Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - جانشين فرمانده ناجا اعلام کرد که جرائم خشن در کشورمان نسبت به سنوات گذشته افزايش نيافته بلکه اين انعکاس خبرها در جامعه است که بيشتر شده و چنين به نظر مي‌رسد که جرم افزايش يافته است.
به گزارش ايسنا، سردار اسکندر مومني در مورد آمار سرقت گفت: با قرارگاهي که در سال 93 راه اندازي شد در اين سال جلوي رشد سرقت گرفته شد و در سال‌هاي 94 و 95 به ترتيب حدود چهار و پنج درصد کاهش سرقت داشتيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر ريل‌گذاري شده و اقدامات خوبي صورت گرفته اما اگر بخواهد کاملا محسوس شود و تاثير خود را بگذارد برنامه ما اين است که حدود يک دهه اين وضعيت را ادامه دهيم. در قرارگاه مبارزه با سرقت از تمامي ظرفيت‌هاي نيروي انتظامي استفاده مي‌شود.
وي افزود: در سال 94 و 95 سرقت‌هاي کوچک و سرقت‌هاي مهم ما کاهش داشته، در ماه‌هاي اخير سرقت خرد ما اندکي افزايش داشت اما سرقت‌هاي مهم ما کاهش نشان مي‌دهد.
مومني درباره علت يابي سرقت ها نيز گفت: يکي از دلايل آن آسيب‌هاي اجتماعي و ديگر انواع آسيب‌ها در جامعه است.
جانشين فرمانده ناجا درباره اثرگذاري طرح‌هاي ضربتي پليس گفت: پليس ماموريت‌هاي متنوعي دارد، برخي از جرائم در مقاطع خاصي افزايش پيدا مي‌کند و نياز هست که طرح خاصي اجرا شود، مثلا يک دفعه در محله‌اي اوباش زياد مي‌شوند يا معتادان متجاهر افزايش مي‌يابند که اين طرح‌ها در همين راستا اجرا مي‌شوند.
مومني با بيان اينکه عملکرد پليس روبه جلو هست، گفت: موضوع پاکسازي محيط از اوباش يا معتادان و ديگر عوامل ناامن کننده جامعه از نوع پاکسازي انساني است، مانند پاکسازي محيط زيست نيست، قوانين بايد مجازات و بازدارندگي لازم را داشته باشد و در حال حاضر اين وضعيت نسبي است و بايد بازدارندگي بيشتر داشته باشد، مخصوصا مجازات‌ها بايد براي افرادي که بارها جرمي را مرتکب شده‌اند بازدارنده‌تر شود. تا زماني که بستر جرم و مجرم هست ما برخورد مي‌کنيم اما بايد مجازات‌ها بازدارنده باشد و ديگر دستگاه‌ها نيز مسئوليت خود را انجام دهند.
به گفته جانشين فرمانده ناجا، موضوع جرم و از بين بردن بسترهاي جرم يک کار جمعي و فرابخشي است.
وي با بيان اينکه در يک دهه گذشته روندي کاهشي در جرائم مهم مانند قتل و ... وجود داشته گفت: در سال 84 در کشور 2374 قتل داشتيم که اين تعداد تا پايان سال 95 به 1775 نفر رسيد که کاهش نشان مي‌دهد و همين تعداد هم زياد است. در مورد قتل من فکر مي‌کنم با روندي که پيش مي‌رويم سالي چهار تا پنج درصد را بتوانيم کاهش دهيم و طي دو برنامه پنج ساله آن را به حداقل ممکن برسانيم.
مومني با بيان اينکه نرخ جرم در ايران از بسياري از کشورهاي اروپايي پايين‌تر است، گفت: در گذشته اينترپل آمارها را اعلام مي‌کرد و طبق همين آمارها ما وضعيت خوبي داريم. جرائم جنايي در کشور ما کاهش داشته اما در گذشته شبکه‌هاي اجتماعي اينقدر در کشور ما نمود نداشت در حالي که امروزه اخبار سريع منتشر مي‌شود.
وي تاکيد کرد: جرائم خشن در کشور افزايش نيافته اما انعکاس اخبار آن بيشتر شده است و از همين رو لازم است که حتما دستگاه‌هاي مختلف از جمله رسانه‌ها در تامين آرامش و امنيت عيني و ذهني کمک کنند.
جانشين فرمانده ناجا درباره قاچاق مواد مخدر به کشور نيز اظهار کرد: همچنان بيشترين مواد مخدر قاچاق شده به کشور را مواد سنتي تشکيل مي‌دهند اما مواد صنعتي همچون شيشه هم در حال رشد هستند که عدد مطلق آن به مواد سنتي نرسيده است.
مومني استقرار کشورهاي غربي در کشورهاي منطقه و همسايه را يکي از دلايل افزايش توليد مواد مخدر در اين کشورها دانست و گفت: ما يک تنه در برابر قاچاق موادمخدر ايستاده‌ايم و ماموران ما هم با توليد و هم با توزيع و هم با ترانزيت آن به شکل يکسان برخورد مي‌کند. حدود 76 درصد کشفيات مواد مخدر ما در پنج استان مرزي کشور است و اين نشان مي‌دهد که تمرکز ما در مرز است و اجازه نمي‌دهيم که مواد مخدر به عمق بيايد.
وي با بيان اينکه قاچاق مواد مخدر يکي از چند تجارت پرسود در دنيا است، گفت: آمار معتادان در کشور ما به نسبت جمعيت کاهش پيدا کرده است اما مبارزه به تنهايي کافي نيست، ما حتي يک لحظه هم در مبارزه کوتاه نمي‌آييم و خسته نمي‌شويم. بايد سه مولفه مبارزه با عرضه، پيشگيري و درمان همزمان در دستورکار قرار بگيرد. در هيچ جاي دنيا برخورد به تنهايي جواب نمي‌دهد.
جانشين فرمانده ناجا با بيان اينکه امروز اقدامات ماموران پليس ايران در مبارزه با مواد مخدر به نفع اروپايي‌ها نيز هست، گفت: ما خير زيادي در حوزه عملي و مصداقي از اروپايي‌ها نديديم و جمهوري اسلامي درمبارزه با مواد مخدر تنهاست.
مومني درباره جمع آوري معتادان و حضور اين افراد در معابر نيز گفت: ما هرچقدر هم که معتادان را جمع آوري کنيم اما مردم بازهم آنها را ببينيد آمارهاي ما را باور نمي‌کنند، در حال حاضر البته تعداد معتادان کمتر شده است. براي نگهداري معتادان بايد يک نهاد و متولي مشخص داشته باشيم و مشخص شود که مسئوليت نگهداري معتادان با چه کسي است؟ اينکه در زندان‌ها بمانند تجربه‌اي است که جواب نداده و به نظرم مجلس و ديگر سازمان‌ها در کشور بايد متولي اصلي نگهداري اين افراد باشد. در حال حاضر بخشي از مسئوليت با قوه قضاييه است، در جايي ديگر مانند تهران، شهرداري هم مسئوليت دارد، بهزيستي هم هست و در برخي جاها سمن‌ها هم وارد شده‌اند، به نظرم صريح و روشن بايد در اين زمينه اقدام شود. البته اين را بگويم که مظاهر معتادان متجاهر در شهر کمتر شده است.
جانشين فرمانده ناجا از ضرورت حمايت از معتادان پس از بهبود نيز گفت: بايد اين افراد بتوانند کار کنند و مشکلاتي نداشته باشد، وگرنه وارد چرخه اشتباهي مي‌شويم.
وي درپاسخ به سوالاتي در مورد پليس راهور و دليل تغيير ناگهاني زمان چراغ‌هاي راهنمايي گفت: اين چراغ‌ها هوشمند هست و ما سنسورهايي را قرار داده‌ايم که اينها را بررسي مي‌کند و با توجه به حجم ترافيک زمان تايمر را کم و زياد مي‌کند. اما نبايد زمان از چند ثانيه به يک ثانيه برسد و بايد فرصت عکس العمل مناسب به راننده داده شود.
مومني در مورد فضاي مجازي و اقدامات پليس فتا نيز گفت: بيش از 43 درصد از جرائم در فضاي مجازي رشد داشته است، اما کشفيات ما هم حدود 80 درصد رشد داشته است.
وي با بيان اينکه ما هرگز مخالف فضاي مجازي نيستيم، ادامه داد: البته تهديدات در فضاي مجازي واقعا جدي است. اما روي صحبت من با مسئولان است، ببنيد وقتي يک روزنامه بخواهد چاپ شود يا يک کتاب بخواهد منتشر شود چقدر مجوز مي‌گيرد؟ حالا همين انديشه‌هايي که در کتاب و روزنامه منتشر شده بود در فضاي مجازي هم منتشر مي‌شود و سوال اينجاست که چرا اين فضا و کانال‌هاي آن ساماندهي نشود؟ مگر ما اجازه مي‌دهيم که در يک کتاب يا روزنامه هر مطلبي منتشر شود؟ حالا چطور بدون نظارت اين مطالب در فضاي مجازي منتشر مي‌شود؟ شايد اگر اين فضا نبود تعداد قتل‌هاي ما هم کمتر مي‌شد. يک نوجوان تحت تاثير همين شبکه‌ها کودکي را به قتل رساند.
وي با بيان اينکه به موضوع فضاي مجازي نبايد بخشي و جناحي نگاه کرد، تصريح کرد: فضاي مجازي منافعي دارد اما تهديدات آن جدي است. گرچه اين فضا بسياري از سفرهاي غير ضروري را کاهش داده است، اما معضلاتي هم دارد که بايد مورد توجه قرار بگيرد.
جانشين رييس پليس کشور درباره شماره‌گذاري خودروها نيز خاطرنشان کرد: پليس مجري کار است و ما به عنوان مجري در مرحله آخر قرار داريم. اين سوال را بايد از ديگران پرسيد. جرا بايد مصوبه‌اي که در مرداد ماه آمده حالا تغيير کند؟ اين قدرت بالاي خودروسازان هم هست که قوانين و مقررات را تغيير مي‌دهند. ما چون در دسترس هستيم از ما سوال مي‌پرسند اما پليس نمي‌تواند بگويد چون ممکن است يک قانوني تغيير کند پس ما آن را اجرا نکنيم. ما موظف به اجراي قانون هستيم اما آن را از ديگر مسئولان هم بپرسيد. شماره گذاري خودروها يک سري قانون دارد که بايد طبق آن عمل شود.
وي در پاسخ به سوالي درباره اينکه آيا خودروسازان در وضع قوانين نقش دارند يا خير؟ گفت: اگر در وضع قوانين هم نقش نداشته باشند در تغيير قوانين و شرايط نقش دارند و نمونه‌اش همين تغيير درباره شماره گذاري خودروها و تغيير دوباره مصوبه مربوط به آن است.
مومني درمورد ايمني خودروها نيز گفت: البته انصافا ايمني خودروها تغييرات خوبي کرده اما کافي نيست. وقتي صنعتي انحصاري است، ما بايد به عنوان يک فرصت طلايي به موضوع نگاه کنيم.
وي با بيان اينکه قاچاق کالا اجازه نمي‌دهد که کالاي ايراني رونق جدي پيدا کند، ادامه داد: يکي از دغدغه‌هاي جدي همه ما قاچاق کالاست. با پيشنهاد فرمانده ناجا و نيروهاي مسلح ساختار پليس گمرک و بنادر تصويب شد و ما در حال راه اندازي آن هستيم. امکان ندارد بدون کنترل مبادي بتوانيم قاچاق کالا را ساماندهي کنيم. بعضي از کالاها در مسير قاچاق نيست در گمرک و بندر تغيير مي‌کند و تبديل به کالايي گران مي‌شود و مثلا يک پارچه‌اي با قيمت ارزان وارد کشور مي‌شود و در گمرک طور ديگري مي‌شود، پارچه‌اي معمولي تعرفه‌اش 10 درصد است و پارچه چرم 100 درصد، اين هاست که تغيير مي‌کند و حدود چند هفته پيش که 20 کانتينر را گرفته بودند اکثرا به همين شيوه بود و پارچه‌ها متفاوت بود.
به گفته جانشين فرمانده نيروي انتظامي نفس حضور پليس بازدارنده است و در اين مورد نيز به گمرک کمک خواهد کرد.
مومني با بيان اينکه بيش از 60 درصد واردات کالا از بندر شهيد رجايي است، گفت: خب ما بايد در اين فضا نظارت داشته باشيم و منتظر حضور نهادهاي مربوطه هستيم و حتما اگر اجرايي نشود آن را با مردم در ميان خواهيم گذاشت.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۶۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از صحنه جرائم

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از مردم خواست تا در برابر اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت نبوده و اقدام به مستندسازی از آسیب‌ها و جرائم و قانون‌شکنی‌ها کنند.

سردار علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درپی دستگیری عامل ضرب و شتم یک شهروند با زنجیر در تهران با نگارش یادداشتی تاکید کرد که در تهران، هیچ مجرمانه‌ای برای قانون‌شکنان به پایان نمی‌رسد. در  ابتدای این یادداشت آمده است: « بدون شک فرد اراذل و اوباشی که وقیحانه در برابر چشمان تعداد زیادی از شهروندان اقدام به ضرب و شتم بیرحمانه یکی از مسافران اتوبوس بی آرتی کرده بود هرگز گمان نمی‌کرد که شهروندی مسئول و متعهد در آن شرایط پر از استرس، شجاعانه در حال تصویربرداری از اقدامات مجرمانه اوست و دیری نخواهد گذشت که سردی دستبند همکارانم بر دستهای آلوده‌اش خواهد نشست.»

در ادامه این یادداشت آمده است:‌« این اتفاق شیرین توسط کارآگاهان پلیس آگاهی رقم خورد تا بار دیگر به مجرمان و قانون‌شکنان ثابت شود پایتخت جای عرض اندام و اوباش‌گری خلافکاران نیست. اراذلی که گمان می‌کنند می‌توانند آرامش و امنیت شهروندان را با رفتارهای هنجارشکنانه و زیاده‌خواهی‌های خود برهم بزنند، کافی است نگاهی به اخبار حوادث خبرگزاری‌ها وروزنامه‌ها بیاندازند تا با زنجیره‌ای از اخبار کشفیات و دستگیری‌های پلیس آگاهی روبه‌رو شوند.»

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ همچنین نوشت:‌ « شاید شروع یک پرونده با قانون‌شکنی یک مجرم آغاز شود اما این کارآگاهان پلیس آگاهی هستند که پایان بندی آن را با دستگیری متهم مربوطه رقم می‌زنند. افسران شایسته این پلیس در تلاشی بی‌وقفه و شبانه‌روز برای مقابله با جرائم و آسیب‌ها کوچک‌ترین سرنخ‌ها و مستندات را با هدف شناسایی مجرمین و احقاق حق مالباختگان و قربانیان دنبال می‌کنند. اینجانب به عنوان سکاندار پلیس آگاهی پایتخت به استناد عملکرد درخشان همکارانم در پرونده اتوبوس بی‌آرتی و همچنین دستگیری زورگیران اتوبان صدر و بسیاری موارد دیگر این اطمینان خاطر را به شهروندان می دهم که پلیس در مسیر برقراری امنیت و آرامش ساکنان پایتخت از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد و مجرمان بدانند، تعدی به حقوق هر یک از ساکنان پایتخت از سوی کارآگاهان متعهد و غیرتمند پلیس آگاهی بی پاسخ نخواهد ماند.»

ولی‌پور گودرزی در پایان این یادداشت نیز درخواستی را از مردم مطرح کرد و نوشت:‌ « در پایان از شهروندان گرامی دعوت می‌کنم تا در برابر اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت نبوده و با مستندسازی از آسیب‌ها و جرائم و قانون‌شکنی‌ها یاری‌گر پلیس در اشراف اطلاعاتی بر اتفاقات پایتخت باشند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها فیلمبرداری کنند
  • واکنش پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از صحنه جرائم
  • امروز بازدارندگی و قدرت تهاجمی نیروهای مسلح برای همگان آشکار است
  • کشف و توقیف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • سردار فدوی: مستکبرین عالم فکر نمی‌کردند روزی در منطقه غرب آسیا اساس آن‌ها زیر سوال برود
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جانشین فرمانده کل سپاه: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • سردار فدوی: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد