Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@03:50:33 GMT

پاگشای ملک‌سلمان در مسکو

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۶۵۹۱۵

روسیه نیز که به‌خوبی از اهمیت تاریخی، سیاسی و اقتصادی این سفر آگاه است، با نصب بیلبوردهایی به منظور خوشامدگویی به ملک‌سلمان، برای پذیرایی از پادشاه عربستان سنگ‌تمام گذاشته است. این دیدار در حالی برگزار می‌شود که حدود یک ماه دیگر کشورهای تولیدکننده نفت برای برگزاری نشست اوپک در وین اتریش گرد هم می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شرق، عربستان و روسیه به‌عنوان دو کشور مهم و تأثیرگذار توليد كننده نفت می‌توانند تأثیر بسزایی بر هم‌گرایی در این نشست داشته باشند. با این حساب، به نظر بحث بر سر قیمت نفت و مواضع این دو کشور درباره کاهش تولید نفت خام، یکی از محورهای گفت‌وگوهای ملک‌سلمان و ولادیمیر پوتین را تشکیل دهد. علاوه بر این، ملک‌سلمان و پوتین در دیدار روز پنجشنبه خود به نظر درباره مسائلی همچون ایران، بحران قطر، جنگ در یمن و سوریه و همچنین امکان همکاری‌های اقتصادی نیز به تبادل نظر خواهند پرداخت. با وجود مواضع مشترک درخصوص تولید نفت، درحال‌حاضر، روسیه و عربستان در جنگ داخلی در سوریه در دو اردوگاه متخاصم قرار دارند. روسیه از نیروهای طرفدار اسد حمایت می‌کند و عربستان سعودی نیز رهبری و حمایت از برخی گروه‌های مخالف دولت را برعهده دارد. با توجه به تحولات اخیر در سوریه و عراق و شکست‌های پیاپی داعش، این دیدار می‌تواند نقش بسزایی در سرنوشت جنگ دخلی در سوریه داشته باشد.

البته بحث سفر پادشاه عربستان به روسیه به سال ٢٠١٥ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، ولاديمیر پوتین در گفت‌وگویی تلفنی با ملک‌سلمان که به‌تازگی بر تخت پادشاهی تکیه زده بود، از او برای سفر مسکو دعوت به‌عمل آورد. از آن زمان به بعد، با وجود تعیین تاریخ‌هایی متعدد برای سفر ملک‌سلمان به روسیه، این سفر به دلایل مختلف به تعویق افتاد. تنها در شش ماه گذشته، سه بار زمان این سفر تغییر کرد تا بالاخره این طلسم در پنجم اکتبر شکسته شد. این در حالی است که ولادیمیر پوتین یک‌بار در سال ٢٠٠٧ میلادی به ریاض سفر کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «شرق‌الاوسط»، سفر ملک‌سلمان به مسکو را نقطه عطفی در روابط این کشور برای کمک به ایجاد ثبات در خاورمیانه توصیف کرده است.

روسیه نیز که به‌خوبی از اهمیت تاریخی، سیاسی و اقتصادی این سفر آگاه است، با نصب بیلبوردهایی به منظور خوشامدگویی به ملک‌سلمان، برای پذیرایی از پادشاه عربستان سنگ‌تمام گذاشته است. این دیدار در حالی برگزار می‌شود که حدود یک ماه دیگر کشورهای تولیدکننده نفت برای برگزاری نشست اوپک در وین اتریش گرد هم می‌آیند. عربستان و روسیه به‌عنوان دو کشور مهم و تأثیرگذار توليد كننده نفت می‌توانند تأثیر بسزایی بر هم‌گرایی در این نشست داشته باشند. با این حساب، به نظر بحث بر سر قیمت نفت و مواضع این دو کشور درباره کاهش تولید نفت خام، یکی از محورهای گفت‌وگوهای ملک‌سلمان و ولادیمیر پوتین را تشکیل دهد. علاوه بر این، ملک‌سلمان و پوتین در دیدار روز پنجشنبه خود به نظر درباره مسائلی همچون ایران، بحران قطر، جنگ در یمن و سوریه و همچنین امکان همکاری‌های اقتصادی نیز به تبادل نظر خواهند پرداخت. با وجود مواضع مشترک درخصوص تولید نفت، درحال‌حاضر، روسیه و عربستان در جنگ داخلی در سوریه در دو اردوگاه متخاصم قرار دارند. روسیه از نیروهای طرفدار اسد حمایت می‌کند و عربستان سعودی نیز رهبری و حمایت از برخی گروه‌های مخالف دولت را برعهده دارد. با توجه به تحولات اخیر در سوریه و عراق و شکست‌های پیاپی داعش، این دیدار می‌تواند نقش بسزایی در سرنوشت جنگ دخلی در سوریه داشته باشد. البته بحث سفر پادشاه عربستان به روسیه به سال ٢٠١٥ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، ولاديمیر پوتین در گفت‌وگویی تلفنی با ملک‌سلمان که به‌تازگی بر تخت پادشاهی تکیه زده بود، از او برای سفر مسکو دعوت به‌عمل آورد. از آن زمان به بعد، با وجود تعیین تاریخ‌هایی متعدد برای سفر ملک‌سلمان به روسیه، این سفر به دلایل مختلف به تعویق افتاد. تنها در شش ماه گذشته، سه بار زمان این سفر تغییر کرد تا بالاخره این طلسم در پنجم اکتبر شکسته شد. این در حالی است که ولادیمیر پوتین یک‌بار در سال ٢٠٠٧ میلادی به ریاض سفر کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «شرق‌الاوسط»، سفر ملک‌سلمان به مسکو را نقطه عطفی در روابط این کشور برای کمک به ایجاد ثبات در خاورمیانه توصیف کرده است.

روسیه در مقام میانجی

شهاب المکاله. مدیر مرکز رسانه‌های ژئواستراتژیک

وقتی عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، ماه گذشته در دیدار با خبرگزاری «اسپوتنیک»، سفر ملک‌سلمان به روسیه را تاریخی توصیف کرد، درواقع این مسئله حاکی از آن بود که به نظر مي‌رسد این دو کشور اختلاف نظرات خود درباره پاره‌ای از مسائل را کنار گذاشته و به فهمی مشترک در قبال برخی مسائل اقتصادی و سیاسی رسیده‌اند. هرچند مسکو و ریاض در طول روابط نزدیک به ٩٠ساله‌شان، دوران پرفرازونشیبی را سپری کرده‌اند. شوروی سابق اولین کشوری بود که در سال ١٩٢٦ میلادی کشور تازه استقلال‌یافته عربستان سعودی را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک با آن برقرار کرد. اما بعد از آنکه شوروی در سال ١٩٣٨ کریم خاکیموف، سفیر خود در ریاض را اعدام کرد، روابط میان ریاض و مسکو در عمل قطع شد. برقراری روابط میان مسکو و ریاض به بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و شکل‌گیری فدراسیون روسیه در سال ١٩٩١ موکول شد.

با‌این‌حال، در تمامی این مدت هیچ‌گاه یک پادشاه سعودی از مسکو دیدن نکرده است. ملک‌فیصل زمانی که وزیر خارجه بود به مسکو رفت؛ ملک‌عبدالله در دوران ولیعهدی‌اش به روسیه سفر کرد و خود سلمان نیز وقتی امیر ریاض بود، از روسیه دیدن کرد. درعین‌حال، از سال‌های پایانی دهه ٢٠٠٠ میلادی عربستان سعودی به سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و گازی روسیه در قطب جنوب تمایل پیدا کرد و در عوض خواستار همکاری روسیه در حوزه انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر و ساخت راه‌آهن شد. با این حال در چند سال گذشته، روابط دوجانبه دو کشور به واسطه برخی رخدادها ازجمله بهار عربی و جنگ داخلی در سوریه بار دیگر رو به سردی گذاشته است. حال سفر امروز ملک‌سلمان به روسیه می‌تواند فصل تازه‌ای را در روابط این دو کشور رقم بزند. از بسیاری جوانب، عادی‌سازی روابط میان عربستان و روسیه نتیجه عمل‌گرایی و خواست دو طرف برای کنارگذاشتن اختلافات ایدئولوژیک است؛ هم محمدبن‌سلمان و هم رهبری روسیه از ایجاد روابط میان دو کشور منتفع می‌شوند. اول از همه، شاهزاده جوان سعودی نیاز دارد تا جایگاه سیاسی خود را در داخل کشور تحکیم بخشد و از نظر او، روسیه بهترین گزینه برای انجام این کار است. درواقع زمانی که محمدبن‌سلمان طرح «افق ٢٠٣٠» خود را به اجرا درآورد، تلاش برای تغییر سبک زندگی سعودی‌ها، این خطر را به جان خرید تا نه‌تنها خود را در برابر مفتيان سنتی و برخی حاکمان، بلکه در برابر بخش وسیعی از جمعیت این کشور سعودی قرار دهد. بنابراین او در فقدان این حمایت داخلی نیازمند حمایت خارجی و بین‌المللی است. تا اینجا که محمدبن‌سلمان نتوانسته این مشروعيت داخلی را از طریق جنگ یمن و تقابل با قطر به دست آورد و حال به دنبال آن است تا از طریق افزایش همکاری روسیه با عربستان، این شکست‌ها را جبران کند.

هرچند برخی تحلیلگران بر این باورند که نزدیکی میان مسکو و ریاض به معنای دورشدن مسکو از تهران خواهد بود اما با نگاهی موشکافانه‌تر متوجه می‌شویم دیپلماسی روسیه به دنبال میانجيگری میان این دو کشور و ایجاد نوعی توازن میان آنها در منطقه است. روسیه خلاف آمریکا و غرب به دنبال آن است که کشورهای خاورمیانه را به سمت نوعی درک و فهم مشترک و همچنین ایجاد منافع مشترک سوق دهد. از سال ١٩٩١ به این‌سو، مسکو «یک راهبرد منطقه‌ای دربرگیرنده» را پیش برده که باعث شده تا از محاقی که بعد از فروپاشی شوروی در آن‌ گیر افتاده بود خود را رها کند. روسیه از سال ٢٠٠٠ میلادی به بعد بار دیگر قدرت و استیلای منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش را بازیافته است، یعنی زمانی که مسکو تصمیم گرفت نفوذش به‌عنوان یک ابرقدرت در خاورمیانه را قوت و تحکیم بخشد.

بدون تردید روسیه به دنبال آن است تا آل‌سعود را به واسطه نفوذی که بر گروه‌های مخالف سوری دارد، به سمت ایجاد و حفظ ثبات در سوریه سوق دهد. با‌این‌حال، مسکو از آنجا که به دنبال گسترش و حفظ نفوذ خود در منطقه است، به هیچ عنوان به دنبال کاهش سطح روابط خود با ایران و سوریه نیست. از نظر روس‌ها همکاری و هماهنگی با عربستان سعودی به‌عنوان گامی در جهت ایجاد آتش‌بس در سوریه از طریق مناطق چهارگانه کاهش تنش است. از لحاظ بحث ثبات و امنیت، یمن نیز یکی از مناطق مهم برای شبه‌جزیره عربستان محسوب می‌شود. از زمان آغاز مداخله نظامی سعودی‌ها در یمن در مارس ٢٠١٥، روسیه از اظهارنظر درباره آن اجتناب ورزیده است و به صورت ضمنی بر اقدامات عربستان چشم بسته است. به‌نظر ملک‌سلمان در سفر خود به دنبال آن است که این حمایت ضمنی روسیه برای پیشبرد سیاست‌های خود در یمن را همچنان تضمین کند. از دیگر سو، روسیه تلاش خواهد کرد تا با آوردن تمامی طرف‌های درگیر در یمن به پای میز مذاکره یعنی همان کاری که در سوریه نیز می‌کند، به درگیری‌ها در این کشور پایان دهد.

در این حین، شرکت‌های بزرگ روسی از جمله شرکت‌های فعال در حوزه راه‌آهن، ترابری هوایی و انرژی در تلاش‌اند مسیر همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک را تسهیل کنند. دو سال پیش، مسکو و ریاض توافقاتی را در حوزه‌های دفاعی، نظامی، اقتصادی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و مسکن امضا کردند. با توجه به اعلام آمادگی از سوی برخی مقامات روسی برای حمایت فنی و علمی از برنامه هسته‌ای سعودی، به نظر بعد از سفر روز پنجشنبه ملک‌سلمان، برخی از این توافقات وارد فاز اجرائی شود. از این گذشته، دو کشور یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک با بودجه ١٠‌ میلیارددلاری ایجاد کرده‌اند و سرمایه‌گذاران سعودی پروژه‌هایی کلان را در حوزه‌های پتروشیمی، زیرساخت، لجستیک در روسیه به اجرا درآورده‌اند. بدون تردید سفر تاریخی ملک‌سلمان به روسیه نه‌تنها به پیشبرد همکاری‌ها میان دو کشور، بلکه به ایجاد صلح و ثبات بیشتر در منطقه کمک خواهد کرد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شد

ارگ طالبان از دیدار مولوی عبدالکبیر با دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل خبر داده است.

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان در دیدار با سفیر روسیه در کابل گفت رابطه این گروه با مسکو به نفع هر دو جانب است و سبب ثبات و پیشرفت در منطقه می‌شود.

وی مناسبات میان طالبان و مسکو را «مهم و دوستانه» خوانده و از سرمایه‌گذاران روسی خواسته است تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

در همین حال، طالبان به نقل از ژیرنوف نیز نوشته‌اند که وی خواستار گسترش مناسبات میان این گروه و مسکو است.

پیش از این، میخاییل گالوزین، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که به رسمیت شاختن طالبان به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شد
  • مسکو: «اوچریتینو» به تصرف روسیه درآمد
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم
  • زاخارووا: ناتو برای درگیری با روسیه آماده می‌شود
  • زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت
  • نام زلنسکی در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه قرار گرفت
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • روسیه ۶ پهپاد اوکراین را سرنگون کرد
  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه