Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «بختی بیک صاحب بایف» کارشناس ارشد مسائل سیاسی وضعیت آسیای مرکزی را تنش زا دانست که درگیری میان کشورها، بازی عوامل خارجی و قاچاق مواد مخدر ، آسیای مرکزی را در گرداب بی‌ثباتی و تنش می‌کشاند.

این کارشناس علوم سیاسی در مورد سیاست خارجی قرقیزستان گفت: این کشور سیاست خارجی مشخص و مدونی در قبال همسایگان خود در منطقه ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکنش مقامات به برخی موقعیت‌ها یا حوادث مرزی کاملاً خودجوش است و این نشان دهنده عدم وجود یک سیاست ژئواستراتژیک معنادار و بلندمدت در قرقیزستان است.

وی افزود: این رویکرد در رابطه با نزدیکترین کشورهای منطقه و هم در روسیه و چین مشاهده می‌شود.

صاحب بایف در خصوص حوادث مرزی قرقیزستان و تاجیکستان گفت: حوادث مرزی ناشی از تحریک برخی عوامل و طرف‌ها است اما این موضوع به هیچ وجه با خصومت تاجیک‌ها و قرقیزها مرتبط نیست، بلکه با وضعیت سیاسی بسیار بی‌ثبات در داخل کشورها مرتبط است.

به گفته وی، آمریکا می‌خواهد یک "تاجیکستان بزرگ" ایجاد کند با این انتظار که تقریباً 5-6 میلیون تاجیک شوروی سابق با 20 میلیون تاجیک افغان متحد شوند. این اقدام در تقابل با روسیه، افغانستان و چین خواهد بود.

این کارشناس قرقیز گفت: روسیه به شدت نگران این عامل است و حتی با نگه داشتن تمام کارت‌های قدیمی در تعیین مرزها میانجیگری می‌کند. این واقعیت است که قاچاق مواد مخدر از طریق مرز تاجیکستان، افغانستان و جنوب قرقیزستان تا حدی از طریق ازبکستان، قزاقستان و سپس روسیه و از آنجا به اروپا صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مسیر قاچاق مواد مخدر از قدیم وجود داشته و آمریکایی‌ها، برخی اتباع قرقیز، تاجیک‌، ازبک، قزاق‌ و روس‌ها در آن دست دارند. هیچ کس نمی‌خواهد از قاچاق مواد مخدر محروم بماند، زیرا این درآمد واقعی برای آنهاست. همه این عوامل از قاچاق بین المللی مواد سود می‌برند. از این رو روسیه اعلام کرد که اوضاع را کنترل خواهد کرد، زیرا این خطر وجود دارد که تاجیک‌های افغانستان با شوروی سابق متحد شوند.

کارشناس علوم سیاسی به افتراق قرقیزها و ازبک‌ها اشاره کرد و گفت: تنش بین قرقیزها و ازبک‌ها در رابطه با مخزن آب کومپروت است که قبلاً متعلق به قرقیزستان بود، سپس مدتی به ازبکستان منتقل شد و پس از فروپاشی اتحاد شوروی تاشکند هرگز کنترل این مخزن را به قرقیزستان برنگرداند.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت با ازبکستان نسبتا عادی شده است. آخرین حادثه زمانی رخ داد که یک خانواده قرقیزستانی سعی کردند کالای قاچاق را از طریق مرز به ازبکستان منتقل کنند. پس از شلیک‌های هشدار دهنده، آنها متوقف نشدند و تیراندازی شد و خانواده قرقیزی کشته شدند. هر چند که البته هنوز مشخص نیست که این افراد دقیقاً چه چیزی را به آن سوی مرز می‌خواستند بیاورند. اخیراً یک تونل زیرزمینی مجهز در همان مرز در عمق 3-4 متری کشف شد که طول آن 100 متر بود.

صاحب بایف افزود: در مورد روابط کنونی قرقیزستان و ازبکستان، به طور کلی تنش عملاً کاهش یافته است. تعیین مرز ازبکستان و قرقیزستان تقریباً به پایان رسیده است که به میزان قابل توجهی از تنش بین دو کشور کاست.

کارشناس قرقیزی در مورد خطرات در کمین آسیای مرکزی گفت: ظاهراً ممکن است انفجاری قوی در منطقه رخ دهد، زیرا داعش در خاک برخی کشورها مستقر شده و منتظر فرمان از لندن یا واشنگتن برای بی ثبات کردن اوضاع در آسیای مرکزی است.

وی ادامه داد: در دره فرغانه، مرزهای سه کشور قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان به هم می‌رسند و جمعیت بسیار متراکمی، حدود 7 میلیون نفر وجود دارد. مردم ساکن در این منطقه افراطی هستند. ازبک‌های رادیکال می‌خواهند «خلافت فرغانه» ایجاد کنند که این نیز یک سناریوی بسیار واقعی است. به احتمال زیاد، اتاق‌های فکر در انگلستان مستقر هستند و از نظر مالی توسط آمریکا حمایت می‌شوند. وضعیت منطقه نسبتا مبهم است و از بسیاری جهات می‌تواند با تصمیم ناتو در مورد اوکراین که در نشست مادرید در مورد ادامه خصومت‌ها اتخاذ شد، تشدید شود.

صاحب بایف بیان کرد: در عین حال، غرب می‌خواهد عامل تایوان را برای تهدید منافع چین، شعله‌ور ساختن آتش بی‌ثباتی در دره فرغانه و ایجاد درگیری نظامی بین قرقیزستان و تاجیکستان را فعال کند.

کارشناس قرقیزی تاکید کرد که بنابراین احتمال اینکه چندین کانون تنش به طور همزمان در منطقه آسیای مرکزی ایجاد شود، بسیار زیاد است. من یک واقعیت مهم دیگر را اضافه می‌کنم که روسیه، ترکمنستان و چین در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک خط لوله گاز از طریق افغانستان به سمت چین هستند. روسیه در تلاش است تا اقدامات متقابلی را همراه با چین انجام دهد و این برای ترکمنستان مفید است، زیرا هرچه خطوط لوله به سمت آسیای مرکزی بیشتر باشد، درآمد این کشور از این امر بیشتر خواهد شد. حتی اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه روسیه می‌خواهد جنبه نظامی-سیاسی برای اجرای این پروژه فراهم کند و چین نیز آماده حمایت مالی از آن است. این موضوع پس از بازدید طالبان از مجمع اقتصادی سنت پترزبورگ مشخص شد.

وی ادامه داد: طالبان علاقه مند است که هم خط لوله گاز و هم لوله نفت از خاک افغانستان عبور کند و اگر اکنون این خط لوله در امتداد شمال افغانستان به سمت چین کشیده شود، در آینده بحث لوله گذاری به سمت جنوب مطرح می‌شود. این لوله از طریق افغانستان و پاکستان به اقیانوس هند خواهد رسید. این طرح ژئواستراتژیک روسیه با چین و ترکمنستان است که البته در تضاد با سیاست غرب به ویژه آمریکا و انگلیس است، بنابراین سعی خواهند کرد به هر طریق ممکن با آن مقابله کنند.

صاحب بایف افزود: چین تمایل دارد خطوط لوله را از طریق افغانستان بسازد، زیرا برای همه طرف‌ها مفید است. هند و پاکستان نیز به این موضوع علاقه دارند. پس تقابل کشورهای خشکی و دریایی با منافع ژئوپلیتیکی متفاوت وجود دارد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: قرقیزستان بی ثباتی در آسیای مرکزی قاچاق مواد مخدر قاچاق مواد مخدر آسیای مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای صعود به جام جهانی تمام تلاش خود را می کنیم

مجید مرتضایی سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان امروز (شنبه) در یک نشست خبری گفته است: «آسیا باید باور کند که قدرتی به‌نام افغانستان در فوتسال وجود دارد. فردا تمام تلاش خودمان را برای رفتن به جام جهانی می‌کنیم. اگر هم نشد چیزی از ارزش‌های ما کم نمی‌شود، چون تا حالا کارهای بزرگ زیادی را انجام دادیم.»

وی افزوده است: «قرقیزستان تیم خوبی است. آن‌ها مقابل ژاپن نتیجه گرفتند. ما تجربه رویارویی مقابل آن‌ها را در کافا داریم، اما این تیم قرقیزستان تیمی متفاوت است.»

سرمربی تیم ملی افغانستان تصریح کرد: «بازیکنانم مدت هاست تمرینات سخت و فشرده را سپری می‌کنند و ما با بازی کردن در شرایط سخت و حساس عادت داریم.»

قابل ذکر است که تیم ملی فوتسال افغانستان روز گذشته با نتیجه ۵ بر ۳ مقابل تیم ملی عراق پیروز شد.

تیم قرقیزستان نیز با پیروزی در برابر ویتنام به این مرحله مسابقات دست یافته است.

افغانستان فرصت دارد تا با پیروزی مقابل قرقیزستان به جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ صعود کند.

 افغانستان فردا ساعت 9:30 صبح به وقت کابل 8:30 به وقت تهران به مصاف قرقیزستان می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افغانستان به‌طور رسمی شگفتی‌سازی کرد و به جام‌جهانی رسید
  • واکنش AFC به صعود افغانستان به جام جهانی فوتسال
  • چند ساعت تا تکمیل پازل 24 تیمی جام جهانی
  • افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!
  • برای صعود به جام جهانی تمام تلاش خود را می کنیم
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • قرقیزستان حریف افغانستان برای کسب سهمیه جام جهانی شد