Web Analytics Made Easy - Statcounter

حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: این بیانیه در اعتراض به حکم اصداری از سوی امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی و وجوب قتل او، اگر مستوجب مجازات مرتکبین به جرم سب النبی نباشند به سبب حمایت از ساب النبی‌کننده می‌تواند تعقیب کیفری به دنبال داشته باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، ملیحه بنانی، حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به بیانیه اخیری که تعدادی از فعالان سیاسی و فرهنگی از جمله ابوالفضل قدیانی، هاشم آقاجری، علیرضا رجایی، عبدالفتاح سلطانی، صدیقه وسمقی و عبدالعلی بازرگان اخیرا اقدام به امضا و انتشار بیانیه‌ای کردند طی یادداشتی نوشت: این بیانیه در اعتراض به حکم اصداری از سوی امام خمینی (ره) مبنی بر ارتداد سلمان رشدی و وجوب قتل او، اگر مستوجب مجازات مرتکبین به جرم سب النبی نباشند به سبب حمایت از ساب النبی‌کننده می‌تواند تعقیب کیفری به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارزش و شأن پیامبر اعظم (ص)، ائمه معصومین و حضرت زهرا (س) به اندازه‌ای است که قانونگذار در قانون مجازات اسلامی سب النبی را جرم‌انگاری و وفق ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم شناخته است. با توجه به این تعریف در این ماده مقرر می‌دارد، هر کسی به پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و هریک از انبیاء الهی دشنام دهد یا قذف کند، ساب النبی است. بر اساس این ماده سب النبی توهین و اهانت یا قذف کردن به پیامبر (ص)، ائمه معصومین (ع) و حضرت زهرا (س)، این عمل را جرم دانسته و در حکم سب النبی می‌باشد بنابراین حکم مجازات ساب النبی، اعدام است.


سلمان رشدی با علم، بدون اکراه، غفلت یا ازعمد مرتکب دشنام و قذف در کتاب آیات شیطانی به سب النبی نسبت به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام پرداخته است. جرم سب النبی از حیث فقهی و‌حقوقی در حقیقت اهانت به هر یک از انبیاء الهی است؛ توهین به مقدسات اسلامی به دلیل آنکه سعادت انسان‌های جهان را متزلزل می‌کند و درواقع آن‌ها را می‌کشد از مصادیق سب النبی است.


سب النبی با همان الفاظی محقق می‌شود که اهانت نیز با آنان قابل تحقق است، بنابراین نباید به افراد اجازه داد تا به دنبال نقد بررسی مقدسات و احکام ضروری به پیامبر (ص) و ائمه اهانت (ع) کنند.


مستندات وجوب قتل سب‌کننده: ۱- حکم عقلی ۲- ادله شرعیست. وجوب قتل سب‌کننده پیامبر (ص) حکم عقلی است، زیرا در یک نظام صحیح عقیدتی و دینی اسلام که موجب رفاه بشر است اهانت به پیامبر (ص) معنایش آن است که رفاه بشریت زایل گردیده و این کار بدتر از قتل یک فرد است.


ساب النبی از منظر علما و حقوق‌دانان کافر است، به دلیل آنکه دین و پایه‌های دین را تضعیف می‌کند بنابراین بایست کشته شود.


از باب ادله شرعی در وجوب قتل سب‌کننده امام صادق (ع) فرمودند: «سبحان الله، آیا میان رسول خدا (ص) و اصحاب او تفاوتی نیست؟»


کلینی، فروغ کافی ۲۶۶/۷؛ ۲۶۹ طوسی تهذیب آمده است که امام علی (ع) فرمود: «پدرم به من خبر داد که رسول خدا (ص) فرمود: هرکس بشنود که دیگری مرا بدگویی می‌کند بر او واجب است که دشنام‌دهنده را نیاز نیست نزد حاکم ببرد باید او را کشت.»


پیامبر و اهل بیت در دین اسلام از جایگاه والا و ویژه‌ای برخوردارند، اهانت به آنان برای اهل مسلک بسیار سخت و ناراحت‌کننده است و به هیچ وجه چنین امری قابل گذشت و اغماض نیست.


با توجه به ارتکاب جرم سب النبی توسط سلمان رشدی با نوشتن، چاپ و انتشار کتاب آیات شیطانی، او مهدورالدم نیز شناخته می‌شود. منطبق با قانون ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی هر فردی به مقدسات اسلام یا هریک از انبیای الهی، ائمه طاهرین (ع) یا حضرت صدیقه طاهره (س) اهانت کند اگر در شمول سب النبی باشد اعدام و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود.


مهدور از واژه هدر به معنای باطل و مهدورالدم کسی است که خونش باطل است و در برابر آن قصاص یا دیه وجود ندارد.


با توجه به اینکه سلمان رشدی مطلق غیرمعصوم است مانند کافر حربی و ساب النبی مهدورالدم شناخته می‌شود قتل مهدورالدم در مواردی برشخص مکلف واجب شده، مانند قتل ساب النبی و در مواردی مباح است مانند ارتکاب قتل در دفاع مشروع، زیرا دلیل موجه مذکور وصف مجرمانه از قتل در مقام انجام دادن واجب شرعی، قانونی یا قتل در مقام دفاع برداشته است. سلمان رشدی از شمول حمایت قانون و شرع خارج شده است به دلیل اینکه در برابر تمام مسلمانان مهدورالدم مطلق قلمداد می‌شود.


افرادی که حکم قتل سلمان رشدی را در ایران به دنبال بیانیه‌ای محکوم می‌کنند یا جهل به شمول حمایت قانون دارند یا عامداً برای مخدوش کردن چهره‌ی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران گام برداشته‌اند. هیچ یک از طرفداران ادیان مختلف، توهین به مقدسات خود را تحمل نمی‌کنند و توهین‌کننده را مستحقق مرگ می‌دانند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کارشناس مسائل سیاسی حقوق دان اهانت به پیامبر مسلمانان سلمان رشدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۲۴۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است

در این مجلس با شکوه که جمعی از فقهای گرانقدر، علمای اعلام، اساتید حوزه و دانشگاه، محققان و اندیشمندان و شعرای آئینی از شهرهای مختلف ایران و سایر کشورها حضور داشتند، آیت الله حاج سید حجت موحد ابطحی، در بیاناتی به عظمت حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها پرداخت و ضمن تجلیل از نویسندگان، شعرای آئینی، هنرمندان و... که با ارائه آثار فاخر خود گام های مؤثری در معرفی مقام والای آن حضرت برداشتند، از حیات امام رضایی (بدواً و نشوا و مقاما) مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی قدس سره سخن گفتند و برکات زندگی ایشان را بر شمردند.
هم‌چنین پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی کریمی جهرمی مدظله‌العالی در این جلسه قرائت شد. 
شایان ذکر است که به همین مناسبت بیش از صد اثر اعم از مقالات علمی و ادبی ارائه و در آینده نزدیک منتشر می شود.
پیام معظم له بشرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الأُمُّ مَدرَسَةٌ إِذا أَعدَدتَها
أَعدَدتَ شَعباً طَیِّبَ الأَعراق

مادر، مدرسه و مکتبی است که اگر آن را به شایستگی آماده سازی، نسلی را که از تمام رگ و ریشه‌های او طهارت و پاکی می‌جوشد فراهم آورده‌ای

اقدام مبارک و مسعود پاسداشت مقام و منزلت بانوی معظم آسمانی حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها را به برگزار کنندگان عزیز و گرامی آن تبریک عرض می‌نمایم.
شرف بانوان جهان حضرت نجمه سلام الله علیها که گاهی به عنوان ام البنین نیز از ایشان تعبیر شده است مادر والامقام امام و پیشوای مهربانمان حضرت ابالحسن الرضا علیه الاف التحیه و الثنا و کریمه اهل بیت علیهم السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاست و ازین رو برای همگان، تعظیم و تکریم از این مجلله ی دوران امری لازم و مهم می‌باشد.
محدث بزرگوار قمی قدس سره نقل فرمودند که حمیده مادر امام کاظم علیه السلام در خواب مشرف به حضور رسول الله صلی الله علیه واله گردید و پیامبر به او فرمود: یا حمیدة هبی نجمة لابنک موسی فانّه سیلد منها خیر أهل الأرض؛ ای حمیده! نجمه را به فرزندت موسی علیه السلام ببخش؛ زیرا در این صورت به زودی از او فرزندی متولد خواهد شد که بهترین و برترین اهل زمین است. حضرت حمیده این فرمان را به جان اطاعت کرد و کنیز را به حضرت موسی بن جعفر بخشید و از آن بانوی آسمانی، حضرت رضا علیه السلام تولد یافت و پس از این تولد مقدس، امام موسی بن جعفر علیه السلام او را طاهره نامیدند و با این اقدام خود حضرت نجمه مادر امام رضا علیهم السلام را از جنس عزیزان خدا دانستند که در شان آنها آیه تطهیر نازل شده است و از همه عیوب و آلودگی‌ها پاک و منزه است و طاهر و مطهر می‌باشد و در نتیجه برای آیه تطهیر مصداق و نمونه‌ای تازه پیدا شد.
این بانوی معظمه حامل عنصری الهی و آسمانی یعنی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بودند و امامی را در دل پروراندند که پیامبر صلی الله علیه و آله او را بهترین خلایق در زمین بعد از موسی بن جعفر علیه السلام معرفی فرمودند. خداوندا! دل همه ما از یاد و نام این بانوی بهشتی بی تاب است. به حرمت نام فرزند ایشان و به پاس اقدامی که در راستای بزرگداشت چنین انسان آسمانی در حال انجام و برگزاری است دل‌های همه مردم عزیزمان را به هم نزدیک فرما و قلوب جوانان عزیز کشور را از ضربه‌هایی که از سوی دشمنان تشیع به اعتقادات آنان وارد می‌شود مصون و محفوظ قرارده و مردم رنج کشیده ی ما را از مشکلات مادی گوناگون و فوق تصوری که آنها را محاصره کرده است رهایی ببخش! موفقیت روزافزون همه عزیزان که در این اقدام مهم و مشحون از قداست همکاری می‌نمایند را از خدای متعال و از فرزند بی مثال آن فخر بانوان جهان و آبروی انسانیت و محبوب ملکوتیان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خواهانم. رحمت و درود خدا بر طراح این اندیشه عالم پاک دل و مخلص آیت الله حاج آقا حجت ابطحی دامت افاضاته.

علی کریمی جهرمی 
شوال المکرم ۱۴۴۵

دیگر خبرها

  • مجازات اعدام چقدر بازدارندگی دارد؟
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها
  • اهانت مجدد به قرآن کریم در استکهلم
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است