Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: همه پرسی خطرناک در کردستان عراق غرب آسیا را به سمت فروپاشی ژئوپلتیکی مدیریت می‌کند، مسئله‌ای که خواسته انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست و یکصد سال است که دنبال این پروژه هستند.

به گزارش گروه رسانه های بی‌باک، کیومرث یزدان‌پناه عضو هیأت علمی و استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی مشروح با فارس، در خصوص اتفاقات اخیر در اقلیم کردستان و نقش اسرائیل و آمریکا در این اتفاقات، گفت: تحولات در این منطقه و همه‌پرسی‌ که اخیرا در منطقه کردستان عراق برگزار شد مهم‌ترین مباحث سیاسی، ژئوپلتیکی و امنیتی منطقه جنوب غرب آسیا را به خودش اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* همه‌پرسی اقلیم کردستان سرآغاز مرحله بی‌ثباتی جدید در عراق

این کارشناس مسائل منطقه افزود: اتفاقی که در کردستان عراق رخ داد صرف نظر از همه جوانب تاریخی،‌ اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی و به ویژه پیش زمینه‌های برگزاری این همه‌پرسی، از نگاه ژئوپلتیکی سرآغاز مرحله بی‌ثباتی جدید در عراق به شمار می‌رود و یکی از نمادهای بازنگری پیچیده آمریکا و صهیونیسم را در غرب آسیا نمایان می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: درست است که برای مردم کردستان عراق استقلال از حکومت مرکزی و تبدیل شدن به یک کشور مستقل جزء آرزوهای دیرینه است اما با توجه به مدیریت فرامرزی همه پرسی اقلیم کردستان نشان داد این اتفاق خاص تمام عیار اقلیم نبوده و متاثر از شانتاژهای سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی و آمریکا در عراق بوده است.

* آثار و تبعات دراز مدت همه‌پرسی کردستان عراق در منطقه

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: طبیعتا با توجه به آثاری که این همه‌پرسی در منطقه ایجاد می‌کند علیرغم اینکه این همه‌پرسی از وجاهت قانونی برخوردار نبوده و نیست و مسئولان اقلیم کردستان با زیر پا گذاشتن همه قوانین داخلی عراق دست به چنین اقدامی زدند اما این مسئله آثار و تبعات زیادی را برای درازمدت در منطقه خواهد داشت.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران گفت:‌ این اقدام خطرناک در کردستان عراق ولو اینکه خواسته مردم این منطقه باشد، غرب آسیا را به سمت فروپاشی ژئوپلتیکی مدیریت می‌کند. مسئله‌ای که خواسته انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست و یکصد سال است که دنبال این پروژه هستند که متاسفانه استارت این کار هم دارد از اقلیم کردستان زده می‌شود.

وی اظهار داشت: فروپاشی ژئوپلیتیکی خودش می‌تواند سرآغاز فروپاشی دولت و ملت‌های سنتی در منطقه و تحمیل دولت‌های مبتنی بر قومیت محور در برخی از مناطق جنوب غرب آسیا قلمداد شود که هر چقدر این مناطق گرفتار تجربه فروپاشی و پاره شدن ژئوپلیتیکی شود طبیعتا واحدهای کوچک قادر به کنترل امنیت خودشان نیستند و این امر موجب نفوذ و استقرار طولانی مدت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و در راس آن انگلیسی و آمریکا را در منطقه فراهم می‌کند.

* کشاندن منطقه به سمت فروپاشی ژئوپلتیکی

یزدان‌پناه در تکمیل سخنان خود تاکید کرد: بنابراین یکی از خطرناک‌ترین پیامدهای همه‌پرسی اقلیم کردستان ابتدا ایجاد و بی‌ثباتی جدید برای عراق و سپس کشاندن منطقه به سمت فروپاشی ژئوپلتیکی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به شرکت استان‌های اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک در همه‌پرسی اقلیم کردستان، افزود: به نظر می‌آید اینها با وعده استقلال کردستان با آمریکا و متحدان این جریان در جنگ با داعش توافق کرده بودند و حالا که کشور عراق با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و هماهنگی و همکاری و پشتیبانی کشورهای همسایه در حال فائق آمدن صد در صدی بر داعش است این همه‌پرسی در کردستان سرآغاز بحران جدید برای کشور عراق و منطقه خواهد بود.

* همه‌پرسی اقلیم کرستان اشتباه استراتژیک است

وی گفت: این مسئله هم در نگاه کلان اینگونه تحلیل می‌شود که همه‌پرسی اقلیم واقعا اشتباه استراتژیک است که در واقع کشورهای منطقه را هم به واکنش و حساسیت و اداره کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر رهبران کرد و ملت کرد عراق بر تصمیم خود اصرار داشته باشند یک کشور محصور کامل در خشکی‌ها شکل خواهد گرفت که برای نفس کشیدن هم باید از مرزهای پیرامونی خودش اجازه بگیرد و خود همین اشتباه شدید ژئوپلتیکی کردستان عراق، آنها را ناخواسته به سمت قدرت‌های فرامنطقه‌ای مانند کشورهای کوچک عرب حوزه خلیج فارس خواهد کشاند که این خودش افزایش هزینه‌های امنیتی و ژئوپلتیکی منطقه را به دنبال خواهد داشت.

* ثبت یک بدنامی تاریخی برای بارزانی

وی گفت: بارزانی می‌خواست نام خودش را به صورت تاریخی در میان کردها جاودانه کند که با این خطای فاحش استراتژیک یک بدنامی تاریخی را از خودش به جای گذاشت و اگر ما بنا را بر این هم بگذاریم که همه پرسی در کردستان عراق محکوم به شکست است و کردستان مستقل شکل نخواهد گرفت اما تبعات این همه پرسی برای مدت طولانی در منطقه کردستان و تاثیر آن بر حکومت مرکزی عراق باقی خواهد ماند و چه بسا آثار آن مرزهای کشورهای همسایه هم کشیده می‌شود.

یزدان‌پناه گفت: مسلما با این تجزیه و تجلیل ما به این نتیجه می‌رسیم که بارزانی دچار اشتباه محاسباتی هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ مکانی و هم از نظر حقوقی شد و در واقع یک فرصت را که در عراق برای اتحاد ملی علیه تروریسم و ساماندهی اوضاع نابسامانی عراق شکل گرفت را به تاخیر انداخت و طبیعتا هزینه‌های آن متوجه دولت عراق و همه گروه‌های عراق کرد.

رسانه‌ها


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «محمد الصحاف» سخنگوی جنبش حقوقی مردمی عراق تاکید کرد طرف آمریکا از گروهک‌های تروریستی برای تضمین منافع خود در عراق حمایت می‌کند.

وی در ادامه افزود: آمریکا از هر راهی که شده تلاش می‌کند از باقی مانده تشکیلات تروریستی داعش در عراق به عنوان بهانه‌ای برای طولانی کردن حضور خود در این کشور محافظت کند.

الصحاف اضافه کرد: موضع آمریکا، تداوم حضور نظامی در عراق برای تضمین منافع خود در این کشور و منطقه به ویژه خلیج فارس است.

وی بیان کرد: حضور آمریکا در عراق غیر قانونی بوده و باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک بر اساس یک جدول زمانی مشخص به پایان برسد.

هادی قبیسی نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی روز گذشته تاکید کرد که آمریکا برای احیا و فعال سازی گروهک‌های تکفیری با هدف باقی ماندن در منطقه تلاش می‌کند.

وی افزود: این کشور از داعشی ها در تونس برای منفجر کردن مسجدهای شیعیان در کویت استفاده کرد. آمریکایی‌ها همچنین از عناصر داعشی در سوریه به نفع خود استفاده کردند.

قبیسی اضافه کرد: آمریکا به خوبی از شکست راهبرد خود در جنگ غزه و پیشروی‌های محور مقاومت در منطقه از طریق هدف گرفتن مستقیم رژیم صهیونیستی خبر دارد. این کشور می‌داند که حساسیت‌های مذهبی و فرهنگی در جهان اسلام به دلیل همبستگی میان گروه‌های مختلف حول محور حمایت از مقاومت فلسطین کمرنگ شده است.

کد خبر 6090762

دیگر خبرها

  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • اردو‌های جهادی، گام‌هایی استوار در مسیر محرومیت‌زدایی
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه، دست ایران
  • شاه‌کلید حل مسائل منطقه،دست ایران
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند