Web Analytics Made Easy - Statcounter

هزينه 20 ميلياردي جشنواره فجر در حالي رقم خورده‌است كه هزينه آخرين جشنواره فجر در دولت سابق بيشتر از 5 ميليارد نبوده است. فقط بيش از 8ميليارد اين بودجه صرف جدايي دو بخش بين‌الملل و داخلي فجر شده است؛ اقدامي كه از سوي بسياري از اهالي سينما غيركارشناسي‌شده تلقي مي‌شود. گروه سیاسی جهان نيوز: گويا بريز و بپاش و هزينه‌هاي گزاف روندي عادي در دستگاه‌هاي اجرايي پيدا كرده است، پس از رسوايي سال پيش درباره فيش‌هاي نجومي، مطالبه‌اي رسانه‌اي براي اعلام فيش حقوقي برخي مديران سينمايي نيز شكل گرفت كه پس از فروكش كردن تب آن به تدريج ديگر كسي سراغ اين موضوع را نگرفت، اما حيف و ميل بودجه‌هاي دولتي فقط به اين موضوع ختم نمي‌شود و از دل بسياري از طرح‌ها و مراسم‌ها و هزينه‌كردهاي مختلف رقم‌هاي نجومي خودنمايي مي‌كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه اينها در سال‌هايي اتفاق مي‌افتد كه رويكرد اقتصاد مقاومتي الزامي براي دستگاه‌هاي اجرايي قلمداد مي‌شود، هزينه 20 ميلياردي براي برگزاري جشنواره فيلم فجر سال گذشته مشتي از خروار است. هزينه 20 ميلياردي جشنواره فجر در حالي رقم خورده‌است كه هزينه آخرين جشنواره فجر در دولت سابق بيشتر از 5 ميليارد نبوده است. فقط بيش از 8ميليارد اين بودجه صرف جدايي دو بخش بين‌الملل و داخلي فجر شده است؛ اقدامي كه از سوي بسياري از اهالي سينما غيركارشناسي‌شده تلقي مي‌شود.

وقتي دبيرجشنواره زير بار اعلام بودجه نرفت
حتي با محاسبه نرخ رشد تورم كه دولت يازدهم همواره مدعي يك رقمي! شدن آن بوده است، باز هم رقم ياد شده رشدي غيرمنطقي و سرسام‌آور را نشان مي‌دهد آن هم در شرايط اقتصاد مقاومتي!

گرچه رضا ميركريمي (دبير جشنواره جهاني فيلم فجر) در نشست خبري اين جشنواره كه بهار امسال برگزار شد، سؤال خبرنگار درباره ميزان بودجه اين جشنواره را بي‌پاسخ گذاشته و گفته بود: «من مجاز نيستم اين بودجه را اعلام كنم، چون با وزارت ارشاد قرارداد بستم و آنها وظيفه دارند اگر خواستند براساس سياست‌هايشان اين بودجه را اعلام كنند»، اما سرانجام رقم دقيق و كامل اين بودجه به صورت كلي اعلام شد. با ثبت يك درخواست در سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات به ميزان بودجه و هزينه سي و پنجمين دوره جشنواره ملي فيلم فجر كه در سال ۹۵ و سي و پنجمين جشنواره جهاني فيلم فجر كه در بهار سال ۹۶ برگزار شده است، سرانجام اين رقم به تفكيك اعلام شد. اين سامانه اعلام كرده‌است: براساس اطلاعات ارائه‌شده در اين سامانه، رقم دقيق بودجه و هزينه سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر در بخش ملي معادل 11 ميليارد و ۶۷۱ ميليون و ۴۹۹ هزار و ۹۷۳تومان بوده است و هزينه و بودجه سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر در بخش جهاني نيز، معادل ۸ ميليارد و ۴۵۲ ميليون و ۷۱۳ هزار و ۹۴۳ تومان اعلام شده است.

اختلاف 9 ميلياردي بودجه با هزينه كرد
جالب است كه پيش از اين روابط عمومي سازمان سينمايي بودجه جشنواره‌هاي فجر را ۱۱ ميليارد تومان اعلام كرده بود. آيا اين اختلاف رقم صرفاً براي گمراه كردن اصحاب رسانه مطرح شده بود يا روابط عمومي سازمان سينمايي تنها هزينه بخش ملي جشنواره فجر را ارائه كرد تا زمينه توجيه بعدي را باز گذاشته باشد. جليل اكبري صحت، مدير روابط عمومي سازمان سينمايي روز گذشته در گفت‌وگويي كوتاه با باشگاه خبرنگاران با تأييد رقم هزينه‌كرد سازمان سينمايي براي برگزاري جشنواره فيلم فجر لفاظي و كوچه علي چپ را به عنوان روشي كارآمد كه اين سال‌ها خوب جواب مي‌دهد، انتخاب كرده و گفته‌است: «انتشار آمار در قالب سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات براي شفاف‌سازي امور انجام مي‌شود كه در نتيجه كمك مي‌كند به اين نكته كه تمام نهادهاي دولتي و غير‌دولتي كه از بودجه عمومي بهره‌مند مي‌شوند، ميزان هزينه‌كردشان را به مردم اطلاع دهند.»

اشرافي‌گري كه پنهان نيست
ريخت و پاش در سازمان سينمايي چيزي نيست كه فقط از طريق بودجه اعلامي بتوان آن را حس كرد، تحولات مادي در زندگي مديران سازمان موضوع قابل‌انكاري نيست. طبق شنيده‌ها رقم واقعي ريخت و پاش‌هاي جشنواره فجر سال گذشته بيش از اين حرف‌هاست، منطق نداشتن رقم‌هاي اعلامي براي برگزاري جشنواره فيلم فجر را كه كنار برخي مصاديق ديگر بگذاريم بي‌اختيار واژه پولشويي برايمان تداعي مي‌شود. براي مثال مبالغ هنگفتي به بهانه اكران فيلم‌هاي جشنواره فجر در فرانسه و كانادا به يك فرد حقيقي ارائه شده است. اين در حالي است كه گفته مي‌شود سازمان سينمايي فقط 20 ميليارد بدهي مالياتي دارد. اين رقم براي سازماني كه به دليل امور فرهنگي از بسياري از معافيت‌هاي مالياتي برخوردار است، اعجاب‌آور است.

اين پول‌ها در جيب چه كساني رفته است؟
بايد مديران سينمايي ريز هزينه‌كرد اين 20ميليارد را در اختيار رسانه‌ها قرار بدهند تا مشخص شود چقدر از اين بودجه صرف مديران، معاونان و مشاوران جشنواره شده است؟ چقدر صرف استخدام آقازادگان بدون رزومه در سينما در تيم مديريت جشنواره‌هايي مانند جهاني فجر شده است؟ مثلاً بد نيست بدانيم هزينه‌هاي تبليغاتي، ستاد خبري و هزينه برگزاري افتتاحيه و اختتاميه و ستاد خبري جشنواره چقدر است و به چه كساني داده شده است. با اعلام رسمي رقم ريخت و پاش‌هاي جشنواره فيلم فجر و ناديده‌گرفتن رقم حيف و ميل‌هاي غيررسمي اين رويداد دولتي بار ديگر پشت پرده برگزاري جشنواره‌هاي هنري مختلف در كشور خودنمايي مي‌كند؛ جشنواره‌هايي كه يك شبه آفريده مي‌شوند و با يك سروصداي رسانه‌اي صرف، چنگي بر بيت المال مي‌زنند و جيب عده‌اي را پر مي‌كنند و به طور طبيعي اثر آن در ارتقاي فرهنگ و هنر كشور بي‌بركتي مطلق است؛ چراكه از تاراج ثروت ملي تنها بي‌بركتي و خشكسالي فرهنگي عايد كشور مي‌شود، وضعيت سينماي تلخ و ضدملي ايران اين موضوع را تأييد مي‌كند. يادمان نرود كه جشنواره فجر قرار بود نمونه و نمادي براي سينماي فجر انقلاب اسلامي باشد.(1)

پول بیشتر، آش کمتر!
اما این ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که با نگاهی به عملکرد مسؤولان برگزارکننده دوره اخیر جشنواره فیلم فجر با اتفاقات عجیب و غریبی روبه‌رو می‌شویم که در تاریخ برگزاری این جشنواره بی‌سابقه بوده است. جشنواره سال 95 که برای دومین سال متوالی با دبیری محمد حیدری برگزار شد، در نخستین قدم خود یعنی فروش بلیت اینترنتی ضعف و حفره‌های فاجعه‌باری را آشکار کرد. سامانه سینوگرام که شنیده‌ها از مالکیت دبیر جشنواره یعنی محمد حیدری بر آن حکایت داشت، با آغاز بلیت‌فروشی از دسترس خارج شد و مخاطبان نتوانستند تا ساعت‌ها از این سایت خرید کنند. این سامانه بعد از ساعت‌ها در دسترس قرار گرفت اما این اول ماجرا بود، چون این سایت گمنام که بعد از مسؤولیت گرفتن حیدری به وجود آمده بود، حفره‌های امنیتی و برنامه‌ای بسیاری داشت به طوری که مخاطبان هربار با مشکل جدیدی روبه‌رو می‌شدند و کار تا آنجا پیش رفت که برخی کاربران هنگام ثبت‌نام و وارد کردن اطلاعات خود، متوجه شدند سایت نه تنها اطلاعات فرد دیگری را به جای آنها ثبت کرده، بلکه مشخصات کامل فرد دوم را نیز به طور کامل نشان داده است!

در نهایت نیز بعد از شکایت‌های فراوان از نحوه بلیت‌فروشی، تصمیم بر این شد سینماتیکت بار دیگر مسؤولیت فروش بلیت‌ها را برعهده بگیرد که سینماتیکت از این اقدام سر باز زد تا مسؤولان جشنواره چاره‌ای جز فروش حضوری بلیت‌ها نداشته باشند! در زمینه انتخاب آثار راه‌یافته به جشنواره و داوری این آثار نیز عملکرد هیات انتخاب و هیات داوران جشنواره به قدری ضعیف بود که در اتفاقی نادر چند تن از نامزدهای سیمرغ بلورین رشته‌های مختلف در اعتراض به ناداوری‌های انجام شده از دریات سیمرغ انصراف دادند!

هزینه‌های بی‌تدبیری آقای مدیر
اما بخش جهانی این رویداد نیز دست کمی از بخش ملی آن نداشت. بخشی که زمزمه‌های جدایی آن از بخش ملی در سال ابتدایی مدیریت ایوبی در سازمان سینمایی و با اصرار و پافشاری بر این موضوع قوت گرفت. اولین گام در این مسیر نیز در دی ماه سال ۹۳ برداشته شد تا برای نخستین‌بار بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از بخش ملی آن جدا شود و زمان برگزاری آن به اردیبهشت ماه سال بعدش منتقل شد.

البته به نظر نمی‌رسید مدیران سینمایی عزم جدایی صرف این جشنواره را داشته باشند و پس از حذف بخش بین‌الملل از جشنواره فجر، ایوبی در سال 94 رضا میرکریمی را به عنوان دبیر نخستین «جشنواره بین‌المللی فیلم ایران» منصوب کرد. صدور این حکم اعتراض گسترده فعالان فرهنگی و رسانه‌ای و حتی نمایندگان مجلس را نیز برانگیخت. جدایی بخش بین‌الملل از جشنواره فجر و حذف واژه فجر از این جشنواره پروژه‌ای بود که ایوبی تلاش داشت آن را در کمتر از یک سال به سرانجام برساند اما چنین اتفاقی محقق نشد و با اعتراض گسترده، واژه فجر بر این جشنواره باقی ماند ولی زمان برگزاری آن به بهار هر سال موکول شد.

البته این جشنواره در ادامه باز هم تلاش کرد خود را به عنوان جشنواره‌ای مستقل و نامدار مطرح کند و با انبوهی از تبلیغات رسانه‌ای داخلی و بر مسند مدیریت نشاندن سلبریتی‌هایی نظیر نگار جواهریان، مازیار میری، رضا کیانیان و... اعتباری برای خود کسب کند اما مشکل اصلی این جشنواره یعنی بی‌هویتی آن باعث شد در نهایت بخش ملی جشنواره فیلم فجر یا همان جشنواره جهانی فجر! محلی برای گردهمایی سینماگران درجه سوم جهان باشد.

جشنواره‌ای که بسیاری از فیلم‌های اکران شده در آن براحتی در اینترنت و با کیفیت بالا قابل دریافت بود و نهایت خلاقیت برگزارکنندگانش که اتفاقا در زمان برگزاری جشنواره نیز مانور بسیاری بر آن می‌دادند، انتقال هتل اسکان هنرمندان خارجی از یک هتل درجه یک در بالای شهر تهران به هتلی در مرکز شهر تهران بود.

ابتکاری که قرار بود هزینه‌های این جشنواره را کاهش دهد ولی در نهایت خروجی کار نشان‌دهنده صرف هزینه‌ای نزدیک به جشنواره اصلی فجر است. هزینه‌ای بیش از 8 میلیارد تومان که با رقم بیش از 11 میلیاردی خرج شده برای جشنواره جهانی فجر مجموع هزینه این دو جشنواره را به رقمی بالغ بر 20 میلیارد تومان می‌رساند. رقمی که بنابه گفته محمد خزاعی، در آخرین دوره برگزاری جشنواره فجر در دولت دهم حدود 5 میلیارد تومان بود و حالا با دو بخشی شدن این جشنواره هزینه‌ها 4 برابر شده است!

سیاست‌های نادرست سینمایی وزارت ارشاد در دولت یازدهم و ادامه آن در این دولت در حالی باعث ایجاد تغییرات گسترده‌ای در عرصه سینمایی کشور شده که نتیجه نهایی اجرای این سیاست‌ها در سال‌های گذشته چیزی جز قوت گرفتن مجدد سینمای جشنواره‌ای با محوریت ژانر رئالیسم سیاه، تلاش مشهود و ملموس برای به حاشیه راندن نیروهای ارزشی و دغدغه‌مند سینما و شکست خوردن برخی طرح‌های غیرکارشناسی و سطحی همانند تاسیس مدرسه ملی سینما نبود.

طرح‌هایی که بسیاری از آنها علاوه بر اینکه هزینه‌های مادی مختلفی بر بیت‌المال گذاشت، لطمات عمیق معنوی بسیاری را نیز بر پیکره بی‌جان این سینما وارد کرد. تنها در مورد خاص جشنواره فجر، هنوز ریزهزینه‌ها و مابه‌التفاوت کسب درآمد از طریق گیشه و اسپانسر با بودجه وزارت ارشاد مشخص نشده و همواره علامت سوالی در ذهن اهالی فرهنگ و رسانه از چگونگی خرج کردن این بودجه‌ها وجود دارد.(2)


منابع:
1)http://www.javanonline.ir/fa/news/874760
2)http://www.vatanemrooz.ir/?nid=2273&pid=13&type=

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۶۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شانس ۶۰ درصدی تیروکمان برای سهیمه المپیک/ هزینه ۱۰ میلیاردی سفر به چین و کره

غلامرضا شعبانی بهار در مورد عملکرد تیم‌ملی ریکرو ایران در جام جهانی چین توضیح داد و گفت: دو مرحله دیگر از جام جهانی در چین و ترکیه باقی مانده‌ است و بر اساس پیش‌بینی سرمربی در بخش تیمی ریکرو مردان و انفرادی بانوان بیش از ۶۰ درصد احتمال کسب سهیمه المپیک داریم.

رئیس فدراسیون تیروکمان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد حضور تیم‌ملی تیروکمان در مرحله اول جام جهانی چین، اظهار کرد: از جمله فدراسیون‌هایی هستیم که تمام تلاش خود را برای کسب سهمیه المپیک به کار گرفته‌ایم و از ۲ سال قبل با حضور سرمربی کره‌ای احیای رشته ریکرو را در دستورکار قرار داده‌ایم و حدود ۱۹ ماه است که با تلاش شبانه‌روزی و حضور در اردوهای مختلف امیدوار هستیم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم.

وی افزود: در رشته ریکرو نسبت به گذشته بهتر شده‌ایم و نمی‌خواهیم خودمان را فریب دهیم اما نتایج ملی‌پوشان چه در بخش تیمی بانوان، میکس بانوان و حتی در بخش آقایان نسبت به قبل ارتقاء یافته است، اما در ماده ریکرو واقعا ضعیف بوده‌ایم و در حال احیاء شدن هستیم و فرصت جبران هم داریم. باید در مسابقات بعدی عملکرد بهتری داشته باشیم.

رییس فدراسیون تیروکمان با بیان اینکه با ۳ کماندار زن و ۴ کماندران آقا در مرحله اول جام جهانی چین که به مدت ۱۰ روز در شانگهای برگزار شد، حضور یافتیم، بیان کرد: تیم‌ملی از شانگهای برای برگزاری اردوی ۲۰ روزه به کره‌جنوبی می‌رود و پس از آن مرحله دوم جام جهانی چین را به مدت ۱۰ روز خواهیم داشت.

شعبانی‌بهار افزود: هزینه‌ حضور در اردوی کره‌جنوبی و مرحله اول و دوم جام جهانی چین، حدود ۱۰ میلیارد تومان برای فدراسیون تیروکمان تمام می‌شود و امیدواریم شاهد حمایت مسئولان باشیم.

او با بیان اینکه در مجموع تیم ملی به مدت ۴۰ روز در چین و کره‌جنوبی اردوی تدارکاتی و مسابقه خواهد داشت، گفت: بعد از مرحله دوم جام جهانی چین نیز تمرینات خود را ادامه خواهیم داد و تا خرداد ماه در ترکیه در مرحله سوم کاپ جهانی حضور می‌یابیم و اگر موفق شویم نتایج مورد نظر را کسب کنیم شاهد حضور نمایندگان ایران در المپیک پاریس خواهیم بود.

وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی سرمربی کره‌ای تیم ملی تیروکمان ایران که در اختیار کمیته ملی المپیک نیز قرار گرفته است، احتمال کسب سهمیه المپیک در بخش تیمی مردان حدود ۶۰ درصد و در بخش انفرادی بانوان نیز ۶۰ درصد برآورد شده است.

به گزارش ایسنا، تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در مرحله اول کاپ جهانی شانگهای با شکست مقابل حریفان خود از صعود بازماندند، همچنین تیم میکس ریکرو از صعود به نیمه‌نهایی بازماند و در بخش انفرادی نیز، کمانداران ایران عملکرد موفقی نداشتند و همگی حذف شدند.

فائز محمدی، رضا شبانی، محمدحسین گلشنی و صادق اشرفی در بخش ریکرو مردان و مبینا فلاح، یسنا پورماهانی و حوریه حاجی حسینی در بخش ریکرو بانوان، نمایندگان ایران در این دوره از رقابت‌ها بودند که در مرحله دوم کاپ جهانی چین نیز حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره فیلم کوثر
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان
  • بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی چالوس تصویب شد
  • شانس ۶۰ درصدی تیروکمان برای سهمیه المپیک/ هزینه ۱۰ میلیاردی سفر به چین و کره
  • شانس ۶۰ درصدی تیروکمان برای سهیمه المپیک/ هزینه ۱۰ میلیاردی سفر به چین و کره
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی