Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@11:42:24 GMT

فقدان یار دیرین امام و رهبری و حماسه ایثار آتش‌نشانان

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۶۰۰۶۴

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهم‌ترین رویدادهای سیاسی زمستان سال 1395 به شرح ذیل است:

دی ماه:

بازگشت رئیس جمهور از سفر به سه کشور آسیای میانه

رئیس جمهور و هیئت همراه 3 دی با پایان سفر به کشورهای ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان وارد تهران شدند.
رئیس‌جمهور ابتدا به ارمنستان سفر کرده بود و سپس وارد قزاقستان و قرقیزستان شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس‌جمهور در تشریح دستاورد این سفر گفت: در شرایط امروز منطقه هر چه روابط با دوستان و کشورها نزدیک تر باشد و مشورت ها بیشتر و برنامه ریزی ها دقیق تر باشد در برابر معضلات بهتر ایستادگی می‌کنیم. کشورهای آسیا مرکزی و قفقاز در منطقه و همسایگی ما قرار دارند و از این دیدگاه مهم هستند و یکی از اصول سیاست خارجی ما روابط نزدیک با دوستان و همسایگان است.
وی ادامه داد: در شرایط پسا تحریم لازم بود تا روابط خود را با کشورهای دوست مرور کنیم و از طرفی دوستان نیز علاقه مند به روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران بودند که تحریم ها مانعی برای این مسئله بود.

تعیین ترکیب اعضای شورای پول و اعتبار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 4 دی، در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، ترکیب اعضای شورای پول و اعتبار را تعیین و ریاست آن را به رئیس کل بانک مرکزی واگذار کردند.

سومین گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین درباره سوریه

رئیسان جمهوری روسیه و ایران، 4 دی، در سومین رایزنی تلفنی خود در یک ماه اخیر در باره ادامه همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور، حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم بین‌المللی گفت‌و‌گو کردند.
در این رایزنی همچنین روند همگرایی های ایران و روسیه برای از سرگیری مذاکرات حل و فصل بحران سوریه با حضور تمامی طرف های سوری در شهر آستانه پایتخت قزاقستان بررسی شد.

تعیین رئیس، دبیر و مسئولان ستاد انتخابات کشور

وزیر کشور، 6 دی، در حکمی علی اصغر احمدی، معاون سیاسی این وزارتخانه را با حفظ سمت به عنوان رئیس ستاد انتخابات و علی پورعلی مطلق، مدیرکل انتخابات، را با حفظ سمت به عنوان عضو و دبیر ستاد انتخابات منصوب کرد.

سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حماسه 9 دی

رهبر معظم انقلاب، 7 دی در ابتدای درس خارج فقه حادثه 9 دی 88 را نمونه ای از قدرت فکری مردم و از عناصر قدرت نظام خواندند و گفتند: امروز هندسه تقابل قدرت های استکباری با جمهوری اسلامی در جهت سلب قدرت مادی و معنوی و عزم و اراده ملت ایران است و در مقابل باید این قدرت را حفظ و روز به روز تقویت کرد.

انتخابات رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری

آیت‌الله جنتی، 8 دی، در نخستین جلسه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان رئیس این هیئت انتخاب شد.

برگزاری مراسم 9 دی در مصلی تهران

هفتمین سالگرد حماسه 9 دی با حضور گسترده مردم در مصلی تهران برگزار شد. در این مراسم شعارهایی در حمایت از رهبری و همچنین شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر اسراییل بیش از هر چیزی جلب نظر می‌کرد.
ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، نیز سخنران این مراسم بود.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه

ظریف و لاوروف 9 دی در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات سوریه گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند.
در این تماس، طرفین از برقراری آتش بس فراگیر در سوریه استقبال و بر ادامه مبارزه با تروریسم و گروههای تروریستی داعش و النصره و متحدین آنها تاکید کردند.
وزرای خارجه ایران و روسیه توافق کردند که در چارچوب همکاری سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای برگزاری گفتگوهای دولت و معارضه سوریه در آستانه قزاقستان هماهنگی و رایزنی مستمر داشته باشند.

سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در چهلم آیت‌الله موسوی اردبیلی

مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی 11 دی با سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران برگزار شد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: از زمانی که من آیت الله موسوی اردبیلی را شناختم به تناسب زمان وظایف خود را انجام می داد.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آیت الله موسوی اردبیلی در همه مقاطع نقش خود را ایفا کرد، اضافه کرد: ایشان در آن دوره نقش یک پشتیبان بزرگ را داشت و سالم زندگی کرد و بسیار متواضع بود و با دقت حرف می زد و هر چیزی که شما فکر می کنید یک آدم بزرگ باید داشته باشد را دارا بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه آیت الله موسوی اردبیلی در دوران مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از پیشقدمان بود، اظهار کرد: بعد از اینکه مبارزه شروع شد یکی از شخصیت هایی که نظرش تأثیرگذار بود آیت الله موسوی اردبیلی بود. رفتار ایشان رفتار یک معلم باهوش، باسواد، آشنا به جامعه و آشنا به روشنگری بود و در کنار روشنگری خدماتی را هم برای خود وظیفه می دانستند.

دیدار وزیر امور خارجه سوریه با رئیس جمهور

رئیس‌جمهور 11 دی در دیدار ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از برقراری آتش‌بس در سوریه استقبال می کند، تأکید کرد: باید مراقب بود تا در دوران آتش‌بس فرصتی برای تقویت تروریست‌ها بوجود نیاید.

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور

دکتر روحانی 12 دی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه به شرایط اقتصادی آینده کشور بسیار خوشبین هستم، مساله اشتغال را مهمترین مساله کشور برشمرد و گفت: با تلاش دولت یازدهم در دو سال گذشته، سالانه حدود 704 هزار شغل ایجاد شد و این رقم قابل توجه است.
وی با بیان اینکه تا چند روز آینده به 27 دی ماه سالروز اجرای برجام می رسیم، اظهارداشت: در تعهداتی که در برابر برجام داریم، آخرین قسمت آن در سالروز برجام نهایی می شود، در فردو بخشی از تعهدات را داریم که هنوز انجام نشده و در حال انجام است چون قول ما یکساله است و تا 27 دی ماه امسال اجرایی می شود.
وی ادامه داد: امیدوارم طرف مقابل ما نیز به همه تعهدات خودشان در برجام عمل کنند و ما شاهد یک رونق اقتصادی در همه کشورها به خصوص آن هایی که در برجام با هم تعامل داشتیم، باشیم.
رییس جمهوری گفت: نتیجه برجام به نفع همه است و نتیجه برد- برد است و امیدوارم همه شاهد این نتیجه باشیم.

نامه ظریف به دبیرکل سازمان ملل در خصوص مسلمانان میانمار

وزیر امور خارجه، 17 دی، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به وخامت فزاینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از وی خواست لزوم توقف سریع نقض حقوق این مسلمانان و دسترسی فوری و بدون مانع کمک های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده را به مقام های ارشد آن دولت تاکید کند.

دیدار هزاران نفر از مردم قم با رهبر معظم انقلاب

هزاران نفر از مردم قم 19 دی در سالروز قیام 19 دی 1356 رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با بیان اینکه دشمن به‌دنبال از بین بردن عوامل اقتدار ملی است و به دستگاه‌هایی که مظهر اقتدار کشورند حمله می‌کند، تاکید کردند: وظیفه مهم مسئولان و مردم تقویت عوامل اقتدار ملی و شناخت دشمن است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر «دشمن‌تراشی در انقلاب اسلامی»، تأکید کردند: انقلاب و ملت ایران هیچ‌گاه به دنبال دشمن‌تراشی نیستند بلکه آن قلدرهای زورگویی که ایران را غصب کرده بودند و از این کشور بیرون رانده شدند و منافع آنها در وابستگی و عقب ماندگی کشور است، امروز «دشمنِ خونی و آشتی ناپذیر ملت ایران» هستند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای شرط اصلی از بین رفتن این دشمنی را «ناامیدی دشمنان» دانستند و افزودند: دشمنی‌ها با نظام اسلامی و ملت ایران وجود دارد و در مقابل، مهمترین وظیفه، «شناخت دشمن و اهداف او، و ایستادگی در مقابل دشمن» است.
ایشان با طرح این سؤال که «دشمن کیست؟» گفتند: دشمنان اصلی ایرانِ مستقل و پیش رونده، «آمریکا، انگلیس، زرسالاران بین المللی و صهیونیست‌ها» هستند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته علاوه بر دشمنان خارجی، «دشمن درونی» هم داریم که عبارت است از «بی انگیزگی، ناامیدی، بی‌حالی، بی‌نشاطی، تنبلی، سیاست‌های غلط، رفتارهای بد، اختلافات گوناگون، و تنگ نظری».
حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر ما تنبلی کنیم و به‌وقت عمل نکنیم، دشمن را اشتباه بگیریم و به‌جای «شیطان اکبرِ واقعی»، یک برادرِ ناباب را دشمن بگیریم، ضربه خواهیم خورد.
ایشان وجود دشمنان اصلی خارجی را نه یک شعار بلکه واقعیتی مبتنی بر مبانی مستدل دانستند و گفتند: وقتی که وزیر امور خارجه به‌اصطلاح «خوش اخلاق» آمریکا در نامه خداحافظی خود، به دولت بعدی توصیه می‌کند که «تا می‌توانید به ایران سخت بگیرید و تحریم‌ها را حفظ کنید، زیرا با سخت گیری می توان از ایران امتیاز گرفت»، آیا این دشمن نیست؟ چرا، دشمن است اما یک دشمنِ خندان؛ و رفتار این دشمن خندان با آن دشمنی که ایران را محور شرارت می‌خواند، هیچ تفاوتی ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اینکه گفته می‌شود «دشمن»، یک شعار و یا «دشمن‌تراشی» نیست، و اگر چشم را باز کنیم، دشمن را می‌بینیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین درخصوص دشمنی «انگلیسی‌ها» خاطرنشان کردند: انگلیس، استعمارگرِ پیرِ از کارافتاده، اکنون بار دیگر به خلیج فارس آمده و قصد دارد با استفاده از کشورهای این منطقه، منافع خود را به دست آورد و به همین دلیل در حالی‌که خود، یک «تهدید واقعی» است، ادعا می‌کند که ایران، تهدید است.
ایشان گفتند: همچنین محافل انگلیسی در حال برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای کشورهای منطقه و ایران هستند و یکی از اهداف آنها، «تجزیه عراق، سوریه، یمن و لیبی» است و در مورد ایران هم همین نیت را دارند اما چون به شدت از افکار عمومی ایران هراس دارند، آن را بر زبان نمی آورند.

سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به سوریه

علی شمخانی 19 دی برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات سوری وارد دمشق شد.
شمخانی در دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، گفت: همکاری نزدیک تهران، دمشق ومسکو همراه با جبهه مقاومت، توانست با ایجاد موفقیت های ارزنده میدانی، ابتکار عمل سیاسی را نیز در اختیار جبهه متحد ضد تروریسم قراردهد.

رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی، که 19 دی به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش تهران بستری شده بود دار فانی را وداع گفت.

پیام پرمعنای رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

رهبر معظم انقلاب 19 دی پیامی به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صادر کردند که در بخشی از ان آمده بود: «با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام میرسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید.
هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه کسانی که با وی همکار بودند به‌ویژه برای اینجانب به شمار می آید.
اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود، بکلّی بگسلد و وسوسه‌های خناسانی که در سالهای اخیر با شدت و جدیت در پی بهره‎برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.
با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ‌ساز به یاد داشته باشم. اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ الهی با پرونده مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ ما مسئولان جمهوری اسلامی است».

اعلام سه روز عزای عمومی توسط هیئت دولت

هیئت دولت 19 دی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین امام (ره) و رهبری، طی بیانیه‌ای، سه روز عزای عمومی و سه‌شنبه را تعطیل عمومی اعلام کرد.

اختصاص 5درصد بودجه عمومی کشور به تقویت بنیه دفاعی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 20 دی مصوب کردند که پنج درصد بودجه عمومی کشور به تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد.

برگزاری مراسم تشییع باشکوه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 21 دی با حضور وصف‌ناپذیر و باشکوه مردم در دانشگاه تهران برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پیکر ایشان اقامه نماز کردند.
علاوه بر مقام معظم رهبری، در این مراسم مقامات عالی رتبه از جمله رییس جمهوری، رییس قوه قضاییه ، دبیر شورای نگهبان، رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، وزیران دولت یازدهم، معاونان رییس جمهوری و مسوولان لشگری و کشوری حضور دارند.
پس از اقامه نماز میت، پیکر مطهر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تشییع و به خاک سپرده شد.

تعیین ترکیب اعضای شورای فقهی بانک مرکزی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 22 دی، با تشکیل شورای فقهی بانک مرکزی جهت نظارت بر عملکرد نظام بانکی و اظهارنظر نسبت به رویه‌ها و ابزارهای رایج موافقت کرده و ترکیب این شورا را مشخص کردند.

تصویب تشکیل شورای عالی اجتماعی کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی 25 دی مصوب کردند که شورای عالی اجتماعی به ریاست رئیس جمهوری برای ساماندهی وضعیت آسیب های اجتماعی تشکیل شود.

برگزاری آیین هفتمین روز ارتحال آیت‌الله هاشمی در حرم مطهر امام راحل

آیین هفتمین روز ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی 26 دی با حضور گسترده مردم و مسئولان در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.
حجت‌الاسلام ناطق نوری، سخنران این مراسم با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی مفسری نوپرداز، مدیری مدبر و سیاستمداری هوشمند بود گفت: ایشان(آیت الله هاشمی) مصداق کامل بسیاری ازآیات قرآن کریم است.
وی آیت الله هاشمی رفسنجانی را طبق آیات قرآن جزو السابقون والسابقون، انصار انقلاب و رضی الله عنه یاد کرد و گفت: این چند تا از آیات عدیده در قرآن است و می شود مصداق آن را مرحوم هاشمی دانست.
ناطق نوری افزود: هاشمی زنده است و همانطور که امام راحل فرمودند هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.
وی با اشاره به برخی از آیات قرآن کریم گفت: این اجتماع امروز، اجتماع حاضر در مراسم بزرگداشتی که از سوی مقام معظم رهبری برگزار شد، اجتماع قم و سایر استان‌ها، این ضجه‌ها و گریه‌ها در فقدان این عالم عالیقدر مصداق آیه 96 سوره مریم است.
وی اظهار کرد: مرحوم آیت الله هاشمی روی اصول انقلاب با هیچ کسی معامله نمی کرد، او روی اصول انقلاب ، اسلام و امام راحل ایستاد، و بعد از ارتحال امام نیز همراه و معتقد به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب بودند.

برگزاری نشست خبری رئیس جمهور در یک‌سالگی برجام

دکتر روحانی 28 دی در نهمین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی به مناسبت یکسشاله شدن برجام با بیان اینکه همه تحریم های هسته ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27دی ماه سال گذشته برداشته شده است، اظهار کرد: امروز مردم ما به حقوق بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی دست یافته اند و اگر مشکلاتی باقی مانده است، آن مشکلات را باید حل و فصل کنیم.

حضور محمد جواد ظریف در نشست داووس

وزیر خارجه کشورمان 29 دی به ‌منظور شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس، وارد زوریخ سوئیس شد.
وزیر امور خارجه در این نشست سخنانی تحت عنوان «ایران در منطقه و جهان» ایراد کرد.
همچنین ظریف در این اجلاس در نشست غیررسمی و مشورتی در مورد سوریه که با حضور شماری از وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی و منطقه برگزار شد، شرکت کرد.
ظریف در این نشست اظهار کرد: تهران مخالف حضور آمریکا در نشست مذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان است.

دیدار نخست‌وزیر سوریه با دکتر روحانی

رئیس جمهور کشورمان 29 دی در دیدار نخست وزیر سوریه آزادسازی حلب و برقراری آتش‌بس را دو گام مهم در برقراری صلح و ثبات در سوریه دانست و اظهار امیدواری کرد که اجلاس آستانه قزاقستان شروعی برای مذاکرات واقعی سوری – سوری بوده و نتیجه آن دستیابی به نقطه مطلوب برای مردم آن کشور باشد.

برگزاری اجلاس وزرای سازمان همکاری اسلامی

نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی 30 دی در کوالالامپور برگزار شد که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس حضور یافت.
ظریف در سخنرانی خود در این نشست با اشاره به محرومیت مسلمانان روهینگیا از حق مسلم تابعیت، و تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه آنان، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از مسلمانان روهینگیا به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شد.
با انتقاد از سکوت رسانه های جهانی در قبال وضعیت مسلمانان روهینگیا، گفت: متاسفانه تصاویر دهشتناک کودکان غرق شده مسلمان میانماری در ساحل دریا در صدر اخبار رسانه های جهانی جایی نیافته است.
وزیر خارجه کشورمان همچنین از بی توجهی جامعه بین المللی به این موضوع انتقاد کرد و خواستار تمرکز سازمان ملل متحد بر این بحران که عملا موجب محروم شدن کل یک جمعیت از حق مسلم تابعیت و شهروندی گردیده است، شد.
ظریف از دولت های عضو سازمان همکاری اسلامی نیز خواست با استفاده از تمامی امکانات خود بر دولت میانمار فشار آورند تا حقوق مسلمانان روهینگیا را رعایت کند.

فروریختن ساختمان پلاسکو بر اثر آتش‌سوزی

ساختمان پلاسکو 30 دی براثار آتش‌سوزی کاملا فروریخت و تعدادی از آتش‌نشانان فداکار کشورمان به همره تنی چند از شهروندان به شهادت رسیدند.
در پی این حادثه رئیس جمهور با ابراز تأسف و تأثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان شد به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت علل حادثه و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پی این حادثه دردناک و دلخراش پیامی صادر کردند که در بخشی از آن امده بود: «حادثه­‌ دردناک آتش­‌سوزی و فروریختگی ساختمان در مرکز شهر مایه­ اندوه و تأسف و نگرانی عمیق اینجانب است. شهامت و فداکاری آتش­‌نشانانی که در عملیات نجات مردم، خود دچار حادثه­ خطیر شده و درحال فداکاری متعهدانه به امتحانی دشوار گرفتار آمده­‌اند، دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده می سازد.
درحال حاضر همه‌ تلاش ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت­‌دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسئله‌ بعدی است».

بهمن‌ماه:

انتصاب ولایتی به عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی

رهبر معظم انقلاب، اول بهمن، با صدور حکمی، علی اکبر ولایتی را به عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردند.

اعلام عزای عمومی به8 مناسبت حادثه دلخراش پلاسکو

هیت دولت در جلسه اول بهمن با تجلیل از بزرگ‌مردان ایثار و فداکاری که در حادثه آتش‌سوزی مجتمع تجاری تولیدی پلاسکو جان باختند، روز شنبه، دوم بهمن، را عزای عمومی اعلام کرد.

حضور رئیس‌جمهور در محل حادثه پلاسکو

دکتر روحانی 2 بهمن، با حضور در محل حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکوی تهران، از نزدیک در جریان روند اقدامات انجام شده برای آواربرداری و نجات حادثه دیدگان قرار گرفت.
وی پس از بازدید اظهار کرد: من از این حادثه بسیار متاسفم، این درس و هشداری برای همه مسئولان است تا در چنین مواردی و در زمینه حقوق شهروندی برنامه ریزی های لازم انجام گیرد.
روحانی عنوان کرد: جانباختگان این حادثه نیز در دل مردم برای همیشه جاودانه می مانند، زیرا برای نجات مردم رفتند و خود را به آتش زدند و از خدا می خواهیم به آنان اجر دهد و به خانواده‌های عظیم الشأن آنان صبر عنایت کند.

برگزاری نشست ایران، روسیه و ترکیه برای مذاکرات سوری در آستانه

نشست سه جانبه هیئت‌های ایران، روسیه و ترکیه برای رایزنی و هماهنگی درباره مذاکرات صلح سوریه در آستانه، 3 بهمن، در هتل ماریوت پایتخت قزاقستان برگزار شد.
محور این مذاکرات بررسی سند نهایی و همچنین محورهای مذاکرات سوری-سوری اعلام شد.
همچنین هیئت‌های سه کشور درباره برنامه مذاکرات با گروههای مسلح و سیاسی معارض سوری توافق کردند.

آغاز مذاکرات آستانه

مذاکرات هیئت‌های نمایندگان دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف، 4 بهمن، با حضور هفت هیئت از جمله ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست در شهر آستانه پایتخت قزاقستان آغاز شد.
همه روند این مذاکرات دو روزه پشت درهای بسته برگزار شد.
حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، در سخنرانی گشایش مذاکرات سوری در آستانه بر ادامه راهبرد سه جانبه تهران، مسکو و آنکارا برای حل سیاسی بحران سوریه تا رسیدن به نتیجه تاکید کرد.

انتشار بیانیه صلح سوریه در آستانه

بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه 5 بهمن و در پایان مذاکرات دو روزه سوری در آستانه پایتخت قزاقستان با تاکید بر اهمیت همکاری های سه کشور، تعهد نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه، مبارزه مشترک علیه داعش و جبهه النصره و جداسازی گروه های معارض مسلح از آنها و لزوم پشتیبانی بین المللی برای حل سیاسی بحران سوریه انتشار یافت.

سفر وزیر خارجه کویت به تهران

شیخ صباح الخالد الصباح، وزیر خارجه و معاون اول نخست وزیر کویت، 6 بهمن وارد تهران شد و با وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهور در دیدار فرستاده ویژه امیرکویت و وزیر امور خارجه آن کشور با تشکر از پیام کتبی امیر کویت، اظهار کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه هر چه بیشتر روابط دوستانه و برادرانه با کشورهای مسلمان و همسایگان براساس احترام متقابل، حسن همجواری و اخوت اسلامی است.
روحانی تأکید کرد: قدرت و توان جمهوری اسلامی ایران همواره برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه و حمایت از همسایگان بوده است.
رئیس‌ جمهور با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات و روابط دوستانه کشورهای منطقه، گفت: روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و کویت با توجه به ظرفیت‌ها و علاقه دو ملت باید به سطح قابل قبولی برسد.
شیخ صباح الخالد الصباح نیز در این دیدار پیام کتبی امیر کویت را به رئیس‌ جمهور کشورمان تسلیم کرد و گفت: امیر، دولت و مردم کویت همواره احترام فراوانی برای دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و نقش تأثیرگذار این کشور در منطقه، قایل هستند.
وزیر امور خارجه کویت تلاش و اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات میان کشورهای منطقه بویژه همسایگان را قابل تقدیر دانست و افزود: باید با استفاده از اشتراکات و ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه همه جانبه مناسبات میان دو کشور تلاش کنیم.

تشکیل «هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو»

رئیس جمهور 9 بهمن با صدور حکمی رئیس و اعضای هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو را منصوب کرد و خواست «گزارش ملّی» این حادثه ظرف دو ماه تهیه و به اطلاع مردم برسد.
در این حکم دکتر محمد تقی احمدی، رییس دانشگاه تربیت مدرس، به عنوان رئیس و علی اکبر آقا کوچک، سعید بختیاری، مهندس فرج اله رجبی، شاپور طاحونی، نصرالله طهماسبی، محمد فاضلی، سید باقر مرتضوی، رسول میرقادری و مهدی هداوند به عنوان اعضای این هیئت منصوب شدند.

آغاز مرحله مهم توسعه و تحقیق سانتریفیوژ نسل پیشرفته IR-8

سازمان انرژی اتمی 9 بهمن، در بیانیه‌ای اعلام کرد: مرحله مهمی از روند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای نسل پیشرفته IR-8 با تزریق گاز UF6 آغاز شد. این مرحله مهم در تحقیق و توسعه غنی‌سازی در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر ادامه بدون محدودیت تحقیق و توسعه و بر اساس حقوق و تعهدات کشورمان در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صورت می‌گیرد.

واکنش‌ها در ایران به فرمان مهاجرتی ترامپ

رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی 10 بهمن مجلس شورای اسلامی لغو صدور روادید برای اتباع ایرانی از سوی آمریکا را نشانه هراس این کشور دانست و گفت: این اقدام نشان می دهد آنان از سایه خود هم می ترسند و روحیه خشن نژادپرستانه آنها پشت ظاهر عوام فریبانه دموکراسی خواهی و حقوق بشر پنهان شده است.
وی اظهار کرد: این اقدام دولت آمریکا، سخیف بودن در بینش و رفتار آنها را بیشتر نشان می دهد. ایران کشوری امن و متکی بر خود است و بر خلاف روش نااهلانه آمریکا زمینه مراودات اجتماعی را بین ملل به خوبی فراهم می‌کند و براساس ارزش‌های اسلامی از همزیستی مسالمت‌آمیز همه ملل با عقاید گوناگون حمایت می‌کند و در مبارزه با تروریسم نیز راسخ است و دچار بازی‌های کودکانه برخی کشورها نمی‌شود.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امرو خارجه، نیز گفت: سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت امور خارجه احضار و یادداشت اعتراضی ایران درخصوص فرمان اجرایی اخیر رئیس جمهور آمریکا و اعمال محدودیت و برخورد تبعیض آمیز علیه شهروندان ایرانی برای سفر به آمریکا به وی تحویل داده شد.

پیام رهبر معظم انقلاب در تجلیل از فداکاری آتش‌‌نشانان

رهبر معظم انقلاب اسلامی 10 بهمن، در پیامی با بزرگداشت فداکاری باشکوه و مظلومانه آتش‌نشانان مؤمن و با اخلاص در حادثه پلاسکو و با تشکر از همه دستگاهها و افرادی که در این ده شبانه‌روز تلخ با همه‌ توان، کار بزرگی را به پایان رساندند، خاطرنشان کردند: این شهیدان، یک بار دیگر خاطرات فداکاری‌های دوران دفاع مقدس را زنده کردند و نشان دادند که ایرانی مؤمن آنجا که پای خطرپذیری برای ادای وظیفه در میان باشد، عزمی راسخ و شجاعتی مثال‌زدنی را تجسم می‌بخشد و در راه خدا متاع جان را بی‌چند و چون عرضه می‌کند.

تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با آرمان‌های امام راحل

رییس جمهور به همراه اعضای هیئت دولت 12 بهمن و در اولین روز از ایام الله دهه فجر با حضور در مرقد مطهر امام خمینی(ره) با آرمان‌های بلند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.
رئیس جمهور در این مراسم بر نیاز همگان به گفتمان امام راحل تاکید کرد و گفت: ما نه بیگانه پرستیم و نه بیگانه هراس؛ ما مسلمان، انقلابی و ایرانی هستیم و از تعامل سازنده با جهان به نفع مردم و منافع ملی استفاده خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: گفتمان امام را باید به گونه ای ثبت و تفسیر کنیم که چتر انقلاب را بر سر همه معتقدین و علاقمندان به انقلاب بگسترانیم. گفتمان امام را به گونه ای تفسیر کنیم که همه عاشقان انقلاب اسلامی در سراسر جهان جذب شوند.
رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: راه امام(ره)، راه آزادی بود و مهمترین تجلی آزادی در ایام انتخابات است که مردم در پای صندوق آرا، افراد مورد نظرشان را برمی گزینند.
روحانی یادآور شد: ما در ماه های آینده در پیشگاه تاریخ در یک آزمایش بزرگ تاریخی قرار خواهیم گرفت. مردم در آغاز سال 96 پای صندوق انتخابات، حماسه دیگری را خواهند آفرید.
وی با بیان این که راه امام، راه استقلال است و استقلال به معنای انزوا نیست، تاکید کرد: استقلال به معنای عدم استیلای دیگران بر سرنوشت کشور است. ما نه بیگانه پرستیم و نه بیگانه هراس و تافته جدا بافته یا تارو پود گم شده در نقش جهان هم نیستیم.

دیدار وزیر امور خارجه فرانسه با رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه، که 11 بهمن در در راس هیئتی سیاسی- اقتصادی وارد تهران شده بود 12 بهمن با محمد جواد ظریف و حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس جمهور در این دیدار با استقبال از گسترش و تعمیق روابط تهران - پاریس تاکید کرد: امروز بیش از هر ‏زمان دیگری زمینه برای توسعه همکاری های ایران و فرانسه در همه حوزه های ‏اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و منطقه ای آماده است.‏
روحانی با اشاره به قدردانی مقام فرانسوی از پایبندی تهران به مفاد برجام ‏و تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، افزود: توافق هسته ای میان ایران و شش ‏کشور، رویدادی مهم در عرصه بین المللی بود و البته پیام این توافق برای جهان بسیار مهمتر از متن آن ‏بود.‏
روحانی گفت: برجام حاوی این پیام بود که مسایل پیچیده بین المللی را می توان از طریق گفت‌و‌گو ‏و در چارچوب رویکرد برد - برد حل و فصل کرد و لذا همه کشورها باید برای حفظ و تقویت آن ‏بکوشند چرا که هر آسیبی به آن، می تواند پیام خطرناکی را به جهان منتقل کند که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏
رییس جمهوری با بیان اینکه برجام، فرصت و فضای خوبی را برای همکاری‌های فیمابین و تعاملات ‏منطقه‌ای و جهانی ایجاد کرد، ادامه داد: ایران همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده ‏است، به تمامی تعهدات خود عمل نموده و همه طرف ها نیز باید بدون کوتاهی و تاخیر برای اجرای دقیق مفاد آن بکوشند.‏
دکتر روحانی تقویت بیش از پیش همکاری های بانکی را از جمله اقداماتی برشمرد که باید در این ‏راستا انجام گیرد.‏
رییس جمهوری همچنین به موضوع تروریسم در جهان و منطقه اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت ‏همکاری جهانی برای مبارزه با تروریسم گفت: ایران به عنوان کشوری قربانی تروریسم امروز در ‏صف نخست مقابله با تروریسم در منطقه ایستاده است و ما معتقدیم فرانسه می تواند نقش مهمی را در ‏روند مبارزه با تروریسم و حفظ و ثبات منطقه ایفا کند.‏
روحانی در همین ارتباط به موضوع تلاش مردم و دولت سوریه برای مبارزه با تروریست ها ‏اشاره و اظهار کرد: همانگونه که از ابتدا تاکید کرده ایم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها باید از طریق سیاسی مسایل آن حل و ‏فصل شود. در عین حال باید ضمن حفظ تمامیت ارضی، ارسال کمکهای نوعدوستانه و بازسازی این ‏کشور، مبارزه با گروهکهای تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره ادامه یابد.‏
آیرو نیز گفت: ایران و فرانسه در ‏عمده حوزه های اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی، سطح همکاری های خود را توسعه داده اند و این ‏موضوع در مذاکرات نمایندگان شرکتهای فرانسوی با همتایان ایرانی خود کاملا مشهود است.‏
وی به موضوع توافق هسته ای اشاره کرد و با تاکید بر اینکه همه باید از برجام به عنوان دستاوردی بین ‏المللی مراقبت کنند ، گفت: اتحادیه اروپا راهبردی واحد نسبت به حفظ دستاوردهای برجام دارد.
ایرو همچنین اشاره کرد که کشورش همه تلاش خود را برای برداشتن موانع بانکی بکار گرفته است و ‏به این روند ادامه خواهد داد.‏

حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام خمینی(ره)

رهبر معظم انقلاب 13 بهمن، به مناسبت ایام‌‌الله دهه مبارک فجر، با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) و گلزار شهدای بهشت زهرا، یاد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای گران‌قدر را گرامی داشتند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بر مزار آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با قرائت قرآن، غفران و رحمت الهی را برای آن مرحوم مسئلت کردند.

برگزاری مراسم نهمین سالروز ملی فناوری فضایی/ واکنش به فرمان نژادپرستانه ترامپ

مراسم نهمین سالروز ملی فناوری فضایی 13 بهمن، با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سالن اجلاس سران برگزار شد.
روحانی در این مراسم روحانی تصریح کرد: انقلاب اسلامی انقلابی بود که در داخل کشور باقی نماند و اینکه گفته می شود صدور انقلاب، انقلاب ما صادر شد و امروز هم مردم ما، مسئولین ، فرهیختگان و اصحاب دانش و هنر باید پیام رسان این موضوع باشند و آن را منتشر کنند.
وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید وسیله ارتباطات پیام دینی، فرهنگی و زندگی خصوصی مردم، ‌سیاست، علم و دانش و هر آنچه که مورد نیاز جامعه است، باشد. خدمت شما ارتباطی است و باید میان جامعه ایرانی و جهانی ارتباط برقرار کنید.
رئیس جمهوری با بیان این که اگر بخواهیم در دنیای امروز تحقیق یا تدریس کنیم، بدون فضای مجازی و اینترنت،

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۶۰۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهددر جمع نمازگزاران جمعه در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه امروزه این نگرانی وجود دارد که فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به ویژه نسل جوان توسط دشمن کمرنگ شود گفت:ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری‌های انقلابی ملت رشد کند. ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه با اشاره به دستاورد‌های عملیات وعده صادق و نمایش اقتدار نیرو‌های مسلح کشورمان افزود: اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت:امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه‌ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می‌کند.
او در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل افزود: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در بین مسئولان هستیم. 
ایت الله علم الهدی افزود:جذب حداکثری که یکی از راهبرد‌های مقام معظم رهبری و به این معنااست که همه جریانات دولتی و تشکل‌های مردمی همت کنند تا افراد از جریان‌های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند.

دیگر خبرها

  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • عملیات وعده صادق ابهت آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها را شکست
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • آیت‌الله خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است/ دشمنان ما در هر نقطه جهان که هستند بدانند رژیم صهیونیستی نابود شدنی است
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • همراهان منطقه‌ای آمریکا و اسرائیل صحنه را در «وعده صادق» باختند
  • تبیین مفاهیم ایثار و شهادت برای نسل جوان ضروری است