Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-08@01:15:12 GMT

موافقان و مخالفان حذف پست ریاست جمهوری

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۶۲۵۴۲

موافقان و مخالفان حذف پست ریاست جمهوری

در چند روز اخیر بحث تغییر نظام سیاسی ایران از ریاستی به پارلمانی مورد توجه جدی سیاسیون و رسانه ها قرار گرفته و موافقان و مخالفان با استدلال هایی تلاش دارند تا آن را اقدامی لازم یا غیر لازم در مقطع فعلی جلوه دهند. به گزارش جهان نيوز؛ این موضوع بیشتر از سوی نمایندگان مجلس مطرح و پیگیری می شود. در این بین نمایندگان مجلس به دو دسته موافق و مخالف تقسیم شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طرح احتمال تغییر نظام حکومتی را ابتدا عزت‌الله یوسفیان ملا، رئیس کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس مطرح کرد و گفت: ایجاد نظام پارلمانی نتایج خوبی را به دنبال دارد، اما برای رسیدن به آن به بازنگری قانون اساسی نیاز داریم به همین جهت نمایندگان مجلس در این فکر هستند که برای بازنگری در قانون اساسی چه اقدامی انجام دهند، آیا نامه‌ای را به مقام معظم رهبری برای بازنگری در قانون اساسی تقدیم کنند یا اینکه معظم له، دستور بازنگری قانون اساسی را ‌به رئیس‌جمهور ابلاغ کنند.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی گفت: موضوع تشکیل نظام پارلمانی باید در زمان رئیس جمهوری انجام شود که در پایان دوره خود قرار دارد تا برخورد حذفی با رئیس‌جمهور تلقی نشود.

نظام پارلمانی بخشی از تنش تقسیم قدرت در راس قوای مقننه و مجریه را از بین می‌برد
جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص لزوم اصلاح ساختار دیوانی کشور، اظهار داشت: نظام ما ریاستی است، زیرا مردم رئیس جمهور را انتخاب می‌کنند و رئیس جمهور نیز کابینه را معرفی می کند و مجلس به کابینه رای اعتماد می‌دهد.
وی افزود: انتخابات ما پارلمانی نیست، یعنی از دل مجلس نخست وزیر و کابینه بیرون نمی‌آید و به همین جهت در بسیاری از موارد، مجلس و دولت در دست دو جناح متفاوت است. عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتی اگر جناح‌های حاکم بر دولت و مجلس همفکر باشند، زمان انتخاب کابینه و پارلمان یکی نیست، ادامه داد: اگر به سمت ایجاد نخست وزیری و انتخابات حزبی برویم، نخست توسط هر حزبی که بیشترین کرسی را به دست آورد معرفی می‌شود نخست وزیر کابینه را معرفی می‌کند و پست رئیس جمهوری حذف می‌شود.

رحیمی جهان آبادی متذکرشد: بخشی از تنش تقسیم قدرت در راس قوه‌مجریه با این روش از بین می‌رود و مجلس با کابینه هماهنگ خواهد بود و انتخاب نخست وزیر برای فعالیت در راس هیات دولت، از دل مجلس باعث می شود که مجلس و کابینه همزمان شروع به کار کنند و اقدامات خود را پایان دهند.

لازمه ایجاد نظام پارلمانی انجام مطالعات موثر است
محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس در خصوص ایجاد نظام پارلمانی در کشور، اظهار داشت: سخنان مقام معظم در سال 90 در خصوص امکان تشکیل نظام پارلمانی را می‌توان اینگونه مورد ارزیابی قرار داد که افقی توسط ایشان باز شده است و می‌توان بدون محدودیت کار کرد. نماینده مردم کرج ضمن مهم ارزیابی کردن این موضوع و نیاز به پشتیبانی علمی، بیان کرد: پس از بیان فرمایشات مقام معظم رهبری باید مطالعاتی را آغاز می‌کردیم تا بر اساس آن، کارها را پیش می‌بردیم.
کولیوند با بیان اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی را اعلام کرده‌اند، متذکر شد: باید بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات کار را پیش ببریم. وی با بیان اینکه قوانین وضع شده نباید با سیاست‌های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در تضاد باشد، افزود: باید مراکز پژوهشی مجلس و شورای نگهبان در زمینه نحوه اجرای قوانین اعلام نظر کنند.

تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی فاجعه جدی ایجاد می‌کند
«عباس عبدی» روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب پیرامون مسأله مطرح درباره احتمال بازنگری در قانون اساسی و تبدیل نظام ریاستی به نظام پارلمانی اظهارنظر و در این گفت و گو به معایب قانون اساسی فعلی جمهوری اسلامی اشاره کرد. وی آنچه برخی نمایندگان مبنی بر احتمال تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی دنبال می کنند، نیاز فعلی جامعه نمی داند و بر این عقیده است که موضوعات دیگری وجود دارد که در صورت بازنگری در قانون اساسی، می توان نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.
عبدی البته بر این نظر است که اگر نظام حزبی در کشور استقرار پیدا کند، طبیعتا او هم خواستار شکل گیری نظام پارلمانی است، اما اگر در این شرایط و بدون ایجاد زیر ساخت ها نسبت به تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی اقدامات لازم انجام شود، اولا مردم به آن رأی نخواهند داد، در ثانی به فرض هم اگر رأی بیاورد، یک فساد تمام عیار ایجاد خواهد کرد.

تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در حال حاضر در کشور ضرورتی ندارد
محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در مورد برخی سخنان در مورد تبدیل نظام پارلمانی به ریاستی به گفت: اگر قرار بر تغییر قانون اساسی است فهرست بلندبالایی از تغییرات است که باید همه آنها مدنظر قرار گیرد مثلا شوراها اختیارات اجرایی پیدا کنند و مجلس دوسطحی همانند قبل مجلس شورا و سنا شود و یا اختیارات احزاب بیشتر شود و انتخابات استانی شود چراکه ایرادت و ضعف ها در جامعه زیاد است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با بیان اینکه تغییر نظام ریاستی به پارلمانی در حال حاضر در کشور ضرورتی ندارد ادامه داد: تغییر نظام پارلمانی به ریاستی در ایران مقداری از قدرت و قوت مردم سالاری و دموکراسی می کاهد.
تابش بیان کرد: تغییر نظام ریاستی به پارلمانی مستلزم بستر قانونی قوی و موثر است و رعایت اصول دموکراسی است. برفرض مثال اگر نظام پارلمانی شود ممکن است فیلتری شورای نگهبان بگذارد که در اثر اجرای آن مجلسی یک شکل تشکیل شود و از دل این مجلس هم باید دولت تشکیل شود که این اصلا به نفع جامعه نیست.

تفسیر حمید رسایی از شدت گرفتن بحث تغییر نظام سیاسی
«حمید رسایی» نماینده ی سابق مجلس در یادداشتی تلگرامی با عنوان «نظام پارلمانی و مانعی به نام مردم!»، به مخالفت با بحث «نظام پارلمانی» پرداخت.
او نوشت: دیروز رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی (یوسفیان ملا نماینده شهرستان آمل و از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی) اعلام کرد که احتمالا نمایندگان مجلس طی نامه ای از رهبر انقلاب درخواست تغییر قانون اساسی و تشکیل نظام پارلمانی را داشته باشند. در این صورت، انتخاب رئیس جمهور توسط نمایندگان مجلس صورت خواهد گرفت و مردم نقش مستقیمی در انتخاب رئیس جمهور خود نخواهند داشت.
فصل چهاردهم قانون اساسی که شامل یک اصل است به «بازنگری در قانون اساسی» اختصاص دارد. چنین اصلی در نخستین قانون اساسی جمهوری اسلامی وجود نداشت بلکه در اصلاحات سال ۶۸ به آن اضافه شد. حال سوال این است که با وجود تعیین راهکار قانونی برای تغییر قانون اساسی، چرا این موضوع از سوی مجلس در حال پیگیری است؟ چه ضرورتی مجلس را به این مهم واداشته که علی رغم اختیارات بسیار و وظایف متعددی که در موضوعات دیگر به عهده دارد و اتفاقا به دلیل نبود قانون جامع یا نظارت های لازم، در این بخش ها با مشکلات بسیاری مواجه ایم، نگران اصلاح و بازنگری در بخش ریاست قوه مجریه شود؟! پاسخ روشن است.
همه شواهد نشان می دهد که آقای علی لاریجانی قصد دارد برای انتخابات ریاست جمهوری دور بعد، این ردا را به تن کند. واقعیت این است که لاریجانی برای رسیدن به ردای ریاست قوه مجریه با مانعی به نام مردم مواجه است و نظام پارلمانی می تواند این مانع را بر طرف کند. به نظر می رسد طرح ارسال نامه مجلس به رهبر انقلاب برای این موضوع، بیشتر نوعی ارزیابی جامعه نسبت به پیگیری این خط است.
اما سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح مطالبی در رسانه‌ها درباره ضرورت ایجاد نظام پارلمانی گفت: در این رابطه مذاکره‌ای با آقای لاریجانی داشتم و ایشان گفت که از طرح این موضوع بی‌اطلاع است و نظری در این رابطه ندارد. بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی صبح دیروز مجلس در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این موضوع از طرف آقای یوسفیان‌ملا به‌عنوان نظر شخصی ایشان مطرح شده و تعدادی از نمایندگان هم آن را پیگیری می‌کنند که قابل احترام است، اما این مسأله ربطی به آقای لاریجانی ندارد. نعمتی یادآور شد: نمایندگان حق دارند درباره مسائل مختلف اظهار کنند، اما انتساب این موارد به رئیس مجلس صحت ندارد.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۲۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: مجلس نظام ارزی را بازبینی می‌کند

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه نظام ارزی به گونه‌ای است که صادرکننده را با محدودیت مواجه کرده است، گفت: نظام ارزی نیازمند بازبینی است و این امر در دستور کار کمیسیون قرار دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیدشمس‌الدین حسینی در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی با اشاره به وضعیت تورمی و رشد اقتصادی از دهه 70 تا 1401 گفت: شرایط اقتصادی شرایط مناسبی نیست و نظام ارزی به گونه‌ای است که صادرکننده را با محدودیت مواجه کرده است. 

وی با اشاره به موضوعات و درخواست‌هایی که از سوی فعالان اقتصادی در این جلسه مطرح شد، گفت: نظام ارزی نیازمند بازبینی است و این امر در دستور کار کمیسیون قرار دارد همچنین درباره سرمایه در گردش؛ تسهیلات بند الف تبصره 18 به 48 هزار میلیارد تومان رسیده که بیشترین سهم نیز برای بخش کشاورزی است. 48 همت بند الف تبصره 18 برای 1402 هست که هنوز جذب نشده هم قانون هست و هم منبع مالی‌اش فراهم است. 

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مثبت این کمیسیون برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی افزود: قانون تامین تولید و زیرساخت‌ها آخرین اقدام کمیسیون است که باید این قانون در اختیار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی قرار گیرد و از این قانون مطلع باشند. 

حسینی با بیان اینکه اطلاع از قانون برای تولیدکنندگان ضرورت دارد، از اتاق بازرگانی استان درخواست کرد که جلساتی برای آشنایی تولیدکنندگان با این قانون و دیگر قوانین مرتبط با تولید تشکیل دهد. 

وی درباره مسئله تعدد بخشنامه‌ها با فعالان اقتصادی موافقت کرد و گفت: به صورت کلی گفتن، مشکل را حل نمی‌کند، اما مواردی که مشکل‌ساز شده به صورت موردی ارائه دهید تا در دوره جدید مجلس بررسی شود. 

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس درباره مسئله مالیات‌ها افزود: جز با توافق دولت نمی‌توانیم مالیات را کاهش دهیم، باید فعالان اقتصادی از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی؛ دولت را متقاعد کرد. 

حسینی تفویض اختیار در حوزه صدور مجوز‌های کسب و کار را پیشنهاد خوبی دانست و عنوان کرد: اگر رشد اقتصادی امروز کاهش پیدا کرده به دلیل ضعف در حکمرانی است بنابراین باید حکمرانان خوبی انتخاب کنیم.

تولید اولویت کشور نیست / مشکلات حوزه اقتصاد فراتر از تصور شده است

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه جای تاسف است که امروز در کشور اولویتی به اسم تولید وجود ندارد اظهارداشت: اگر به تولید مانند دیگر موضوعات در کشور بها داده می‌شد، امروز وضعیت اقتصاد، اشتغال و تولید کشور به مراتب بهتر بود. 

محمدصادق حمیدیان بیان کرد: امروز بخش اقتصاد و تولید کشور در جدال با مشکلات فراوانی است که هر روز به جای کاهش؛ شاهد شدت این مشکلات هستیم.

وی افزود: فعال اقتصادی ما به جای حل مشکلات فرامرزی برای پیشبرد تجارت و بازرگانی خود درگیر بخشنامه‌ها و مشکلات داخلی بیشماری شده که نفس تولید و تولید کننده را گرفته درحالی که امروز بخش تولید یکی از بخش‌های مهم در کشور است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

حمیدیان با اشاره ماده 62 قانون بهبود و ارتقای تولید اظهارداشت: ستاد رفع موانع تولید در استان‌ها تشکیل می‌شود و هیچ یک از مصوبات این ستاد، فرای قانون نیست، اما دستگاه‌های اجرایی مصوبات ستاد را اجرا نمی‌کنند که باید این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با اشاره به جرم انگاری در خصوص عملکرد بخش خصوصی در مواجه با بانک‌ها نیز اضافه کرد: وقتی در قوانین برای فعالان بخش خصوصی جرم انگاری می‌شود باید متناظر همین امر برای بانک‌ها و دیگر دستگاه‌ها هم باشد. 

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامناسب بودن قانون مالیات و این امر که این قانون مسیر خوبی را پیش نگرفته است، ادامه داد: این قانون منجر به ضعف تولید می‌شود چراکه ما قربانی تورم هستیم نه مسبب آن؛ اینها در مجموع اثرات خوبی روی تولید ندارد و یک همه جانبه‌نگری در این زمینه باید دیده شود. 

حمیدیان با انتقاد از اینکه بر همه امور مالیات بسته شده و مالیات ارزش افزوده نیز بنا بوده که همه عوارض را شامل شود، عنوان داشت: وضع عوارض جدید با وجود مالیات بر ارزش افزوده جایگاه قانونی ندارد و این موضوعی است که فعالان بخش خصوصی به عنوان یک مطالبه مطرح می‌کنند.

در این نشست ابراهیم عزیزی و جعفر قادری نماینده‌های مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان دیدگاه‌های خود و پاسخ فعالان اقتصادی پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم باشکوه تحلیف پوتین به عنوان ریاست جمهوری
  • مراسم تحلیف ریاست جمهوری برای سی سالگی
  • حسینی: مجلس نظام ارزی را بازبینی می‌کند
  • پوتین برای پنجمین بار رئیس‌جمهور روسیه شد+ فیلم
  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • حقوق فرهنگی خانواده در نظام حقوقی ایران
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات