Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@03:17:06 GMT

درد چادرخوابی همراهان بیمار درمان ندارد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۹۰۸۷

درد چادرخوابی همراهان بیمار درمان ندارد؟

چادرخوابی، ماشین‌خوابی و کارتن‌خوابی همراهان بیماران در خیابان‌های اطراف بیمارستان‌های تخصصی و فوق‌تخصصی دولتی معضل امروز و دیروز نیست.

چند دهه می‌شود که عده‌ای به دلیل کمبود پزشک حاذق و نبود امکانات پزشکی مناسب در شهرستان‌ها، راهی تهران و دیگر کلانشهرها می‌شوند اما چون قدرت مالی مناسبی ندارند و نمی‌توانند در یکی از هتل‌ها و مسافرخانه‌ها اتاقی برای اقامت موقت خود رزرو کنند و یا می‌خواهند در نزدیکی محل بستری بیمارشان باشند؛ مجبور می‌شوند شب را داخل چادر مسافرتی یا خودرو بگذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 
با وجود اقدامات محدودی که برای ایجاد همراه‌سرای بیماران انجام شده اما همراه‌سراهای موجود پاسخگوی نیازها نیست و علاوه بر این، بسیاری از همراهان بیماران تمایلی به استفاده از آن‌ها ندارند.

بیمارانِ بی‌اطلاع
بیمارستان کودکان مفید در خیابان شریعتی تهران قرار دارد. دو سوی این خیابان یعنی از حسینیه ارشاد تا نبش خیابان میرداماد پُر است از اتومبیل‌هایی که روی شیشه‌های بسیاری از آن‌ها با پتو یا آفتاب‌گیر پوشانده شده و چند نفر هم داخل آن‌ها در حال استراحت هستند.
در کوچه‌ای بن‌بست سه چادر مسافرتی در لابه‌لای خودروها برپا شده است. روی بنر نصب شده در انتهای کوچه نوشته‌اند: «شهرداری تهران برای کمک به فرایند درمان بیماران و حمایت از همراهان گرامی ایشان امکان اسکان موقت را فراهم کرده است. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به واحد مددکاری بیمارستان و اخذ معرفی‌نامه در مراکز همراه‌سرا – فاصله تا همراه سرا ۶۰۰ متر- و سایر مراکز اسکان موقت اقامت فرمایید. خواهشمندیم با استفاده از این امکان از برپایی چادر و اقامت در محوطه بیمارستان خودداری کنید».
مردی میانسال با دو نان بربری در دست به طرف چادر می‌آید. ضمن معرفی خودم از او درباره چرایی استفاده نکردن از همراه‌سراهای پیش‌بینی شده می‌پرسم. می‌گوید: برای اقامت موقت در میهمانسرا فقط برای یک نفر از همراهان بیمار نامه می‌دهند، از طرف دیگر اصلاً توان مالی برای رزرو اتاق در هتل یا میهمانسرا را هم ندارم. حدود ساعت ۱۱ صبح امروز از طرف بیمارستان آمدند و گفتند حضور خانواده‌ها در این کوچه موجب آزار ساکنان شده و باید از اینجا برویم. فعلاً مانده‌ایم ببینیم چه باید کرد؛ شاید هم رفتیم و داخل پارک چادر زدیم. 
کمی آن‌طرف‌تر زن و مرد جوانی از داخل خودرویشان بیرون می‌آیند. علی با لهجه کرمانی می‌گوید: دست‌ها و پاهای پسرم حرکت نمی‌کنند. برای درمانش تقریباً به همه بیمارستان‌های کرمان و حتی یزد مراجعه کردیم؛ اما بی‌نتیجه بود. این پنجمین بار است که اینجا می‌آییم، نمی‌دانستیم بیمارستان برای اقامت همراهان بیمار جای خواب دارد. به همین خاطر تا حد ممکن لوازم پخت‌وپز و خوراکی را با خودمان آوردیم و شب‌ها هم داخل پارک نزدیک بیمارستان چادر برپا می‌کنیم. 
به سراغ مسئول بخش مددکاری بیمارستان مفید می‌روم. او اگرچه می‌گوید اقامت موقت همراهان بیماران محدود به یک نفر نمی‌شود، با این حال برای پیگیری، من را به بخش کشیک اداری بیمارستان ارجاع می‌دهد. خانم مسئول این بخش می‌گوید: همراهان بیمار حتی اگر دو سه نفر هم باشند می‌توانند از همراه‌سرا استفاده کنند. فقط کافی است هنگام دریافت معرفی‌نامه از بخش مددکاری به تعداد همراهان بیمار اشاره شود. البته بعضی از همراهان بیمار در وضعیت روحی خاصی هستند و به همین دلیل حاضر نیستند حتی ۶۰۰ -۵۰۰ متر از بیمارستان دور شوند و ترجیح می‌دهند در چادر دومتری استراحت کنند اما دور از بیمارشان نباشند.

ایجاد همراه‌سرا راهکار اساسی نیست
علی اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و رئیس فراکسیون هلال‌احمر مجلس به قدس می‌گوید: وزارت بهداشت در فضای اقامتی خارج از بخش‌های بیمارستان هیچ مسئولیتی در خصوص همراهان بیمار ندارد. در واقع در قانون برنامه ششم یا در طرح تحول نظام سلامت در زمینه اسکان موقت همراهان بیمار بسته خدماتی تعریف نشده، اما این وزارتخانه بر اساس مسئولیت اجتماعی خود تا حدی که توانسته با جذب منابع مختلف دولتی و همچنین استفاده از کمک خیران در کنار برخی از بیمارستان‌های بزرگ همراه‌سراهایی ایجاد کرده، یعنی هرجایی که امکانات فراهم بوده همراه‌سرا ایجاد شده و همراهان بیمار می‌توانند به صورت رایگان و موقت در آن اسکان یابند. 
وی با تأکید بر اینکه چادرخوابی همراهان بیماران در اطراف مراکز درمانی در شأن کشور نیست، تصریح می‌کند: اگرچه ایجاد همراه‌سرای بیماران و مواردی از این قبیل اقدامات خوبی هستند اما نقش مُسکن ایفا می‌کنند و اصولی نیستند. بنابراین برای رفع اساسی این مشکل باید در سیاست‌گذاری‌های حوزه نظام سلامت تجدیدنظر کنیم؛ یعنی تمرکزگرایی را کاهش دهیم تا در توزیع امکانات و تجهیزات پزشکی، شهرستان‌ها و مناطق محروم بیشتر مورد توجه قرار گیرند. البته مقداری هم باید فرهنگ‌سازی کنیم چون بعضی از مردم تصور می‌کنند فقط پزشکانی که در تهران و کلانشهرها هستند حاذق‌تر هستند در حالی که اینچنین نیست. 

اسکان موقت با استفاده از ظرفیت هتلداران
سید محمد حسین جوادی، رئیس اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت هم پیشتر در گفت‌وگو با قدس از افزایش نیافتن تعداد همراه‌سرای بیماران در سه سال گذشته گفته و اظهار کرده: سیاست و رویکرد اصلی وزارت بهداشت با توجه به مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی استفاده از ظرفیت جامعه مسافرخانه‌داران و هتلداران در بخش یاد شده است، یعنی ما به جای اینکه یک همراه‌سرا در کنار بیمارستانی احداث کنیم که بتوانیم مثلاً ۲۰ همراه بیمار را در آن اسکان موقت دهیم می‌توانیم ضمن هماهنگی با ۱۰هتلدار، تعداد بسیار بیشتری از این افراد را زیرپوشش قرار دهیم. ضمن اینکه ارائه خدمات به همراه بیمار از طریق ایجاد همراه‌سرا هزینه بیشتری می‌برد. یعنی اگر یک همراه‌سرا هم ایجاد شود باز هزینه‌های نگهداری و تأمین حقوق کارکنانش وجود دارد که ما در وزارت بهداشت برای همراه‌سرا حتی یک ریال بودجه نداریم.

خبرنگار: محمود مصدق

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: چادرخوابی ماشین خوابی امکانات و تجهیزات پزشکی همراهان بیماران ایجاد همراه سرا همراهان بیمار وزارت بهداشت اسکان موقت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۹۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سرور عدوانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به باورهای غلط بیماری MS گفت: اینکه مبتلایان به ام اس نمی‌توانند ازدواج کنند و یافرآیند بچه‌دار شدنشان دچار مشکل است، باوری کاملا اشتباه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود: با توجه به اینکه بیشتر مبتلایان به ام اس معمولا در سن پایین درگیر این بیماری می‌شوند و یا هنوز به سن باروری نرسیده باشند ممکن است این موضوع برای این افراد نگران کننده باشد، این باور از اساس اشتباه و بیماران مبتلا به ام اس هیچ مشکلی برای ازدواج ندارند و تحت نظر پزشک به راحتی می‌توانند مادر یا پدر شوند.

متخصص بیماری‌های اعصاب و روان درباره احتمال ابتلای فرزندان مبتلا به ام اس نیز توضیح داد: مبتلایان به این بیماری باید این نکته را مد نظر داشته باشند که شاید نوزادانی که از پدر و مادر مبتلا به ام اس متولد می‌شوند ریسک بیشتری ازنظر ابتلا به این بیماری در مقایسه با سایر افراد جامعه داشته باشند ولی اصلا به این شکل نیست که این احتمال درصد بالایی را به خود اختصاص دهد.

عدوانی تاکید کرد: این تفکر که اگر مبتلا به ام اس هستید حتما نوزاد شما هم با این بیماری متولد می‌شود از اساس اشتباه و غلط است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه برخی طیف‌های بیماری ام اس می‌تواند از طریق وراثت منتقل شود توضیح داد: تا زمانیکه آزمایش‌های ژنتیک انجام نشده، هیچ فردی نمی‌تواند درباره ریسک ابتلای بالای سایر افراد خانواده به این بیماری نظر قطعی دهد.

وی گفت: تعداد پدران و مادرانی که هر دو مبتلا به ام اس بوده‌اند و نوزادی کاملا طبیعی به دنیا آورده‌اند کم نیستند.

عدوانی با تاکید بر اینکه مسئله‌ای که درباره ام اس مد نظر است فارغ از مسایل ژنتیکی موضوعات محیطی است، اضافه کرد: در نهایت علت اصلی این بیماری و خیلی از فاکتورهای ابتلا به آن هنوز شناخته نشده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به باور اشتباه دیگری مبنی بر اینکه ام اس بیماری مختص به جوانان است توضیح داد: اصلا به این صورت نیست و این بیماری در کودکان و یا افراد بالای 60 یا 70 سال هم دیده می‌شود.

کاهش طول عمر باور اشتباه دیگری درباره مبتلایان به ام اس است که این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به آن اشاره کرد و افزود: این بیماری طول عمر افراد را کاهش نمی‌دهد، خیلی از افراد زمانی که متوجه می‌شوند به ام اس مبتلا شده است، مبنا را بر این قرار می‌دهند که با اختلال عملکرد عمده مواجه‌اند.

وی  با بیان این مسئله که الزاما همه‌ افراد مبتلا به ام اس دچار مشکل شدید در راه رفتن می‌شوند و یا  در نهایت بینایی خود را از دست می‌دهند را تصور اشتباهی عنوان کرد و توضیح داد: بیماری ام اس با توجه به درمان‌های نوینی که وجود دارد به میزان قابل توجهی قابل کنترل است، شاید در سالهای دور مثلا 20 یا 30 سال پیش درمان قابل توجهی برای این بیماری وجود نداشت ولی در حال حاضر بخش عمده‌ای بیماران به صورت موفقیت آمیز درمان شده و به زندگی عادی برمی‌گردند.

عدوانی گفت: ام اس احتمال حملاتی به سیستم عصبی را در پی دارد یا حتی بیماران به صورت موقتی دچار تاری دید، ضعف اندام‌ها، اختلال تعادل و دوبینی می‌شوند ولی با درمان به موقع علامت‌ها به میزان بسیار بالایی و در بیشتر موارد به صورت کامل برطرف می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: ام اس قابل کنترل است و هنوز دارویی نداریم که بیمار استفاده کند و به طور کلی درمان شود به طور مثال بیماران دیابتی تا آخر عمر باید داروهای خود را استفاده کنند و اگر دارو را قطع کنند قطعا مشکلات جدی خواهند داشت.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش تاکید کرد: MS و درمان‌های آن وابسته به درمان موثر در سالهای اول شیوع بیماری است، به این شکل که در صورت تشخیص به موقع اگر درمان‌ها به موقع انجام شود حتی امکان خاموش شدن این بیماری نیز وجود دارد یا در آینده فرد مبتلاکمتر دچار عوارض خواهد شد.

عدوانی هشدار داد: مبتلایان به ام اس بعد از درمان و کاهش نشانه‌های بیماری، روند درمان را قطع نکنند به این دلیل که ام اس ماهیت بهبوده یابنده و حمله کننده دارد شاید مدتها خاموش شود و بعد از مدتی بیمار با حمله‌های بیشتر که کنترل آن مشکل است مواجه شود.

وی درباره باور اشتباه دیگری با این عنوان که بیماران مبتلا به ام اس نباید اصطلاحا مواد غذایی که طبع سرد دارد را استفاده کنند ادامه داد: از نظر علمی و تحقیقاتی هیچ موضوعی مبنی بر اینکه ماده غذایی در کنترل و یا عود بیماری اثر دارد تایید نشده است، در نتیجه رژیم‌های سخت غذایی می‌تواند بدن بیمار را ضعیف کرده و مانع رسیدن مواد مغذی به بدن شود بنابراین تنها توصیه این است که مبتلایان به ام اس رژیم غذایی سالم داشته باشند.

عدوانی در خاتمه توصیه کرد: عاداتی مثل سیگار کشیدن، استفاده از قلیان می تواند سیر بیماری را شدیدتر کند و تشدید حملات را در پی خواهد داشت بنابراین توصیه اکید ترک مواد دخانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • آغاز عملیات توسعه بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) خاش
  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • انجام نخستین عمل رادیکال نفروکتومی در بیمارستان شهید بهشتی تفت
  • ببینید | اظهارات تکان‌دهنده یک نماینده مجلس؛ بزرگان ما برای درمان مریضی‌شان سریع به اروپا می‌روند اما برای اقتصاد بیمار نه!
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • اعزام بیمار قلبی از سلماس به ارومیه با بالگرد اورژانس هوایی