Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، کودکان، در سنین رشد برای اینکه نمودار رشدی خوب و سالمی داشته باشند به انواع ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند. والدین باید بتوانند این مواد مغذی را در وعده‌های غذایی آن‌ها بگنجانند، اما در شرایط خاص ممکن است کودک برای رشد بهتر به مکمل‌ها احتیاج داشته باشد. این مقاله به شما هر آنچه را باید راجع به انواع ویتامین‌های مورد نیاز کودکان بدانید آموزش می‌دهد:

کودکان برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند

مقدار ویتامین و مواد معدنی که کودک نیاز دارد بسته به سن، جنس، اندازه و نمودار رشدی او متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان بهداشت کودکان ۲ تا ۸ ساله روزانه ۱۰۰۰ کالری، ۹ تا ۱۳ ساله به ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری نیاز دارند البته این مقدار هم با توجه به سن و میزان فعالیتشان تغییر می‌کند. سن کودکان در میزان دریافتی انواع ویتامین‌ها و مواد معنی فاکتوری تعیین‌کننده است به این صورت که نوجوانان برای رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند در صورتی که کودکان و خردسالان مقدار کم تری هم دریافت کنند دچار مشکلی نخواهند شد.

برای بزرگنمایی بیشتر روی تصویر کلیک کنید آیا وعده غذایی کودکان باید متفاوت از بزرگسالان باشد؟

کودکان به مواد غذایی مشابه بزرگسالان نیاز دارند البته به میزان کمتری. هرچه سن کودکان بالاتر می‌رود این نیاز بیشتر می‌شود به خصوص در رابطه با کلسیم و ویتامین D. به علت تأثیری که در رشد و استحکام استخوان‌ها دارند. البته به آهن، روی، کولین، ویتامین B. و A. برای رشد قسمت‌های مختلف مغز هم نیاز دارند؛ بنابراین در ظاهر میزان این مواد نسبت به بزرگسالان باید کمتر باشد، اما عامل مهمی در رشد کودک هستند و اگر هرکدام به مقدار لازم به بدن کودک نرسد، رشد او را دچار مشکل می‌کند.

آیا کودکان به مکمل‌های غذایی نیاز دارند؟

اگر رژیم غذایی کودک سالم و اصولی باشد به هیچ عنوان به مکمل‌های غذایی احتیاجی ندارد. با این حال نیازهای تغذیه‌ای از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. مثلا برخی نوزادان از همان ابتدا باید ویتامین D. مصرف کنند. 

البته تأکید محققان بر این است که کودکان بالای یک سال با رعایت یک رژیم غذایی سالم تا آنجا که امکان دارد از مصرف مکمل‌ها خوددداری کنند. کودکان در یک رژیم سالم باید انواع میوه و سبزیجات، دانه‌های خوراکی، لبنیات و پروتئین را روزانه دریافت کنند.

بعضی کودکان به مکمل‌های غذایی نیاز دارند

در مواردی خاص بعضی کودکان به مواد معدنی و ویتامین‌های اضافی نیاز دارند:

- کودکانی که پایه اصلی غذایی که در روز می‌خورند گیاهی (مواد غذایی حیوانی نمی‌خورند یا بسیار کم استفاده می‌کنند) است ممکن از در معرض خطر کمبود کلسیم، آهن، روی، ویتامین B۱۲ و D. قرار بگیرند.

- برخی والدین گیاه خوار هستند و به همین دلیل کودکان آن‌ها نیز مجبورند از این قاعده پیروی کنند، ولی باید در نظر داشت که رژیم غذایی برای کودکان خطرناک است چرا که برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین B. ۱۲ تنها از غذاهای حیوانی تأمین می‌شود.

- اگر به تغذیه کودک و میزان ویتامین دریافتی آن‌ها توجه نشود ممکن است باعث رشد غیر طبیعی و یا تأخیر در رشد کودک شود.

- کودکانی که به بیماری سلیاک و یا التهاب روده مبتلا هستند در جذب چند ویتامین دچار مشکل می‌شوند به ویژه آهن و روی و ویتامین D.

- بدن کودکانی که کیست دارند نمی‌تواند چربی را جذب کند پس دچار کمبود ویتامین D، E، A. و K. هستند.

- کودکانی که مبتلا به سرطان هستند برای اینکه طی درمان دچار سوء تغذیه نشوند باید از مکمل‌های غذایی استفاده کنند.

بدن به میزان معین و مشخصی از ویتامین‌ها نیاز دارد

اگر کودک شما بدغذاست و یا خیلی کم غذا می‌خورد در جذب مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها مشکل خواهد داشت. شما می‌توانید کمبود آن را با مکمل‌ها جبران کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که برای استفاده از مکمل‌ها و همچنین تعیین میزان مصرفی حتما به پزشک مراجعه کنید. هنگام خرید هم دقت کنید این مکمل مخصصوص کودکان باشد که دوز اضافی وارد بدن فرزندتان نشود.

در مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی احتیاط کنید

اگر دوز مصرفی ویتامین مناسب سن کودک نباشد به احتمال قوی مسمومیت ایجاد می‌کند. این نکته به خصوص در ویتامین‌های محلول در چربی مثل A، E، D، K. اثبات شده است. بهتر است که ویتامین‌ها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنند به ویژه آن‌هایی که به شکل آب نبات و شربت در بازار موجود است.

چگونه از میزان کافی مواد مغذی در بدن کودک اطمینان پیدا کنیم

اولین کاری که می‌توانید برای اطمینان از میزان کافی مواد مغذی در بدن کودک انجام دهید این است که رژیم غذایی سالم برای او در نظر بگیرید و از انواع سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین، چربی‌های سالم و... استفاده کنید. با کمی صبر و حوصله و استفاده از هنرهای بصری کودکتان را به خوردن سبزیجات تازه و میوه تشویق کنید. در مصرف تنقلات احتیاط کنید و میوه تازه و میان وعده‌های مقوی را جایگزین انواع کیک و بیسکویت و آب میوه صنعتی و... کنید. البته همانطور که در بالا اشاره شد اگر تمام تلاش خودتان را کردید، ولی همچنان کودک شما بدغذا بود از مکمل‌ها استفاده کنید. 

هر چند ماه یک بار به متخصصین تغذیه مراجعه کنید تا عادات غذایی فرزندتان مورد بررسی قرار گیرد و پزشک نکات لازم را برای شما یادآور شود.

کد خبر 699443

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: رژیم غذایی مکمل های غذایی انواع ویتامین رژیم غذایی ویتامین ها نیاز دارند مواد معدنی مکمل ها مواد مغذی ویتامین D بدن کودک برای رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۲۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟

 به گزارش تابناک، تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که رژیم غذایی متعادل شامل میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل و حبوبات، ماهی و چربی‌های سالم، می‌تواند به تقویت عملکرد حافظه کمک کند. بررسی‌ها حاکی از آن است که تغذیه مناسب برای بهبود توانایی به یادآوری جزئیات است. در ادامه این مقاله، به معرفی و تحلیل مواد غذایی موثر در تقویت حافظه خواهیم پرداخت.
 

میوه‌ها و تأثیرات بر حافظه
به گزارش فرطب، میوه‌ها به ویژه توت‌ها، به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارند، نقش مهمی در حفاظت مغز از آسیب‌های اکسیداتیو و پیشگیری از زوال عقل ایفا می‌کنند. زغال‌اخته به خصوص غنی از آنتوسیانین است و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. انگور و هندوانه نیز به ترتیب به دلیل داشتن رسوراترول و لیکوپن، موثر در تقویت حافظه هستند. آووکادو نیز با چربی‌های سالم خود، به بهبود سطح کلسترول و عملکرد مغز کمک می‌کند.

سبزیجات برگ دار و تقویت حافظه
سبزیجات تیره و برگ‌دار، منابع عالی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C هستند و در پیشگیری از از دست دادن حافظه ناشی از پیری مفیدند. چغندر، که غنی از نیترات است، به گشاد شدن رگ‌های خونی و افزایش اکسیژن‌رسانی به مغز کمک می‌کند. این سبزیجات، به ویژه در کاهش التهاب و بهبود گردش خون در مغز نقش دارند.

غلات کامل و حبوبات در تغذیه
غلات کامل و حبوبات مانند گندم پرک، کوسکوس، نخود و جو دوسر، منابع غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده و ویتامین B هستند. این مواد غذایی به بهبود حافظه کمک می‌کنند و به واسطه داشتن فیبر و مواد مغذی، به تقویت کلی سلامت مغز می‌انجامند.

تأثیر غذا‌های دریایی بر عملکرد مغزی
مصرف ماهی‌های چرب که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند، برای سلامت قلب و بهبود عملکرد حافظه ضروری است. مصرف هفتگی ماهی به بهبود حافظه کمک کرده و نیاز‌های اساسی مغز را تامین می‌کند، در حالی که گوشت قرمز ممکن است ضرر‌های بیشتری داشته باشد.

گیاهان و دانه‌ها برای بهبود حافظه
دانه‌های کاکائو، کنجد و گیاهانی مانند رزماری و نعناع، منابع غنی فلاونوئید‌ها و آرژنین هستند. این مواد مغذی به بهبود جریان خون به مغز، افزایش تمرکز و حافظه کمک می‌کنند. استفاده از این دانه‌ها و گیاهان می‌تواند به تقویت عملکرد مغزی و جلوگیری از لخته شدن خون منجر شود.

استراتژی‌های تکمیلی برای تقویت حافظه
علاوه بر تغذیه، فعالیت‌هایی مانند استراحت کافی، حل جدول، و ورزش منظم نیز برای تقویت مغز و حافظه ضروری هستند. تلاش برای به خاطر سپردن شماره‌ها یا استفاده از ذهن برای مکان‌یابی به جای تکیه بر تکنولوژی، می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. همچنین، خنده به عنوان یک فعالیت ضد استرس، به کاهش تنش و بهبود عملکرد مغزی کمک می‌کند.

اطمینان از خواب کافی و مصرف منظم مایعات نیز برای حفظ سلامت مغز و حافظه حیاتی است. در نهایت، یادگیری مستمر و تحریک ذهن با فعالیت‌های جدید به حفظ قدرت مغزی کمک می‌کند.

جمع بندی
تغذیه مناسب حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی، به همراه فعالیت بدنی منظم و استراحت کافی، نقش مهمی در بهبود و تقویت عملکرد حافظه دارد. توجه به مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و امگا ۳، و همچنین ارتقا سبک زندگی سالم، به پیشگیری از زوال عقل و تحریک مغز کمک می‌کند.

دیگر خبرها

  • این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • اگر سرماخوردگی دارید این 2 میوه را بخورید
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟