Web Analytics Made Easy - Statcounter

خشک‌سالی و کاهش بارندگی‌ها تنش آبی را در مزارع و شالیزارهای مازندران به صدا درآورد و بخش‌هایی از مزارع ۱۵ روستای محمودآباد را خشک کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، کاهش چشمگیر بارندگی در ماه خرداد و گرمای روز افزون دما، سایه خشکسالی را در مزارع و باغات مازندران سنگین کرده است و بررسی‌ها حکایت از بی آبی و خشکی بخش‌هایی از مزارع ۱۵ روستای محمودآباد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گرمای هوا و کاهش بارندگی و کشت محصولات پرآب طلب و فرسایش خاک مازندران را در معرض خشکسالی قرار دارد و هر روز بر تشنگی مزارع و مناطق آن افزوده می‌شود.

در شرایطی که مازندران گرفتار خشکسالی و تنش آبی شده، استفاده درست از منابع آبی، تغییر الگوی کشت، بهسازی و بازسازی شبکه‌های توزیع و انتقال آب و از همه مهمتر یکپارچه سازی شالیزارها می‌تواند بحران خشکسالی را در مازندران کمرنگ‌تر کند.

یک کشاورز روستای معلم کلای محمودآباد با بیان اینکه قرار بود اراضی کشاورزی منطقه یکپارچه سازی و تجهیز شود، کمبود آب را از مهمترین مشکلات بیان کرد و گفت: طی دو سال گذشته با مشکل شدید آب مواجه هستیم، درحالی که پدران ما اراضی کشاورزی و شالیزاری را با آب رودخانه آبیاری می‌کردند و مردم به صورت سنتی شالیزاری می‌کردند.

وی با بیان اینکه چند هکتار از اراضی شالیزاری منطقه خشک شده است، گفت: به دلیل خشکسالی و کمبود آب، اراضی ترک برداشته و ریشه شالی ها خشکیده است.

تنش و کم آبی مشکل دیروز و امروز مازندران نیست و به دلیل عدم بهره گیری از آب‌های سطحی و آورده‌ای رودخانه، بخشی اعظمی از آب‌ها هدر می‌رود و به دریا می‌ریزد، از سوی دیگر کاهش بارندگی‌ها، حجم منابع آبی پشت سدهای استان را تقلیل داده است.

جواد طوسی مدیر نگهداری و بهره برداری از تأسیسات آبی و برقابی آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه میانگین ذخیره آب در پشت سدهای استان ۴۳ درصد است، افزود: ذخیره سد آب در سد شهید رجایی ۳۴ درصد و در آب بندان های استان ۴۸ درصد است.

طوسی با بیان اینکه در ساری و میاندرود می‌توانیم تا ۳۱ تیرماه آب مورد نیاز اراضی را تأمین کنیم و در حوزه هراز نیز به دلیل کاهش آورد رودخانه‌ای دچار چالش هستیم.

وی با اظهار اینکه بارندگی‌ها در خردادماه کاهشی بوده است، تصریح کرد: در عین حال تلاش می‌کنیم که در تأمین آب کشاورزی دچار مشکل نشویم.

مدیر نگهداری و بهره برداری از تأسیسات آبی و برقابی آب منطقه ای مازندران از کشاورزان خواست تا به مدیریت و صرفه جویی آن توجه داشته باشند و گفت: با توجه به خشکسالی و نبود روان آب در رودخانه‌ها، به هیچ وجه کشاورزان اقدام به عملیات کشت دوم برنج در شالیزارها نکنند.

همزمان با فصل گرما و تابستان. کاهش بارندگی عطش باغات و درختان مرکبات و کیوی روز به روز بیشتر می‌شود اما کارشناسان توصیه می‌کنند از آبیاری بیش از حد این باغات پرهیز شود.

هادی ایزدی مدیر باغبانی جهادی کشاورزی مازندران گفت: در باغات پرتقال مصرف بیش از اندازه آب مضر است و سبب پوسیدگی ریشه می‌شود و تعداد دفعات آبیاری در باغ تامسون به حداقل برسد و در باغات محلی باید تعداد دفعات آبیاری افزایش یابد.

وی استفاده از کودهای پتاسیم، محلول پاشی را به افزایش قابلیت بهره وری آب مفید دانست.

اجرای ناقص طرح توسعه کشاورزی موسوم به طرح ژاپن در برخی مناطق مازندران از جمله معلم کلای محمودآباد سبب شده تا مزارع خشک شود. نداشتن برق و آب چاه مسائل فراروی کشاورزان این منطقه را تشدید کرده است و به گفته آنان خبری از حفر چاه عمیق و برق دار کردن چاه‌ها نیست.

این عده از کشاورزان با اشاره به تنش آبی مزارع و شالیزارها از دولت خواستند تا از شالیکاران حمایت کنند و عدم حمایت از کشاورزان منجر به بروز پدیده تغییر کاربری و فروش اراضی می‌شود.

فرهاد فرهادی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران نیز با اظهار این که برداشت از چاه‌ها به دلیل کاهش بارندگی‌ها تقلیل یافته است، افزود: کم آبی سبب شده تا انتقال آب به برخی از مزارع محمودآباد با مشکل مواجه باشد.

وی درباره حفر چاه عمیق گفت: طی دو سال اخیر نسبت به تأمین اعتبار اقدام شده است ولی نمایندگان کشاورزان معلم کلاً هنوز موفق به دریافت صدور پروانه تأسیس چاه نشدند.

این مسئول پروژه یکپارچه سازی و نوسازی اراضی شالیزاری موسوم به طرح ژاپن را یک پروژه ملی ذکر کرد و گفت: این طرح در بسیاری از مناطق استان اجرا شده است و کشاورزان در حال بهره برداری هستند.

فرهادی تأمین اعتبار برای احداث کانال‌های بتنی و زهکشی را از جمله اقدامات بیان کرد.

همانند معلم کلاً، مزارع روستاهای دیگر مازندران نیز از عطش خشکی می‌سوزند و زارعان برای تأمین آب و سوخت کشاورزی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کاهش بارندگی بارندگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۸۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه امنیت غذایی زیرساخت امنیت کشورها است و کشوری که نتواند غذای نیروهای امنیتی، نظامی و عموم مردم خود را تأمین کند، مجبور به نابودی است؛ تاکید کرد: اگر در گذشته کشورهای سلطه‌گر به اراضی کشورها حمله می‌کردند، اکنون به امنیت غذایی آنها حمله می‌کنند تا قدرت سلطه خود را حفظ کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، مهمترین موضوع نگرانی بشر در آینده را تأمین آذوقه عنوان کرد و گفت: این مسأله نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد تلاش محققان، پژوهشگران و مروجان عرصه کشاورزی است تا با جلوگیری از خروج کشاورزان از عرصه تولید و نابودی اراضی کشاورزی، مورد غضب آیندگان قرار نگیرند.

وی ادامه داد: اگر امروز از حاکمان قاجار برای قراردادهای ترکمن‌چای و گلستان و یا از حاکمان پهلوی بابت واگذاری بحرین که شامل بخش وسیعی از ساحل جنوبی خلیج فارس است، عصبانی هستیم؛ آیندگان نیز از ما برای عدم جلوگیری از نابودی کشاورزی نخواهند گذشت.

مهاجر با اشاره به اینکه در کشور ما هنوز قانون ارث و خرد شدن اراضی کشاورزی عامل اصلی نابودی کشاورزی است، افزود: ترس من برای روزی است که حتی نتوانیم یک هکتار از اراضی را برای کار تحقیقاتی در اختیار داشته باشیم.

وی افزود: امروز رسم است که محقق ما نتیجه ۸ سال تلاش خود را در قالب مقاله‌ای به کشورهای دیگر می‌فرستد و آنها با مطالعه دقیق برای خود بهره‌برداری می‌کنند و بعد می‌گویند خوب است یا نه!

معاون امور زراعت خاطرنشان کرد: مقاله‌های ما باید عرصه‌محور باشد تا مشکلات کشاورزان را برطرف کند. همچنین باید مروجان محصول‌محور تربیت کنیم که صفر تا ۱۰۰ هر محصول را بدانند آنگاه به سمت مزرعه بروند.

وی افزود: ترویج کشاورزی ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و اگر ما به همه جوانب تحقیقات و ترویج آن فکر نکنیم، تحقیقات خنثی خواهیم داشت.

مهاجر گفت: بعضی از کشاورزان از مروجان ما بسیار جلوتر هستند. کشاورزی که ۶۰ تا ۷۰ تن گوجه‌فرنگی در اراضی کاملاً سنگی بوشهر آن هم با آب شور برداشت می‌کند، خارج از پذیرش محققان و بخش علمی است. این کار خاص کشاورزی است که با فکر و تجربه خود می‌تواند در خارج از فصل‌، میلیون‌ها دلار درآمد نصیب کشور کند.

به گفته وی، وظیفه ما مروجان و محققان این است که با تلفیق علم و تجربه شرایط را برای افزایش تولید و آگاهی کشاورزان و مسؤولان برای تصمیم‌گیری درست برای کشاورزی ملی فراهم کنیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با کوچک شدن اراضی کشاورزی نمی‌توان بهره‌وری را افزایش و هزینه‌های آبیاری، سم، کود و بذر را کاهش داد؛ در زمین یک هکتاری نمی‌توان آبیاری با کوددهی و بذر مناسب انجام داد و این تناقضات در تصمیم‌گیری و اجرا از عمده‌ترین مشکلات است.

وی افزود: کاهش سطح اراضی کشاورزی به ۲.۳ هکتار سرانه زمین در کشور فاجعه است، ما برای جلوگیری از خرد شدن اراضی باید کمک کنیم تا بدون دخالت در کار کشاورزان، آنها برای کار خود به درستی تصمیم بگیرند.

مهاجر ادامه داد: همچنان که ما نمی‌توانیم یک کارخانه صنعتی را تکه تکه کنیم و توقع افزایش تولید داشته باشیم، در کشاورزی نیز افزایش تولید با تکه تکه شدن اراضی ممکن نیست.

این مقام مسؤول تصریح کرد: در سطح تصمیم‌گیری کلان کشور اراضی کشاورزی ملی باید در یک مجموعه دیده شوند، زیرا نمی‌توانیم همه اراضی را به طور اختصاصی زیر کشت گندم ببریم، اما مجبور باشیم برای تأمین خوراک دام، وارد کننده جو باشیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اولین موضوع ترویج، دانستن اصل فلسفه ترویج است، بر سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی کشور تاکید کرد و افزود: اگر سرمایه‌گذاری پایین باشد، امکان کارهای بزرگی نظیر تجمیع اراضی و افزایش تولید و برطرف کردن نیازهای ضروری کشور را نداریم.

وی تاکید کرد: همچنین پرداختن به روبناها سبب نابودی زیرساخت‌ها می‌شود، امروز در دنیا ترویج به جایی رسیده که مشکل‌محور شده است. کشاورزان مشکل را به مروجان می‌گویند و آنها درصدد رفع مشکل مالکان اراضی برمی‌آیند، نه اینکه بخواهیم به صورت بخشنامه‌ای به موفقیت در عرصه برسیم.

به گفته مهاجر، کشاورزان خرده‌پا از نتایج تحقیقات کشاورزی ما کمتر استفاده می‌برند اما کشاورزان بزرگ با توجه به شرایط زمین بهتر می‌توانند از تحقیقات استفاده کنند و افزایش سرمایه داشته باشند.

کد خبر 6086895

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • معاون وزیر جهاد کشاورزی از چه می ترسد؟
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد