Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک-چندسالی است که سخن از پیرشدن جمعیت کشور و افزایش آمار ورودی مراکزسالمندان به میان می آید،قشری که نیازبه حمایت جسمی وروحی دارند وبرای خدمات به آنان درسال های آتی بایدتدبیری اندیشیده شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: چند سالی است که مساله افزایش جمعیت سالمندی در کشور با استناد به آمارهای حاصل از دو سرشماری اخیر مطرح و نگرانی هایی در این رابطه عنوان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افزایش ناشی از بالا رفتن سن مرگ و میر و امید به زندگی به دلیل ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی، سواد سلامت و رفاه نسبت به دهه های قبل و کاهش موالید است.

دغدغه هایی که در رابطه با آمار جمعیت سالمندی در کشور وجود دارد از سویی به افزایش این نرخ در سال های آتی و مشکلات ناشی از پیر شدن جمعیت و نیروی انسانی بازمی گردد و از سوی دیگر نظر به ضرورت فراهم سازی زیرساخت مناسب برای خدمات به این قشر از جامعه که در حال افزایش نیز هستند دارد.

طبق پیش بینی های کارشناسان و صاحب نظران بر مبنای آمارهای موجود، طی ۳۰ سال آینده ۳۳درصد جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن خواهند داشت که آمار بسیار بالایی بوده و این در حالی است که در سال ۹۴، هشت درصد جمعیت کشور سالمند بودند.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز با شش میلیون سالمند در کشور مواجه هستیم که در آینده‌ای نه چندان دور، این رقم به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید و این مهم سیاست گذاری های معطوف به ساماندهی مساله سالمندی کشور را می طلبد.

همچنین براساس سرشماری سال ۹۵، استان مرکزی از نظر متوسط سنی جمعیت، با دارا بودن میانگین سنی ۳۱ سال، بعد از دو استان گیلان و مازندران، سومین استان پیر کشور است که قطعا این روند افزایش میانگین سنی جمعیت در دهه های آتی این استان صنعتی را که برای تولید و اشتغال نیاز به نیروی انسانی جوان دارد، با مشکلات عدیده مواجه خواهد کرد.

علاوه بر موضوع سیاست گذاری و برنامه ریزی برای ارائه خدمات مطلوب و جامع به سالمندان، مساله دیگری که در این میان رخ می نمایند اصلاح و ارتقای فرهنگ رفتار با سالمندان است، دغدغه ای که امروز بیش از هر زمان وجود دارد و شاهد آن هستیم که سالمندان علاوه بر مشکلات جسمی و بیماری های ناشی از کهولت سن، گاها دچار مشکلات روحی به سبب عدم آگاهی صحیح اطرافیان و خانواده خود از رفتار صحیح با وی هستند.

مسائل ذکر شده و بسیاری از دیگر دغدغه های این حوزه، سبب شده که صاحب نظران در رابطه با مشکلات ناشی از افزایش سالمندی در کشور هشدار داده و خواهان برنامه ریزی اصولی برای مدیریت صحیح مساله باشند تا این دغدغه در سال های آتی تبدیل به بحران نشود.

نرخ سالمندی در استان مرکزی ۲درصد بالاتر از میانگین کشور است

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در رابطه با موضوع افزایش جمعیت سالمند در کشور و استان گفت: مطابق آمار، هم اکنون ۸.۲ درصد از جمعیت کشور را سالمندان شامل می شوند و این در حالی است که جمعیت سالمند استان مرکزی ۱۰.۲۶ درصد و بیش از دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

غلامرضا فتح آبادی افزود: طی دهه اخیر، سهم جمعیت ۶۵ ساله و بیشتر در کشور و به تبع آن استان مرکزی افزایش یافته و مطابق پیش بینی ها، در ۳۰ سال آینده جمعیت سالمند ایران همچنان روند افزایشی خواهد داشت.

وی بیان کرد: این افزایش جمعیت در گروه میانسالان که شامل سنین ۳۰ تا ۶۴ سال هستند نیز مشهود است به نحوی که سهم آنها از کل جمعیت ایران به ۴۴.۸درصد رسیده و در حقیقت بیش از نیمی از جمعیت کنونی کشور را افراد میانسال و سالمند تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه سالمندی در کشور روندی افزایشی دارد، پس باید این قشر و کیفیت زندگی آن ها مورد توجه قرار گیرد و همچنین به کیفیت زندگی در میانسالی توجه شود تا در قشر سالمند نیز شاهد مسائل و مشکلات کمتری در رابطه با سلامت آنها باشیم.

فتح آبادی با اشاره به مشکلات پیش‌ روی سالمندان گفت: یک چهارم سالمندان توانایی لازم برای انجام امور شخصی مانند غذا خوردن، دستشویی و حمام رفتن، خرید مواد غذایی و دارو، انجام امور منزل، تعویض لباس خود و... را ندارند و این یکی از مهم‌ترین مشکلات این افراد به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سالمندان استان سالانه حدود ۱۵ بار به پزشک مراجعه کرده و حداقل یک بار در مراکز درمانی بستری می‌شوند، بنابراین باید برای ارتقای سلامت آنان، امکانات بهداشتی و درمانی تقویت شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: افزایش آگاهی خانواده‌ها از ویژگی های سالمندی، تدوین قوانین کارشناسی در این رابطه با توجه به وضعیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور و افزایش سطح آگاهی سالمندان به ویژه از نظر بهداشتی و پزشکی، نقش مهمی در کاهش مشکلات سالمندان دارد.

فتح آبای اضافه کرد: همچنین استفاده از توان سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه، مناسب‌سازی محیط شهری برای سهولت تردد سالمندان، گسترش خدمات سالمندی بیمه‌های اجتماعی، تدارک برنامه‌های تفریحی، سیاحتی، ورزشی برای این قشر، گسترش چتر حمایتی از سالمندان بی‌ بضاعت و تقویت امکانات مراکز نگهداری از سالمندان در کاهش مشکلات آنان تاثیر به سزایی دارد و در حقیقت برنامه ریزی ها بایستی هم در مسیر رفع مشکلات مادی و هم تامین سلامت روحی سالمندان پیگیری شود.

بهروز رفیعی، مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه استان مرکزی رتبه سوم کشور را در نرخ سالمندی دارد، اظهار داشت: طبق آمار هم اکنون ۱۴۱هزار نفر در استان مرکزی سالمند هستند.

وی بیان کرد: همچنین تعداد زیادی از جمعیت این استان هم اکنون در سنین میانسالی به سر می برند که پیش بینی می شود در دهه های آینده افزایش شدید نرخ سالمندی را در استان مرکزی شاهد باشیم.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: طبق پیش بینی های انجام شده، در سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۷ درصد جمعیت استان مرکزی سالمند خواهند بود.

رفیعی با بیان اینکه جمعیت سالمند کشور گنجینه ای از معرفت، تجربه و عقلانیت بوده و نیازمند رسیدگی و توجه هستند، خاطرنشان ساخت: همانطور که طب کودک وجود دارد باید طب سالمندی و پرستاران متخصص سالمندان نیز برای رفع نیازهای این قشر وجود داشته باشد و لازم است دستگاه های مرتبط همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند تا خدمات در حوزه سالمندی تقویت شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی عنوان کرد: طبق برآوردهای انجام شده نیازهای اساسی سالمندان به سه گروه نیازهای مالی، بهداشتی- درمانی و روحی- روانی تقسیم می شوند که باید برنامه ریزی لازم برای رفع نیازمندی های این قشر صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هشت خانه سالمند و دو مرکز روزانه سالمندان در استان مرکزی فعال هستند و در شهرستان های استان نیز در صورت درخواست برای ایجاد مرکز روزانه سالمندان، همکاری و مساعدت لازم را انجام خواهیم داد.

رفیعی اضافه کرد: در مراکز روزانه سالمندان، خدمات توانبخشی، آموزشی و شیوه های سبک زندگی سالمندی ارائه شده و در این مراکز تلاش داریم حتی الامکان سلامت روحی و جسمی این قشر نیز تقویت شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: خانه سالمند برای نگهداری سالمندان بی سرپرست، مجهول الهویه و در واقع افرادی است که خانواده ای در کنار خود ندارند، در حالی که شاهد هستیم سالمندانی به این مرکز مراجعه می کنند که دارای فرزند و خانواده در کنار خود هستند، همچنین بسیاری از این افراد از لحاظ روحی شرایط مناسبی ندارند.

وی ضمن بیان اینکه سالمند به عنوان شهروند ارشد است و همه تلاش های لازم برای تکریم و احترام هرچه بیشتر این قشر باید انجام پذیرد، افزود: در حال حاضر سالمند آزاری در کشور آمار مطلوبی ندارد و بعد از کودک آزاری و همسر آزاری، شاهد آمار بالای تماس های اورژانس اجتماعی بهزیستی در رابطه با سالمندآزاری هستیم، درک شرایط سالمندی نیازمند اقدام فرهنگی گسترده ازسوی دستگاه های مرتبط برای اگاه سازی شهروندان و خانواده ها است.

در مباحث حوزه جمعیت شناسی «انفجار سالمندی» به شرایطی اطلاق می شود که ۲۱ درصد جمعیت یک کشور را سالمندان تشکیل دهند، به نظر می رسد کشور ما و استان مرکزی نیز با این پدیده فاصله چندانی ندارد و در دهه های اخیر این اتفاق که جلوگیری از آن نیز ممکن نیست، رخ خواهد داد، بنابراین باید از همین امروز برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را در همه زمینه ها آغاز کنیم، تا در شرایطی که با بحران سالمندی روبرو شدیم، حتی الامکان مسائل ناشی از این قضیه مدیریت و ساماندهی شود و با کمترین مشکل روبرو باشیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۳۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، به مناسبت هفته سلامت مراسم اهدای ویلچر در مدرسه سمای سبز لاهیجان با حضور سید شمس‌الدین نورحسینی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان، مهدی هاتف مدیرکل امور مدارس سمای لاهیجان، کمیل کریمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، رحمت‌اللهی مدیر مرکز سالمندان، مدیر، کارکنان و دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان برگزار شد.

فاطمه توشه‌جو مدیر مدرسه سمای سبز لاهیجان در مراسم اهدای این ویلچر که با فروش درب‌های بطری‌های جمع‌آوری شده توسط دانش‌آموزان تهیه شد، اظهار کرد: پویش جمع‌آوری درب بطری موضوع غریبی برای دانش‌آموزان مدرسه سبز نیست؛ بلکه آنچه ما در ابتدا انجام دادیم تشکیل گروه‌های کوچک محیط زیستی توسط مراقب سلامت مدرسه در کلاس‌ها بود که از این طریق توانستیم نگاه بسیاری از اولیا را به پویش جلب کنیم و با همکاری اولیای علاقه‌مند و همراهی موسسه خیریه گیلبام و همت دانش‌آموزان این مدرسه به منظور نهادینه کردن مسئولیت شهروندی، توجه به محیط زیست و پاک‌سازی آن و همچنین کمک به همنوعان درب‌های پلاستیکی بطری‌ها را به ویلچر تبدیل می‌کنیم تا هم افراد نیازمند خوشحال شوند و هم طبیعت دچار آسیب کمتری شود.

نورحسینی رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان لاهیجان نیز ضمن تقدیر از این حرکت خداپسندانه بیان کرد: بسیاری از سالمندان و توانخواهان به ویلچر نیازمند هستند که توانایی خرید آن را ندارند.

وی این اقدام را نشانه مسئولیت‌پذیری و حس همدردی و کمک به اطرافیان توسط دانش‌آموزان و مجموعه دبستان سما سبز دانست و ادامه داد: دانش‌آموزان با آموزش‌پذیری صحیح و حس انسان دوستانه چنین اقدام شایسته‌ای را انجام می‌دهند که این حرکت خود می‌تواند نشانی از فرهنگسازی و رفتار نوع دوستانه باشد.

در پایان این مراسم مقرر شد این ویلچر با حضور رئیس آموزش و پرورش، مدیرکل مدارس سمای لاهیجان و سیاهکل، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیر دبستان به مدیر مرکز سالمندان شهرستان لاهیجان اهدا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان 
  • قول استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران
  • به موضوعات مهم جامعه کارگری، توجه شود
  • مگر دیوانه ام که به روانشناس مراجعه کنم؟!/ تفاوت روانشناس با روانپزشک چیست؟
  • معلمان در دیدار با رئیس‌جمهور از کدام مشکلات گفتند؟
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • حل بحران سالمندی جمعیت، عزم ملی را می‌طلبد
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • مشکلات جسمی اسرای فلسطینی بعد از آزادی بر اثر شکنجه در زندان
  • درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان