Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@21:54:45 GMT

1500 پستاندار بزرگ جثه در تصادفات جاده ای تلف شدند

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۸۸۵۳

1500 پستاندار بزرگ جثه در تصادفات جاده ای تلف شدند

مجید خرازیان مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار کرد: تعارض میان انسان و حیات وحش یکی از آسیب های مهم در گونه های با ارزش بویژه در گونه های یوز و پلنگ است.
وی اظهار کرد: جاده سازی های بی ضابطه از وسط زیستگاه های گونه های جانوری با ارزش مانند یوز و پلنگ موجب شده است تا زیست گاه این گونه های جانوری را جزیره ای کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پلنگ و یوز از گربه سانان بسیار با ارزش در کشور هستند خاطرنشان کرد: دومین عامل تلفات در گونه پلنگ وقوع تصادف های جاده ای بوده است.
وی افزود: تعارض بین انسان و وحوش حیات وحش هر ساله بیشتر می شود و با توسعه سکونتگاه ها و افزایش تغییر کاربری ها سبب شده است که زیستگاه های وحوش در معرض تهدید قرار گیرد.
مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود در باره اقدامات انجام شده این سازمان برای رفع تعارض ها گفت: دفترحیات وحش سازمان در زمینه کاهش تعارض انسان و گوشتخواران بزرگ جثه تدابیرلازم گرفته که در آینده اجرایی خواهد شد.
وی اظهار کرد: برای اجرایی شدن اقدامات در نظر گرفته شده باید همه سازمان ها و دستگاه های مرتبط وارد این عرصه شوند؛ تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل کاهش تعارضات و برگزاری کارگاه های آموزشی استانی از جمله اقدامات به عمل آمده است.

* شناسایی نقاط حادثه خیز
خرازیان مقدم در باره راهکارها برای رفع تعارض ها اظهار کرد: آنچه در سازمان محیط زیست برای رفع مشکل تصادف گونه های وحشی می توان انجام داد، این است که با همکاری اداره های کل، نقاط حادثه خیز در جاده ها شناسایی و اقدامات لازم برای برطرف شدن آن به دستگاه های ذیربط ابلاغ شود.
مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نقاط حادثه خیز در جاده هایی که تلفات زیاد گزارش شده است، باید با نظر کارشناسان این سازمان شناسایی و راه کار اجرایی کاهش برخورد وحوش با وسایل نقلیه هم به دقت بررسی شود.
وی، ایجاد زیرگذر، روگذر و نصب تابلو و دوربین را از اقدامات قابل انجام برای رفع تعارض ها عنوان کرد و گفت: موارد به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می شود تا برای اجرای آن اقدام شود.
خرازیان مقدم در باره اقدامات انجام شده برای کاهش تهدید ها در محور سبزوار به شاهرود در محدوده عباس آباد گفت: با پیگیری به عمل آمده از جانب رییس سازمان و معاونان محیط طبیعی این سازمان، بزودی مشکلات این محور با همکاری وزارت راه مرتفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه جاده های دیگر نیز نیاز به اجرای اقدامات برای ارتقای ایمنی دارد گفت: در پارک ملی گلستان نقاط حادثه خیر جاده مشخص شده و در چارچوب دستور العمل به محیط زیست استان گلستان داده شده است تا موارد اجرایی از طریق اداره کل راه و شهرسازی پیگیری شود و با وزارت راه و شهرسازی هم مکاتبات دراین باره انجام شده اما مکاتبات ما منجر به پاسخ اجرایی تاکنون نشده است.
خرازیان مقدم با تاکید بر لزوم پیوست ارزیابی زیست محیطی در پروژه های عمرانی گفت: اگر این ارزیابی در پروژه های عمرانی خرد و کلان به دقت انجام شود، مشکلات کنونی بروز نمی کند.
وی تصریح کرد: اگر پیش از پروژه های راهسازی زیرگذرها، روگذرها و سایر تمهیدات لازم درست دیده شود، بدون تحمیل شدن بودجه، مشکلات حل می شود زیرا مشکلات کنونی ناشی از نبود ارزیابی زیست محیطی و یا ارزیابی نامناسب این حوزه است.
مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان سازمان حفاظت محیط زیست سفری سه روزه برای بررسی علل تلفات وحوش در پارک ملی سالوک و همچنین بازدید ازمناطق تحت مدیریت محیط زیست خراسان شمالی به این استان کرده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۸۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است

علی سلاجقه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره حقابه هیرمند به خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیات حاکمه افغانستان درباره حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون مترمکعب رهاسازی آب شده است.

وی تصریح کرد: از طرفی بارش‌های مناسب و سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کند تا تالاب هامون شرایط بهتری یابد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: با نگاهی به اطراف سازه سد کمالخان متوجه مسیر‌هایی برای انحراف به بیابان گودزره شدیم و امید است بتوانیم با توافق هیات حاکمه افغانستان مسدود کنیم چرا که وضعیت تالاب‌ها مناسب‌تر خواهد شد.

سلاجقه یادآورشد: مرطوب سازی دریاچه هامون یکی از موضوعات مهم است و تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است.

وی درباره نظارت سازمان محیط زیست برای کاهش پلاستیک‌ها گفت: روی موضوع کاهش پلاستیک‌های زیر ۲۵ میکرون کاملا نظارت می‌کنیم و در این زمینه با تمام روسای شرکت‌های اصلی جلسه برگزار شده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره ژن توله یوز هم گفت: یکی از راه‌های تکثیر در موضوع حیات وحش استفاده از مسائل سلولی و مولکولی است که ژن توله یوز در بخش رویان ذخیره شده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • حیوانی که دایناسور‌ها در کنار آن کوچک به نظر می‌رسند!
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است