Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه گفت: همان طور که ما در ابتدای دولت دوازدهم اعلام کردیم، روابط با همسایگان یکی از دو ابر اولویت سیاست خارجی است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بدو ورو به تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همان طور که ما در ابتدای دولت دوازدهم اعلام کردیم، روابط با همسایگان یکی از دو ابر اولویت سیاست خارجی در کنار تسهیلات اقتصادی در حوزه بین المللی خواهد بود، این بار هم چون دولت یازدهم این سفرها را با کشورهای منطقه شروع کردیم که البته منظورم به جز سفر مجمع عمومی سازمان ملل بود که یک سفر دوره ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این سفر را به دو کشور عمان و قطر که از همسایگان نزدیک ما در خلیج فارس محسوب می شوند آغاز کردیم و این به جهت ارتباطات گسترده تر اقتصادی با هر دو کشور بود که در چند ماه گذشته روند رو به رشدی داشته است. در حوزه انرژی و همکاری های تجاری و بانکی با عمان پیشرفت خوبی داریم و زمینه برای همکاری های چند جانبه اقتصادی با آن کشور فراهم شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در حوزه اقتصادی با قطر بعد از فشارهایی که توسط همسایگان به این کشور وارد شده، همکاری های خوبی شروع و گشایش های خوبی ایجاد شده که به نفع دو کشور است و در این زمینه در قطر با امیر و وزیر امور خارجه و همچنین با وزیر اقتصاد آن کشور گفتگوهای بسیار خوبی را انجام دادیم.

ظریف ادامه داد: در حوزه بانکی تسهیلات خوبی فراهم شده، همچنین در حوزه ویزا قرار شده تسهیلات بیشتری را قطری ها فراهم کنند. بحث دیگری که در هر دو کشور داشتیم و به صورت مفصل در جلسه خصوصی با سلطان عمان و امیر قطر مطرح کردیم بحث مسائل منطقه ای بود و ضرورت همکاری بین کشور های منطقه و تبدیل فرهنگ تخاصم در منطقه به فرهنگ همکاری و گفتگو بود.

وی ادامه داد: در مورد مشکلات منطقه در خصوص بحث سوریه، ضرورت حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق به ویژه بعد از تحولات اخیر آن، تبادل نظرات بسیار خوبی با امیر قطر و سلطان عمان و وزرای خارجه این دو کشور داشتیم.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: ایران به جد تمایل دارد روابطش با همسایگان را بر اساس گفتگو، مشارکت، تفاهم و منافع مشترک باشد. ما معتقدیم که حتما با قطر و عمان و دیگر همسایگانمان چنین روابطی کاملا در دسترس است و قدم های اولیه خوبی هم برداشته شده و انشاالله در این زمینه بیشتر اقدام خواهد شد.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص رایزنی هایش در مورد حل مشکلات منطقه ای گفت: با هر دو کشور در خصوص یمن و ضرورت پایان دادن هر چه سریعتر به بحران آن و پایان دادن به حملات هوایی علیه مردم یمن و کمک رسانی سریع و دست یابی به راه حل سیاسی صحبت کردیم و نظراتمان بسیار نزدیک بود و این گفتگو ها و همکاری ها را ادامه خواهیم داد.

وزیر امورخارجه کشورمان درباره بحران سوریه تصریح کرد: در مورد وضعیت سوریه با توجه به اینکه در گذشته اختلافاتی با قطر داشتیم، ضرورت دارد که بیشتر گفتگو کنیم ولی این تمایل سیاسی وجود دارد که گفتگو های گسترده تری با همه کشورها در مورد پایان دادن به آلام مردم سوریه صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه ما اگر بتوانیم روی یک موضوع با همه توافق کنیم و آن اینکه مردم سوریه را در مهمترین اولویت خودمان قرار دهیم، کار بهتر پیش میرود گفت: یعنی از یک طرف پایان دادن به جنگ، خشونت و درگیری در سوریه و از طرف دیگر حق انتخاب برای مردم سوریه است که شاید بتواند ما را به سمت ایجاد آرامش بیشتر و راه حل سیاسی در سوریه سوق دهد.

وی اضافه کرد: در مورد عراق الان یک اجماع جهانی وجود دارد مبنی بر مخالفت با رفراندوم و ضرورت احترام به تمامیت ارضی و وحدت ملی آم و سپس شروع گفتگو های داخلی عراق برای رسیدن به راه حل سیاسی که در این زمینه من فکر میکنم اجماع جهانی وجود دارد و بین سه کشور هم نظرات مشترک زیادی بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص بازتاب رسانه ای سفر وی به عمان و قطر و پیام آن اظهار کرد: ما هیچ گاه به دنبال اختلاف در منطقه نبودیم، همواره سیاست ما این بوده که منطقه ما نیاز به آرامش و گفتگو دارد. ما گفتیم که منطقه ما نیاز به یک سامانه همکاری و گفتگو برای امنیت در منطقه دارد و پیشنهاد سامانه گفتگو در خلیج فارس را بارها مطرح کرده ایم که متاسفانه مورد توجه برخی کشورهایی که آینده خودشان را در تنش، فشار و تحمیل بر همسایگان می بینند قرار نگرفته و امیدواریم این کشورها هر چه سریعتر منطق گفتگو و ضرورت تفاهم و همکاری را بپذیرند.

وی ادامه داد: در آن زمان حتما امکان گفتگو گسترده تر وجود دارد، جمهوری اسلامی ایران همواره بر تفاهم و حل مشکلات اصرار داشته و هیچ گاه بر تعمیق اختلافات علاقه ای نداشته به خاطر اینکه آن را در جهت منافع خود نمی دانیم.

ظریف خاطرنشان کرد: منافع ما در این است که همه کشورهای منطقه با درک واقعیت های این منطقه و با کنار گذاشتن منطق زور و فشار بتوانند به یک راه حل مورد قبول همه دست پیدا کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۰۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران

 مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که خط راه‌آهن در  منطقه ۱۷ تهران سال‌های گذشته به‌دلیل ایجاد آسایش و امنیت به زیر زمین منتقل شد، اظهار کرد: پس از این اقدام چند موضوع از جمله ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس توافق شرکت راه آهن و شهرداری تهران مقرر شد زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب‌سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به این‌که اختلاف نظرهایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد:  در خصوص حریم‌هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم ۱۷ متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم ۳۰ متری برخی مناطق نیاز است تسهیل‌گری‌هایی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از ۱۷ متر در محدوده ۳۰ متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. منتظر تایید هیأت وزیران هستیم که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه ۱۷ اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده ۳۰ متری از حریم ۱۷ متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: ۱۳ هزار پلاک در منطقه ۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیئت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده حریم ۳۰ متری تونل ریلی منطقه ۱۷ تهران امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • گزارش|سفر رئیسی به پاکستان؛ تثبیت سیاست همسایگی
  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد