Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضویت در کمیته استقبال از امام خمینی(ره) و جانشینی برادر در فرماندهی ستاد جنگ‌های نامنظم، ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، معاونت فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا، مشاورت تحقیقات علمی ریاست ستاد فرماندهی کل قوا و ریاست بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس از جمله مسئولیت هایی است «مهدی چمران» پیش از عضویت و ریاست در شورای شهر تهران عهده دار آن بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، چمران که در مقطعی در سال های پایانی دوره ریاست جمهوری دهم زمزمه معرفی اش به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری شنیده شد، از چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی است که نامش با جمعیت آبادگران پیوند خورده است و مبدع این ساز و کار انتخاباتی برای اصولگرایان و پیروزی بر رقیب از این طریق در انتخابات شورای شهر بوده است.

سال ۱۳۹۶ در انتخابات شورای شهر تهران در لیست خدمت قرار داشت و نفر ۲۲ این انتخابات شد و با توجه به رای کامل بیست و یک نفر لیست امید عملاً از راهیابی به شورای شهر تهران بازماند. او پیش از این علاوه بر ریاست شورای شهر پایتخت، 11 سال هم ریاست شورای عالی استان ها را بر عهده داشت.

«مهدی چمران» که در دوره دوم و سوم و سه سال هم از دوره چهارم شورای های شهر ریاست شورای شهر پایتخت را برعهده داشته، از تجربه 14 ساله خود در شوارها می گوید و نسبت به خطراتی که شوراها را در تهران و سایر شهرها ، تهدید می کند هشدار می دهد.

رئیس سابق شورای شهر تهران در گفت و گوی مشروح با خبرنگار «تابناک» می گوید : با توجه به حضور 14 ساله ام در شوراها ، تاریخ شفاهی بسیار ناب و قابل تاملی در دست دارم و در طول این سال ها در ریز مسائل شوراها هستم و می دانم مشکلاتشان چیست و از کجاست.

آنچه در ادامه می خوانید متن کامل گفت و گوی مشروح خبرنگار «تابناک» با رئیس سابق شورای شهر تهران است.

· سئوال تابناک: آقای چمران شما 14 سال در شورای شهر تهران حضور داشتید که قریب به اتفاق آن هم مسئولیت ریاست شورا را عهده دار بودید، به نظر شما، بیشترین مشکلات شوراها از چه مسائلی ناشی می شود ؟

برخی دنبال کم کردن اختیارات شورا و گرفتن آن از مردم هستند

- پاسخ چمران: مسائل اساسی و اصولی و خطراتی که شوراها را تهدید می کند برای نظام ما خوب نیست ، چراکه قانون اساسی ما بسیار پیشرفته است و باید در مورد شوراها کار را به خود مردم واگذار کنیم.

اما در مورد شوارهای شهر عکس آن عمل می شود و تلاش ها بر این است تا اختیارات را ازشوراهای شهر بگیرند و حضور مردم در شوراها کمرنگ شود.

نباید به بهانه خلاف کردن برخی اعضاء شورای دولتی درست کرد

اگر در شهری یکی از اعضای شورای شهر با شهردار دچار مشکل شود یا خلافی را مرتکب شود ، این دلیل نمی شود که همه اعضای شورای شهر خلافکار باشند . بنابراین از 10 هزار شورایی ممکن است 10 نفر هم مشکل دار باشند ، پس نمی توان همه آنها را طرد کرد و به این بهانه به روش قبلی بازگشت و شوراهای دولتی را ایجاد کرد.

مسئولان، دولتی ها و وزارتخانه های مربوطه باید با مردم صریح باشند و بگویند که یا شوراهای شهر را قبول دارند یا ندارند که البته باید قبول داشته باشند، چون تشکیل شوراهای شهر متن قانون اساسی ما، متن فرمان امام خمینی(ره) در نهم اردیبهشت ماه 58، متن سخنان مقام معظم رهبری و همه روسای جمهور از خاتمی که نخستین شورای شهر در دوره او تشکیل شد تا بقیه روسای جمهور است.

همه روسای جمهور حمایت های کامل و صریح و منطقی از شوراها ابراز داشته اند اما واقعیت این است که خلاف این عمل شده است.

در تنگنا قراردادن شوراها مردم را از نظام زده می‌کند

در تنگنا قرار دادن شوراها و شهرداری ها برای ما خطرآفرین است چون مردم را از نظام، ایدئولوژی و مکتبمان زده می کند.

در نقاط دیگر جهان ، اینگونه نیست و مسئولان نسبت به واگذاری امور به مردم تمایل بسیاری دارند. در ایران هم همین چند سالی که شوراها تشکیل شدند ، تفاوت ها به نسبت قبل کاملا قابل مشاهده است زیرا چهره شهرها دگرگون شدند.

هر کسی از هر جناحی و در هر جایی کاری برای شهرها انجام داده ، باید از او تشکر کرد . همه در شوراها کار کردند و همه قابل تحسین هستند .

اما اینکه عده ای کارهایی که در شهرهای بزرگ انجام شده را نادیده بگیرند و سیاه نمایی کنند این کار درستی نیست و باید اصلاح شود.

· آیا در حال حاضر که دیگر در شورای شهر نیستید، بازهم به اعضای شورا که از نظر سیاسی طیف مخالف شما هستند، مشاوره می دهید یا خیر؟

هنوز هم به اعضای شورا مشورت می‌دهم

- بله ، اصرار من این است که به شوراها همکاری کنم و کسانی که تجربه ای دارند بهتر است به اعضای شوراها مشاوره بدهند و اکنون از خیلی از شهرها با من تماس می گیرند و هر شهری که می روم با اعضای شورای شهر ملاقات هایی دارم و مسائل و مشکلاتی هم مطرح می شود.

* نظر شما درباره اظهار نظر برخی در مورد اینکه تهران در طول 12 سال گذشته 100 سال به عقب بازگشته و تهران تبدیل به شهر سوخته شده چیست؟

اینکه می‌گویند تهران شهر سوخته شده، شبیه «جک» است

- اینگونه اظهارنظرها بیشتر به "جک " شبیه است تا اعلام نظر. هیچ فردی این سخنان را قبول نمی کند و البته مردم باید قضاوت کنند که آیا تهران فعلی با تهران 14 سال قبل یکی است؟ چه رسد به 100 سال قبل!

بله البته که مشکلاتی هم بوده و نمی توان آنها را انکار کرد اما آیا شرایط شهرداری و شورای چهارم با شهرداری دهه 70 که از حمایت شدید دولت برخوردار بود ، یکی است؟

منصفان دوره کرباسچی و قالیباف را با هم مقایسه کنند

منصفان بنشینند و بررسی کنند که در آن دوران که دوران طلایی شهرداری هم نامیده شده ، چند پارک ایجاد شده و یا چند بافت فرسوده احیاء شده ، از نظر فرهنگی چه کارهایی صورت گرفته و آن اقدامات را با اقدامات شهرداری در دهه 80 و 4 سال دهه 90 نظیر تعداد تونل ها ، اتوبان های حساس و میزان گسترش مترو قیاس کنند.

دولت های نهم و دهم و یازدهم همکاری خوبی با شهرداری نداشتند حتی در خرید اتوبوس های دوکابینه که اکنون در شهر در تردد هست هم همکاری نکردند و شهرداری همه را خود خریداری کرد. در آن زمان دیدگاه دولتی ها با شهرداری هماهنگ نبود.

چرا شهردار الان به جلسات دولت دعوت می‌شود، اما در گذشته دعوت نمی‌شد؟

اما اکنون شهردار به جلسات هیات دولت دعوت می شود و در این جلسات شرکت می کند ، موضوعی که در دولت های گذشته به آن توجهی نشد خوب اکنون سوال این است که اگر حضور شهردار در جلسات هیات دولت لازم نبوده چرا الان لازم شده؟ مگر آن 12 سال گذشته نباید به مردم شهر کمک می شده و آیا باید مردم در آن سال ها در منگنه قرار می گرفتند و شهرداری هم در تنگناهای مالی ؟

البته باید گفت که شهرداری و شوراهای شهر اکنون هم با فشارهای زیادی دست به گریبان هستند . بنابراین سخنانی نظیر اینکه 100 سال به عقب بازگشتیم و شهر سوخته تحویل گرفتیم ، منطقی و قابل قبول نیست و اگر کسی عدد و رقمی در دست دارد بیاورد و با سند سخن بگوید.

· شاخص ترین اقداماتی که طی سال های مورد اشاره و نظر شما برای شهر تهران انجام شده که با آن می توان پاسخ کامل و مبسوطی به منتقدان داد و آن را ملاک ارزیابی نهاد، چیست؟

- ما از سال 82 که وارد شورای شهر شدیم تا آخرین روز برای شهرداری ها ، مناطق و حتی شرکت های شهرداری ، حسابرس تعیین کردیم و حسابرسی های انجام شده را به اطلاع همه رساندیم درحالیکه که حسابرسی به این شکل قبل از آن سابقه نداشت و اگر هم حسابرسی قبل از سال 82 وجود داشت همه اش رد شده بود . با تلاش هایی که انجام دادیم حسابرسی های سال 83 تا چند سال مشروط و پس از آن قابل قبول شد.

ما در این سال ها از نظر مالی و شهرسازی با برنامه جلو رفتیم ، درحالی که قبل از آن شهرداری برنامه نداشت و خود شهردار هر طور که می خواست عمل می کرد. که این موضوع مورد شکایت وزیر مسکن وقت قرار گرفت.

تهران از سال 50 تا 82 بدون برنامه اداره شد

نخستین کار ما این بود که برای تهران که از سال 50 تا 82 هیچ برنامه ای تدوین نشده بود ، دوباره در کوتاه ترین زمان ، طرح جامع و برنامه تهیه کردیم . حتی وزارت مسکن پول مهندسینی که برای این کار تعیین کردیم را به بعد موکول کرد و شهرداری هزینه را تقبل شد.

شورای شهر به دنبال ریشه کنی تراکم فروشی از اساس بود و حتی با متخلفان هم برخورد کردیم اکنون هم با مساله تراکم فروشی بر اساس طرح جامع عمل می شود و به هیچ وجه اینگونه نیست که اگر کسی مقداری پول بیشتری بدهد ، به او تراکم بیشتری داده شود.

· از عدم حمایت دولت ها از شهرداری تهران سخن گفتید، در پایان دوره شم، بدهی دولت به شهرداری چه مبلغی بود؟

شهرداری 14 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد

- بر اساس حسابرسی های انجام شده در سال گذشته ، شهرداری مبلغ 14 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و دولت می گوید، پول ندارد. حتی ما به آنها پیشنهاد تهاتر دادیم، اما متاسفانه به جایی نرسید.

* به نظر شما راهکار حل مشکلاتی که بین شهرداری و دولت وجود دارد، چیست؟ چگونه می توان این مشکلات را به صورتی رفع کرد که نفع آن به مردم برسد؟

حاکم بودن نگاه سیاسی در دولت و شهرداری حق مردم را تضییع می‌کند

- دولت و شهرداری نباید با دیدگاه سیاسی به هم نگاه کنند و به این بهانه حق شهر و مردم را پرداخت نکنند. بنابراین چه همسو باشند و چه همسو نباشند، دولت باید حقوق مردم شهر را بدهد. مثلا دولت ساختمان می سازد و عوارضش را نپرداخته است، خوب باید بپردازد.

مساله مهم دیگر احیای سریع بافت های فرسوده است؛ چرا که در صورت بی توجهی می تواند خطرات جانی و مالی بسیاری دربر داشته باشد. و چند سالی است که احیای بافت های فرسوده در مجلس تصویب شده و در این قانون آمده که 50 درصد، دولت و 50 درصد هم شهرداری کمک کند تا بافت های فرسوده احیا شود، اما با وجود گذشت چند سال دولت اصلا برای این مبلغ ردیفی در بودجه تعریف نکرده که بخواهد 50 درصد را بدهد و تا کنون هم مبلغی برای این منظور پرداخت نکرده است، البته در هیچ شهری پرداخت نشده است.

البته با این شرایط ما هم در شهرداری برای اصلاح بافت های فرسوده 100 درصد عوارض را نمی گیریم.

دولت وظیفه دارد 50 درصد هزینه‌های مترو را پرداخت کند

در مورد مترو هم همینطور . دولت باید 50 درصد هزینه های مترو را بدهد که تا کنون اندکی از آن پرداخت شده. ما از دولت کمک نمی خواهیم همان حق شهر و مردم را پرداخت کنند!! ، چون مردم می خواهند زندگی کنند و هرجا کاستی باشد از چشم نظام می بینند و اصولا شهرداری را از نظام جدا نمی دانند.

هم اکنون در مترو فاصله حرکت قطارها از 6 تا 15 دقیقه است و این زمان می تواند به 3 دقیقه هم برسد البته درصورتیکه تعداد واگن ها افزایش یابد. اگر دولت به تعهدات خود عمل کند و فاینانس ها باز شود حتی 50 درصد واگن ها می تواند در ایران ساخته شود، با این شیوه هم برای کارگران ما شغل ایجاد می شود و هم 3 میلیون مسافر در روز می تواند به 6 میلیون هم برسد .

جابجایی 6 میلیون مسافر در روز به معنای کاهش آلودگی ، کاهش ترافیک ، کنترل هزینه ها و صرفه جویی در وقت مردم است . بنابراین دولت و شوراها و شهرداری باید کنار هم بنشینند و به خاطر مردم به برنامه ریزی دقیق در شهرها بپردازند و با همفکری مشکلات را حل کنند.

· به نظر شما حضور شهردار در جلسات هیات دولت تا کنون چه نتایجی داشته و چه کمکی به پیشبرد امور پایتخت می تواند بکند؟

حضور شهردار در جلسات دولت قطعا موثر است

- تعامل دولت فعلی با شهرداری خوب است، اما هنوز نتایج عملی حضور شهردار در جلسات هیات دولت را ندیده ایم. اما همینکه بین شهردار و دولت " تنش" نیست ، باید خدا را شکر کنیم!

· شما در مصاحبه ای عنوان کردید که ای کاش معاون اولی احمدی نژاد را قبول می کردم ، چرا قبول نکردید و اگر قبول می کردید آیا می توانستید مانع برخی کارهای او شوید؟

نگفتم ای کاش معاون اولی احمدی‌نژاد را می‌پذیرفتم

- من ای کاش نگفتم. من گفتم، مردم به من می گفتند، ای کاش معاون اولی آقای احمدی نژاد را می پذیرفتی شاید این مشکلات پیش نمی آمد. خوب ارتباط آن زمان ما خوب بود

.

اما من چنین تشخیصی نداشتم و فکر می کردم باید در شورا بمانم و خدمت کنم و هر کاری که کردم برای پست و مقام نبود و برای رأی مردم ارزش قائل بودم.

· هنوز هم با آقای احمدی نژاد ملاقات دارید ؟

دیدار خصوصی با احمدی‌نژاد نداشته‌ام

- خیر . مدت هاست که ایشان را ندیده ام مگر در مجامع عمومی . دیدار خصوصی با آقای احمدی نژاد نداشته ام.

· چه توصیه هایی به او در این شرایط دارید؟

- من توصیه ای به ایشان ندارم چون آقای احمدی نژاد برای خودشان شخصیت کاملی هستند.

...........................................
گفت‌وگو از: سیف‌الله نصرتی

پسندیدم 0

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۳۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس شورای عالی استان‌ها به شفافیت و درستکاری شورا های شهر تاکید کرد و ادامه داد: ۱۲۷ هزار شورا در سراسر کشور مشغول خدمت به مردم هستند که کوچک‌ترین کم‌ و کاستی آن‌ها مورد نقد مردم قرار می‌گیرد.

شهرام دبیری روز شنبه، هشتم اردیبهشت ماه در همایش شوراها به مقام و جایگاه شورا در نظام مردم سالاری تاکید کرد و گفت: امام خمینی(ره) در جهت ارج نهادن به مردم سالاری به شورای انقلاب دستور تدوین آئین‌نامه تشکیل شوراها برای اداره شهر و روستا ها را دادند و در این راستا نیز یک فصل از قانون اساسی مربوط به شوراها است. 

وی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا به تمامی مشکلات، موانع و نارسایی‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم رسیدگی می‌کنند و مردم انتظارات زیادی از عملکرد صحیح و متعهدانه شوراهای اسلامی دارند.

وی بیشترین مشکل را خطاهای ناشی از عدم اشرافیت به قانون و مقررات اعضای شورا دانست و افزود: در شورای عالی استان طرحی برای آموزش تمامی اعضای شوراها و نظارت بر روند این دوره‌ها در دست بررسی است و در این راستا نیز از مجموعه و اعضای شورای فعال تقدیر و قدردانی کرده و از افرادی که در این حوزه کم‌کاری داشته‌اند مورد تذکر قرار می‌گیرند.

دبیری تصریح کرد: شوراهای عالی استان، شهر، بخش و روستا در اسرع وقت در صحنه‌های مختلف از جمله در سیل، زلزله و موارد بحرانی در کنار مردم حضور پیدا کرده و پیگیر حل مشکلات مردم از طریق شهرداری، فرمانداری و بنیاد مسکن هستند.

وی به نقش شوراهای روستا در حل مشکلات و اختلافات روستاییان تاکید کرد و افزود: در گذشته کدخدای روستا مشکلات و اختلافات را حل می‌کردند ولی امروزه شاهد تحقق این امر به وسیله‌های شوراهای روستا هستیم و همچنین شوراهای شهر نیز ۳۴ وظیفه از جمله انتخاب شهردار دارند.

رییس شورای شهر کلانشهر تبریز از نداشتن درآمد پایدار شهرداری‌ها ابراز گلایه‌مندی کرد و گفت: درآمد پایدار شهرداری‌ها حدود ۱۵ درصد است ولی در کل دنیا ۸۰ درصد درآمدهای پایدار شهرداری ها از طریق عوارض تامین می‌شود. 

وی تحقق شعار سال را وظیفه شوراها دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف شوراها برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم در امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی است که مطابقت کاملی با تحقق شعار سال دارد و در این راستا نیز باید قدم‌هایی خوبی در این زمینه برداریم.

دبیری تاکید کرد: در برخی از موارد ابزار های اجرایی شورای شهر تعیین نشده‌ است که از مجموعه دولت و استانداری خواستار همکاری و همیاری از طریق فرمانداری‌ها هستیم.

یحیی صدیق جهانی، نماینده شورای برتر استان در این همایش با اشاره به شعار های سالیان گذشته به نقش مردمی در پیشبرد اهداف نظام اسلامی تاکید کرد و افزود: اقتدار نظام جمهوری اسلامی همواره وابسته به حضور و نقش مردم در همه عرصه‌ها است.

وی اقدامات شورای اسلامی روستای علی بیگلو شبستر تشریح کرد و افزود: آسفالت ریزی، جدول‌گذاری، تجهیز معابر ورودی و خروجی روستا به دوربین‌های مداربسته در راستای افزایش امنیت اجتماعی روستاییان، احداث شهرک‌های صنفی و واحدهای کوچک صنفی، احداث بازارچه، احداث واحدهای مسکونی و واحدهای سازمانی برای اقشار نیازمند و محروم، انتقال دامداری‌ها داخل روستا به خارج محدوده طرح هادی روستایی و مدیریت فاضلاب روستا از جمله اقدامات شورای اسلامی با مشارکت مردمی است.

باقر فلاحی، نماینده شورای برتر استان به تعامل لازم میان اعضای شورا تاکید کرد و گفت: رضایتمندی، اعتماد و اطمینان مردم شهرستان عجبشیر نسبت به شورای شهر و شهرداری مثال زدنی است و این به عنوان سرمایه اجتماعی بزرگ برای ما محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد:  دولت باید موانع و مشکلات اداری را در راستای مشارکت مردم در جهش تولید را برطرف کنند. 

وی به تدوین طرح جامع هویت شهری تاکید کرد و افزود: ما در اکثر شهرها شاهد معضلاتی همچون ترافیک و سدمعبر هستیم که با اجرای این طرح می‌توانیم از اتلاف منابع بیت‌المال جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توجه به مناطق محروم و آبادانی شهر به طور عادلانه، رویکرد شورای ششم
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • اعضای شورای شهر در هر تصمیمی نفع مردم را لحاظ کنند
  • واریز ۷۱۲ میلیارد تومان به حساب دهیاری‌های استان
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اسلام اهمیت زیادی به امر شورا و مشورت قائل شده است
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار