Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@07:11:14 GMT

مدرسه هسته‌ای حق مسلم چه کسانی است؟

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۱۱۱۵۳

مدرسه هسته‌ای حق مسلم چه کسانی است؟

به گزارش همشهری آنلاین، این خبر در حالی از سوی محمد اسلامی اعلام شد که چند وقتی است بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری، سهم دانش‌آموزان مدارس سمپاد و غیردولتی در میان رتبه‌های برتر پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های پرتقاضا نقل محافل و مجالس شده و منتقدان هم معتقدند عدالت آموزشی در این شرایط از بین رفته؛ چراکه دانش‌آموزان دهک‌های پایین به‌خاطر ادامه تحصیل در مدارس دولتی شانسی برای پذیرش در دانشگاه‌های مطرح را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اگر در گذشته قصه تفاوت دانش‌آموزان دهک‌های پایین و بالای جامعه به دوره کنکور و کلاس‌های کنکور و کتاب‌های خاص آن خلاصه می‌شد، حالا این تفاوت‌ها از همان دوره ابتدایی و با تحصیل فرزندان طبقه مرفه در مدارس ویژه و خاص، خود را نمایان می‌کند؛ تفاوتی که حاصلش را می‌توان در کسب رتبه‌های برتر کنکور دید. طی سال‌های گذشته تأسیس و راه‌اندازی مدارس خاص هم به یک سبک و سیاق ویژه در نظام آموزشی تبدیل شده؛ از مدارس غیرانتفاعی و ویژه که بگذریم، مدارس خاص هم حالا طرفداران زیادی دارند. ازجمله مدارس انرژی هسته‌ای که خانواده‌ها با امید تامین آینده فرزندشان نسبت به ثبت‌نام آنها در این مدارس اقدام می‌کنند و البته هزینه‌های هنگفتی هم از این بابت می‌پردازند.

مدارس خاص با عناوین متفاوت

درواقع مدارس انرژی هسته‌ای یکی از مدارس غیردولتی با شرایط تحصیلی عالی و امکانات تحصیلی درجه یک محسوب می‌شود که شهریه ثبت‌نام در آن از ۴۲ میلیون تومان در مقطع سال اول دوره متوسطه اول شروع می‌شود و به‌مراتب با توجه به مقطع تحصیلی و برخورداری دانش‌آموزان از کلاس‌های فوق‌برنامه این شهریه به‌مراتب بیشتر خواهد شد. مدرسه‌ای که به اعتقاد خیلی از خانواده‌های دهک‌های پایین «مدرسه از ما بهترون» است.

تاریخچه مدارس انرژی هسته‌ای را که ورق می‌زنیم عمر نخستین مدرسه تأسیس شده به سال ۱۳۶۹ می‌رسد. این مدرسه با حضور فرزند پروفسور محمود حسابی افتتاح شد. بعد از چند سالی اسم و رسم این مدرسه و امکانات آموزشی‌اش آنچنان دهان به دهان چرخید که خیلی از خانواده‌های متمول قید مدارس سمپاد و غیرانتفاعی را زدند و راهی این مدارس برای ثبت‌نام فرزندانشان شدند.

استقبال خانواده‌های ثروتمند به امید ساختن آینده‌ای بهتر برای فرزندانشان از این مدارس چنان زیاد بود که مسئولان امر تصمیم گرفتند بر تعداد شعب این مدرسه‌های پرهزینه بیفزایند. در نخستین گام از توسعه مدارس انرژی اتمی در سال ۱۳۹۳ دبیرستان دوره اول پسرانه انرژی اتمی در منطقه امیرآباد تهران تأسیس و به‌ترتیب در سال‌های ۱۳۹۶ دبیرستان دوره اول دخترانه تهران، ۱۳۹۷ مجتمع آموزشی پسرانه مشهد مقدس (دبیرستان دوره اول و دوم پسرانه)، ۱۳۹۸ دبیرستان دوره دوم دخترانه تهران و ۱۳۹۸ دبیرستان دوره دوم پسرانه قزوین به چرخه آموزشی کشور اضافه شدند.

حالا با توجه به سیاست‌های اخیر سازمان انرژی هسته‌ای قرار است فاز دیگری از توسعه این مدارس اتفاق بیفتد. رئیس سازمان انرژی هسته‌ای نخستین‌بار در خردادماه گذشته خبر از توسعه این مدارس داد و اعلام کرد با تأکیدی که به هیأت‌مدیره مؤسسه آموزشی و فرهنگی صنعت هسته‌ای داشتم، پرورش نخبگان را در دستور کار قرار خواهیم داد.

به‌گفته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی، این سازمان با توجه به مسئولیت اجتماعی خود و نگاه آینده‌نگر در موضوع تربیت نیروی انسانی متخصص، حساسیت‌های ویژه‌ای در مسیر گسترش کمی و کیفی آموزش در مدارس وابسته به این سازمان دارد. او در سی‌وششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور گفت: تصمیم گرفتیم در تمام شهرهایی که فعالیت داریم مدارس انرژی هسته‌ای را از مقطع ابتدایی داشته باشیم و تمام حمایت‌های لازم را از این مدارس خواهیم داشت.

توسعه مدارس غیردولتی یا برقراری عدالت آموزشی

این در حالی است که خیلی از کارشناسان آموزشی و فعالان اجتماعی معتقدند توسعه مدارس غیردولتی نقطه مقابل عدالت آموزشی در کشور است؛ نظریه‌ای که اسماعیل محمدی از کارشناسان حوزه آموزشی نیز با آن هم‌عقیده است و می‌گوید: نگاهی گذرا و کوتاه به نتایج کنکور امسال نشان می‌دهد که عمده شانس قبولی در کنکور در اختیار افرادی بوده است که امکان تحصیل در مدارس غیردولتی و نیمه‌دولتی را داشته‌اند یا به‌اصطلاح، خانواده‌هایشان سرمایه‌گذاری خوبی زمان تحصیل برای آنها کرده‌اند. این در حالی است که متأسفانه دانش‌آموزان دهک‌های پایین‌تر که ممکن است از ضریب هوشی بالایی هم برخوردار باشند فرصت ادامه تحصیل در این مدارس خاص و ویژه را ندارند. در نتیجه فرصت تحصیل در دانشگاه‌های مطرح و انتخاب رشته‌های پرمتقاضی را هم از دست می‌دهند.

 مدارس خاص، عامل نخبه‌پروری نیست

به اعتقاد او، گرچه براساس نیاز بخش‌های تخصصی، تأسیس مدارسی مانند مدارس انرژی هسته‌ای نیاز کشور است، اما با توجه به ماهیت غیرانتفاعی بودن این مدارس نمی‌توان خیلی از توسعه و گسترش چنین مدارسی خوشحال بود، چراکه هرچه تعداد این مدارس بیشتر شود از عدالت آموزشی کاسته می‌شود و تنوع مدارس خاص نمی‌تواند عامل نخبه‌پروری در جامعه شود.

اصل ۳۰ قانون اساسی فراموش شده

اسماعیل محمدی با اظهار تأسف از بی‌توجهی به اصل ۳۰ قانون اساسی و عدم برخورداری از کیفیت در فضاهای آموزشی دولتی گفت: متأسفانه ما امروز شاهد تغییر این اصل به اصل شهریه‌پردازی و کیفیت در فضاهای آموزشی هستیم. مدارس غیردولتی متنوع و متعددی که براساس خدمات و کیفیت آموزشی که دارند از خانواده‌ها شهریه می‌گیرند و هرچه خانواده متمول‌تر باشد، فرزندش از خدمات ارزنده‌تری در دوره تحصیل برخوردار است و این دانش‌آموز با توجه به پیشینه تحصیلی و سطح علمی‌ای که برخوردار است هم دوره تحصیلی خوبی را در بهترین دانشگاه‌های کشور خواهد داشت و هم تضمین شغلی مناسب را بعد از دوره تحصیل.

این کارشناس آموزشی که سابقه تدریس در مناطق محروم را دارد می‌گوید: ما در مناطق محروم و دورافتاده ایران هم استعدادهای درخشان و خوبی داریم که متأسفانه یا هرگز شانس ادامه تحصیل را به‌خاطر محدودیت‌ها پیدا نمی‌کنند یا در نهایت مهمان کلاس‌های مدارس دولتی می‌شوند.

او می‌گوید: اگر مسئولان هر بخش دنبال کشف و شناسایی استعدادهای برتر و تحصیل آنها در مدارس خاص هستند، زمینه فعالیت این مدارس را به‌صورت دولتی فراهم کنند و استعدادیابی‌ها را نه براساس اقتصاد خانواده‌ها که براساس استعداد واقعی دانش‌آموزان انجام دهند، آن‌وقت هم می‌توان آینده بهتری برای ایران متصور شد و هم حقی از کسی ضایع نمی‌شود.

کد خبر 699592 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها مدرسه و مدارس اجتماعی هسته‌ای - انرژی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مدرسه و مدارس اجتماعی هسته ای انرژی مدارس انرژی هسته ای مدارس غیردولتی دبیرستان دوره دهک های پایین عدالت آموزشی دانش آموزان خانواده ها مدارس خاص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۱۱۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

"الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمد جمالی آرند، افزود: الف‌تا رویدادی است که با شناسایی و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات خلاقانه و الهام‌بخش، زمینه تعامل و هم‌افزایی میان معلمان، مدیران و عوامل تربیتی و آموزشی مدارس سراسر کشور را فراهم می‌سازد.
وی، با بیان اینکه این رویداد شامل دو بخش مدارس پیشتاز تحول و تک تجربه می‌باشد، گفت:در بخـش اول مدارس پیشتاز تحول، تجــارب و اقدامات تحـــول‌آفرینـــی ثبــت می‌شوند که از سوی مجموعه معلمان، مربیان، مدیر، عوامل آموزشی و تربیتی یک مدرسه انجام و باعث ایجاد تحول در «کل مدرسه» شده است.
محمد جمالی آرند، افزود:در بخش دوم هم که شامل تک تجربه‌ها است، تک‌اقدامات تحول‌آفرینی ثبت می‌شوند که از سوی معلمان، مربیان، مدیران، معاونان آموزشی و پرورشی، هنرآموزان و عوامل آموزشی و تربیتی یک مدرسه انجام و موجب ایجاد تحول در «بخشی از مدرسه» شده است.
وی، آخرین مهلت بارگذاری آثار برای شرکت در این رویداد علمی را ۲۰ اردیبهشت ماه اعلام کرد و، گفت:مخاطبان رویداد می‌توانند با ورود به وبگاه رویداد به آدرس www.alefta.ir در بخش «عضویت»، حساب کاربری (پروفایل) خود را ایجاد و نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و پرسنلی خود اقدام نمایند. سپس برای ارسال تجربیات خود باید گزینه ثبت تجربیات را انتخاب و در مرحله بعد با انتخاب یکی از گزینۀ‌های «ثبت تجربه در بخش تک‌تجربه‌ها» و «ثبت تجربیات در بخش مدارس پیشتاز تحول» وارد فرآیند ثبت تجربه و اثر خود در بخش انتخابی شوند و تجربیات خود را با تکمیل فرم‌ها و ارسال مستندات شامل فیلم، صوت، عکس و … ارسال نمایند. در ادامه شیوۀ ارسال اثر در هریک از بخش‌ها توضیح داده شده است.

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد
  • وجود یکهزار و 700 کلاس درس نیمه تمام در آذربایجان‌غربی
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف در اردبیل
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • "الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود