Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@21:47:34 GMT

سقوط دیدگاه رسانه‌ای در دماوند

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۰۳۲۶

سقوط دیدگاه رسانه‌ای در دماوند

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند؛ مهدی مرادی فعال رسانه‌ای در رابطه با گرامیداشت روز خبرنگار و بی توجهی برخی مسؤولان به خبرنگاران و روز خبرنگار در یادداشتی نوشت: در برهه کنونی و با وجود قرار گرفتن در عصر ارتباطات، رسانه یکی از ابزارهای قابل‌انکار در دنیای ارتباطات است و هرگز نمی‌توان ظرفیت‌های متعدد آن را نادیده گرفت، چراکه به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اهمیت فعالیت رسانه‌ها به‌گونه‌ای شده که به گفته کارشناسان حوزه ارتباطات، رسانه‌ها بیشترین تأثیرگذاری را در فضای جامعه و زندگی امروز بشر دارند و بدون شک، این خبرنگاران هستند که با فعالیت خود در رسانه‌ها، وظیفه اطلاع‌رسانی و پیگیری و تحقق مطالبات مردمی را به‌عنوان نمایندگان مردم در جامعه بر عهده دارند.

انگیزه‌ای که امید را در دل خبرنگاران روشن نگه می‌دارد

خبرنگاران، کسانی هستند که در طول شبانه‌روز سال همواره با وجود تمامی سختی‌های پیش‌رو برای انجام رسالت اصلی خود با کم‌ترین مزایا، اما با بیشترین بازخوردها، برای رفع مشکلات مردم و برقراری پلی بین مردم و مسئولان تلاش می‌کنند.

با وجود همه کمبودها، عشق و علاقه به کار و خدمت به مردم، همواره دلیل اصلی خبرنگاران برای ادامه فعالیت‌هاست؛ انگیزه‌ای که آنان را همراهی و نور امید را در دلشان روشن می‌کند؛ بدون شک خبرنگاران در دنیایی گام برمی‌دارند که با مشکلات زیادی مواجه است و هر نقد، گزارش و یادداشتی با هجمه‌هایی از فشارها و انتقادات شدید روبه‌رو می‌شود.

اما به‌راستی، کسانی که با عشق و علاقه خدمت به مردم خبرنگار شده‌اند، برای به‌دست‌آوردن دل افراد خاص و مسئولان خبرنگار نشده‌اند و مطمئناً بیان واقعیت‌ها اصل کار آنان است.

برخی در روز خبرنگار دچار آلزایمر شدند

در این راستا، ۱۷ مردادماه هر سال فرصتی نمادین برای تقدیر و سپاسگزاری از رزمندگان و مبارزان جنگ نرم حوزه رسانه است و مناسبت این روز را همه خبرنگاران و اصحاب رسانه در حافظه خود به یاد می‌سپارند؛ حافظه‌ای که شاید رویدادها در آن به فراموشی سپرده شوند، ولی از بین نمی‌رود.

شاید در روز ۱۷ مردادماه طرح دغدغه‌ها به نتیجه دلخواه و مطلوب نرسد، اما خبرنگاران دغدغه‌های یک سال خود را که بر دلشان باقی مانده، بیان می‌کنند؛ روزی که حتی یاد کردن آن هم قوت قلبی برای خبرنگاران است تا یک سال دیگر را با تمام وجودشان به نشر واقعیت‌ها بپردازند.

اکنون به پایان مرداد رسیدیم و ایام گرامیداشت خبرنگار تمام شد و فرصتی برای بررسی اتفاقات این ایام در شهرستان دماوند است؛ عده‌ای از این فرصت نهایت استفاده را بردند و عده‌ای هم بر خلاف شعارهای سیاست‌زده حمایت از خبرنگاران، ترجیح دادند که دچار آلزایمر شوند یا از ترس پاسخگو بودن هیچ به روی خودشان نیاورند که روزی هم به نام رسانه نامگذاری شده است.

دریغ از یک پیام! / اما تهدید لقمه بخور و نمیر خبرنگاران

برخی از مسئولان شهرستان دماوند اصلا به روی خودشان نیاوردند که روز خبرنگار است و می‌توانند در عمل با یک شاخه گل، تماس تلفنی یا حضور کوتاه در دفاتر رسانه‌ها و گفت‌وگویی خودمانی نشان دهند که حرف‌هایشان در طول سال جنبه اجرایی هم دارد.

درحالی‌که اکثریت مسئولان شهرستان دماوند دارای کانال‌های خبری هستند و به مناسبت‌های مختلف پیامی صادر می‌کنند، اما به مناسبت روز خبرنگار از ارسال یک پیام هم دریغ کردند تا اوج مظلومیت خبرنگاران بیش‌ازپیش نمایان شود.

از سویی دیگر، متأسفانه برخی از مسئولان به‌جای انجام‌وظیفه اصلی خود یعنی پاسخگویی به پیگیری مطالبات مردمی توسط رسانه‌ها، گهگاهی یک‌لقمه‌نان بخور و نمیری که خبرنگاران به دست می‌آورند را از طرق مختلف تهدید می‌کنند.

روابط عمومی‌ها نقش خبرنگار گرفته‌اند

همچنین برخی مدیران شهرستان دماوند با راه‌اندازی کانال‌ها و صفحات مجازی خود که مخاطبان زیادی هم ندارند، مسئولان روابط عمومی را جای خبرنگاران دانستند و گویا فراموش کردند که رسانه‌هایی نیز مشغول به فعالیت هستند و انتظار دارند که خبرنگاران اخبار گزینشی و هدایت‌شده کانال‌های خبری‌شان را که اکثریت از بازدیدها و دیدارهای بدون محتواست، بازنشر کنند و قطعاً این بزرگ‌ترین لطمه به بدنه روابط عمومی یک دستگاه ‌است، چراکه وظایف روابط عمومی‌ها با حوزه رسانه‌ها متفاوت است و برخی به یک‌چشم به آن نگاه می‌کنند.

موضوع دیگر این است که عدم برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیه افراد توسط مدیران، برخی از مسئولان روابط عمومی به‌جای پرداختن به نقش اصلی خود، صرفاً به خبرنگار بعضی افراد یا رسانه‌ها و کانال‌های خبری فاقد مجوز تبدیل شده‌اند.

در دولت جدید، باید نگاه ویژه‌ای به خبرنگاران و فعالان روابط عمومی شود، امام پس از گذشت یک سال هنوز این انتظار برآورده نشده و نشست‌های هم‌اندیشی و کارگروهی با تمام اقشار برگزار شده به جز خبرنگاران و اصحاب رسانه و گویا این تلاشگران سنگر اطلاع‌رسانی به فراموشی سپرده شدند و صرفاً فقط زمانی وجود دارند که خبری برخلاف نظر آنها منتشر شود.

رسانه‌هایی که صرفاً در زمین مسئولان بازی می‌کنند

متأسفانه باید اذعان داشت که به مناسبت روز و هفته خبرنگار به جز یک نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با خبرنگاران و دیگری، نشست اعضای شورای اسلامی پس از یک هفته تأخیر با اصحاب رسانه و فعالان مطبوعاتی، هیچ نشست دیگری تا لحظه انتشار این نوشته علی‌رغم سال‌های گذشته در شهرستان دماوند جهت تقدیر از خبرنگاران برگزار نشده؛ این در حالی است که خبرنگاران بیشترین همکاری و تعامل را با مسئولان طی یک سال گذشته با آنان داشته‌اند.

البته بی‌توجهی و کم‌لطفی مسئولان در حالی در مردادماه ۱۴۰۱ رقم می‌خورد که برخی از رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن شأن و منزلت خود و دیگر همکارانشان در زمین مسئولان بازی می‌کنند و با این اقدام خود را پیروز رقابت با دیگر رسانه‌ها می‌دانند.

امید به تغییر شرایط وجود دارد

به هر تقدیر آنچه امروز در حوزه اطلاع‌رسانی و رسانه شهرستان دماوند رقم می‌خورد، خوشایند نیست و امید است که مسئولان شهرستان دماوند زین‌پس با برنامه‌ریزی مناسب ضمن توجه به ظرفیت‌های رسانه‌ها جهت رفع مشکلات و مطالبات شهرستان که همواره در اخبار کانال‌های خود مدعی آن هستند، نگاه ویژه‌ای به این حوزه مهم داشته باشند تا همچون ماجرای ادعای کشتار ۱۷۰۰ سگ ولگرد در دماوند که به بهانه‌جویی رسانه‌های خارجی و معاند تبدیل شد و رسانه‌های داخلی با بی‌توجهی مسئولان امر کمترین تأثیرگذاری را داشتند، دچار معضل نشویم. 

رسالت خبرنگاران همان رسالت قبل از روز خبرنگار است و فرقی نمی‌کند که کسی بعد از یک سال زحمت پر محنت، از این قشر تمجید کند یا انتقاد؛ وظیفه همان است که بود، اما با دیدن نااخلاقی‌ها و رفتارهای سیاسی، غصه‌ای بر قصه پرغصه خبرنگاران اضافه شد و البته این موضوع رسالت آنان را سنگین‌تر کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: روز خبرنگار 17 مرداد مهدی مرادی شهرستان دماوند روابط عمومی روز خبرنگار کانال ها رسانه ها یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۰۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا تل آویو در جنگش شکست خورد؟/ نکته‌ای که هضمش دشوار است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شهاب، روگل البر تحلیلگر صهیونیست تداوم جنگ غزه را بیهوده دانست و درباره تبعات آن بر وجهه این رژیم به شدت هشدار داد.

وی افزود: چرا اسرائیل در جنگش شکست خورد؟ این سئوالی که اسرائیلی درباره آن وحدت دیدگاه ندارند در حالی که افراطی‌ها علت را عدم به کارگیری قدرت کافی می‌دانند اما مخالفان علت را نبود چشم انداز روشن جنگ عنوان کردند.

البر اذعان کرد: دیدگاه سومی هم وجود دارد که هضمش برای اسرائیلی‌ها دشوار است و آن باهوش‌تر بودن السنوار از اعضای کابینه جنگ است. او آینده نگر است و گام‌های آتی را به خوبی ارزیابی می‌کند و به پیش می‌رود و هر بار اسرائیل را غافلگیر می‌کند.

وی گفت: واقعیتی که نباید از نظر پنهان داشت این است که السنوار شطرنج باز قهاری است.

کد خبر 6091131

دیگر خبرها

  • چرا تل آویو در جنگش شکست خورد؟/ نکته‌ای که هضمش دشوار است
  • السنوار شطرنج باز قهاری است/ هر بار ما را غافلگیر می‌کند
  • بشاگرد مدال افتخار ایران
  • ممنوعیت تردد از محور فیروزکوه - دماوند
  • ممنوعیت تردد از محور فیروزکوه - دماوند تا ۱۰ خردادماه
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم
  • تاکید بر مبارزه با ساخت و ساز‌های غیرمجاز دماوند
  • امام جمعه اهواز به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد/ معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول است
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند