Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پنجمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا، کارتن، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات مربوطه پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ با حضور رضا امیدی، رییس این جشنواره و مدیرعامل آینده اندیشان رادینا، غلامرضا شجاع، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان و مشاورعالی شورای سیاستگذاری جشنواره و علینقی اعظمی، مدیرعامل انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق کشور و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره، برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکنولوژی تولید کاغذ در ایران بروز نیست

غلامرضا شجاع در این نشست گفت: کشور عزیز ما در سال ۱۳۴۹ و از زمان ورود کارخانه کاغذ پارس در هفت تپه به عرصه تولید، حرف اول را در تولید کاغذ در خاورمیانه می‌زد. کارخانه کاغذ پارس با بالاترین تکنولوژی و با دو خط تولید خوب با ماده اولیه باگاس فعالیت مهمی داشت. ما در خوزستان سالانه سه میلیون تن باگاس خودرو می‌توانیم استحصا کنیم که نعمتی خدادادی است.

وی افزود: در سال ۱۳۷۶ هم کارخانه کاغذ مازندران وارد عرصه تولید کاغذ شد. این کارخانه نیز در زمان آغاز به کار مجهز به تکنولوژی روز بود. اما امروزه ما نمی‌توانیم در زمینه تولید با دنیا رقابت کنیم. اگر کارخانه‌ای در هر دقیقه ۱۲۰۰ مترمربع تولید نداشته باشد، توجیه اقتصادی ندارد و کارخانه‌های ما به همین وضعیت دچار شده‌اند.

شمال خوزستان تنها منطقه‌ای که تولید کاغذ در آن صرفه اقتصادی دارد

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «آیا تولید کاغذ در کشور به دلیل روند نابودی تدریجی جنگل‌ها صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟» به تنها نقطه اقتصادی تولید کاغذ در کشور اشاره کرد و گفت: تنها نقطه‌ای در کشور که تولید کاغذ در آن صرفه اقتصادی دارد شمال خوزستان است. در این منطقه سه رودخانه داریم و باگاس خودرو. بنابراین در زمینه آب و مواد اولیه یعنی باگاس تامین هستیم. متاسفانه به دلیل ضعف تولید کاغذ سالانه دو میلیون تن باگاس را به ناچار آتش می‌زنند.

شجاع اضافه کرد: باید کارخانه کاغذ مازندران هم بر پایه باگاس شکل می‌گرفت و نه خمیر کاغذ. وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قول حمایت از تولید داخل را داده‌ است. باید به کارخانه کاغذ مازندران نیز بسته‌های حمایتی بدهند. در دوره‌های قبل بارها برای حمایت از این کارخانه با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت رایزنی و برنامه‌ریزی شد، اما متاسفانه با تغییر وزرا بسته‌های حمایتی نیز به بایگانی‌ها می‌روند. اما کارخانه کاغذ مازندران نیازمند بسته‌های حمایتی است. آنها حتی برای واردات برخی از مواد اولیه موردنیازشان مالیات می‌دهند که باید این مالیات را از دوش آنها برداشت.

این فعال صنعت تولید کاغذ در کشور افزود: تکنولوژی تولید و ماشین آلات کارخانه‌ها بروز نیست به همین دلیل برخی کاغذهای تولید داخل کیفیت ندارند. البته این مشکل در حال برطرف شدن است. به عنوان مثال چندین سال پیش شرکت افست برای تولید کتاب‌های درسی بیش از ۱۲ ایراد از کاغذ تولیدی کارخانه مازندران گرفت، اما در حال حاضر این ایرادات به چهار مورد رسیده است و کاغذ این کارخانه تا ۸۰درصد برای چاپ کتاب‌های درسی۷ استاندارد است. برای بهبود کیفیت کاغذهای تولید داخل، سرمایه‌گذار خصوصی باید وارد شود.

وی ادامه داد: ماشین آلات کارخانه‌های داخلی توان تولید کاغذ بالک را ندارند. این درصورتی است که در تمامی کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه در صنعت چاپ و نشرشان از کاغذ بالک استفاده می‌کنند، چرا که هم سبک‌تر است و هم هنگام مطالعه چشم مخاطبان را اذیت نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از شهرداری‌های کشور گفت: در همه جای دنیا شهرداری‌ها حامیان اصلی برگزاری نمایشگاه‌ها هستند و بویژه در زمینه تبلیغات کمک بسیاری به دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه‌های مختلف می‌کنند. اما شهرداری‌ها در ایران هنوز به این درک نرسیده‌اند. در زمینه تبلیغات از ما هزینه‌های هنگفت طلب می‌کنند.

شجاع اضافه کرد: همچنین شهرداری‌ها در همه کشورها در زمینه بسته بندی زباله‌ها نیز فعال هستند. در شهرهای توسعه یافته سطل‌های زباله سلولزی از دیگر زباله‌ها جداست. اما ما در ایران به یک تک سطل برای همه زباله‌ها رسیده‌ایم. ما سالانه تا یک میلیون تن آخال یا کاغذهای بازیافتی را از این سطل‌های زباله جمع آوری می‌کنیم که البته میکروب دارند و باید شستشو شوند. امیدوارم که شهرداری‌ها در زمینه جداسازی این سطل‌ها نیز به فرهنگ درستی برسند.

پنجمین نمایشگاه از نظر کیفی متمایز از دوره‌های گذشته است

امیدی در این نشست گفت: پنجمین دوره نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا، کارتن، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات مربوطه از دوم تا پنجم ماه آینده (مرداد ۱۴۰۱) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. امسال در نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته از نظر کیفی و کمی وضعیت متفاوتی را تجربه می‌کنیم. تا به این لحظه ۱۲۰ شرکت متقاضی حضور در نمایشگاه هستند در بخش‌های مختلف.

وی افزود: نمایشگاه کاملا تخصصی است و صددرصد مشارکت کنندگان مرتبط با موضوع نمایشگاه هستند. همچنین تا به این لحظه نیز حضور شرکت‌هایی چه در زمینه تولید کاغذ و چه در زمینه تولید ماشین آلات مربوطه از کشورهای چین، روسیه، هند و امارات در نمایشگاه قطعی و برنامه ریزی برای حضور هیات‌های تجاری از کشورهایی چون هندوستان، عراق، قزاقستان و... نیز انجام شده است. هم اکنون نیز مشغول رایزنی هستیم تا هیات‌های تجاری از چند کشور دیگر نیز در نمایشگاه حضور پیدا کنند.

امیدی ادامه داد: عموم تشکل‌های صنفی از برگزاری نمایشگاه حمایت کرده‌اند از جمله انجمن واردکنندگان کاغذ و اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا و... اینجا لازم است که از شرکت‌هایی که در دوره گذشته نمایشگاه در شرایط کرونایی با پایداری حضورشان کمک کردند تا چراغ نمایشگاه روشن بماند، تشکر می‌کنم.

رییس پنجمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ، مقوا، کارتن و فرآورده‌های سلولزی و ماشین آلات مربوطه، درباره برنامه‌های تدوین شده برای بالارفتن کیفیت برگزاری این نمایشگاه گفت: برنامه‌هایی برای بالارفتن سطح کیفی نمایشگاه طراحی و تدوین شده است. تلاش داریم تا از نظر کمی آمار بازدیدکنندگان از این نمایشگاه افزایش چشمگیر پیدا کند و همچنین از نظر کیفی نیز در حد استانداردهای بین‌المللی باشد. تیمی مامور شده تا در زمینه ارتباط بین بازدید کننده و مشارکت کننده در نمایشگاه عمل کند و این ارتباط دو طرفه را برای تبادل اطلاعات شکل دهد. بنابراین از همه کسانی که تمایل به بازدید از نمایشگاه را دارند خواهش می‌کنم که پیش از هر چیز به پایگاه اینترنتی نمایشگاه سر زده و اطلاعات کامل را از این پایگاه اخذ کنند.

امیدی از همه علاقه‌مندان به صنایع سلولزی و کاغذ که قصد سرمایه‌گذاری و مطالعه این حوزه را دارند برای بازدید از نمایشگاه دعوت کرد و ادامه داد: در این نمایشگاه قرار است چند شرکت از محصولات جدید خود رونمایی کنند. به طور کل رویکرد نمایشگاه بیان توانمندی‌ها و دستاوردهاست برای صادرات و جلب سرمایه گذار و البته ورود تکنولوژی‌های جدید این صنعت به کشور. با توجه به این رویکرد امیدوارم نمایشگاه کمک حال عملی شدن شعار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه خودکفایی در تولید کاغذ بویژه کاغذ تحریر باشد. امیدوارم وزاری محترم صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و هم از نزدیک دستاوردهای این صنعت را مشاهده کنند و هم در گفت‌وگو با فعالان این عرصه با مشکلات تولید آشنا شوند.

وی افزود: در چهارم مرداد چهارمین همایش ملی دانش و نوآوری در صنعت چوب و کاغذ در سالن خلیج فارس برگزار می‌شود. همچنین در ادامه این نمایشگاه در ماه‌های آینده برنامه‌های دیگری را نیز خواهیم داشت. از جمله سومین همایش زنجیره سلولزی که در دهه فجر برگزار و در آن از پیشکسوتان این عرصه و کارآفرینان برتر تجلیل می‌شود.

افتخار می‌کنم که برای تولید کاغذ بسته بندی حتی یک دلار از کشور خارج نمی‌شود

علینقی اعظمی نیز در این نشست گفت: در حال حاضر کشور ما دیگر نیاز به واردات کاغذهای بسته بندی ندارد و تا ۹۰ درصد خود آن را تولید می‌کند. تولیدی که کیفیت آن روز به روز بهتر می‌شود. اکنون در این عرصه ۱۳۲ واحد کاغذسازی در این کشور داریم. از این بابت بسیار خوشحالم. من در حیطه کار خودم دوست ندارم که حتی یک دلار از کشور خارج شود.

وی افزود: کاغذ بسته بندی باید کرافت‌دار باشد. چند سال قبل بهره برداری از جنگل‌ها ممنوع و برای دوره‌های به این مناطق تنفس داده شد. کاغذ بسته بندی نیاز به تنه درخت دارد. بنابراین صنعت بازیافت و گرفتن آخال رونق گرفت و مقداری هم خمیر کاغذ وارد شد. اکنون دیگر کاغذ با ۸۵ درصد خمیرکاغذ دیگر تولید نمی‌شود، اما بهرحال هم کاغذهای بسته بندی تولید داخل کیفیت مورد نیاز را دارند. امیدوارم هیچگاه محتاج واردات نشویم.

کد خبر 5532256 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: تولید کاغذ صنعت نشر نشست خبری رضا امیدی کونیکو یامامورا معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی سبا بابایی دفاع مقدس تازه های نشر بنیاد ملی بازی های رایانه ای ترجمه دفاع مقدس جنگ تحمیلی بازی های رایانه ای انتشارات سوره مهر یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر انقلاب اسلامی ایران کارخانه کاغذ مازندران ماشین آلات مربوطه تولید کاغذ ماشین آلات شهرداری ها تولید داخل بین المللی بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۳۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان این‌که «این نمایشگاه فضای رقابتی و یک کنش جمعی ایجاد می‌کند تا برای رفاه اجتماعی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی عمل شود»، اظهار کرد: این نمایشگاه موجب ارتقای اقتصادی در کشور، منطقه و برای همه جهان است. این نمایشگاه نشان‌دهنده آن است که جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: این نمایشگاه نشان‌دهنده این است طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «ایران در عرصه‌های مختلف می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد»، تاکید کرد: این نمایشگاه دستاوردهای جوانان ما را نشان می‌دهد که تهدید و تحریم را به فرصت بدل کرده‌اند. ترجمان این نمایشگاه و رویداد بزرگ اقتصادی، تجاری و صادراتی آن است که ما توانسته‌ایم و بازهم می‌توانیم.

رئیسی یادآور شد: امکانات و ظرفیت‌های بسیاری در اقلیم‌های مختلف وجود دارد. خداوند این امکان را فراهم کرده و او عادل است. او به عدالت نیاز بشر را تامین کرده و در دسترس او قرار داده و اگر آحاد بشر به دلیل زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی اقداماتی برای محرومیت کشورها از منابع و ظرفیت‌ها انجام ندهند و به طبیعت، جهان و بشریت ظلم نکنند، امکانات در اختیار همه قرار دارد و می‌توان نیاز بشر را مرتفع کرد و او را به نقطه کمال و رفاه رساند.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: جریان تحریم یکی از نمادهای ظلم نه تنها به دولت‌ها که به ملت‌هاست. اگر ملتی را با ایجاد تنگنا و تحریم از رسیدن به اهداف خود برای توسعه و پیشرفت بازداشت، این هم یک جنگ است اما نه جنگ نظامی بلکه جنگ اراده‌هاست و ملت ایران در این جنگ اراده کرده با اتکا بر توانمندی ملی تحریم‌ها را پشت سر بگذارد تا نه ما، بلکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کند سیاست تحریم‌ها علیه ایران مفتضحانه شکست خورده است. این امر مدیون کار مهندسان، کارگران و تولیدکنندگان ماست که افسران و سربازان خط مقدم شکست دادن دشمنان ایران در زمینه اقتصاد، تولید و فناوری هستند.

وی با بیان این‌که «ایران پیشرفته و فن‌آور است»، تصریح کرد: تولیدات صنعتی و کشاورزی نیاز به نقشه راه دارد. در این نمایشگاه انواع توانایی‌هایی ایران در صنایع دارویی، شیمیایی، شیلات و صنایع دستی و گردشگری را رونمایی کردیم‌. این نمایشگاه دیدن یک محصول نیست بلکه مذاکره و تنظیم قراردادها و پیگیری تجارت و صادرات هم در آن پیش‌بینی شده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما امکان و ظرفیت بسیار داریم و باید آن‌ها را از قوه به فعلیت درآورد. این‌که تصور شود علم و دانش و نوآوری و فناوری در اختیار کسانی است که فکر می‌کنند آنان می‌توانند نگاه نادرستی است و کامل نیست. امروز گرچه غرب تلاش می‌کند در منطقه ما به فناوری‌های نو دسترسی ایجاد نشود و اگر ایجاد شد آن نکته اساسی در اختیار خودش بماند تا سلطه خود را بر منطقه حاکم کند اما در ایران این دانش‌ها بومی شده و حتی با ترور دانشمندان و تحت فشار قرار دادن متخصصان ما، نمی‌توانند مانع از دسترسی ایران به فناوری‌های نو شود.

رئیسی تاکید کرد: هرجا فشار بیشتری به ما در این زمینه وارد شده است ما در آنجا بیشترین توفیق را داشته‌ایم. از جمله در صنایع هسته‌ای و دفاعی که البته در دکترین ما به هیچ عنوان دسترسی به سلاح هسته‌ای وجود ندارد. این فتوای مرجع ما و رهبری انقلاب اسلامی است. ما از این فناوری در صنایع مختلف اقتصادی استفاده می‌کنیم.

رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: برخلاف خواست نظام سلطه امروز توانایی بسیاری وجود دارد و کشورهای جهان می‌توانند روی پای خود بایستند و برای ملت خود و کشورهای جهان موثر باشند. نظام سلطه با همه توطئه‌ها نمی‌تواند کشورهای مصمم و دولت‌های مستقل را از رسیدن به توسعه و پیشرفت اقتصادی باز دارد.

وی گفت: قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. در کنار تولید قدرت نظامی یک کشور با قدرت تولید و اقتصاد و توانایی صادراتی هم نیرومند می‌شود. امروز صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما در جایگاه تولید قدرت برای ایران قرار دارند.

تکمیل می‌شود....

کد خبر 748310

دیگر خبرها

  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • قهرمانی تیم والیبال کارکنان دانشگاه آزاد میانه در مسابقات منطقه دو شمال‌غرب کشور
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک کشور چین