Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@11:02:32 GMT

چراغ ادبیات باید در جوار حافظیه روشن باشد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۶۰۲۸

چراغ ادبیات باید در جوار حافظیه روشن باشد

اکبر صیادکوه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هرگاه درباره نقشه فرهنگی شهر شیراز این شهر پر رمز و راز -می‌اندیشم، حس تحسین‌آمیزی در نهاد من می‌جوشد و از بن جان بر روان فرهنگوران و ادب‌دوستان و ادیبان شیرازی یا فارسی، درودها می‌فرستم و حسن ذوق و سلیقه نیکوی این بزرگ مردان را می‌ستایم و ایمان می‌آورم که فرمایش زیبای لسان الغیب، برابر با واقعیت است؛ آنجا که می‌فرماید به شیراز آی و فیض روح قدسی بجوی از مردم صاحب کمالش.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی از مصداق‌های بارز و روشن این خوش‌فکری و باریک‌اندیشی، جانمایی و بنیان نهادن دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ به‌ویژه بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، در محلی کاملاً متناسب است یعنی دقیقاً در همان جایی که باید باشد.

این استاد دانشگاه شیراز افزود: نیاکان و بزرگان ما به‌راستی خوب می‌دانستند و اعتقاد داشتند که بنیاد هویت فرهنگی ما بر زبان و ادبیات استوار است بنابراین باید به هر گونه که باشد جایگاه آن را برافرازند و نگه دارند و به پاسداران این زبان و فرهنگ نیز با چشمی دیگر بنگرند.

صیادکوه عنوان کرد: با چنین دریافت ژرف، بنیادی و ظریفی بود که حدود ۷۰ سال پیش، بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز را در سوی خاوری حافظیه بنا نهادند تا از یک سو در سایه‌سار پرمهر و پررمز و راز حافظ پرورش یابد و از سوی دیگر هر بامداد در معرض برخورد نسیم‌هایی باشد که از روضه و سعدیه و خواجوی کرمانی و ده‌ها شاعر، هنرمند و نویسنده دیگر می‌وزند.

وی ادامه داد: به‌راستی چقدر این بزرگان خوش اندیشیده‌اند و چقدر زیبا این رویداد فرهنگی را راهبری کرده‌اند که بنای ماندگار بخش زبان و ادبیات فارسی، که نماد فرهنگ و هنر این سرزمین است، در این بخش فرهنگی شهر خوش نشسته است. امروز سال‌ها از این رویداد فرهنگی بزرگ می‌گذرد و این خوش‌اندیشی را همه هنرمندان، شاعران و ادب دوستان، بارها و بارها ستوده‌اند و بر این حسن سلیقه‌ها آفرین‌ها گفته‌اند.

این استاددانشگاه با اشاره به اینکه شگفتا که چند سالی است که برخی از مسؤولان این استان بر همه این باریک‌اندیشی‌ها و خوش‌ذوقی‌ها خط کشیده و به‌راستی به دلایل بی‌بنیاد و اساس، بر ویران‌کردن این کاخ فرهنگی، کمرها بسته‌اند، گفت: با این کار نه تنها روان و روح پاسداران واقعی زبان و ادبیات فارسی را در این قطب فرهنگی کشور، به‌سختی آزرده‌اند بلکه به دستورها و سفارش‌های مؤکد همه مقام‌های بلندپایه توجهی نکرده و همچنان بر طبل حراج فرهنگی این بنیاد فرهنگی می‌کوبند.

صیادکوه با طرح این پرسش که «آیا به راستی آنها نمی‌دانند که بخش بزرگی از اعتبار این کشور اهورایی در گرو همین بنیادهای فرهنگی و خوش‌اندیشی‌هاست؟» ادامه داد: آیا آنان نمی‌دانند که قرن‌هاست شیراز قطب ادبی و خیزش‌گاه جریان‌های بزرگ ادبی ایران است و همه ادیبان و ادب‌دوستان از همه نواحی بزرگ ایران، چشم به این دیار دوخته‌اند، جایی که دو تن از ارکان چهارگانه ادب پارسی در آنجا ظهور کرده و بایسته است و جا دارد که بیشتر از پیش بر تقویت این بنیان‌های فرهنگی همت بگمارند.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه آیا این مسؤولان نمی‌دانند که در جوار حافظ و سعدی، بهتر است همواره چراغ ادبیات و زبان پارسی و دیگر شاخه‌های علوم انسانی که مایه نازش ما ایرانیان در همه جهان است روشن باشد تا چراغ ساندویچ فروشی‌ها و بوتیک‌هایی که کار بنیادی آنان، آماده سازی بستر مناسب برای هجمه‌های فرهنگی است، افزود: آیا این آقایان نمی‌دانند که هر گونه تغییری در نقشه فرهنگی این شهر بزرگ، دل و روان مردمان صاحب کمال شیراز بلکه همه ادب‌دوستان و پارسی‌زبانان را می‌رنجاند؟

وی اضافه کرد: امید است کمی چشم‌ها را بازتر کنیم و قدر بنیان‌های فرهنگی ارزشمندی را که در این شهر، استوار شده و چشم انداز جهانی دارد، بیشتر بدانیم.

اخیراً زمزمه‌هایی مبنی بر جابجایی دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز از چهار راه ادبیات و همجوار با حافظیه شنیده می‌شود که قرار است کاررب یساختمان دانشگاه به تجاری تغییر کند.

این امر واکنش‌های مختلف اساتید و اهالی فرهنگ شیراز را در پی داشته است.

کد خبر 5532474

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز حافظیه بوشهر زلزله هرمزگان کرمانشاه زمین لرزه ویروس کرونا خراسان رضوی آلودگی هوا زلزله مجلس شورای اسلامی مشهد آمار کرونا شیراز جهرم اردبیل زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز ادب دوستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۶۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در خطبه‌های امروز نماز با اشاره به در پیش رو بودن هفته بزرگداشت مقام معلم و روز جهانی کارگر گفت: ما باید با استفاده از معلمان که افسران جنگ فرهنگی و جامعه کارگری که افسران جنگ اقتصادی هستند با دشمنان مقابله کنیم.
آیت الله دژکام تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در برش استانی سند مهندسی فرهنگی و سند تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده مسئله آموزش است
وی اضافه کرد: علاوه بر معلمان، کارگران هم مشکلات صنفی دارند که دولت و مسوولان باید در این حوزه بیش از گذشته تلاش کنند تا مشکلات این بخش نیز برطرف شود.
خطیب نماز جمعه امروز شیراز افزود: دشمن جنگ ترکیبی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی را به ملت ایران تحمیل کرده است و فکر می‌کنند که هیچ قدرتی در مقابل آنها نمی‌تواند بایستد ، این در حالی است که ما با مقاومت و ایستادگی خودمان در مقابل جبهه استکبار می‌ایستیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: دشمنان نظام و انقلاب همزمان با جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی علیه ما به راه انداخته اند تا بتوانند از این طریق به اهداف خود برسد، اما ما باید به لطف الهی و بهره گیری از امکانات و ظرفیت‌های داخلی، جوانان و نخبگان، جایگاه خود را در جهان به گونه‌ای تثبیت کنیم هیچ فرد یا گروهی نتواند جرات نگاه کردن به ایران را داشته باشد.
آیت الله دژکام گفت: رهبر معظم انقلاب هشت راهکار را برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و توسعه اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته اند که شامل حمایت مسوولان از تولیدات داخل، افزایش بهره‌وری، جذب سرمایه گذاران در تولید، حمایت مردم از تولیدات داخلی، اصلاح الگوی مصرف، توسعه فرهنگ کار، ایجاد اشتغال و مبارزه با فساد اقتصادی است.
وی افزود: مسئولان، مدیران و مردم با فعالسازی چرخه تولید و اشتغال در زمینه خرید کالای داخلی، حساسیت ویژه‌ای به خرج دهند و مردم برای تحقق شعار سال باید تصور بهتر بودن کالای خارجی را کنار بگذارند و جهت‌گیری آنان به سمت و سوی مصرف اجناس باکیفیت ایرانی باشد.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: نقش تولید کنندگان در تحقق شعار سال بسیار پر رنگ است، چرا که با اعتماد افزایی، تولید کالا با کیفیت برتر و قیمت مناسب می‌توانند نظر مصرف کنندگان را به سمت کالا‌های ساخت داخل جلب کنند.
امام جمعه شیراز با اشاره به تاکید رهبری بر اجرای مبارزه با فساد گفت: اداره کشور در مبارزه همه‌ جانبه با فساد است، بنابراین باید در درجه‌ی اول مراقب باشیم که به هیچ وجه به فساد آلوده نشویم.

دیگر خبرها

  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود