Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@05:17:09 GMT

کاربرد و عملکرد روان کننده بتن چیست؟ + راهنمای خرید

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۲۳۱۱

کاربرد و عملکرد روان کننده بتن چیست؟ + راهنمای خرید

تسطیح بتن حاوی روان کننده راحت تر است.

هدف از این متن ارایه مطالب کلی پیرامون روان کننده بتن و آشنایی با این محصول است. امیدواریم پس از مطالعه این متن بتوانید یک انتخاب آگاهانه و دقیق در مورد افزودنی روان کننده بتن داشته باشید.

روان کننده بتن چیست؟

همان طور که از اسم این محصول هم پیداست، روان کننده بتن برای افزایش روانی و کارایی بتن به آن اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محصول بدون افزودن آب در بتن کارایی بتن را زیاد کرده تا در شرایط خاص کار کردن با بتن راحت شود.

ساختار شیمیایی این مواد لیگنوسولفونات است. این مواد بار سطح همه ذرات سیمان را منفی می‌کنند. طبق قانون دافعه ذرات هم نام الکترواستاتیکی ذرات سیمان از هم دور می‌شوند. دور شدن ذرات سیمان در نهایت سبب عبور راحت آب و کاهش مصرف آب بتن را در بر خواهد داشت. کاهش نسبت آب به سیمان در بتن سبب افزایش مقاومت بتن می‌شود. با توجه به مشاهدات روان کننده بتن حدود 5% نیاز آبی بتن را کاهش می‌دهد. در اثر این مقدار کاهش آب حدود 20% افزایش مقاومت خواهیم داشت.

این محصول جزو پرمصرف ترین افزودنی‌های بتن در حال حاضر است. گستردگی مصرف این ماده به حدی شده که هر راننده کامیون حمل بتن و یا پمپ بتن یک دبه از افزودنی روان کننده بتن را به همراه خود دارد. برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل از قبیل سفت شدن بتن در کامیون و یا گیر کردن بتن در لوله پمپاژ از این محصول استفاده می‌شود.

کاربرد روان کننده بتن

در هر مکانی که گرانروی بتن سبب جلوگیری از پیشروی عادی کار شود روان کننده نیاز است. یکی از مشکلات بتن که در کشور ایران هم بسیار به چشم می‌خورد افزایش قوام بتن در اثر تبخیر آب بتن در گرمای زیاد است. برای جبران روانی بتن امکان افزودن آب به بتن وجود ندارد. دلیل این موضوع بر هم زدن طرح اختلاط و در نهایت نیز ایجاد حفرات اضافی در اثر تبخیر آب اضافه شده است. دانشمندان برای حل این مشکل ماده‌ای برای افزایش روانی بتن بدون کاهش کیفیت بتن ساختند. ایده این محصول از ترکیبات روان کننده در سایر صنایع موجود گرفته شده است.

برای بتن ریزی در مقاطع تنگ و نواحی پرآرماتور باید بتن روانی زیادی داشته باشد. در غیر این صورت حتی با ویبره کردن بتن هم امکان گیر کردن بتن وجود دارد.

بتن ریزی در مقاطع پرآرماتور با استفاده از روان کننده بتن

در ساخت و سازهای بزرگ مثل عرشه پل و بدنه سد که حجم بتن ریزی زیاد است استفاده از روان کننده سبب کاهش مصرف سیمان می‌شود. سیمان در ترکیب با آب از خود حرارت تولید می‌کند. با این کار حرارت زایی بتن حجیم کم شده و مشکلات جانبی آن از جمله ترک خوردگی کاهش می‌یابد.

به طور کلی روان کننده بتن به دلیل کاهش نسبت آب به سیمان کیفیت بتن را افزایش می‌دهد. در هر مکانی که نیاز به بتن قوی‌تر و با دوام بیشتر داشته باشیم روان کننده بتن یکی از محصولات بسیار کاربردی است.

جلوگیری از آب انداختن بتن و خزش با استفاده از روان کننده بتن میسر است. دلیل این موضوع ایجاد یک ترکیب همگن و یکنواخت است. در این حالت سنگدانه بتن ته نشین نمی‌شود. به همین دلیل آب بتن روی آن جمع نخواهد شد.

[ابر روان کننده بتن فانتوم در بسته‌بندی گالن ۲۰ کیلوگرمی و مخزن ۱۱۰۰ کیلوگرمی توسط شرکت رامکا تعبیه شده است.]

 

انواع روان کننده بتن

روان کننده بتن را با توجه به تغییری که در زمان گیرش ایجاد می‌کند به سه گروه تقسیم بندی می‌کنند. روان کننده بتن دیر گیر که با نماد D شناخته می‌شود. روان کننده معمولی هم با نماد اختصاری A شناخته شده است. روان کننده زود گیر بتن که با حرف E شناخته شده است.

-روان کننده بتن دیر گیر D

در این روان کننده علاوه بر افزایش روانی بتن شاهد تاخیر در گیرش سیمان خواهیم بود. این افزودنی مخصوص هوای گرم است. در هوای گرم بتن به دلیل تشدید تبخیر آب بسیار زودتر از حالت عادی سفت می‌شود. به همین علت هدف اصلی افزایش زمان روان ماندن بتن است.

-روان کننده بتن معمولی A

در استاندارد ASTM این محصولات با نام کاهنده آب بتن معرفی شده اند. خاصیت این مواد روان کردن بتن بدون افزایش ذره‌ای آب است. این روان کننده اندکی در گیرش بتن تاخیر ایجاد می‌کند. البته این تاخیر به حدی کم است که آن را در نظر نمی‌گیرند.

-روان کننده بتن زود گیر E

در بعضی از پروژه‌های بتن ریزی مثل مکان شیبدار و بتن ریزی در هوای سرد بتن باید علاوه بر روانی سریع سفت شود. این خاصیت زودگیری در هوای سرد برای جلوگیری از یخ زدن بتن است. در مکان شیبدار نیز برای جلوگیری از تجمع بتن در انتهای قالب باید گیرش بتن زودتر از حالت عادی رخ دهد.

[روان کننده بتن فانتوم باعث افزایش روانی و مقاومت بتن در هوای گرم می‌شود.]

روش مصرف روان کننده بتن

روان کننده بتن قابلیت اضافه شدن در هر زمانی از مرحله ساخت و یا اجرای بتن را دارد. به همین دلیل در کارگاه تولید بتن این افزودنی به مصالح سنگی اضافه می‌شود. برای اختلاط بهتر روان کننده با مقداری آب رقیق می‌شود. در این روش تاسیسات و دستگاه‌هی کارگاه بتن سازی استهلاک کمتری خواهند داشت.

استفاده از روان کننده برای ساخت بتن با کیفیت

روش دیگر مصرف این محصول در محل و اضافه کردن قبل از اجرای بتن است. در این روش باید از اختلاط کامل روان کننده در بتن اطمینان پیدا کرد. برای این منظور بهتر است پس از افزودن روان کننده کامیون حمل بتن با دور تند حدود 3 الی 4 دقیقه مخلوط شود.

در روش سوم که ترکیبی از دو مورد ذکر شده بالا است. مقداری از روان کننده بتن در ابتدای ساخت بتن در محل کارخانه ساخت و بقیه روان کننده در محل به کامیون حمل بتن اضافه می‌شود. در این روش مزایای هر دو روش وجود دارد. به همین دلیل توصیه کارشناسان بر استفاده از این روش است.

نکات مهم در انتخاب و خرید روان کننده بتن

برای خرید روان کننده بتن باید کارایی مورد نیاز یا همان اسلامپ بتن دقیقا معلوم شود. چون در برخی پروژه‌ها روان کننده معمولی پاسخ‌گوی پروژه نیست. روان کننده بتن در ساختمان‌های معمولی و تهیه ملات بسیار مناسب است. برای تهیه این محصول باید مقدار مصرف روان کننده در بتن معلوم شود. بیشتر اطلاعات لازم روی بسته بندی این محصولات درج می‌شود.

با رعایت نکات مطالب گفته شده می‌توان روان کننده مناسب پروژه را به راحتی انتخاب و تهیه کرد. در نهایت نیز برای مقایسه هزینه دو روان کننده با هم آزمایش‌های زیادی وجود دارد. راحت‌ترین و معروف‌ترین آزمایش میزان ماده خشک در روان کننده است. این کار با ریختن روان کننده روی یک تکه کاغذ و خشک کردن و وزن کردن مقدار ماده خشک آن قابل اجرا است.

اگر در زمینه خرید انواع افزودنی بتن و مصالح نوین شیمیایی ساختمان نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، تیم مشاوران صنایع شیمی ساختمان رامکا Ramkaco.com در ساعات اداری و در ایام هفته با شماره 02533557596 آماده خدمت رسانی به شما هستند.

منبع: فارس

کلیدواژه: روان کننده بتن بتن روان کننده بتن روان کننده روان کننده افزایش روانی کردن بتن بتن ریزی آب بتن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۲۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ترافیک‌صبحگاهی تهران/افزایش ترافیک در معابر بزرگراهی

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ اسماعیل احسان پور درباره ترافیک امروز شهر تهران گفت: با رصدی که از طریق مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودروها در ساعات ابتدایی صبح روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از سطح معابر بزرگراه‌هایی شهر تهران انجام شد، شاهد شروع ترافیک در مسیرهای غربی، شرقی و جنوبی به سمت مرکز شهر تهران و معابری پرتردد و دارای ترافیکی سنگین و نیمه سنگین اما روان در سطح پایتخت بودیم.

وی ادامه داد: ترافیک در آزادراه تهران_ کرج در هر دو مسیر بدون مشکل و روان است، بزرگراه های‌شهید سلیمانی _صیاد، بابایی _نیروی زمینی، زین زین‌الدین صدف، علامه _ شقایق، امام علی (ع) _جانبازان، شهید سلیمانی _ستاری، بزرگراه لشگری _شیشه مینا و رسالت قبل از پل سید خندان هم بدون ترافیک است.

رئیس مرکز کنترل ترافیک هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص ترافیک در محورهای غربی پایتخت افزود: ترافیک در بزرگراه‌های شیخ فضل الله _ یادگار روان و در حال حرکت است، در بزرگراه‌های آبشناسان _ سردار جنگل، همت _جنت آباد، چمران _نهج‌البلاغه، یادگار امام (ره) تا مقطع صالحی تا شیخ فضل الله از جلال آل احمد، محمد علی جناح بعد از پل شیخ فضل الله نیز ترافیک روان است.

سرهنگ احسان پور بیان داشت: خیابان آزادی در مسیر غرب به شرق از شهیدان و جانبازان از میدان امام رضا (ع) و مسیر جنوب به شمال نواب از نهم دی دارای بار ترافیکی سنگینی است و داخل تونل توحید ترافیک منظم و در حال حرکت است.

وی بیان داشت: هم اکنون محدوده آزادراه در محدوده غربی می‌تواند مسیر خوبی به دلیل خلوتی این محل برای تردد رانندگان باشد.

سرهنگ احسان پور گفت: در اکثر معابری که گذرگاه عابر پیاده وجود دارد و تردد عابرین پیاده را شاهد هستیم توسط تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ طرح گذرگاه عابر پیاده به منظور افزایش ایمنی این افراد اجرا می‌شود که از رانندگان می‌خواهیم به همین منظور در ترددهای خود دقت بیشتری داشته باشند و حق تقدم عبور عابرین پیاده را رعایت کنند تا عابرین پیاده بدون کمترین مشکل از مقاطع و گذرگاه‌ها عبور کنند.

کد خبر 6089445

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • راهنمای تشخیص کالای اصل از تقلبی | کدام کالاها بیشتر در معرض تقلب هستند؟
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • آغاز ترافیک‌صبحگاهی تهران/افزایش ترافیک در معابر بزرگراهی
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی