Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان از عدم معرفی کتاب‌های برگزیده جشنواره‌های ادبی به جامعه توسط رسانه‌ها انتقاد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا،‌ به نقل از ستاد خبری جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان، نادر قدیانی رئیس انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان با اشاره به میزان اثرگذاری این جشنواره در سال‌های اخیر بر فضای نشر کتاب کودک و نوجوان گفت:‌ زمانی که طرح برگزاری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران مطرح و قرار شد که جوایز نویسندگان توسط رئیس جمهور اهدا شود،‌ شور و شوق عجیبی در میان نویسندگان و فعالان حوزه نشر به وجود آمد،‌ از آن پس سال به سال ناشران و نویسندگان تلاش کردند تا آثار خود را با استانداردها و معیارهای روز هماهنگ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن با راه‌اندازی جشنواره کتاب رشد توسط آموزش و پرورش نیز اتفاقات خوبی رخ داد که ثمره آن ورود کتاب‌های مناسب به دایره مطالعاتی آموزش و پرورش بود. به همین دلیل انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان جشنواره کتاب برتر را راه‌اندازی کرد که امروز سال‌ها از اولین دوره آن می‌گذرد، خوشبختانه این جشنواره توانسته جایگاه خود را در حوزه تخصصی کتاب‌های کودک و نوجوان در بخش خصوصی پیدا کند.

وی افزود: جشنواره کتاب برتر بیشتر نگاه ناشرمحور دارد و به دنبال این است که نشر کودک و نوجوان را از نظر فنی،‌ صفحه‌آرایی، گرافیکی ویراستاری و همه آنچه که به مدیرت نشر مربوط می‌شود،‌ زیر ذره‌بین برد، به نظر این جشنواره نه تنها جایگاه خود را رفته رفته باز کرده است،‌ بلکه در نشر نیز تاثیرگذار بوده و نوید آینده روشن‌تر را می‌دهد.

قدیانی درباره خلاءهای احتمالی در جشنواره نیز گفت: همه جشنواره‌ها با وجود همه فرصت‌ها‌، خلاء‌‌هایی نیز دارند‌، یکی از مهمترین این خلاء‌ها در زمینه معرفی کتاب به جامعه است،‌ نبود تبلیغات و روابط عمومی‌های بسیار قوی جهت معرفی کتاب‌های برگزیده جشنواره به خانواده‌ها و مخاطب آفتی است که وجود دارد،‌ متاسفانه رسانه‌های جمعی به ویژه صدا و سیما در سال‌های اخیر به کتاب بسیار اندک توجه کرده‌اند. البته دبیرخانه جشنواره در سال‌های اخیر تلاش کرده جزواتی از آثار برتر را منتشر کرده و برای مدارس تهران و آموزش و پرورش ارسال کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه جشنواره‌های مختلفی برای کتاب کودک و نوجوان برگزار می‌شود که به جای افزایش آن باید به قدرتمندترکردن آن‌ها اندیشید. در این زمینه نهادهای مختلفی نقش دارند،‌ برای نمونه آموزش و پرورش از طریق بخشنامه می‌تواند حضور این کتاب‌ها را در مدارس توصیه کند. یا همان طور که گفتم،‌ رسانه ملی بیشتر به کتاب توجه کند.

قدیانی درپاسخ به اینکه برگزیده شدن یک کتاب در جشنواره‌ای چه اندازه در جذب مخاطب تاثیرگذار است، گفت: در جذب مخاطب به کتاب علت‌های مختلفی دخیل است،‌ اما امروز آشکارا دیده می‌شود که تبلیغ سینه‌به سینه کتاب درحوزه کودک و نوجوان بسیار موثر است.

مدیر انتشارات قدیانی درباره وضعیت فعلی تولید کتاب کودک در کشور و بحران مخاطب و اینکه آیا در مقابل این سیل ترجمه، کتاب‌و نویسنده داخلی جایی برای نفس کشیدن وجود دارد و امیدی برای ادامه کار و فعالیت است‌، گفت:‌ ببینید،‌ به هر حال نمی‌توان در مقابل ترجمه،‌ مرزها را بست، ترجمه در همه جای دنیا رایح است در کشور ما به دلیل اینکه عضو کپی کنوانسیون مربوط به کپی رایت نمی باشیم و ناشران موظف به رعایت آن نیستند در نتیجه ناشران بیشتر به ترجمه روی آورده اند و به همین دلیل ترجمه در کشور بصورت گسترده‌تری قابل استفاده است.

وی در پایان با اشاره به مشکلات حوزه نشر گفت: بیشتر ناشران با توجه به غنی بودن کشور به حوزه داستان، شعر، حوزه دین و دفاع مقدس که عملا همه تالیفی هستند، بسیار فعال هستند و در بعضی موارد کتابهایی از قبیل دانشنامه ها و علمی آموزشی که تالیف آن در کشور با مشکلاتی همراه است به ترجمه روی آورده اند.

انتهای پیام/

R1013198/P1013197/S4,35/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۰۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «رضای انقلاب» عصر امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در تالار اندیشه سوره مهر انقلاب اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این‌مراسم گفت: در تولید محتوا و منابع فرهنگی اقدامات خوبی انجام و در جایگاه مطلوبی هستیم اما نقص ما در فرآوری و ارایه تولیدات فرهنگی است.

وی افزود: همانطور که اگر در مواد معدنی ارزش افزوده نداشته باشیم موفق نیستیم. موضوعات فرهنگی نیازمند فراوری است و در بهره‌وری از کانی‌های غنی معنوی و فکری نقص داریم و باید برای جبران این نقص فکر کرد. ما در بهره‌وری معنوی هم مشکل داریم و باید برای آن نیز فکر کرد. اندکی بهره وری در حوزه های انرژی و نفتی و مانند آن بسیاری از مشکلات کشور را برطرف می‌کند. در حوزه فرهنگی همانگونه‌که در تولید توجه می‌کنیم باید به بهره وری از این تولیدات و برداشت از آن اقدام کنیم. ما چهره های بزرگ فرهنگی داریم اما در جامعه از آثار چنین چهره هایی بهره برداری نمی‌کنیم و از آثار و برکات انها بهره‌مند نیستیم. این چهره‌ها را باید بشناسانیم و منش آنان را در جامعه ساری و جاری کنیم.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در پایان گفت: قلب سلیم، صداقت، صراحت و شجاعت از ویژگی‌های بارز حجت الاسلام مطلبی است. تبعیت محض از ولایت از دیگر ویژگی‌های ایشان است.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده نویسنده کتاب رضای انقلاب هم در این‌مراسم گفت: ممکن نیست کسی که در حوزه انقلاب کار می‌کند حجت اسلام مطلبی را که امام جماعت مسجد ابوذر بوده، نشناسد.

وی با بیان سوابق ۷۰ ساله انقلابی این چهره فرهنگی گفت: برای نگارش کتاب سوالات و موضوعات متعددی مطرح و نکاتی بیان شد که با لحن ساده و بیانی شیوا به رشته تحریر درآمدند و در ۷ فصل از جمله زندگینامه ، دوران حیات حوزوی، مبارزات ۱۵ خرداد و منبرها تدوین شدند.

فخرزاده گفت: حجت‌الاسلام مطلبی، الگوی متعالی چهره‌های فرهنگی و انقلابی است. معرفی چنین چهره هایی امر به معروف در جامعه است و این مهم با رونمایی از کتاب رضای انقلاب محقق شد.

کد خبر 6098576 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • معرفی شخصیت حجت‌الاسلام مطلبی مصداق امر به معروف است
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه
  • این برنامه‌ها را حتما بشنوید/ ضیافت کتاب خوان‌ها در رادیو
  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • همدان خاستگاه شاعران حوزه کودک و نوجوان است