Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت با اشاره به روند رو به‌ افزایش سرطان در ایران، موارد جدید سرطان‌های شایع را اعلام کرد.

«علی قنبری مطلق» رئیس اداره پیشگیری سرطان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به وجود 135 هزار مورد جدید سرطان در کشور اظهار کرد: در حال حاضر سرطان پستان شایعترین سرطان در میان زنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند بروز سرطان به صورت کلی در جهان در حال افزایش است در ایران نیز میزان بروز و شیوع سرطان بالاتر از میانگین جهانی است.

دلیل افزایش بروز سرطان در ایران

وی افزود: کشورهایی مانند ایران که کشورهای جوانی هستند، هرچه به سمت پیری می‌روند میزان بروز سرطان در آنها افزایش پیدا می‌کند. کشورهای زیادی هم قبلا این شیب افزایشی را تجربه کرده‌اند اما اکنون این شیب افزایشی در آنها کمتر شده است.

قنبری مطلق یادآور شد: افزایش شیوع سرطان در کشور ما قابل توجه خواهد بود، چرا که در حال حاضر جمعیت جوان است اما این جمعیت به سمت پیری می‌رود و طبیعتا میزان بروز سرطان در آن افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: علاوه بر سرطان پستان، سرطان‌هایی چون روده بزرگ، معده،‌ پوست و تیروئید سرطان‌های شایع در میان ایرانیان است. اگرچه نمی‌توان یک عامل کلی را برای همه سرطان‌ها در نظر گرفت، اما کمتر از 5 درصد ژن‌های سرطان‌ساز در بروز سرطان‌ها به ویژه سرطان پستان نقش دارند و حتی یک سرماخوردگی ساده هم گاهی متأثر از ویژگی‌های ژنتیکی افراد است. اکثر موارد سرطان پستان ناشی از عوامل غیرارثی است. با این حال اکثر سرطان‌ها در افرادی بروز پیدا می‌کنند که هیچ سابقه ارثی و حتی سابقه خانوادگی هم ندارند.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت مرگ و میر در میان افراد مبتلا به سرطان در کشور اظهار کرد: ما از شاخصی به عنوان بقای 5 ساله برای بیماران مبتلا به سرطان که مراحل درمانی خود را طی کرده یا در حال مداوا هستند، استفاد می‌کنیم. به طور مثال در ایران شاخص بقای 5 ساله در مورد سرطان پستان حدود 68 درصد است و در مورد روده بزرگ حدود 41 درصد است. این اعداد در کشورهای دیگر هم تقریبا مشابه است.

برنامه‌های پیشگیری و تشخیص سرطان در ایران

وی ادامه داد: این شاخص‌ها می‌تواند بهبود پیدا کند که مهمترین راه بهبود آن هم تشخیص به موقع سرطان است. به همین دلیل از چند سال قبل در تمامی شبکه‌های بهداشتی و درمانی، برنامه پیشگیری و تشخیص به موقع سرطان را به تدریج آغاز کردیم و در حال توسعه آن هستیم.

قنبری مطلق یادآور شد: سرطان‌ها هرچه زودتر تشخیص داده شوند درمان‌پذیرتر بوده و عوارض و هزینه‌های کمتری هم دارد. برنامه پیشگیری و تشخیص سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و سرطان دهانه رحم در شبکه‌های بهداشت و درمان در حال توسعه و گسترش است.

وضعیت داروهای سرطان

وی در ادامه در رابطه با وضعیت داروهای سرطان در کشور اظهار کرد: داروهای موجود در فارماکوپه ایران در دسترس هستند، اما مواردی هم مشاهده شده که برخی از داروها در زمان‌هایی در دسترس نیستند، اما این‌ها تعداد معدودی هستند.

تماشاخانه ببینید| ۸ کشته در آتش سوزی کافه‌ای در اندیشه تهران / ترکیدن بادکنک حاوی گاز هلیوم علت اولیه آتش سوزی یک مطالبه عمومی؛ مردم با جدیت بخواهند/ جان‌مان در خطر است؛ «ساس مکز» می‌خواهیم (فیلم) فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سرطان در ایران سرطان در کشور وزارت بهداشت سرطان پستان بروز سرطان میزان بروز سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۰۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ خام ولادت در یزد بالاتر از میانگین کل کشور

براساس گزارش اداره کل ثبت احوال استان یزد و گزارش‌های پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، نرخ خام ولادت استان یزد در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۴.۷ در هزار نفر ثبت شده که بالاتر از میانگین کل کشور یعنی ۱۲.۶ بوده و استان یزد را در جایگاه ششم کشوری قرار داده است.

استان سیستان و بلوچستان با نرخ خام ولادت ۲۷.۶ در هزار نفر جمعیت بیشترین و استان گیلان با نرخ خام ۷.۵ در هزار نفر، کمترین نرخ خام ولادت را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

میانگین سن والدین در اولین فرزندآوری

در سال ۱۴۰۲ در این استان، میانگین سن پدران در اولین فرزندآوری ۳۱ سال و میانگین سن مادران ۲۶.۳ سال ثبت شده و این در حالیست که مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزند آوری در سال ۱۴۰۲ را در کل کشور برابر ۳۲.۱ سال برای پدران و ۲۷.۳ سال برای مادران اعلام کرده است.

همچنین در بین استان‌ها، بالاترین میانگین سن پدران و مادران در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران و کمترین آن استان سیستان و بلوچستان بوده است.

ثبت ۲۷۴ رویداد چندقلوزدائی در استان

معاونت فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی اداره کل ثبت احوال استان یزد اعلام کرد : در سال گذشته از مجموع ۱۷ هزار و ۳۵۳ مورد ثبت رویداد شیرین ولادت، ۲۷۴ ولادت به صورت چندقلوزائی بوده که ۲۶۶ تولد دوقلوزائی و ۸ رویداد نیز سه قلوزائی بوده است.

به گزارش مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، در سال گذشته تعداد ۱۹ هزار و ۴۴۳ مورد چندقلوزایی در کشور به ثبت رسیده است که تعداد ۱۸ هزار و ۷۵۰ رویداد دو قلو، ۶۷۱ رویداد سه قلو، ۲۰ رویداد چهارقلو و تعداد ۲ رویداد پنج قلو بوده است.

استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان در سال گذشته به ترتیب رکورددار چندقلوزائی بوده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ماموگرافی برای غربالگری سرطان از ۴۰ سالگی
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • نرخ خام ولادت در یزد بالاتر از میانگین کل کشور