Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، ایرج حیدریان عصر پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از سه حلقه چاه آب آشامیدنی در گنبدکاووس افزود: ۹۰ درصد منابع آبی گلستان در بخش کشاورزی مصرف می شود که به گفته کارشناسان بهره‌وری آن فقط ۳۱ درصد است و ۶۹ درصد نیز هدررفت آب دارد.

وی ادامه داد: به سبب محدودیت در منابع آبی در گلستان هم اکنون با احتساب آب چشمه‌ها ۹۸ درصد نیاز آبی این استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که خطر و تهدیدی بزرگ برای از دست دادن این منابع استراتژیک در آینده نه چندان دور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، مدیریت مصرف و صرفه جویی منابع آبی را از مهمترین راهکارها برای حفظ منابع زیرزمینی دانست و گفت: استفاده از آب‌های سطحی، شیرین سازی آب دریا و آب‌های لب شور از دیگر راهکارها در تامین منابع آبی برای مصارف آشامیدنی در گلستان است که اقدامات لازم در این خصوص درحال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: مجوز شیرین سازی بخشی از آب دریای خزر با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست در مراحل نهایی است و شیرین سازی آب چند حلقه چاه لب‌شور واقع در نواحی شمالی گنبدکاووس هم که مجوز آن هفته گذشته با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال صادر شد، به زودی با تعیین پیمانکار و در قالب خرید تضمینی آب آغاز خواهد شد.

حیدریان گفت: مرحله نخست طرح جمع آوری فاضلاب شهر گنبد هم با اعتباراتی که در جریان سفر ۱۳ اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان پیش بینی شده با انتخاب چهار پیمانکار که مراحل انتخاب آن درحال انجام است، به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: امسال طرح جهاد آبرسانی به ۴۳۲ روستای گلستان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران درحال انجام است که موافقت آبرسانی به ۲ شهر گنبدکاووس و گرگان نیز با استفاده از ظرفیت این قرارگاه اخذ شده است.

حیدریان اضافه کرد: علاوه بر سه حلقه چاه آب آشامیدنی که امروز به بهره برداری رسید، سه حلقه چاه آب دیگر هم به زودی به شبکه و ظرفیت تامین آب آشامیدنی شهروندان گنبدکاووس اضافه خواهد شد که یک حلقه آن توسط یکی از نیکوکاران این شهرستان در اختیار آب و فاضلاب قرار داده شده است.

فرماندار ویژه گنبدکاووس هم در این مراسم که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در آن حضور داشتند، برلزوم تلاش بیشتر مسوولان استانی و کشوری برای رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی مردمان این شهرستان بالاخص در نواحی مرزی و شمالی آن تاکید کرد.

مهدی دهرویه با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در حفر چاه‌های آب و افزایش ۷۵ لیتر در ثانیه به ظرفیت آبرسانی شهر گنبدکاووس و برخی روستاهای این شهرستان گفت: با این حال گنبدکاووس که از منابع آبی مطمئن محروم است، نیاز به اعتبارات ویژه برای رفع کمبودهای آب آشامیدنی دارد.

وی افزود: البته فرمانداری گنبدکاووس با همکاری برخی دستگاه‌های متولی در حال تدوین برنامه جهت مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شُرب مردم در شهرها و روستاها است تا مشکلات و کمبودها به حداقل برسد.

دهرویه اضافه کرد: هم اکنون به سبب کمبود منابع آب در نواحی شمالی و مرزی گنبدکاووس، به مردمان این مناطق به صورت سیار آبرسانی می‌شود و برخی از آنها آب مورد نیاز را با تانکر خریداری می‌کنند.

به گزارش ایرنا، برای عملیات اجرایی حفر، تجهیز، برق رسانی و اتصال به شبکه سه حلقه چاه قابل بهره برداری در گنبدکاووس با دبی ۷۵ لیتر برثانیه در مجموع ۱۶۲ میلیارد ریال از منابع استانی، ملی و سفر رییس جمهور هزینه شده است.

شهرستان ۴۱۱ هزار نفری گنبدکاووس با سه نقطه شهری و حدود ۱۷۰ روستا درشرق استان گلستان واقع است.

برچسب‌ها گنبدکاووس شرکت آب و فاضلاب کشور گلستان آبرسانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس شرکت آب و فاضلاب کشور گلستان گنبدکاووس شرکت آب و فاضلاب کشور گلستان آبرسانی بهره برداری آب آشامیدنی سه حلقه چاه منابع آبی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۹۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

42.5 درصد حجم مخازن سدهای استان گلستان آب دارند

حیدریان گفت:در حال حاضر آب سد گلستان در آستانه سرریز می‌باشد و از روز شنبه مورخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجددا رهاسازی می‌شود.

او ادامه داد: مخزن سد بوستان ۶۲ درصد، وشمگیر ۳۲ درصد و نگارستان ۶۰ درصد آب دارد.

استان گلستان دارای ۱۴ سد بزرگ مخزنی به نام‌های کوثر، شهیدچمران، بوستان، گلستان، وشمگیر، نگارستان، شهید ایمری، شهید قربانی، شهید دستغیب، کرند، دانشمند، اینچه برون، آلماگل و آلاگل است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • انتخابات مرحله دوم گنبد در ۲۳۰ شعبه برگزار می شود
  • 42.5 درصد حجم مخازن سدهای استان گلستان آب دارند
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی