در آیین تکریم مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران چه گذشت؟
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۴۵۰۲
آیین تکریم مجید رجبیمعمار مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان برگزار شد.
به گزارش ایران اکونومیست از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم تکریم مجید رجبیمعمار مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران دوشنبه (۱۰ مرداد) در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم که اجرای آن برعهده کیوان کثیریان بود، ایرج راد رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، احمد مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، محمدجواد حقشناس عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، سیدمحمدهادی ایازی معاون اسبق امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و مجید رجبی معمار مدیرعامل سابق خانه هنرمندان در این آیین سخنرانی کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران در این آیین اظهارداشت: چقدر زمان زود میگذرد، ۶ سال و اندی از زمان تودیع مجید سرسنگی و معارفه مجید رجبیمعمار تا به امروز، به سرعت گذشت، در حالی که در این مدت مسائل و مصائب بسیاری بر ما گذشت، به ویژه در ایام کرونا که فشارهای روحی، روانی و کاری بسیاری بر هنرمندان وارد شد.
ایرج راد گفت: رجبیمعمار از زمانی که تصدی مدیریت خانه هنرمندان را برعهده گرفت، تلاش کرد تا به سمت آنچه در اساسنامه پیشبینی شده بود، حرکت کند و به سوی اجرایی شدن تمام اهداف آن برود. به همین ترتیب در این زمینه کارهای فراوانی انجام گرفت. وقوع کرونا و مسائل بعدی آن، در ابتدا توقف عجیب و غریبی به وجود آورد اما خانه هنرمندان ایران تنها مکانی بود که از نظر استفاده از فضای مجازی برای اجرای برنامهها فعال بود و در این زمینه حرکتهای فراوانی شد که قابل تحسین است.
وی با اشاره به مشکلات مالی که خانه هنرمندان با آن مواجه بود، افزود: در ابتدا با روی کار آمدن آقای رجبیمعمار، در تماشاخانه ایرانشهر برنامههایی اجرا شد؛ برخلاف تماشاخانههای دیگر که بیست درصد از فروش گروههای تئاتری را برمیداشتند در اینجا از آنها پولی کسر نمیشد. به همین خاطر گروههای تئاتری علاقه به اجرای برنامه داشتند اما متاسفانه بعد از مدتی به دلیل قطع شدن بودجه تماشاخانه ایرانشهر، ما مجبور شدیم ۱۰درصد از فروش بلیتها را از گروهها بگیریم، حتی بعد از مدتی کار به جایی کشید که ناچار شدیم ما هم همان بیست درصد را مجدداً بگیریم. با این حال سعی شد در زمینههای مختلف به گروهها کمک کنیم. مثلاً قرار بر این شد شهرداری بلیت بخرد و از پول این بلیتها به هنرمندان کمک شود که البته این امر هم به مشکلاتی خورد و در نهایت انجام نشد.
راد بیان کرد: خانه هنرمندان ایران بعد از کرونا با مشکلات زیادی رو به رو بود؛ کافیشاپ، فروشگاه و رستورانی که متعلق به این خانه است، تعطیل شد و این موضوع فشارهای فراوانی را به خانه هنرمندان وارد کرد، در این بین آقای رجبیمعمار به دنبال این بود که حداقل بتواند حقوق کارکنان را بپردازد. با همه اینها توانست این مجموعه را اداره کند، او از هیچ چیزی پا پس نکشید و در ادامه امکاناتی فراهم شد تا برنامههایی به صورت مجازی اجرا شود.
رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: در تمام این زمینهها و در تمام زمانها اختلاف سلیقههایی هم وجود داشت اما سعی شد این موضوع از بین برود. به نظرم تا وقتی کسی با مشکلات روبه رو نشود از فشارهای روانی آن آگاه نخواهد شد. پس باید پایمردی داشته باشد تا بتواند ادامه مسیر دهد. با همه این فشارها بالاخره آقای رجبیمعمار ابراز خستگی کرد تا جایی که قلبش را نیز عمل کرد.
راد افزود: رجبی معمار عنوان کرد که این فشارها دو سویه است؛ از سویی حمایتهای مالی صورت نمیگیرد و از سوی دیگر نمیتوانم برنامههایی را که قول داده بودم و بخشی از اهداف خانه بود، انجام بدهم. به همین ترتیب آقای رجبیمعمار استعفا داد که این استعفا در ابتدا پذیرفته نشد اما بعد از پافشاری ایشان بالاخره به نوعی از ما خداحافظی کرد.
به جای مقابله، مدیریت شهری به الگوی ترویج «خانه» کمک کند
در ادامه محمدجواد حقشناس عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران و فعال فرهنگی گفت: به عنوان کسی که بیش از دو دهه به طور مستقیم در خدمت فرهنگ و هنر بودم، میخواهم اعتراف کنم که الگوی ساختاری خانه هنرمندان ایران میتواند به عنوان یک الگوی پیشتاز و یک نمونه عالی در همه مسئولیتها و مراکزی که دل در گروی فرهنگ و هنر دارند، مورد توجه قرار گیرد. پس جا دارد از کسانی که در بدو امر اندیشیدند و چنین مرکزی را ایجاد کردند، تشکر کنم.
حقشناس اظهارداشت: در برههای قبل از حضورم در شورای شهر، دیداری با وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم. ایشان موقعیتی را که در وزارت فرهنگ وجود دارد، با آنچه در شهرداری هست، مقایسه کرد. آن زمان کل بودجه وزارت فرهنگ یکهزار میلیارد تومان بود اما بودجه فرهنگی و هنری شهر تهران، یکهزار و هفتصد میلیارد تومان بود؛ یعنی این حوزه تقریباً دو برابر وزارت ارشاد بودجه داشت اما میخواهم شهادت بدهم وقتی فعالیت بعضی مراکز و نهادها را با خانه هنرمندان ایران مقایسه میکنیم، میبینیم این مجموعه چقدر درخشان عمل کرده است.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: ما در دورهای میخواستیم برای نخستین بار برای همه انجمنهای این خانه، ردیف مستقل کمک مالی تعریف و بودجه خانه هنرمندان را تقویت کنیم و بتوانیم کمکهای لازم را داشته باشیم. حتی در زمان کرونا سعی شد این کمک را دنبال کنیم اما به دلیل برخی مسائل، برخی بودجهها تعلق نگرفت و ردیف بودجه انجمنها حذف شد.
وی اظهارداشت: امیدوارم به جای اینکه با این الگو مقابله شود، مدیریت شهری به کمک این مجموعه بیاید. این گروه بزرگی که در خانه هنرمندان ایران فعالیت میکنند، دلسوزتر از کسانی هستند که در جایگاه مسئولیت قرار دارند، پس چرا باید اعمال فشار کنیم و بودجه ندهیم؟ به جای اینکه مقابله کنیم، به فکر چیدن نیرو باشیم و بگذاریم خود اهالی هنر با نگاه خود عمل کنند چون آنها دلسوزانهتر عمل خواهند کرد.
«موج مرده»، «مارمولک» و چند داستان دیگر
سپس احمد مسجدجامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: مجید رجبیمعمار فردی با اخلاق است به این معنا که دغدغه دارد و دوست دارد گرفتاریها را حل کند.
مسجدجامعی با ذکر خاطرهای از مجید رجبیمعمار افزود: درباره فیلم «مارمولک»، ایشان از سر دلسوزی و از سر اخلاق با همراهی آقایان کاسهساز و شفق نزد من آمدند و پرسیدند نظر شما درباره این فیلم چیست؟ من گفتم به لحاظ آییننامه این فیلم مجوز دریافت کرده و هیچ مشکلی ندارد. خودشان نظرشان این بود که باید احتیاط کنیم. حتی درباره اسم فیلم پرسیدند، گفتم نیازی نیست اسم را هم تغییر بدهید. در آن مقطع نه ارشاد که شخص تهیهکننده جلوی اکران فیلم را گرفت وگرنه فیلم نه توقیف شده بود و نه ارشاد مجوز آن را لغو کرد.
وی بیان کرد: اخیرا و بعد از انتشار صحبتهای رهبری، تهیهکننده فیلم به گونهای موضع گرفت که گویی ارشاد آن زمان جلوی اکران فیلم را گرفته بود. بار دیگر با من هم تماس گرفتند و من باز هم تاکید کردم که حرفم همان است که بود؛ تهیهکننده فیلم آن زمان جلوی اکران فیلم را گرفت. آقای رجبیمعمار هم البته آن زمان از سر خیرخواهی، اخلاق و انسانیت میگفت ممکن است این فیلم مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد اما من تاکید کردم که فیلم از نظر ارشاد و از نظر آییننامه هیچ مشکلی نداشت.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر خاطره دیگری درباره فیلم «موج مرده» ساخته ابراهیم حاتمیکیا اظهارداشت: مسئله آن فیلم آن زمان این بود که حاتمیکیا اعلام کرد که اگر قرار باشد فیلم من را قیچی قیچی کنند، اجازه نمایش آن را در جشنواره فجر نمیدهم. آن زمان هم آقای رجبیمعمار را دیدم و از او خواستم با کارگردان فیلم مذاکره کند تا موضوع حل شود. ایشان هم از زاویه همدلی ورود کرد و مسئله حل شد.
مسجدجامعی افزود: این جزو ویژگیهای اخلاقی رجبیمعمار بود که اهل ظاهرسازی نبود. اینگونه نبود که در روبهرو به شما لبخند بزند و از پشت خنجر. رجبیمعمار اینگونه نبود و واقعاً ظاهر و باطنش یکی بود و همیشه برای اعتلای فرهنگ و همدلی میان اصحاب فرهنگ و هنر قدم برمیداشت که این دو خاطره از همین جنس بود. پس تفاوت کسی که آقاست با کسی که ادای آقا بودن را درمیآورد معلوم میشود. دل آقای رجبیمعمار هم برای ایران، هم برای هنر و هم برای همبستگی میسوزد و این موارد همان وجوهی است که او را متفاوت میکند.
وی ضمن گرامیداشت یاد مرحوم حبیبالله صادقی گفت: هنر فوق سیاست، ایدئولوژی و ضوابطی است که ما برای خودمان وضع کردیم. آقای رجبیمعمار هم این موارد را رعایت میکند.
عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران افزود: یک ویژگی خانه هنرمندان ایران این است که عمر دوره مدیریتش به نسبت نهادهای دیگر طولانی است از این منظر فرصت خوبی برای محمدمهدی عسگرپور است. آقای عسگرپور را هم خود شورای عالی خانه انتخاب کردند پس شورای عالی باید از موجودیت این خانه و مدیرعامل آن دفاع کنند.
مسجدجامعی با بیان اینکه محمدمهدی عسگرپور مدیر خوبی است، اظهارداشت: او مسائل مختلفی را پشت سر گذاشته است، قطعاً حالا هم شرایط عالی نداریم، پس در این شرایط بحرانی باید دست به دست بدهیم و مسائل را حل کنیم.
وی با اشاره به جداسازی تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان ایران گفت: درست روزی که حکم انتصاب عسگرپور آمد به یکباره تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان ایران جدا شد، این در حالی است که هر شهرداری که روی کار آمده چیزی به این خانه افزوده است پس باید تلاش کنیم تا این موضوع هم مرتفع شود. آبروی محمدمهدی عسگرپور آبروی این خانه است، آبروی خانه هنرمندان ایران آبروی فرهنگ و هنر و آبروی فرهنگ و هنر آبروی کشور است پس همه تلاش کنیم آبروی کشور حفظ شود.
انگار بدقدم هستم
سپس مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: این نوع جلسات، جلسه تودیع محسوب نمیشود چون قرار نیست وداعی صورت بگیرد. آقای رجبیمعمار بیش از ۶ سال مسئولیت این مرکز مهم را بر عهده داشت و با چند شهردار کار کردند. در حوزه فرهنگ کار کردن دشوار و توضیح چرایی آن سخت است. هرچند ما وقتی دور هم جمع میشویم موضوعات برایمان روشن است اما اگر بخواهیم این را به دیگری توضیح بدهیم سخت میشود، کار وقتی دشوارتر میشود که بخواهید آن را به یک خارجی توضیح بدهید چون گاهی در کشور به مقوله فرهنگ و مدیریتش نگاه فصلی میشود. به همین ترتیب فاصله ما با بقیه کشورها به چشم میآید.
عسگرپور افزود: چند وقت پیش بود که داشتم قوانین ارشاد را میخواندم که به اندازه یکهزار صفحه بود این در حالی است که پیش از این فکر میکردم ما قوانین چندانی نداریم اما وقتی همین قوانین را خواندم، چیزی دستگیرم نشد، مثلاً مشخص نیست زمانی که یک مرکز و نهاد بسته میشود چه باید کرد این در حالی است که ما پیش از این چنین بحرانی را پشت سر گذاشتهایم! بنابراین توضیح اینکه یک مدیر فرهنگی چه کارهایی را باید چگونه انجام بدهد، بسیار سخت است.
وی بیان کرد: من افتخار آشنایی با آقای رجبیمعمار را از قدیم دارم، درباره اخلاق و منش او میخواهم به زبان دیگر صحبت کنم. زیست بوم نهادهای فرهنگی به دلیل روشن نشدن ابعاد آن، با اشکال همراه است. یکی از مشکلات بزرگ ما این است که گاهی مدیری این زیستبوم را متوجه نمیشود و در نخستین برخورد میگوید باید ریل را تغییر بدهیم به گونهای که انگار هر آنچه از قبل بوده اشتباه است، پس این فرق مدیر بافهم با مدیر برعکسش در مواجهه با این زیستبوم است.
عسگرپور گفت: امیدوارم این سوءتفاهم درباره تماشاخانه ایرانشهر حل شود، وقتی اتفاقات دوران قبل را مرور میکردم به حال سه مجید (مدیران پیشین خانه هنرمندان ایران) غبطه خوردم، انگار در آن دورهها این زیستبودم فهم میشده اما قدم من با موضوع تماشاخانه ایرانشهر همراه شد؛ انگار بد قدم هستم. به خانه سینما هم درست زمانی وارد شدم که گفتند باید بودجه خانه سینما قطع شود و آن اتفاقات رخ داد.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اظهارداشت: امیدوارم همه همکاران و عزیزان دست به دست هم دهند و با انرژی مثبت آنان شاهد اتفاقات خوب باشیم. این مراسم، مراسم تودیع نیست بلکه یک قدردانی است و همچنان از حضور آقای رجبیمعمار استفاده میکنیم.
اشک همت و مهدی باکری را مدعیان مدیریت جهان درآوردند!
سپس مدیرعامل سابق خانه هنرمندان گفت: باید از شورای عالی به دلیل انتخاب آقای عسگرپور تشکر کنم، او در شرایط حاضر بهترین انتخاب بود. در این تقسیمبندی و در این جامعهای که شعبه شعبه شده، او خودی است.
مجید رجبیمعمار ضمن مرور روند انتخابش برای مدیرعاملی خانه هنرمندان افزود: یادم است وقتی مدیر این خانه شدم بعد از مدتی چند عضو شورای عالی به من گفتند ما را حلال کن، ما فکر میکردیم با حضور شما قرار است اینجا تبدیل به پادگان شود چون شما نظامی بودهاید اما من به آنها گفتم کار فرهنگ و هنر این چیزها را نمیپذیرد.
وی بیان کرد: هیچکس در خانه هنرمندان ایران به دنبال آلاف و علوف نبوده است، اینکه گاهی کسی در یکی از برنامههایی که در خانه برگزار میشد، صحبتی میکند، دلیلی نمیشود کل کار یک مجموعه زیر سوال برود. همان روزی که استعفای من پذیرفته شد، برادر کوچک متوهمی در توییتی گفت خوب شد اصلاحطلبان از این خانه رفتند، این در حالی است که من همیشه از جریانهای سیاسی گریزان بودم، میدانم که مدیران دیگر این خانه هم این چنین بودند.
مدیرعامل سابق خانه هنرمندان ایران اظهارداشت: ما خیلی اذیت شدیم، از دوستانمان بیمهری دیدیم، دوران کرونا هم واقعاً بر ما سخت گذشت.
منوچهر شاهسواری، حسین مسافرآستانه، محمود رضوی، حبیب والینژاد، کاظم هژیرآزاد، روانبخش صادقی، ابراهیم حقیقی، سیفالله صمدیان، منصور حاجی، مجید جوزانی، علیرضا مزینانی، علی براتی، عباس سجادی، مقصود نعیمیذاکر، محمد اردلانی، ناصر شفق، محمدرضا فیروزهای، محمدرضا آهنج، امیر راد از حاضران در این مراسم بودند.
در پایان این مراسم هدایایی از سوی خانه هنرمندان ایران، محمدباقر قالیباف، سیدمحمدهادی ایازی، انجمن خوشنویسان، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، آقایان مزاری و یلوه از مدیران فرهنگی، انجمن هنرمندان خودآموخته، اداره امور اتباع خارجی و.... به مجید رجبیمعمار اهدا شد.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: محمد مهدی عسگر پور ، خانه هنرمندان ایران ، مجید رجبی معمارمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: خانه هنرمندان ایران مجید رجبی معمار عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران فرهنگ و ارشاد اسلامی تماشاخانه ایرانشهر محمدمهدی عسگرپور مجید رجبی معمار شورای عالی خانه مدیرعامل خانه برنامه هایی فرهنگ و هنر برنامه ها آن زمان گروه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۴۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تشدید موج اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنر ونیز
شصتمین دوسالانه هنر ونیز این روزها به محملی برای بیان اعتراضات هنرمندان تجسمی سراسر جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تبدیل شده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند روزی میشود که شصتمین دوسالانه هنر ونیز آغاز شده است. رویدادی که به دلیل قدمت و وسعت به المپیک هنرهای تجسمی معروف است. این دوسالانه از اتفاقات روز جهان غافل نیست. اسفند سال گذشته بود که 8700 هنرمند، در نامهای به دلیل بمباران گسترده و نسلکشی رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار حذف این رژیم از دوسالانه هنر ونیز شدند. آنها در طومار خود گفته بودند که «هرگونه نمایندگی رسمی رژیم صهیونیستی در صحنه فرهنگی بینالمللی، تأییدی بر سیاستهای این رژیم و نسلکشی در غزه است».
اما امضای این طومار تمام ماجرا نبود. بنابر گزارش گاردین، همزمان با افتتاح دوسالانه ونیز در روزهای گذشته، راهپیمایی گستردهای در اطراف محل برگزاری این بینال برپا شد که تظاهرات کنندگان در آن شعار «زنده باد فلسطین» و «جای مرگ در ونیز نیست» سر میدادند. به گزارش گاردین، این تظاهرات منجر به حضور پلیس ضدشورش شده است؛ اتفاقی که در کنار محل برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای هنری جهان، فضایی آخرالزمانی را رقم زده است.
توجه هنرمندان به موضوع فلسطین و نسلکشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی صرفا به برگزاری تظاهرات و صدور بیانیه خلاصه نمیشود. این اهتمام را میتوان از تصمیم کشورها برای نمایش مظلومیت مردم فلسطین نیز متوجه شد و ایران یکی از این کشورها است. قرار است پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران که با مشارکت حوزه هنری و موزه هنرهای معاصر تهران در بینال ونیز مستقر شده، با شعار «بنی آدم اعضای یک پیکرند» و موضوع «کودکان غزه» کار خود را پیش ببرد.
انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهانآثار هنرمندان ایرانی شرکتکننده در این دوسالانه با اشعاری از محمود درویش شاعر شناخته شده فلسطینی نامگذاری شده تا ارتباط آثار هنرمندان با مخاطبان بینالمللی تقویت شود.
علاوه بر پاویون ایران، در محل اصلی نمایشگاه، مجسمهای ابریشمی توسط دانا آوارتانی ساخته شده است که نشان دهنده آسیب بمب در غزه است. این اثر چنین عنوانی دارد: «بیا، بگذار زخم هایت را درمان کنم. بگذار استخوانهای شکسته تو را ترمیم کنم».
در اثر دیگری که بدون عنوان (ماسک پیاز) نام دارد، عکسی بازتولیده شده از سال 1940 به نمایش در آمده که سربازان استرالیایی را در غزه نشان میدهد که هنگام پوست کندن پیاز، ماسکهای ضد گاز به همراه مجسمههای ظریف شیشهای همراهشان است.
هنوز پایون رسمی جمهوری اسلامی ایران در بینال ونیز افتتاح نشده اما پیشبینیها حاکی از آن است که موضوع و آثار شرکت کننده از ایران در بینال ونیز بتواند موج دیگری را در راستای نمایش مظلومیت مردم مظلوم فلسطین آغاز کند.
گفتنی است مصطفی گودرزی، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، عبدالحمید قدیریان و غلامعلی طاهری، 5 هنرمند نامدار شرکتکننده در این دوسالانه هستند.
انتهای پیام/