Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسم ساعدی گفت: اگر دولت وزارت نیرو را ملزم به انجام لایروبی‌ها کند، دولت نیز از پرداخت خسارت‌های ناشی از حوادثی مثل سیل راحت خواهد شد و وزارت نیرو هیچ برنامه‌ای در زمینه لایروبی انهار، رودخانه‌ها و حتی سد‌ها ندارد و تا به حال نیز برنامه‌ای در این خصوص اعلام نکرده است که این امر یکی از معضلاتی است که امروز همه حوضه‌های آبی کشور درگیر آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می گوید: بسیاری از سد‌های ما مثل سد دز در خوزستان میزان رسوبات بسیار بالایی دارد و متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای لایروبی، تخلیه گل‌ولای‌ها و رسوبات این سد تا به حال از سوی وزارت نیرو اعلام نشده است و این امر منجر به کم شدن ذخایر آبی در مواقع اضطراری می‌شود و ما همیشه در زمینه حجم سد کم می‌آوریم.

به گفته او چندین دهه از افتتاح سد‌ها در استان خوزستان و دیگر استان‌ها گذشته است که عدم لایروبی سد‌ها موجب انباشته شدن گل‌ولای‌ها و رسوبات در سد‌ها شده است. این مساله نیز باعث گرفته شدن حجم بسیار زیادی از ظرفیت سد‌ها و موجب کاسته شدن میزان آبی که باید در مخزن بماند و ذخیره شود نیز شده است.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم لایروبی در رودخانه‌ها نیز مشاهده می‌شود و خیلی از رودخانه‌های فصلی و دائمی مورد بی‌اعتنایی و کم لطفی مسئولان در وزارت نیرو قرار گرفته‌اند. عدم لایروبی رودخانه‌ها، با اندک بارشی موجب جاری شدن سیل می‌شود به خصوص در مناطق و شهرستان‌های پایین دست رودخانه‌ها که همیشه در معرض سیل قرار دارند.

وزارت نیرو باید به وظایف ذاتی خود عمل کند و عملیات لایروبی را در برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار دهد. مسلما وقتی رودخانه‌ها و سد‌ها لایروبی نشوند، با اندک سیل و بارانی مناطق پایین دست رودخانه‌ها که در معرض سیلاب قرار دارند دچار خسارت‌های بسیاری می‌شوند و این بحران‌ها دولت را ملزم به پرداخت این خسارت‌ها از بودجه نظام می‌کند.

به گفته او جبران این خسارت‌ها ضرر بسیار زیادی برای دولت دارد و در طول سال از این مشکلات در ستاد‌های بحران همیشه وجود دارد؛ بنابراین اگر دولت، وزارت نیرو را ملزم به رفع این معضل لایروبی‌ها کند، می‌توان گفت ما برای چندین دهه نفس راحت می‌کشیم و دولت نیز از پرداخت این خسارت‌ها به طور مستمر در طول سال راحت می‌شود.

ساعدی گفت: یکی از آسیب‌هایی که امروز بودجه کل کشور را تهدید می‌کند، این بحران‌های پیش‌بینی نشده هستند و ما همه می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین علل این بحران‌ها عدم لایروبی رودخانه‌ها و سد‌ها است که برنامه لایروبی یک حلقه مفقودی در سیاست و برنامه‌ریزی وزارت نیرو است.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: لایروبی رودخانه ها سیلاب و آبگرفتگی رودخانه ها عدم لایروبی وزارت نیرو خسارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۲۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

دریافت 808 KB

به گزارش همشهری آنلاین، در ادامه ویدئویی از این صحنه را مشاهده کنید.

کد خبر 847213 برچسب‌ها خبر مهم کودکان آب و هوا - ایران حوادث ایران

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نجات «سحر» در جدال با سیلاب
  • لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم
  • لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید