Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@02:29:26 GMT

یادداشت| روزهای نویدبخش اقتصادی در انتظار ایلام

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۳۸۸۳

یادداشت| روزهای نویدبخش اقتصادی در انتظار ایلام

یادداشت|مرتضی سبزی؛ فعال رسانه ای: اقتصاد یکی از مؤلفه‌های مهم برای پیشرفت هر کشور است به طوری که با استقلال یک ملت رابطه مستقیمی دارد، شعارهای سال یک دهه اخیر از سوی رهبر فرزانه انقلاب نیز بر همین رویکرد بوده و این نشان می دهد که اولویت اول کشور «اقتصاد» است؛ بر همین مبنا و با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از مهمترین موضوعاتی که در دستور کار دولتمردان قرار گرفت، مباحث اقتصاد در ابعاد گوناگون بوده و این رویکرد در استان ها و در ایلام نیز در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهمترین معضلاتی که هر کشوری با آن دست به گریبان است، اشتغال است، امروز استان ایلام بعنوان یکی از استانهای هدف اشتغال، مورد توجه دولت و مجموعه مدیران ارشد استان قرار گرفته است، در ماه‌های اخیر جلسات فشرده ای برای رفع معضل بیکاری با استفاده از توان دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی برگزار شده که خروجی مثبتی داشته اند، بطوریکه ظرف این مدت کوتاه ۶۶۶ طرح اشتغالزا در استان آغاز شده، طرح هایی که زمینه ساز اشتغال جوانان جویای کار خواهد شد و برای حدود هزار نفر شغل ایجاد می کند. 

در جلسات متعدد تبصره ۱۸ با حضور استاندار و معاون اقتصادی استانداری، گره های کور تولید و در نهایت اشتغال یکی پس از دیگری در حال باز شدن است و امروز شاهد آغاز به کار این طرح های اشتغالزا در استان هستیم، برای تسهیل در اجرای این طرح ها و ایجاد اشتغال تاکنون و از خروجی جلسات برگزار شده در طی حدود پنج ماه گذشته تسهیلات ویژه ای از محل تبصره ۱۸ به متقاضیان در حوزه های مختلفی همچون صنعت، کشاورزی، میراث فرهنگی، مشاغل خود اشتغالی و نهادهای حمایتی پرداخت شده است؛ موضوعی که نشان می دهد توسعه و به صورت همزمان احیای واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال در دست پیگیری است. 

این در حالی است که علاوه بر تسهیلات تبصره ۱۸ به صورت همزمان موانع و مشکلات سر راه اشتغال مشاغل خرد نیز پیگیری می‌شود،در واقع جذب تسهیلات تبصره ۱۶ فرصتی ارزشمند برای ایجاد مشاغل در حوزه خانگی است، علاوه بر این با پیگیری مشکلاتی همچون سرمایه در گردش، آب، برق و موانع کاری و بانکی، مشکل ۸۶ واحد تولیدی فعال و نیمه فعال نیز در طی این مدت برطرف شده است. 

از مهمترین راهکارهای انجام گرفته برای احیای واحدهای تولیدی، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بوده، نکته‌ای که در شعار امسال رهبر فرزانه انقلاب به آن تأکید جدی شده و امروز نمود آن در فعال شدن واحدهای تولیدی راکد هویداست. گره واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری در حال باز شدن است و این باعث شده تا میزان اشتغالزایی واحدهای صنعتی در استان ایلام روندی صعودی و امیدوار کننده را طی کند، اگرچه ارزیابی مستمر عملکرد بانکها و دستگاه‌ها نیز بی‌تأثیر نبوده است. 

نکته مهمی که توسط تیم اقتصادی استان به صورت ویژه پیگیری شده، مشکلات مربوط به نوبت دهی و نوبت بندی است، امروز سازوکارها برای حذف قید و بندهایی که فرایند پرداخت را کُند کرده و یا متقاضی را از دریافت تسهیلاتِ مربوط به اشتغال ناامید می‌کند، در حال از بین رفتن است و بانک ها مؤظف شدند هرگونه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ را از نوبت بندی مستثنی و حتی برای آماده‌سازی پرونده‌های مرتبط اقدام کنند. حوزه اقتصادی استانداری ایلام با نگاه حمایتی و هماهنگی میان بانکها و دستگاه‌های اجرایی و با برطرف کردن برخی محدودیت‌ها، سازوکار تسهیل کننده ای برای متقاضیان فراهم کرده است.

سیاست گذاری مجموعه مدیران استان تنها به این حوزه ها بسنده نشده و تلاشها برای احیای واحدهای تولیدی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های تولیدگران که نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارند،دو چندان شده است.

یکی از مهمترین جلسات در دست اقدام که در مدت ۷ ماه کاری مدیریت جدید به صورت فشرده و متعدد برگزار شده، جلسات مربوط به ستاد تسهیل و رفع موانع واحدهای تولیدی است که در این مدت ۲۹ واحد غیرفعال و راکت دوباره فعال و احیا شدند، البته در این میان نباید از نقش تأثیرگذار بازدیدهای میدانی غافل شد. بازدیدهای متعدد و سرزده از واحدهای تولیدی و در جریان قرار گرفتن مشکلات آنان نقش مهمی در احیای ۲۹ واحد راکد تولیدی داشته و بدون تردید ادامه و استمرار این وضعیت منجر به فعال سازی سایر طرح های غیرفعال خواهد شد که به اقتصاد پایدار در استان کمک شایانی می کند.

امروز مثلت تولید،سرمایه گذاری و اشتغال با مدیریت عالی و احسن در جهت هماهنگی میان بانک ها و دستگاه های اجرایی و نیز همراهی خوب و تأثیرگذار سازمان بازرسی استان و نیز از مراجعات حضوری دفتر معاونت اقتصادی استانداری ایلام که نیمی از آنان صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی هستند (که امید به احیای مجدد واحدهایشان بسته اند)، چنین برآورد می‌شود که آینده روشنی در انتظار اقتصاد ایلام است.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: یادداشت اشتغال سرمایه گذاری واحدهای تولیدی یکی از مهمترین اقتصادی استان طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۳۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی در کردستان وجود دارد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: در استان کردستان بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، فرزاد پیشکاری امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مسجد جامع سنندج که به مناسبت هفته کار و کارگر بود، اظهار کرد: تمامی ظرفیت‌های این اداره‌کل، ادارات زیر مجموعه وزارت کار در کردستان و سایر نهادها و ادارات استان برای رفع مشکلات کارگران به کار گرفته شده و شبانه‌روزی در جهت محقق کردن اهداف و سیاست‌های وزارت کار، تلاش خواهیم کرد.

وی عمران و آبادانی در کشور را مرهون تلاش کارگران دانست و با بیان اینکه ایمنی، حفاظت و بهداشت کارگران از مهم‌ترین رسالت‌های وزارت کار است، افزود: وزارت کار با تمام توان از حق و حقوق کارگران صیانت خواهد کرد.

مدیرکل کار کردستان با اشاره به اینکه در استان کردستان بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه تولیدی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در طول سال بیش از ۱۲۰۰۰ پرونده در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف برای احقاق حق کارگران بررسی می‌شود.

پیشکاری اضافه کرد: ۲۳ بازرس کار در طول سال بیش از ۱۹۰۰۰ بازرسی از واحدهای صنعتی، کارخانجات و ابنیه برای صیانت از کارگران و ایمنی و بهداشت محیط انجام می‌دهند تا کارگران که گنجینه و سرمایه‌های کشور هستند دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه ۲۲۹۵۲۳ نفر از مردم کردستان به‌صورت مستقیم بیمه خود را به سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کنند، ادامه داد: با احتساب اینکه هر خانوار ۳ نفر باشند، نزدیک به ۷۰۰۰۰۰ نفر در استان کردستان مخاطب مستقیم وزارت کار در کردستان هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه تحریم‌های گسترده مشکلاتی را در بخش اقتصادی برای جامعه ایجاد کرده است، تصریح کرد: جامعه کارگری با اقتدار در مقابل این تحریم‌ها ایستادگی کرده و این مشکلات با توان و تفکر کارگران کشور که ستون فقرات و مولدان اقتصادی در کشورند حل خواهد شد.

پیشکاری با بیان اینکه برای حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال‌های جدید با تمام توان از کارفرمایان حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد، گفت: دولت سیزدهم در بحث سیاست‌های تشویقی بازار کار از جمله طرح کارورزی، یارانه دستمزد و مشوق‌های بیمه‌ای و همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره، مسیر مناسبی برای کارفرمایان و حمایت از کارگران و اشتغال آنان فراهم کرده است.

کد خبر 748108

دیگر خبرها

  • تجلیل از هنرمندان نمونه فعال در واحدهای تولیدی فعال صنایع دستی
  • بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند
  • بهسازی معابر شهرک‌های صنعتی اردبیل با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند
  • رشد اعتبارات سفر دولت در استان سمنان/ واحدهای تولیدی جان گرفتند
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌تعطیل کردستان شناسایی شود
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی در کردستان وجود دارد