Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@04:28:04 GMT

گلایه کدخدایی از منتقدان شورای نگهبان

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۶۸۴۰

گلایه کدخدایی از منتقدان شورای نگهبان

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در نشست تخصصی مسیر تحول دانشگاه، قانون و منطق حکمرانی که در دانشگاه شیراز برگزار شد، با بیان اینکه قانون اساسی ما قانون اساسی دینی است، اما آیا با حقوق مردم منافات دارد؛ قطعا پاسخ خیر است، گفت: اگر دستگاه اجرایی مصوبه‌ای داشته باشد اما حقوق مردم تضییع شود، شورای نگهبان ورود و از حقوق مردم دفاع می‌کند، درحالی که این نقش شورای نگهبان برای مردم تبیین نشده است، از شورای نگهبان انتخابات را فقط دیده‌ایم، ولی آرای شورای نگهبان مبتنی بر اصول اسلامی در کدام دانشگاه بررسی و تبیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: همه در شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی ایران سهم داریم و برای رسیدن به نقطه مطلوب، حکمرانی مطلوبی هم باید باشد که پایه اصلی این حکمرانی نظام حقوقی و قانون و قانونگذاری است.

کدخدایی با طرح این پرسش که آیا همه قوانین خوب و موثر است؟ گفت: پاسخ به این پرسش قطعا نمی‌تواند مثبت باشد بلکه ایراداتی نیز وجود دارد که منجر به نامطلوب بودن و ناکارآمدی برخی از قوانین شده است.

کدخدایی گفت: امروز دانشگاه یک مرکز مدرک‌گرایی شده و در دانشگاه هم دانشجوی گریزپای و هم معلم گریزپای داریم؛ دانشگاه از ماهیت فاصله گرفته است، اگر گلایه داریم که در دستگاه‌های اجرایی شکل‌گرا شدند، چون از دانشگاه این مسئله ترویج می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه به تدریج ارتباطش را با جامعه قطع کرده است، گفت: دانشگاه فاصله‌ای با اجتماع پیدا کرده، دانشجو درس می‌خواند و مدرک می‌گیرد، اما در جامعه می‌بیند که فضای دیگری است؛ یک بخش از این امر به ضعف سیستم آموزشی برمی‌گردد که دانشگاه از علم محور بودن به مدرک محور بودن رفته است.

وی گفت: مجلس می‌تواند مراکز تخصصی و پژوهشی داشته باشد که به امر قانونگذاری نمایندگان کمک کند، چون انتظار نیست که همه نمایندگان آشنا با حقوق باشند، اینکه مجلس هر روز قانونگذاری کند، تصور غلطی است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به آسیب‌شناسی نظام پژوهشی در علم حقوق گفت: در حوزه سیاست‌گذاری پژوهشی نمی‌دانیم کدام نهاد متولی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری است، اگر پژوهش‌هایی نیز می‌شود، چون دانشگاه‌ها نتوانستند ارتباط برقرار کنند، هر دستگاهی یک دانشگاه و پژوهشکده زده و جدا شده؛ یکی از اقدامات خوب جمع‌آوری دانشگاه‌ها و مراکز جدید علمی است؛ چراکه باید دانشکده‌های حقوق دانشگاه‌ها تقویت شوند.





بیشتر بخوانید:

پورمحمدی: حضرت آقا پارسال در انتخابات فرمودند ظلم و جفا شد، جبران بشود؛ هیچکس نگفت مراد رهبری چه کسی بود؟ / شاید در انتخابات بعدی ظلم و جفای دیگری شود هزینه بی سابقه ای که لاریجانی به جنتی و شورای نگهبان تحمیل کرد/ جنجال برانگیزترین «بنده خدا»ی سال ۱۴۰۰

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه آیا پژوهشگران ما با اصول علمی آشنا هستند، گفت: عدم توجه به کارهای جمعی از دیگر انتقادات به کار پژوهشی است؛ چرا که اگر جمعی باشد بهتر به نتایجی که مدنظر است کمک می‌کند.

کدخدایی در پایان گفت: هنوز نتوانستیم نظام آموزشی در حوزه حقوق در حد یک نظام مطلوب ارائه کنیم اگر نقصی هست ما هم سهم بزرگی داریم و باید تلاش کنیم تا این اشکالات برطرف شود تا به تمدن مورد نظر برسیم.

۲۱۲۲۰

کد خبر 1648600

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: شورای نگهبان عباسعلی کدخدایی شورای نگهبان شورای نگهبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۶۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی طغیانی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به تغییرات ایجاد شده در طرح مالیات بر سوداگری افزود:‌ شورای نگهبان به برخی مواد طرح مالیات بر سوداگری از جمله ماده ۸ این طرح ایرادات و ابهاماتی را وارد کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ماده ۸ از مواد زیرساختی طرح مالیات بر سوداگری به شمار می‌رود که پایه‌های اطلاعاتی برای اجرای این طرح را فراهم می‌کند، بنابراین ماده ۸ یکی از مواد مفصل طرح است که رفع ابهام از برخی دیگر از مواد طرح نیز منوط به اصلاح همین ماده شده است.

طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها ۵ دهم درصد از تراکنش‌های مرتبط با حساب‌های غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین اینطور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنش‌ها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسی‌ها، کل جمعیت کشور است. به عبارت دقیق‌تر اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنش‌ها را در این دسته از حساب‌های بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر مردم از بررسی‌ها معاف هستند.

کد خبر 847417 برچسب‌ها خبر مهم مالیات سازمان امور مالیاتی کشور مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم