Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان معتقدند هرچند مبارزه قهری با بگیر و ببند، پلمب و غیره اثربخش است، اما به این شیوه نمی‌توان به‌طور دائم با قاچاق مبارزه کرد و باید مقابله‌ای نظام‌مند در پیش گرفت.

به گزارش ایران اکونومیست، هرچند در سال‌های گذشته افزایش نرخ ارز، ممنوعیت‌های وارداتی، ساماندهی واردات و محدود کردن حضور برندهای خارجی در کشور و مبارزه دولت با قاچاق در سال‌های گذشته،  سبب کاهش قاچاق پوشاک شده، اما گشتی در بازار و در سطح خرده‌فروشی‌ها و عمده‌فروشی‌ها همچنان حکایت از وجود کالای قاچاق و واردات غیررسمی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر اساس اظهارات مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقدامات مقابله‌ای به‌منظور جلوگیری از ورود، حمل و عرضه کالای قاچاق از هفته گذشته با تاکید معاون اول رییس‌جمهور شدت گرفته است.

معاون حقوقی و امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از برنامه دولت برای مقابله مستمر و بدون توقف با قاچاق خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های مقابله با کالاهای قاچاق در سطح عرضه به‌صورت بدون توقف در مدت سه ماه برای پنج گروه کالایی انجام خواهد شد.

در این زمینه، عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران به ایران اکونومیست گفت: با توجه به اینکه قاچاق مقوله‌ای آمارپذیر نیست، در سال‌های گذشته ارقام مختلفی از ۷۰۰ میلیون تا ۲.۵ میلیارد دلار برای قاچاق پوشاک در کشور عنوان می‌شده است.

«علیرضا حائری» بیان داشت: با این حال اتحادیه گمرک‌های جهانی در سال ۲۰۲۰ آمار صادرات پوشاک به ایران را ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و همان سال گمرک کشورمان واردات رسمی پوشاک را ۵۰ میلیون دلار؛ بر این اساس می‌توان گفت ۶۵۰ میلیون دلار آمار پوشاک قاچاق به کشور بوده است.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده که خرید کالاهای قاچاق کمتر شود، با این حال از تاثیر افزایش قیمت‌های داخلی بر تمایل به مصرف کالای قاچاق نمی‌توان گذشت.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران اظهار داشت: در سه سال گذشته به اسم حمایت از تولید، واردات پوشاک به کشور ممنوع شد، اما این موضوع فقط به نفع تولیدکنندگان (و نه تولید) بوده است به ارتقای تولیدات و رشد این صنعت کمکی نکرد.

وی گفت: ممنوعیت واردات ضمن اینکه برای تولیدکنندگان داخلی منفعت دارد، آنها را به تنها بازیگران این عرصه تبدیل کرده است و در نتیجه کیفیت، اولویت نخست‌شان نبوده و نخواهد بود و فقط به دنبال افزایش کمیت تولید و افزایش قیمت‌ها هستند.

حائری تاکید کرد: ‌هرچند مبارزه قهری با بگیر و ببند و پلمب و... اثربخش است، اما به این شیوه نمی‌توان به‌طور دائم با قاچاق مبارزه کرد.

وی ادامه داد: اگر مبارزه با پدیده شوم قاچاق نظام‌مند نباشد، فقط با بگیر و ببند نمی‌توان مبارزه کرد زیرا این مبارزه باید به‌طور دائم ادامه داشته باشد که مستهلک‌کننده نیروهای انسانی است، همچنین مساله قاچاق از بین نمی‌رود.

این عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن تجارت استان تهران تصریح کرد: ‌عمده پوشاک قاچاق از امارات و ترکیه به کشورمان وارد می‌شود و با توجه به اینکه امارات از خود تولید پوشاک ندارد، به نظر می‌رسد از چین، ویتنام، تایلند و پاکستان به مقصد کشورمان قاچاق می‌شود.

مقرون‌به‌صرفه شدن ورود کالای قاچاق

همچنین نایب رییس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این زمینه به خبرنگار ایران اکونومیست گفت: امروز به دلیل نرخ تورم و بالارفتن قیمت مواد اولیه، دستمزدها و غیره، ورود کالای قاچاق به کشور کاملاً مقرون به صرفه شده است.

«مجید نامی» ‌افزود: هرچند واردات پارچه همچنان وجود دارد، اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و افزایش قیمت‌ها، همچنان شاهد وجود پوشاک قاچاق در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها هستیم.

وی معتقد است: عمده پوشاک قاچاق از چین، هند، بنگلادش، امارات و حتی ترکیه وارد کشور می‌شود و با توجه به عدم تولید پوشاک در امارات، بخش عمده‌ای از قاچاق از این کشور به صورت استوک، پوشاک خارج از فصل یا تولیدات سایر کشورهاست.

آمار قاچاق پوشاک

این مقام صنفی یادآور شد: آمار دقیقی در خصوص واردات پوشاک قاچاق وجود ندارد، اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمار آن را در سال‌های ۹۶ و ۹۷ حدود ۲.۵ میلیارد دلار، سال ۹۸ نزدیک به ۱.۸ میلیارد دلار، سال ۹۹ حدود ۷۰۰ میلیون دلار و برای پارسال بین ۳۰۰ تا ۴۰۰  میلیون دلار عنوان می‌کرد، هرچند برآورد بخش خصوصی سالیانه حدود ۲ میلیارد دلار است.

وی گفت: امروز تورم و افزایش شدید هزینه‌ها، زمینه‌ساز جذاب شدن واردات و قاچاق به کشور را فراهم کرده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: هند

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هند میلیارد دلار میلیون دلار قاچاق پوشاک پوشاک قاچاق کالای قاچاق هیات مدیره فروشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۱۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل

سردار جواد تقوی افزود: در تداوم اجرای طرح تشدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرحله جدید این طرح سراسری امسال با اولویت نظارت و پایش انبار‌ها و محل دپو کالای قاچاق، با حداکثر توان و بهره مندی از امکانات و تجهیزات نیروی انتظامی در استان اردبیل اجرا شد.

او با اشاره به تلاش مسئولانه و جهادی پلیس استان اردبیل در مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سلب تحرک از قاچاقچیان و ناامن کنندگان اقتصاد کشور، اظهار کرد: در این مرحله از طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس استان اردبیل موفق شد، ۲ هزار و ۵۵۵ قلم انواع دارو، چهار هزار متر پارچه، ۲۵ تن گندم و هفت تن و ۵۶۰ کیلوگرم آرد کشف و ضبط کند.

فرمانده انتظامی استان اردبیل کشف ۶ تن انواع چوب آلات جنگلی، چهار تن و ۷۵۰ کیلوگرم کود شیمیایی، ۸۰ هزار بسته قهوه، یک دستگاه موتورسیکلت، ۱۲۰ قوطی نوشابه خارجی، ۲۸۰ لیتر سوخت و ۱۲ هزار و ۸۷۰ قلم انواع دیگر کالای قاچاق را از جمله دیگر کشفیات ماموران نیروی انتظامی استان اردبیل در این طرح عنوان کرد.

سردار تقوی اظهار کرد: کارشناسان ارزش این کشفیات را در مجموع ۵۶ میلیارد و ۶۰۵ میلیون ریال اعلام کردند.

او بیان کرد: با اجرای این مرحله از طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان اردبیل ۱۳ نفر دستگیر و ۱۰ دستگاه خودرو چاقچیان توقیف شد.

فرمانده انتظامی استان اردبیل با اشاره به پلمب ۲ انبار در این طرح با دستور مراجع قضایی، اضافه کرد: تمامی متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل دستگاه قضایی شدند.

سردار تقوی ادامه داد: خرید و فروش و حمل یا نگهداری کالا خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

او پدیده قاچاق و هرگونه فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی را موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور دانست و افزود: برخورد با فرصت‌طلبان و سوء‌استفاده‌کنندگان و مفسدان اقتصادی از اولویت‌های نیروی انتظامی است.

فرمانده انتظامی استان اردبیل با تاکید به برخورد قاطع و قانونی پلیس با قاچاقچیان، سودجویان و محتکران از شهروندان خواست هرگونه موارد مشکوک در خصوص احتکار و قاچاق کالا را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • کشف محموله میلیاردی پوشاک قاچاق در بستک
  • کشف قاچاق چوب در پارسیان
  • کشف بیش از ۵۶ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان اردبیل
  • واردات چای از کشور سریلانکا
  • جریمه قاچاقچی پوشاک در شیراز
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک / یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو! + اسامی
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است