار می‌دهیم که این «تعاونی نماها» کارنامه ساخت ندارند و پیش‌بینی می‌کنیم حجم گسترده‌ای شاکی در آینده برای کلاهبرداری در منطقه ۲۲ تهران در دستگاه قضا به وجود بیاید.

به گفته باقرپور اتحادیه‌های تعاونی‌ها نظارتی دارند و در فرآیند نظارت به مواردی برخوردیم که نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی است و با وجود تلاش دولت سیزدهم برای تقویت بخش تعاون تهدید‌ها و فرصت‌هایی به‌تبع با سوی استفاده از عنوان بخش تعاون وجود دارد.

وی گفت: اکنون شیب تورم بازار مسکن کمتر از سایر بازارهاست که به کاهش قدرت خرید مردم در بخش مسکن و به‌تبع آن یک سری کلاهبرداری‌ها و سوی استفاده‌هایی از این فضا را ایجاد کرده است و ضمن اینکه با کاهش ساخت‌وساز‌های واقعی مواجه به دلیل افزایش نهاده‌های ساختمان مواجه هستیم، آگهی‌های فروش ارزان نیز اضافه شده است.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کلاهبرداری پیش فروش مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۳۰۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا شکری از خرید ۱۷ هزار تن محصول دانه‌های روغنی کلزا توسط شبکه تعاونی‌های مردم نهاد، تحت پوشش مدیریت تعاون روستایی استان از کشاورزان شهرستان دهلران و مهران خبر داد،.

وی افزود: در راستای تحقق شعار سال و پای کار آمدن تشکل‌های مردم نهاد، از میزان ۲۰ هزار تن محصول کلزای خریداری شده در حوزه جنوبی استان، مقدار ۱۷ هزار تن این محصول، توسط تشکلهای تعاونی این مدیریت خریداری از این مقدار میزان ۱۵ هزار تن آن به کارخانه جات تولید روغن کشی کشور حمل شده است.

شکری گفت: میزان محصول جمع آوری و خریداری شده محصول کلزای امسال تا کنون، نسبت به کل محصول خریداری شده در سال گذشته از کشاورزان، بیش از سه برابر بوده که رکوردی در جهش تولید محسوب می‌شود.

کد خبر 6088880

دیگر خبرها

  • دستگاه‌های نظارتی مشکلات شرکت پیش فروش خودرو را هشدار می‌دادند
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • فیلم| دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • دزدی با آگهی اجاره خانه ؛ ماجرا چیست؟
  • هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • آیا هشدار به‌ پلتفرم‌های آگهی جواب می‌دهد؟
  • حواله خودروی جانبازان هم‌قیمت خانه در نیاوران
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد