Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: برای جبران کمبود آب در استان سمنان پیشنهاد می شود از آب تصفیه شده فاضلاب و بازچرخانی آن استفاده شود.

فاطمه واعظ جوادی در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایران اکونومیست افزود: در روند انتقال آب بین حوضه ای مسیر انتقال و نوع کاری که قرار است انجام شود بسیار مهم است، دولت قبلی به صورت فی البداهه چنین تصمیمی گرفت که اجرای آن می تواند عواقب محیط زیستی زیادی به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین طرح هایی به طور قطع نیازمند بررسی ارزیابی زیست محیطی هستند.

وی با بیان اینکه دو پیشنهاد برای مسئولان استان سمنان جهت جبران کمبود آب ارائه می شود گفت: تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آن و احداث آب شیرین کن در مسیر رودخانه های بعضا فصلی استان می تواند تا حدودی مشکل کم آبی را برطرف کند، بدیهی است محل و میزان شیرین سازی نیز به مطالعات ارزیابی نیاز دارد.

وی اظهار داشت: پیشنهاد ما این بود که چرا از فاضلاب استان استفاده نمی کنند، فاضلاب به معنای از بین رفتن آب مصرف شده نیست، بلکه فاضلاب به عنوان منبعی در دسترس است که با احداث تصفیه خانه و تولید چندین میلیون متر مکعب آب می توان کمبود منابع آبی در استان را تا حدی جبران کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: از سوی دیگر استان سمنان رودخانه های شوری دارد که به سمت کویری استان هدایت می شود که می توان با احداث آب شیرین کن آب این رودخانه ها را شیرین و قابل استفاده کرد.

وی تاکید کرد: البته احداث همین آب شیرین کن ها هم باید با مطالعه و جانمایی درست صورت گیرد، مکان تخلیه تلخاب های ناشی از نمک زدایی به درستی انتخاب شود تا کمترین آسیب به محیط زیست طبیعی منطقه وارد شود.

واعظ جوادی اظهار داشت: پیشنهاد می شود چنانچه طرح انتقال آب خزر به سمنان مد نظر قطعی مسوولان است باید به گزینه انتقال آب از طریق تونل زیر زمینی توجه ویژه شود.

وی با اشاره به تجربه های موفق دنیا در بازچرخانی آب توضیح داد: بزرگترین معدن مس دنیا در کشور شیلی وجود دارد در بازدیدی که از این معدن داشتم دیدم که آب خروجی که در این معدن استفاده می شود در فضایی به صورت دریاچه جمع شده است از آنها پرسیدم که با این آب چه می کنید ؟ آنها مزارع بزرگی از درختان هلو را به من نشان دادند که با این آب آبیاری می شدند.

وی گفت: اما سوالی که برای من پیش آمد سلامت این آب و در نهایت سالم بودن میوه ها بود چون در معادن مس عناصر سنگین مانند کادمیوم و سرب بسیار زیاد است که با میزان زیادی آزاد می شوند و هر دو باعث سرطان کبد می شوند. بنابراین، از آنها دراین باره سوال کردم که گفتند اینجا هلو کاشتیم و به طور مداوم سلامتی میوه ها را بررسی می کنیم. تمام این عناصر سنگین در بافت چوبی درخت ذخیره می شود از طرفی هم هلو گیاهی است که مغزش هم چوبی است و دور ریخته می شود در نتیجه میوه آن سالم است.

واعظ جوادی تاکید کرد: چنانچه از دانش روز دنیا استفاده شود و شرکت های دانش بنیان به صحنه وارد شوند قطعا نظرات جدید و جایگزین ارائه خواهد شد.

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سازمان حفاظت محیط زیست ، سمنان ، دریای خزر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست سمنان دریای خزر استان سمنان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۱۸۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

احد وظیفه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی روزهای اخیر در فلات مرکزی و استان‌های سمنان، تا حدودی بخش‌های غربی خراسان رضوی و استان‌های جنوبی کرمان، بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، فارس، شمال هرمزگان و مناطق شرقی تهران بارندگی‌های مناسبی دریافت کردیم که درصدی از کم بارشی در آن مناطق جبران شد.

به گفته او، علی‌رغم جبران بخشی از کم بارشی‌ها، کماکان ۱۴ درصد نسبت به دوره بلندمدت کمبود داریم. هرچند در دامنه‌های جنوبی البرز همچون استان‌های قزوین، تهران، البرز و خراسان رضوی ۳۰ تا ۴۰ درصد بارش‌ها کمتر از نرمال است.

وظیفه ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد بارندگی در اردیبهشت ماه همانند فروردین ماه پیش‌بینی می‌شود که بخشی از کم بارشی‌ها جبران شود. البته در استان‌های تهران، سمنان، قزوین و خراسان رضوی کمبود بارش جدی است که برآورد می‌شود تا پایان سال آبی باقی بماند.

رئیس مرکز خشکسالی با تاکید بر مدیریت منابع آبی در مناطقی که کمبود بارش جدی است، افزود: بارش‌های اسفند تاکنون برای کشت دیم مناسب است که انتظار می‌رود کشاورزان دیم کار شرایط مطلوبی پیش رو داشته باشند.

او گفت: با توجه به شرایط مساعد دما، بارش و رطوبت کافی به ویژه در نیمه غربی کشور، شرایط خوبی برای برداشت محصولات داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • بهره‌مندی ۳۰۰ خانوار روستای سرپله آبدانان از نعمت آب شرب سالم و پایدار
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه انتقال آب از بندرچارک به بستک و جناح
  • شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد