Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@22:18:48 GMT

قانون انتخابات نیازمند اصلاح است

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۰۴۰۹۰

قانون انتخابات نیازمند اصلاح است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام محمد عباس‌زاده امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جامعه اسلامی یک موجود زنده است و یک مغز متفکر آن را اداره می‌کند. 

وی ضمن گرامیداشت هفته شورای نگهبان، گفت: راهبری و ترسیم سیاست‌های کلی و نقشه راه آینده به عهده این مغز متفکر است که در جامعه ما بر عهده مقام معظم رهبری و نهادهای وابسته به آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او ادامه داد: در تفکیک مسئولیت‌ها نیز سه قوه کار را پیش می‌برند و نقش اجرایی دارند. 

حجت‌الاسلام عباس‌زاده اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که باید در جامعه اسلامی مورد پایش و پاسخ قرار گیرد این موضوع است که جایگاه شورای نگهبان در جامعه چیست. 

وی با اشاره به اینکه جامعه آرمانی در شرایطی رقم می‌خورد که بتوان شرایط را برای ارتباط میان اجزای مختلف دستگاه‌های دولتی فراهم کرد، گفت: از این رو می‌توان انتظار داشت که شرایط برای جامعه بهبود یابد. 

حجت الاسلام عباس‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه شورای نگهبان، نگهبان این انقلاب است، گفت: این شورا گوشه‌ای از راهبری نظام و انقلاب را شورای نگهبان به عهده دارد. 

وی در خصوص اهمیت و جایگاه شورای نگهبان در جامعه نیز عنوان کرد: شورای نگهبان نقش کنترل کننده قوانین را به عهده داشته و تأیید صلاحیت افرادی که قانون را اجرا می‌کنند یا تغییر می‌دهند و نظارت بر انتخابات بر عهده این نهاد است؛ اما در برگزاری انتخابات، لااقل دو قوه قضائیه و مجریه همکاری مستقیم دارند و در کنار شبکه‌ای که شورای نگهبان شکل داده است بر امور نظارت می‌کنند. 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات فارس در ادامه با بیان اینکه این شورا در سال چهار مانور جهت امادگی برای نطم‌بخشی و نظارت بر انتخابات برگزار می‌کند، عنوان کرد: برای پیشگیری از بروز اختلال و تخلف در این شبکه، اعضای آن نیاز به بصیرت‌افزایی دارند. 

وی با بیان اینکه در هر انتخابات، عده‌ای به شکل علنی نامزدی خود را بیان می‌کنند و عده‌ای هم احتمال کاندیدا شدنشان وجود دارد، گفت: این افراد به شکل دائم از طریق شبکه نظارتی شورای نگهبان، رصد می‌شوند زیرا رسیدگی و پیگیری بیش از هزار پرونده برای یک دوره انتخابات در استانی نظیر فارس، طی یک دوره کوتاه قابل انجام نیست لذا پیش از برگزاری فرآیند انتخابات بررسی پرونده‌ها و صلاحیت افراد آغاز می‌شود. 

این مقام مسئول یادآور شد: از هر فردی پرونده‌ای متشکل از شاخصه‌های مشخص روی میز قرار می‌گیرد و ٥ نفر در استان هر کدام از این پرونده‌ها را قضاوت می‌کنند و لااقل سه نفر باید در صدور رأی تأیید یا عدم تایید هم‌نظر باشند، سپس این پرونده‌ها در هیئت عالی نظارت هم واکاوی می‌شود و در مرحله سوم توسط اعضای شورای نگهبان مورد بررسی جمعی برای کاهش خطا قرار می‌گیرد. 

عباس‌زاده در ادامه تاکید کرد: اگرچه سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است اما تا کنون پس از گذشت ۶ سال هنوز اجرایی نشده و نیازمند توجه جدی‌تری است.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: انتخابات حجت الاسلام عباس زاده شورای نگهبان عباس زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۰۴۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان ، رئیس ستاد انتخابات خوزستان در این نشست گفت : تبلیغات نامزدها دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان باید در چارچوب قانون انجام شود .

ابوالحسن معماری افزود : در این نشست  ابهامات و سوالات  نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان در خصوص تبلیغات و مقررات انتخابات مورد بررسی قرار گرت .

همچنین در این نشست نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند .

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان برای تعیین نمایندگان دو نماینده حوزه انتخابیه آبادان و نماینده حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر در روز بیست و یکم اردیبهشت ماه برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • نشست نامزدهای دور دوم انتخابات با رئیس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان
  • خواسته‌های بحق جامعه کارگری، تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم