Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست لویه جرگه افغانستان گرچه قرار است از فردا(چهارشنبه) بدون حضور زنان برگزار شود اما جامعه بین المللی امیدوار است در این نشست، تصمیم‌های خوبی درباره حقوق زنان دست کم درخصوص بازگشت دختران به مدارس، گرفته شده و از سوی حکومت طالبان به اجرا درآید.

به گزارش روز سه‌شنبه ایران اکونومیست، شبکه خبری طلوع نوشت: هرچند حکومت در باره محور این نشست چیزی نگفته، اما گفته می‌شود که در کنار مسائل گوناگون، بازگشایی مدارس دخترانه از جمله محورهای این نشست خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نشست علمای افغانستان که قرار است روز چهارشنبه در تالار لویه جرگه در دانشگاه پلی تکنیک کابل برگزار شود، سه هزار نفر از سی و چهار ولایت افغانستان شرکت خواهند کرد.

یافتن راه حل برای چالش‌های کنونی یکی از هدف‌های این نشست عنوان شده است.

برخی منابع گفته‌اند احتمال دارد که در این نشست درباره مسایل سیاسی، اقتصای و اجتماعی گفت‌وگو شود.

مریم معروف آرین، فعال حقوق زنان و کودکان درباره برگزاری این نشست، گفت: انتظار ما مردم افغانستان این است که در این گونه نشست ها از تمامی اقوام به ویژه از زنان دعوت شود تا بتوانند خودشان در باره حقوق شان صحبت کنند.

جاوید سنگدل کارشناس مسایل سیاسی، می‌گوید: تا هنگامی که نظر عام و متخصصان گرفته نشود و چالش‌های کنونی مشخص نشوند، این نظریات افغانستان را با چالش‌های بیشتر روبه‌رو خواهند ساخت و نمی‌توانند مشکل کنونی را حل کنند.

احمد منیب رسا کارشناس مسایل سیاسی، گفت: ممکن است در این نشست درباره بازگشایی مدارس دخترانه نیز تصمیم گرفته شود که آیا دختران به مدرسه بروند یا نه.

از سویی هم، دیده‌بان حقوق از برگزار کننده‌گان این نشست می‌خواهد که افزون بر مسایل دیگر به مسایل حقوق بشری به ویژه حقوق زنان و دختران نیز پرداخته شود. دیده‌بان حقوق بشر خواهان حضور زنان در این نشست است و می‌افزاید که این نشست بی حضور زنان مشروعیت نخواهد داشت.

خانم هیتر بار، معاون دیده‌بان حقوق بشر درامور افغانستان گفته است : در نشست لویی جرگه تمامی اقوام حضور نخواهند داشت؛ اینجا بحث حقوق انسانی نیز مطرح است؛ همه چشم به راه هستند که این جرگه بتواند دستاوردهایی در زمین حقوق بشر از جمله اجازه یافتن دختران به رفتن به مدرسه داشته باشد اما من بسیار خوشبین نیستم چون در این جرگه زنان حضور نخواهند داشت و این عدم مشروعیت این جرگه را نشان میدهد.

در باره این که نشست عالمان دین چند روز را در بر خواهد گرفت چیزی گفته نشده است اما ریاست دانشگاه پلی تکنیک کابل این دانشگاه را از روز یکشنبه هفته جاری و برای هشت روز تعطیل اعلام کرده است.

مقامات حکومت طالبان چندی پیش اعلام کرده بودند که برای بحث درباره‌ی مسایل سیاسی، امنیتی و اجتماعی نشستی را در کابل برگزار خواهند کرد. 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: لویی جرگه ، افغانستان ، طالبان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: لویی جرگه افغانستان طالبان مسایل سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۵۳۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در همایش هم‌اندیشی و راهبردی مدیران بنیاد بین‌المللی یک بنیاد خیریه‌ای، گفت: امیدواریم بنیادهای خیریه‌ای در سال جدید بر دو مطلب بیش از امور دیگر متمرکز شود، اول با اشاره به شعار مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت در جهش تولید فراهم کردن شرایط اشتغال برای همه کسانی که در شرایط نامساعد قرار دارند و به طور خاص برای بانوان سرپرست خانوار لازم است و این امر ضمن کمک به تولید موجب زندگی عزتمندانه این بانوان خواهد شد.

وی افزود: مسأله دوم با توجه به چالش بزرگ جمعیتی تمرکز بر حمایت از خانواده‌ها در جنبه‌های اقتصادی و فرهنگی برای پیشگیری از سقط جنین است، آنچه پژوهش‌ها نشان می‌دهد علت عمده سقط جنین مسائل فرهنگی و بخشی از آن هم اقتصادی است که آبشار عاطفه‌ها می‌تواند با پشتیبانی از گروه‌های حامی جنین این امر را حمایت نماید.

کد خبر 6090559

دیگر خبرها

  • علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • (ویدئو) پوشش متفاوت زنان افغانستان در سال ۱۹۶۵
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • عفو بین‌الملل: دانشگاه‌های آمریکا باید از سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین دست بردارند
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • ببینید | تصاویری پوشش متفاوت زنان افغانستان در سال ۱۹۶۵
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی