Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه)‌ ۲۹ تیر ماه در تهران میزبان فیصل المقداد همتای سوری خود بود پس از دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده در این دیدار پرداخت.

وی ضمن خیرمقدم به همتای سوری گفت: بلافاصله بعد از نشست سران ضامن روند آستانه گفت‌وگوهای مهمی را با همکارم وزیر خارجه سوریه داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همه شهدای سوری و ایرانی و شهدای سایر کشورهایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند، به ویژه شهدای مدافع حرم و شهیدان المهندس و سردار سلیمانی ادای احترام می‌کنیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: هفتمین نشست سران روند آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد کمک کند که مسیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی گری فاصله بگیرد و در مسیر سیاسی، مسائل مورد حل و فصل و توافق قرار بگیرد.

 وزیر خارجه بیان کرد: امیدواریم این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت، مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار بگیرد و ترکیه و سوریه از این مرحله به خوبی عبور کنند. بیانیه پایانی آستانه حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و در شرایط حساس بحران در اوکراین و بحران در حوزه امنیت انرژی و امنیت غذایی مورد توجه همه شرکت کنندگان قرار داشت.

وی گفت:‌ در مسئله سوریه حضور مسلحان و گروه‌های تروریستی در برخی از مناطق این کشور همچنان مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است. ما از فرصت نشست سه جانبه فرمت آستانه استفاده کردیم که در موضوع خروج و پاکسازی گروه‌های تروریستی و مسلح از سوریه و بازگشت امنیت به سراسر مرزهای سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش و نیروهای مسلح این کشور گامی به جلو برداشته شود.

امیرعبداللهیان افزود: یک بار دیگر بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی، یکپارچگی و احترام به حاکمیت سوریه تأکید کنم و بر حل و فصل مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی گروه‌ها در خاک سوریه دارد تاکید می‌کنیم، از طریق سیاسی مورد حل و فصل قرار بگیرد. بحث مبارزه با تروریسم و ساختن آینده سوریه بر مبنای خواست همه مردم این کشور و حفظ حقوق مردم این کشور به دور از دخالت خارجی در صدر اولویت‌های مورد پیگیری ایران قرار دارد.

وزیر خارجه تأکید کرد: مایلم در ادامه گفت‌وگوهای دیشب و نشست سران تأکید کنم که ما از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر با ترکیه و سوریه گفت‌وگو و مشورت دارد. این گفت‌وگوها را در سفری که به آنکارا و دمشق داشتیم آغاز کردیم و شب گذشته با تدبیر آقای رئیسی تلاش شد متمرکز بر راه‌حل سیاسی برای رفع نگرانی‌های امنیتی مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور، نتیجه گیری شود.

امیرعبداللهیان بیان کرد: مشارکت در بازسازی سوریه و تشویق آوارگان و مهاجران سوری به بازگشت به منازلشان و شهرها و روستاهای خودشان مورد تاکید نشست تهران و گفت‌وگوهای امروز من با فیصل المقداد بود. معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچگونه پیش شرط انجام شود و ذکر پیش شرط برای این دو موضوع انسانی غیرقابل قبول است. حضور نظامی نیروهای آمریکا در شرق فرات از معضلاتی است که منطقه از آن رنج می‌برد. شرق فرات از منابع انرژی سوریه است و در سالهای اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخشی که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده هستیم. معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند.

 وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست سران روند آستانه در تهران گفت: تلاش شد ترکیه را نسبت به کمک به حل و فصل بحران امنیتی و احتمال درگیری نظامی که ممکن است منجر به درگیری نظامی شود ایران و روسیه جلب کنند. گفت‌وگوهای مهم، روشن و صریحی در سطح مقام معظم رهبری در دیدار با اردوغان و پوتین انجام شد و در سطح گفت‌وگوهای دوجانبه روسای جمهور ایران با روسیه و ترکیه و نشست سه جانبه در جلسه بسته مسائل با شفافیت مورد بررسی قرار گرفت و عواقب تداوم وضعیت فعلی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت. این اتفاق نظر وجود دارد که همه طرف ها کمک کنیم به خروج سوریه از این وضعیت از جمله در حوزه تحریم‌های اقتصادی سوریه و این درک وجود دارد که به مردم سوریه برای عبور از این مرحله جامعه جهانی کمک کند و کشورهای منطقه نقش سازنده داشته باشند و به حمایت‌های خود از مردم سوریه ادامه دهند. در مجموع نشست سران آستانه در تهران را کاملا موفق و در راستای صلح و ثبات و پیشرفت هر چه بیشتر سوریه و منطقه ارزیابی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه تهران درباره محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و اتفاق نظر روسیه و ایران در این باره گفت: امروز رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت قرار دارد و برخی اقدامات پراکنده در داخل سوریه ناشی از ضعف و با هدف پوشش دادن به این ضعف‌های چند لایه و بحران‌های رژیم صهیونیستی است. در منطقه هیچ اقدام صهیونیست ها بی پاسخ نمانده و منطقه نسبت به این فتنه انگیزی‌های رژیم صهیونیستی بی تفاوت نخواهد بود.

کد خبر 691893 منبع: فارس برچسب‌ها ایران و سوریه حسین امیرعبدالهیان ایران و ترکیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و سوریه حسین امیرعبدالهیان ایران و ترکیه رژیم صهیونیستی وزیر خارجه گفت وگوهای نشست سران خاک سوریه حل و فصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۳۷۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد. 

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیت های متعدد همکاری تهران و دهلی نو می تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام نمود.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید نمود.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد. 

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید نمود.  

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • نشست شش‌جانبه عربی در ریاض درباره غزه برگزار شد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • دیدار وزرای دفاع ایران و روسیه در آستانه
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود