Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد محمد زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان مبارزه در گندمزارها و جوزارهای استان انجام شده است.

وی افزود: از مجموع سطح مبارزه شده در اراضی غلات ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار مربوط به سن مادری و ۲ هزار هکتار نیز مربوط  به سن پوره است.

وی گفت: به نوعی ۳۰ هزار هکتار از کشتزارهای غلات استان در معرض تهدید سن گندم است که کشاورزان باید مبارزه شیمیایی با این آفت را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد زاده گفت: کمبود بارش باران و گرم شدن هوا  به ضرر کشتزار ها است اما برای آفت سن شرایط مطلوبی است چرا که سن گندم گرما دوست و خشکی پسند است که زاد و ولد خواهد کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: هم اینک کشتزار های دیم استان ضعیف هستند که بعضا کشاورزان رغبتی برای مبارزه شیمیایی ندارند که این امر نیز می تواند تهدید کننده باشد، سن گندم در این اراضی به راحتی تغذیه خواهد کرد و زمستان را به سمت کوه ها و ارتفاعات مهاجرت می کند که این پدیده برای سال آینده نگران کننده است.

محمدزاده افزود: هم اینک وظیفه دولت است که در این اراضی نیز مبارزه شیمایی داشته باشد تا برای سال های آینده به تهدید تبدیل نشود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در خصوص اراضی آبی غلات استان نیز گفت: کشاورزان باید مبارزه با سن مادری را جدی بگیرند چرا که در مرحله پوره سن متحمل خسارت های بیشتری خواهند شد.

وی سطح مبارزه در سال گذشته را حدود ۲۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود که در سال جاری نیز در سطح ۳۰ هزار هکتار نیاز به مبارزه با سن غلات در دو مرحله سن مادری و پوره سن باشد.

محمدزاده اظهار داشت: سن گندم مهم ترین و خسارت زاترین آفت در حوزه کشاورزی است، هر ساله ۶۰ تا ۶۵ درصد از سطح اراضی زراعی استان زیر کشت غلات از جمله گندم و جو می رود که فعالیت این آفت گسترده ترین آفت در حوزه کشاورزی است.

وی افزود: در مناطق زمستان گذران تعداد سن مادری در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش یافته  که در مرحله سن مادری مبارزه بسیار اهمیت دارد زیرا اگر تبدیل به پوره سن  شود خسارت زیادی به غلات وارد خواهد کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: آفت سن مادر در کمیت مزارع اثر می گذارد اما سن پوره علاوه بر کمیت در کیفیت گندم و در نهایت آرد نیز موثر است که به اصلاح آرد را تلخ خواهد کرد.

وی افزود: سن گندم در حدود ۹ ماه در ارتفاعات به سر می برد و معمولا در اواخر اسفند و فروردین ماه به سمت مزارع حرکت می کنند.

وی با بیان اینکه جمعیت این آفت هم اینک نرمال است اظهار داشت: مبارزه هر هکتار سن مادر معادل مبارزه با ۱۰ هکتار کشتزاری است که دارای سن پوره است، علاوه بر آن بر کیفیت گندم نیز تاثیر خواهد گذاشت.

محمدزاده افزود: آفت سن از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می زند و باعث افت شدید محصول می شود.

استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ کشور را دارد.

گندمکاران استان در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن محصول از کشتزارها برداشت کردند که این میزان نسبت به سال قبل تر آن ۶۰ درصد کاهش داشت.

کشاورزان در سطح ۴۷ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی آبی و ۹۶ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی دیم گندم کشت کرده بودند که از این میزان بخشی به علت خشکسالی و تنش آبی از بین رفت.

سطح ۲۶ هزار و ۵۷۰ هکتار اراضی آبی و ۲۳ هزار و ۲۶۸ هکتار اراضی دیم در این  استان جو کشت شده است.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

برچسب‌ها بجنورد نان و غلات گندم کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد نان و غلات گندم بجنورد نان و غلات گندم کشاورزی خراسان شمالی کشاورزی خراسان شمالی هکتار اراضی هزار هکتار سن مادری سن گندم آفت سن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۴۸۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: پیش‌بینی ما این است که بیش از ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ تا پایان امسال در واحدهای مرغداری استان تولید شود.

محمدحسین عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین در رابطه با برنامه نهاد متبوعش برای تولید تخم مرغ اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که بیش از ۱۰۵ هزار تن تخم مرغ تا پایان امسال در واحدهای مرغداری این استان تولید شود.

وی از فعالیت ۷۶ واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه در استان قزوین خبر داد و افزود: استان قزوین رتبه چهارم تولید تخم مرغ در کشور را دارد و بیشترین پراکنش واحدهای تولیدی تخم مرغ در شهرستان آبیک است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همچنین از تولید ۸ هزار و ۷۰۰ تن تخم مرغ در واحدهای مرغ تخم‌گذار استان قزوین طی ماه اخیر خبر داد و افزود: ۸ هزار و ۷۶۰ تن تخم مرغ در فروردین ماه امسال در واحدهای مرغداری تخم‌گذار این استان تولید شده است.

عطایی با اشاره به عملیات مبارزه با آفت سن مادر تصریح کرد: مبارزه با آفت سن مادر در ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبیک شروع شده و این عملیات به طور دقیق در سطح ۱۰ هزار و ۲۹۵ هکتار از مزارع گندم و جو این شهرستان که قطب اصلی تولید گندم و جوی استان است، اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این میزان مبارزه انجام شده نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: همچنین اجرای طرح کشت روی پشته‌های بلند در ۴۲۶ هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان البرز از دیگر برنامه‌های جهاد کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با تاکید بر اینکه در این طرح گندم و کلزا با دستگاه کشت روی پشته‌ های بلند ثابت و به صورت آبیاری تیپ انجام شده است، اضافه کرد: از این میزان ۴۰۰ هکتار به زیر کشت گندم و ۲۶ هکتار به کشت کلزا رفته است.

عطایی اضافه کرد: در این طرح ارقام هیدرومیل، نپتون، اکاپی، نیما و نفیس از لحاظ خصوصیات فنولوژیکی و عملکردی با هم مقایسه می‌شوند که تراکم بهینه و کاهش مصرف بذر حداقل تا ۵۰ درصد، هوادهی مناسب بوته‌ها و کاهش بیماری‌های قارچی از مهمترین مزایای این طرح است.

وی از اجرای طرح مبارزه با علف‌های هرز در ۱۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان آوج خبر داد و گفت: با توجه به سطح زیر کشت ۵۰ هزار هکتار گندم در اراضی کشاورزی این شهرستان پایش این مزارع توسط کارشناسان ادامه دارد.

کد خبر 751125

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • آغاز مبارزه با آفت سن گندم در مزارع گرمسار
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو