عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم : زمان پیامبر(ص) و ائمه (ع) اجباری به حجاب وجود نداشته / حرف امام (ره) درباره حجاب را تحریف کردند
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۱۱۱۹
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه در زمان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) الزام و اجباری به حجاب وجود نداشته است، گفت: همانگونه که اجبار بر بی حجابی جواب نداد، اجبار بر حجاب هم جواب نمی دهد. در واقع این دو عمل گذشته و امروز حکومت عِدل همدیگر هستند که بسیاری از فقهای ما، چه در نجف و چه در ایران، میگفتند همانطوری که اصل اجبار کردن بر علیه حجاب کار غلطی است، اجبار کردن بر خود حجاب هم کار درستی نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خلاصه گفت و گو با آیت الله سید محمدعلی ایازی را در ادامه می خوانید:
- چیزی که درباره حجاب مطرح هست این است که اصل حجاب یک دستور قرآنی است و در سورههای احزاب و نور به این مسأله پرداخته شده است. هرچند در سوره احزاب به پیامبر(ص) خطاب میکند که «قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ»، در سال هجدهم بعثت پیامبر(ص) و بعد از هشت سال از هجرت پیامبر(ص) در مدینه نازل شد. یعنی مسأله حجاب در اوایل و اواسط بعثت نبوده و بلکه در اواخر بعثت پیامبر(ص) و طرح مسائل مهم و اصلاح جامعه بوده است.
- در هیچ یک از روایاتی که از ائمه معصومین(ع) هستند کلامی دالّ بر این داریم که باید الزام شود و کسانی با افراد بی حجاب برخورد کنند. در میان فقهای اسلامی هم تا عصر کنونی هیچ کسی از مفسرین و فقها آیات حجاب را در معنای الزام حکومتی نگرفتهاند. مثل دستورات دینی که رسیده است و دستورات دینی را تشویق و بلکه فرهنگسازی میکنند، مثل نماز و احکام شریعت و در متون دینی فقها و مفسرین ما هم این چنین نیآمده است.
- امام اوایل انقلاب بر اثر مسائلی که آن روزها پیش آمد، یک سخنرانی کردند که در ادارات باید این حجاب رعایت شود. اما با سوءاستفاده از این حرفهای امام، در خیابانها متعرض خانمهایی شدند که حجاب را رعایت نمیکردند. البته در آستانه پیروزی انقلاب بسیاری از زنانی که حجاب را رعایت نمیکردند، خودشان داوطلبانه در فضای انقلاب حجاب را رعایت کردند. اگر آن فضا همراه با کارآمدی حکومت، اجرای عدالت و آزادی و حقوق جامعه رعایت می شد و برخوردهای درست حکومت در تحقق عدالت و قانونمداری انجام میگرفت، این زمینه را گسترش میداد.
- ما متأسفانه امروز شاهدیم حکومت کارآمدی لازم را ندارد، بعضا افراد ضعیف و کارنابلد بر مصادر حکومتی تکیه زده اند؛ وضعیت تورم، گرانی، سوءاستفاده، رشوهخواری و اینکه یک عده خاصی مثل اختاپوس بر ثروتهای کشور دست گذاشتهاند و از سوی دیگر وضعیت کشور را به بنبست کشاندهاند و ارتباطات کشور که اصل سیاست آن بر «نه شرقی، نه غربی» بوده را به «نه غربی، نه غربی» تبدیل کردهاند. این اتفاقات عامل این شده که مسائل اصلی کشور به فراموشی سپرده شود و دنبال چیزهای تصنعی و مشغول کردن بروند.به همین جهت، آن وقت امام خصوصی به مسئولین دستور دادند کسانی که با اینگونه کارها با افراد برخورد میکنند را جلوگیری کنید و گفتند من چنین چیزی را نگفتهام. بعد خاطرهای را که من از استاد شهید مرتضی مطهری نقل کردم که ایشان به دنبال آن سخنرانی پیش امام رفته بودند و امام هم تصدیق کرده بودند که نباید تبدیل به چنین برخوردهایی شود.
- چنین وضعیتی پیش آمده که متأسفانه حرف امام را تحریف کردند و امام هرگز چنین مسألهای را نداشته است. حتی وقتی چند سال پیش رئیس قوه قضائیه به نجف رفته بود، یکی از مراجع به ایشان گفته بود این چهکارهایی است شما دارید میکنید؟ چرا در رابطه با مسأله حجاب اینطور برخورد میکنید؟ ایشان رسماً اعتراض کرده و گفته بود این کارها به این مسائل کمک نمیکند. من نمیدانم آیا با این رفتارها قصد خدمت به حجاب را دارند یا نه؟ ولی قدر مسلّم این است که ذهن مردم را مشغول به اینطور چیزها میکنند تا اتفاقات و کارهای اصلی، وضعیت گرانی و مشکلاتی که جامعه دارد را به تغافل بسپارند.
- غیر از اینکه جامعه را تبدیل به یک جامعه دو قطبی میکند، عدهای میخواهند ذهن مردم مشغول به همین مسائل باشد. درحالیکه ما اگر دنبال سخن امیرالمؤمنین(ع) برویم، «تضییع اصول و تمسک به فروع» را نشانه ادبار دولتها میداند. یعنی غیر از اینکه جامعه را دو قطبی میکند، جای اصل و فرع دین عوض می شود. و این کارها خدمتی به معنویت و اخلاق دینی نمیکند.
- نیروهای انتظامی و گشت ارشاد ما باید به امنیت جامعه کمک کنند؛ و اگر خودشان را اینگونه درگیر کنند، آن وقت جایگاه «حفظ امنیت» خودشان خراب میشود و جلوی مردم قرار میگیرند. ممکن است حتی در آینده مؤمنین هم وقتی این رفتار را ببینند، از افراد بیحجاب دفاع کنند و در مقابل آنها بایستند. چند سال قبل هم در ملأ عام افراد را شلاق میزدند و مردم بهجای اینکه از آنها حمایت کنند، از مجرم دفاع میکردند؛ که مجبور شدند آن بساط را جمع کنند.
- البته بعضی از گشتهای ارشاد خودشان نیازمند به ارشاد و هدایت هستند. چون کسی که رفتارش متعادل نباشد اول باید خودش را اصلاح کند و بعد دنبال برخورد با خانمی باشد که حجابش را رعایت نمیکند. ولی درهرحال توصیه من این است که کاری نکنند که خودشان را در مقابل مردم قرار بدهند؛ این خدمت به امنیت و معنویت کشور نیست. این خدمت به نیروی انتظامی نیست. جایگاه نیروی انتظامی را تنزل می دهد. آن وقت کارهای خوب و درست این نیرو هم ضایع می شود.
21217
کد خبر 1655622منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: حجاب بدحجابی پیامبر ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۱۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تدارک ویژه حوزههای علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
حوزههای علمیه کشور برای دهه کرامت تدارک ویژه دیده و در هزار نقطه کشور و ۴۰۰ نقطه جهان برنامه خواهند داشت. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله محسن اراکی در دیدار اعضای ستاد ملی دهه کرامت، گفت: پیش از امام رضا(ع) مذهب تشیع در انزوا قرار داشت.
وی با اشاره به اینکه در آثار شعرا و هنرمندان میتوان به این موضوع یقین پیدا کرد، افزود: این موارد موضوعاتی است که هنوز به درستی در تاریخ تحقیق نشده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تبیین این نکات موجب میشود مردم قدر وضعیت امروز تشیع را بدانند، گفت: عجیبترین پدیده اجتماعی عشق مردم به اهل بیت(ع) است.
وی با اشاره به اینکه نقش اولاد امام کاظم(ع) در انتشار این عشق و جوشش بینظیر بوده است، خاطرنشان کرد: اقداماتی که دهه کرامت انجام میشود نیز به معنای ترویج و تقویت این عشق و جوشش است.
آیت الله اراکی با بیان اینکه این عشق و شور باید به جریان اجتماعی تبدیل شود، تصریح کرد: در دوران صفویه برخی مداحان با حضور در بازارها به نوحه خوانی میپرداختند که یک اقدام بسیار موثر در تربیت مردم بود.
وی با اشاره به اینکه ارزش دهه کرامت باید حفظ شده و به یک اقدام روتین تبدیل نشود، گفت: مراسم دهه کرامت باید زنده، با روح و پویا باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اولاد امام کاظم(ع) در کشور کانونهای جریان فرهنگی هستند، افزود: اولاد امام کاظم(ع) محبت اهل بیت(ع) و اسلام را در نقاط مختلف به صورت یک جریان اجتماعی ترویج دادند.
وی با اشاره به اینکه مسئله حب اهل بیت(ع) در تمام جریانات اسلامی وجود دارد، بیان کرد: هیچ جریان اجتماعی به قدرت و گستردگی جریان محبت اهل بیت(ع) وجود ندارد.
آیت الله اراکی با بیان اینکه تمام کار اهل بیت(ع) معجزه و فرابشری است، افزود: باید این معجزات را تبدیل به داستان و فیلم کرده و به مردم معرفی کرد.
نماینده حوزههای علمیه کشور در ستاد بزرگداشت دهه کرامت نیز در دیدار با آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: به عنوان حوزه علمیه اعتقاد داریم که دهه کرامت باید طراوت بخش باشد.
حجت الاسلام سید حسن طیب حسینی با اشاره به اینکه برنامههای دهه کرامت باید امید افزا، نشاط آفرین و مروج شادی حلال باشد، افزود: شعار جهاد تبیین باید یکی از برنامههای محوری در دهه کرامت باشد.
مدیر روابط عمومی مرکز مدیریت حوزههای علمیه با بیان اینکه تلاش داریم از ترویج برنامههای بدون وجاهت شرعی جلوگیری شود، عنوان کرد: به عنوان مرکز مدیریت حوزههای علمیه در طول دهه کرامت در هزار نقطه کشور و 400 نقطه جهان برنامههایی خواهیم داشت.
وی از تولید محتوای فاخر، به روز و مورد نیاز اقشار مختلف در قالبهای مختلف یاد کرد و گفت: حدود 5 هزار مورد از این محتواها از هماکنون قابل استفاده است.
طیب حسینی تصریح کرد: برگزاری نشستهای علمی و همایشهای ملی و بین المللی در دستورکار حوزههای علمیه است.
انتهای پیام/