Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم شهرکرد در مجلس در حمایت از تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای گفت: حراست و صیانت از آب وظیفه ملی است و طراحان این تحقیق و تفحص نگاه‌شان منطقه ای نیست بلکه هدف از این تحقیق و تفحص رسیدن به یک اجماع ملی در صیانت از آب است.

به گزارش ایران اکونومیست، احمد راستینه در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای در اظهاراتی به عنوان درخواست دهنده این طرح اظهار کرد: از آنجا که این تحقیق و تفحص به ترک فعل ها و اقدامات خلاف منافع و مصالح ملی در دولت های گذشته که سبب شکل گیری آسیب های فراوانی برای امروز و آینده نسل کشور شده است، می پردازد، فرصت ارزشمندی است تا بدنه مدیریتی و سیاستگذاری بدانند که باید پاسخگوی تصمیمات خلاف مصالح ملی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: اگر این تحقیق و تفحص با رای قاطع نمایندگان تصویب شود سرآغاز آن خواهد شد تا نگاه ملی در حفظ و صیانت از سرمایه ارزشمند آب و خاک تقویت گردد و اهمیت و اولویت حراست از محیط زیست بیش از پیش آشکار شود. مقام معظم رهبری بارها تاکید فرمودند که مسئله محیط زیست مسئله‌ای تزیینی و تشریفاتی نیست بلکه مسئله آب و خاک از کارهای جدی حفاظت از محیط زیست است؛ خیلی ها غافل از اینکه آب و خاک دو ثروت عظیم ملی و دو ذخیره حیاتی همه ملت ها است غافل هستند.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان محورهای اصلی این تحقیق و تفحص اعلام شده عدم رعایت ملاحظات شش گانه طرح های انتقال آب بین حوضه است که متاسفانه در برخی از این انتقال ها این ملاحظات رعایت نشده است آسیب های جبران ناپذیر زیست محیطی و تهدیدهای اجتماعی و امنیتی را به وجود آورده است. تحقیق و تفحص سبب خواهد شد تا با حذف نقش کانون های قدرت در لابی های سیاسی فشار را از وزارت نیرو و سازمان محیط زیست برداشته تا این دو نهاد بتواند بر اساس صرفاً مطالعات علمی و بررسی های دقیق کارشناسی و پرهیز از نگاه های منطقه ای برای نیازهای نسل امروز و آینده برنامه ریزی نمایند.

راستینه افزود: عدم رعایت ملاحظات شش‌گانه انتقال آب بین حوضه ای سبب تحمیل هزینه های گزاف بر بیت المال و فساد اقتصادی پنهان در میان شبکه های مشاور و کارفرمایان گردیده است. همچنین شبکه پر قدرت مافیای سودجو، توسعه متوازن مناطق مختلف کشور را برهم زده‌اند و با تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم نقش جدی در تصویب برخی از طرح‌های انتقال آب داشته اند.

وی طرح تونل انتقال آب بهشت آباد و طرح کوهرنگ ۳ را از جمله مصادیق عدم رعایت ملاحظات انتقال آب عنوان کرد و گفت: حراست و صیانت از آب وظیفه ملی است و طراحان این تحقیق و تفحص نگاه‌شان منطقه ای نیست بلکه هدف از این تحقیق و تفحص رسیدن به یک اجماع ملی در صیانت از آب است.

نماینده شهرکرد در مجلس در ادامه به بیان دلایل خود جهت طرح موضوع تحقیق و تفحص پرداخت و عدم توجه به حقوق قطعی و قانونی ساکنین مبدأ در پروژه های انتقال آب بین حوضه ای، عدم رعایت حقابه های محیط زیست در تالاب‌ها و دریاچه‌ها رودخانه‌ها و به مخاطره انداختن محیط زیست کشور با فداکردن مصالح ملی به پای منافع سیاسی و عدم رعایت سند آمایش استان ها در حوزه توسعه و همچنین عدم تطابق و تناسب تخصیص های وزارت نیرو با ظرفیت ها و واقعیت های منابع آبی موجود در بسیاری از مناطق آبی کشور را از جمله این دلایل برشمرد.

راستینه عدم رعایت پیوست عدالت و شفافیت در اختصاص حقابه های استان های مختلف، عدم اهتمام وزارت نیرو در سال‌های گذشته در پیاده سازی مدیریت بهینه مصرف و اصلاح سرانه های مصرف و شروع پروژه های انتقال آب بدون تکمیل فرایندهای اخذ مجوز های زیست محیطی را از جمله دیگر دلایل خود برای درخواست تحقیق و تفحص از وزارت نیرو در باره انتقال آب بین حوضه‌ای عنوان کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: مجلس شورای اسلامی ، وزارت نیرو

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو انتقال آب بین حوضه ای تحقیق و تفحص وزارت نیرو انتقال آب صیانت از آب محیط زیست عدم رعایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۸۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یزدی ها کمترین تعداد پرونده قضائی نیروهای مسلح کشور را دارند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد رضا پورخاقان بعد از ظهر شنبه در دیدار با آیت‌الله ناصری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به جایگاه مهم نیروهای مسلح در کسب مقام امنیت در کشور ادامه داد: حفظ و حراست از سلامت و امنیت این نیروهای مهم در نقش آفرینی‌های کشور مؤثر است.

پور خاقان بیان کرد: سازمان قضائی نیز موظف است ضمن حفظ، صیانت و حراست از این نیروها مانع از انحراف و ناخالصی در این نیروهای مهم شود.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح ما نسبت به سایر نیروهای مسلح در دنیا از جرایم پایین برخوردار هستند تاکید کرد: همین نرخ پایین هم برای ما زیاد است و تمام تلاش ما این است که پیشگیری از وقوع جرم داشته باشیم.

کد خبر 6090375

دیگر خبرها

  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • کشف پیکر مطهر ۸ شهید دوران دفاع مقدس در شلمچه +فیلم
  • کشف پیکر مطهر پنج شهید دیگر در دهلران
  • یزدی ها کمترین تعداد پرونده قضائی نیروهای مسلح کشور را دارند
  • پورخاقان: ۱۳ موشک سپاه به دو پایگاه مهم اسرائیل اثابت کرد
  • تشکیل ۸ کمیته روانشناسی برای نیرو‌های وظیفه
  • خبر خوش سردار کمالی برای مشمولان وظیفه/ ثبت نام مشوق‌های مهارت آموزی از ۱۵ اردیبهشت ماه
  • نقش نخبگان داخلی در حراست هوشمند از آسمان کشور ارزنده است
  • نقش متخصصان داخلی در حراست هوشمند از آسمان کشور ارزنده است
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه