Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان این که نیروی انسانی خلاق، محور اصلی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است، تاکید کرد: آموزش و تربیت نیروی انسانی خلاق، کارآمد و اعتماد به نفس برای تحقق کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در نشست با حضور هیئت رئیسه و رؤسای اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی سراسر کشور، با بیان این‌که رشد اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند زیست بوم کارآفرینی و نوآوری است، اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی این شرکت‌ها فرهنگ جدیدی است که همراه خود دارند و خلاقیت، نوآوری و توانمندی فناورانه نیروی انسانی را محور خود قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر ضرورت آموزش خلاق به عنوان مهم‌ترین اساس تحول ساختار اقتصادی کشور بر محور نیروی انسانی، افزود: برای ارائه نیروی انسانی خلاق و توانمند به عنوان مهمترین رکن اقتصاد دانش‌بنیان، فرهنگ‌سازی و آموزش دارای نقشی محوری است، اما آموزش و پرورش و آموزش عالی ظرفیت تربیت نیروی انسانی با اعتماد به نفس، خلاق و نوآور را ایجاد نکرده است.

ضرورت آموزش نیروی انسانی با اعتماد به نفس و خلاق

ستاری با اشاره به جهت‌گیری مراکز آموزشی برای تربیت نیروی انسانی خلاق به عنوان مهم‌ترین بازیگر میدان اقتصاد دانش‌بنیان کشور، گفت: در دانشگاه‌ها نیز به واسطه تکیه اقتصاد بر منابع زیرزمینی به همین شکل برای تربیت نیروی انسانی خلاق، نوآور و با اعتماد به نفس برای کارآفرینی کم‌تر تلاش شد، چراکه بر پایه اقتصاد مبتنی بر منابع، دانشگاه‌ها تمام درآمد خود را از بودجه دولت تأمین می‌کردند، اما با شکل‌گیری فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و اصلاح روند پیشین، دانشگاه‌ها در حال حرکت به سوی تربیت نیروی خلاق با شکل دادن مراکز نوآوری و تأمین درآمد از محل سهم خود از شرکت‌های فناور هستند. چراکه اقتصاد دانش‌بنیان مستلزم وجود دانشگاه‌هایی است که بخش قابل توجهی از درآمد خود را از محل فروش فناوری و ارتباط با صنعت کسب کنند.

وی با اشاره به این‌که مفهوم شهر خلاق ضرورتی است که بر پایه آموزش مستمر و ایجاد زمینه‌های نوآوری مطرح می‌شود، افزود: آموزش مربوط به یک دوره زمانی خاص نیست و هیچ محدودیتی برای آموزش جامعه وجود ندارد. تهران به عنوان یکی از زمینه‌های بکر برای خلق نوآوری ظرفیتی بکر برای شکل گیری شهر خلاق است و با حمایت معاونت علمی و شهرداری تهران، ایجاد یک شهر خلاق برای بروز نوآوری و ایجاد ارزش افزوده پیگیری می‌شود.

تحول جدی به واسطه کسب و کارهای نوپا

ستاری با اشاره به توانمندی کسب و کارهای فناور و استارتاپ‌ها در ایجاد تحول ساختاری در بدنه اقتصادی و فرهنگی کشور، گفت: کسب‌وکارهای فناور به خصوص در حوزه خدمات می‌توانند با نوآوری و کارآمدی خود ساختار ناکارآمد اقتصادی را در هم بشکنند و ضمن رفع کاستی‌ها و چالش‌ها متناسب با نیاز جامعه ارزش افزوده بالا تولید کنند.

رشد فزاینده و تحولی یکی دیگر از ویژگی‌های استارتاپ‌ها بود که معاون علمی و فناوری به اهمیت آن اشاره کرد و گفت: استارتاپ‌های موفق به طور میانگین هفته‌ای حداقل 10 درصد رشد را تجربه می‌کنند و نمونه‌های موفق این دست شرکت‌ها در حوزه خدمات که در کمتر از یک سال توانسته‌اند به رشدی بالا برسند، کم نیست. این دست شرکت‌ها می‌توانند ضمن حل مشکلات جامعه، با اصلاح ساختارهای نادرست و رفع محدودیت‌ها، قیمت‌ها را شفاف کنند و فضا را برای ارائه خدمات بهتر به سوی رقابت ببرند.

وی کسب و کارهای فناور را بهترین زمینه سرمایه‌گذاری سودآور دانست و افزود: این کسب و کارهای نوآور و خلاق که بار ارائه مستمر نوآوری و خدمتی جدید، رشد فزاینده کسب و کار، پایین آمدن هزینه خدمات و ایجاد ارزش افزوده را به همراه دارند، بهترین زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران هستند، اما باید با تعریف سازوکارها و الگوهای ارزش‌گذاری و اعتبارسنجی این کسب و کارها که خلاقیت نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه آن‌هاست، فرهنگ سرمایه‌گذاری جسورانه بر روی این کسب و کارها نهادینه شود.

رشد فزاینده کسب و کارهای نوآور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به رشد قابل توجه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های پیشرفته گفت: در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته چون نانوفناوری و زیست‌فناوری ظرفیت بسیار خوبی داریم. به طور مثال در حوزه زیست‌فناوری شرکت‌هایی فعال هستند که داروهای حساس را تولید می‌کنند و حجم صادرات این شرکت‌ها به کشورهای منطقه از مرز 100 میلیون دلار عبور کرده است، همچنین فروش شرکت‌های فعال در حوزه نانوفناوری با رشدی 2 برابری نسبت به سال پیش خود به بالای 700 میلیارد تومان رسید.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به توانمندی علوم انسانی در ایجاد ارزش افزوده مبتنی بر شرکت‌های فناور، افزود: علاوه بر فناوری‌های پیشرفته، شرکت‌های فناور فعال در حوزه‌های نرم، صنایع خلاق و فرهنگی دارای ظرفیتی بالا برای خلق ارزش افزوده و حل مشکلات هستند، اما باید سازوکار ارزش‌گذاری و معرفی این شرکت‌ها به عنوان ظرفیت‌های اقتصادی ایجاد شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، ظرفیت نیروی انسانی کشورمان را فرصتی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: با تکیه بر این سرمایه ارزشمند که در اختیار کم‌تر کشوری در دنیا قرار دارد، در بسیاری از عرصه‌ها همچون نانوفناوری در رتبه چهارم قرار داریم و ایران جزو چهار کشور برتر در تربیت نیروی انسانی تحصیل کرده به شمار می‌رود، همچنین بر مبنای گزارش آنکتاد از وضعیت علمی و فناوری ایران که نهادی زیرمجموعه سازمان ملل به شمار می‌رود، کشورمان در شاخص‌های اثرگذار نیروی انسانی رشدی جهشی را تجربه کرده است، اما باید با تقارن در رشد کسب و کار به موازات این عرصه، رشد نامتقارن میان تولید علم و کسب و کار اصلاح شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی معاونت علمی، فعالان اقتصادی حاضر در این نشست با اشاره به نیاز تبیین شاخص‌های دانش‌بنیانی همچنین تخصص‌گرایی و ارتقای کیفی محصولات و خدمات، به ایجاد نهضتی برای جلب سرمایه‌گذاران و عرصه صنعت به کسب و کارهای دانش‌بنیان اشاره کردند.

بازنگری در سرفصل‌های آموزش و پرورشی و دانشگاهی، به طوری که بر سرفصل‌های کارآفرینی و نوآوری توجه شود، توجه به ابزارهای تولید ارزش افزوده و تسهیل دسترسی جامعه به این ابزارها برای گردش کسب و کارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیگیری فرآیند اقتصاد سبز با ارائه طرح جامع اقتصاد مبتنی بر حفظ محیط زیست، توجه به ایجاد تعامل و بهره‌گیری از نقش بخش خصوصی در فرآیند اجرایی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از دیگر محورهایی بود که توسط فعالان عرصه اقتصاد کشور با معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری محور تعامل و گفت‌وگو قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۱۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان را در راستای دسترسی به آمارهای مهاجرت نخبگان دانست و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه‌ «وعده صادق» دارای دو بال علم و فناوری بومی و شجاعت و تدبیر در استفاده صحیح از علم و فناوری است، گفت: هر انسان آزاده‌ای که این عملیات را مشاهده کرد، دریافت که ایران توان ساخت تجهیزات دفاعی، پدافندی و آفندی را دارد.

وی ادامه داد: امسال و سال قبل از سوی مقام معظم رهبری بر مردمی‌سازی اقتصاد تاکید شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق مردمی‌سازی اقتصاد به شمار می‌روند.

ایجاد فراجا در بنیاد ملی نخبگان

دهقانی فیروزآبادی در خصوص سؤال ایسنا مبنی بر ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان برای رصد نخبگان با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا ورود و خروج افراد به کشورشان را رصد می‌کنند، افزود: بازگشت محققان ایرانی در قالب عضو هیات علمی و غیره به کشور دو برابر شده است.

وی ادامه داد: محققان همه کشورهای دنیا یا از کشورشان خارج شده و یا محققانی به کشورشان وارد می‌شود و کشور چین بزرگترین مهاجر فرست دنیا به شمار می‌رود، ولی رویکرد این کشور آن است که هر محققی که از کشور خارج می‌شود، سفیران علم و فناوری آن کشور به شمار می‌رود.

معاون علمی رئیس‌جمهور، وطن‌پرستی را شاخص اصلی شهروندان هر کشوری ذکر کرد و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

وی  با تاکید بر اینکه مساله کشورها باید رصد شود، خاطر نشان کرد: هر فردی که از کشور خارج می‌شود، یک سرمایه است؛ ولی ما آمارهای دقیقی از مهاجرت در اختیار نداریم و قصد تصمیم‌گیری‌های کیفی داریم و ابن در حالی است که یکی از اساسی‌ترین پارامترهای تصمیم‌گیری در اختیار بودن عدد و ارقام درست لست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، اضافه کرد: تمام کسانی که آمارهای مهاجرت‌ها را ارائه می‌دهند، مرجع و عدد و ارقامی در اختیار ندارند و بهترین مرجعی که می‌تواند در این زمینه آمارها را ارائه دهد، پلیس گذرنامه است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در خصوص ترجمه مدارک، یادآور شد: فراجا اطلاعات لازم از مهاجرت را که جزء اطلاعات محرمانه است، در اختیار دارد و کمک می‌کند تا بنیاد ملی نخبگان به آمارهای مهاجرت نخبگان دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اسلام مبنی بر این‌که علم را بیاموزید ولو در چین، گفت: پیامبر اسلام نیز با مهاجرت نخبگان مخالف نبوده است و باید یاد بگیریم، آن کسی که از کشور خارج می‌شود، دشمنی با کشور ندارد.

تعطیلی کسب و کارها

دهقانی‌ فیروزآبادی درخصوص رویکرد معاونت علمی درباره تعطیلی پلتفرم‌ها و کسب و کارها، گفت: ما تاکید کرده‌ایم کسب و کارهایی که تعطیلی آنها منجر به آسیب رساندن به مردم می‌شود، اقدام درستی نیست.

وی افزود: ما بر این باوریم که اگر تشخیص داده می‌شود که مدیریت کسب و کارها و فرهنگ حاکم بر آنها مشکل دارند، جریان‌هایی چون بسیج دانشجویی و غیر را حمایت و تقویت کنید تا قضای رقابت ایجاد شود.

هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای مسافربری ٧٢ نفره که به عنوان یک پروژه دانشگاهی در دانشگاه امیرکبیر پیگیری می‌شود، گفت: از این پروژه بازدید کردیم، پروژه خوبی است؛ اما از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد. این پروژه در ٧-٨ جلسه بررسی شد و مشخص شد که به دلایل متعدد، پروژه‌ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی باشد. 

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این حوزه به سراغ ساخت و طراحی بخش‌های مختلفی از جمله سیم‌های کنترل، ناوبری هدایت، ابزارهای موتور بروند و همچنین با کشورهایی که روابط خوبی داریم، در صنعت هوایی کنسرسیوم تشکیل دهیم. در نهایت جمع‌بندی شد که به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم در ساخت یک هواپیمای جدید روسیه مشارکت داشته باشیم.

هوش مصنوعی

دهقانی فیروزآبادی در خصوص رسیدن کشور به ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی، گفت: سال گذشته گفت‌وگوهایی زیادی با رئیس‌جمهور و همینطور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای الزام ایجاد یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش یک شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفت.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری به تصویب رسید و اعضای شورا مشخص شدند، گفت: سال گذشته طی جلساتی که با سرمایه‌گذاران بخش دولتی و صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری داشتیم، راه‌اندازی صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی با سرمایه ١٠ هزار میلیارد تومانی اسفندماه سال ١۴٠٢ برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی شده است مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند که این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه می‌دهد. همانطور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار می‌دهد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ایران از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد، گفت: در حوزه مقالات و ارجاعات، ایران رتبه ١٧ یا ١٨ را دارد، اما در حوزه کاربرد رتبه ٧٠ تا ٨٠ را دارد که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال١۴٠٣ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زبرسیستم ها داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه مرکز ملی هوش مصنوعی جایگاهی فراتر از معاونت علمی است، گفت: از تمام دستگاه ها دعوت می کنیم که ای مرکز را تقویت کنند.

وی افزود : پیش بینی ما این است که در سال ١۴٠٣ به چند صد GPU دسترسی پیدا کنیم البته تحریم های شدیدی در این حوزه وجود دارد و حتی عربستان و امارات که برای خرید GPU اقدام کرده اند و حتی پول پرداخت کرده اند اما تحریم شده اند. امیدواریم دانشگاه ها GPU هایی را دارند برای استفاده تجمیعی در اختیار قرار دهند.


پیش بینی رشد ۱۰۰ درصدی حضور دانش بنیان ها در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس گفت: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه
یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها توسط سرمایه مردم است، افزود: رشد نهایی شرکت‌های دانش‌بنیان ورود به بورس است.

دهقانی ضمن بیان این مطلب که لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی مراجعه کند، افزود: آنجایی که بحث کلان داده ها مطرح می شود یا بحث داده های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می شود، صلاحیت شرکت ها برای ورود به بورس در یک کارگروهی که در معاونت علمی تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.


ادامه دارد

دیگر خبرها

  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»