Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی بهادری روز سه شنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا افزود:ثبت روستای باشتین به عنوان پایتخت غیرت ایرانی اسلامی افتخاری برای شهرستان داورزن خواهد بود و این منطقه به این عنوان درخشان در سطح کشور معرفی می شود و نیز رویدادهای فرهنگی شهرستان با این محوریت برگزار می شود.

وی ادامه داد: معرفی باشتین خاستگاه قیام سربداران به عنوان پایتخت غیرت ایرانی اسلامی یکی از مطالبات مردمی این شهرستان بوده است که در این راستا و در مرحله نخست این موضوع در شورای فرهنگ عمومی شهرستان تصویب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندار داورزن گفت: روستای باشتین این شهرستان به عنوان خاستگاه قیام سربداران در شرق کشور، نوروز ۱۴۰۲ میزبان جشنواره ملی "غیرت ایرانی اسلامی" است و در این راستا ستادی شامل فرهنگ دوستان و فعالان حوزه فرهنگی و مدیران نهادهای اداری منطقه تشکیل شده است.

بهادری افزود:ستاد جشنواره غیرت ایرانی - اسلامی تاکنون چهار نشست اصلی و چند نشست فرعی برگزار و کمیته هایی حول این موضوع شکل گرفته است همچنین در راستای جشنواره غیرت ایرانی - اسلامی فعالیتهای فرهنگی شامل ساخت مستند بازی رایانه ای غیرت ایرانی - اسلامی، نشست های هم اندیشی در بیش از  ۲۰ دانشگاه خراسان رضوی پیرامون این جشنواره، نمایشگاه عکس، سرود، پرده خوانی و برنامه های جانبی دیگر اجرا می شود.  

وی ادامه داد: کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی نیز با بهره گیری از ظرفیت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تشکیل و مجموعه این برنامه ها تبدیل به کار مستند فرهنگی در سطح شهرستان می شود.

او اضافه کرد: رویداد تاریخی نهضت سربداران، ظرفیت فرهنگی بزرگی برای شهرستان داورزن، استان خراسان رضوی و کشور محسوب می شود از این رو در راستای این قیام کلیدواژه غیرت ایرانی و اسلامی شکل گرفته است.

قیام سربداران از آنجا آغاز شد که حاکمان متجاوز مغول با ورود به روستای باشتین منطقه داورزن از روستائیان طلب شراب و شاهد کردند که این امر غیرت ایرانی  - اسلامی اهالی را به جوش آورد و علیه ستم بیگانگان مغول قیام کردند و نخستین حکومت مستقل شیعه اثنی عشری را بنیان نهادند.

نهضت سربداران، حرکت مردمی و آزادی بخش شیعیان خراسان در قرن هشتم هجری و در پی ۱۲۰ سال چیرگی قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، از 'باشتین' در منطقه تاریخی داورزن و سبزوار علیه ستم بیگانگان مغول آغاز شد.

سربداران در این چارچوب موفق به تصرف سبزوار در سال ۷۳۸ هجری و تشکیل حکومت مستقل و مردمی شیعه به مدت حدود ۵۰ سال به پایتختی سبزوار و تثبیت اعتقادات و باورهای شیعیان دوازده امامی برای دورانهای بعد در این بخش از ایران شدند که دامنه حکومت آنان تا مازندران و گرگان توسعه یافت.

قیام سربداران از آن جهت در تاریخ ایران اهمیت دارد که پس از خود سبب شورش و ایستادگی مردم در برابر حکومت مغول شد و برخی از مورخان استقرار دولت مرعشیان در مازندران را از بارزترین پیامدهای حکومت سربداران می دانند.

امرای سربداران در مدت کوتاه حکومت خود دست به آبادانی زده و توانستند تا حد زیادی ویرانگریهای مغولان را جبران کنند. آنان در پی ارتقای زندگی روستاییان و طبقه محروم بودند و به نوعی مساوات در تقسیم عواید و ثروت عمومی اعتقاد داشتند.

این نهضت به خاطر شعار فعالان آن مبنی بر این که "ˈاگر توفیق یابیم دفع ظلم ظالمان کرده باشیم و گرنه سر خود را بر دار ببینیم که دیگر تحمل تعدی و ظلم نداریم" با عنوان  "ˈقیام سربداران" معروف و در تاریخ ایران زمین ماندگار شد.

مرکز شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

برچسب‌ها خبرگزاری جمهوری اسلامی شیعه سبزوار گرگان تکریم و تجلیل مازندران جشنواره داورزن شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خبرگزاری جمهوری اسلامی شیعه سبزوار خبرگزاری جمهوری اسلامی شیعه سبزوار گرگان تکریم و تجلیل مازندران جشنواره داورزن شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران قیام سربداران غیرت ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۸۴۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری مطرح کرد: بنا بر شاخص‌های تعریف شده و سوابق شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نتایج به دست آمده در ادوار گذشته پایتخت کتاب ایران، برخی از شهرهای ایران حائز شرایط شرکت در رویداد بین المللی انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: شهر کرج نیز به واسطه برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های درخور و شایسته ای که در سال گذشته به همت مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی استان و با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به انجام رسید، فرصت رقابت در این عرصه فرهنگی بین المللی را به دست آورده است.

وی بیان کرد: از همه دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای فرهنگی تقاضای همکاری و مساعدت داریم تا با همدلی و وحدت شکل گرفته و انرژی مضاعفی که از موفقیت کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و شهر خلاق در مهارت مطالعه در رقابت پایتختی کتاب ایران در سال گذشته شکل گرفت، شاهد انتخاب کرج به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو باشیم و شهر کرج را به عنوان نماد کتاب و کتابخوانی به تمام دنیا معرفی کنیم.

جابری انصاری در پایان از تدابیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدردانی و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه تلاش جمعی همه عوامل فرهنگی و هنری و مسؤولان اجرایی استان، علاوه بر کسب عنوان پایتختی کتاب در سطح ملی و بین المللی، شاهد ارتقای شاخص‌های فرهنگی به خصوص سرانه مطالعه کتاب باشیم.

کد خبر 6090320

دیگر خبرها

  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • داورزن خراسان رضوی هزار و ۷۰۰ نفر شتر دارد
  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر
  • نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم