Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@18:20:20 GMT

کم شنوایی در ایران ۲ برابر میانگین جهانی

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۹۸۱۴۶

حمید جلیلوند دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با اشاره به استفاده از سمعک به عنوان درمان کم شنوایی افزود: آمار دقیقی از اینکه چند درصد مردم ایران از سمعک استفاده می کنند وجود ندارد و درصد کمی از افراد کم شنوای بزرگسال در کشور از سمعک استفاده می کنند.

وی در توضیح اینکه چرا افراد کم شنوا کمتر از سمعک استفاده می کنند، اظهار کرد: گران بودن هزینه های سمعک و خدمات آن و همچنین رغبت نداشتن به استفاده از سمعک، باعث شده است تا مردم کمتر از سمعک استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



استادیار دانشکاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: آمار جهانی نشان می دهد، از هر هزار تولد یک تا 2 نفر کم شنوا به دنیا می آیند که در ایران پیش بینی می شود، حداکثر سه تا چهار نفر در هر هزار تولد کم شنوا باشند، البته آمار افراد کم شنوا در بزرگسالان بیشتر از این خواهد بود چون افزایش سن، بیماری ها و آلودگی صوتی و شغل، در ایجاد کم شنوایی تاثیر دارد.

جلیلوند افزود: با توجه به پیشرفت هایی که در علم ادیولوژی انجام شده است امکان تشخیص کم شنوایی، علت آن و میزان ضایعه و مکان آن در همان بدو تولد وجود دارد و به طور کلی بهتر است کم شنوایی را پیش از ۶ ماهگی تشخیص بدهیم و درمان را بلافاصله شروع کنیم.

وی گفت: بهترین راه پیشگیری از کم شنوایی، قرار نگرفتن در معرض سر و صداهای بلند همچون نویزهای صنعتی و شهری است و باید آلودگی صوتی کنترل شود و با مشاهده کمترین علائم کم شنوایی به ویژه در هنگام بیمار شدن باید به متخصص شنوایی مراجعه کرد.

جلیلوند ادامه داد: افراد باید وضعیت شنوایی خود را به صورت سالیانه چک کنند و برای این کار می توانند به کلینیک ها و مراکز رادیولوژی مراجعه کنند تا متخصصان شنوایی وضعیت سیستم شنوایی افراد را ارزیابی کنند البته در کشور ما، وضعیت شنوایی نوزادان در همان اوایل تولد بررسی و کنترل می شود و خانواده ها باید حتما در این زمینه دقت کنند و آزمایش ها را به طور کامل انجام دهند و حتی در سطوح مدرسه و در سطح استخدام، تست شنوایی به صورت سالیانه انجام می گردد.

دبیر انجمن علمی شنوایی ایران در پاسخ به این سئوال که چه کسانی باید نگران کم شنوایی و ناشنوایی خود باشند، اظهارکرد: معمولا کسانی که در خانواده‌های خود افراد کم شنوا یا ناشنوا دارند و کسانی که پدر و مادر با هم نسبت فامیلی دارند به ویژه فامیل نزدیک، همچنین کسانی که از داروهای اتوتوکسیک و آسیب رسان به سیستم شنوایی استفاده می کنند و نوزادانی که با عوامل خطر همچون کم وزنی، زردی، کمبود اکسیژن به دنیا می آیند، کسانی که در معرض نویزها و سر وصدای صنعتی هستند و حتی صداهای انفجاری همچون ترقه که در چهارشنبه سوری خیلی شایع است، باعث اثرات جبران ناپذیری بر سلامت گوش دارد.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی کم شنوایی به ویژه در ایران، ارثی است و باید قبل از اقدام به بارداری، حتما مشاوره ژنتیک و آزمایشات غربالگری ژنتیکی صورت پذیرد.

جلیلوند در خصوص اهمیت آزمایشات غربالگری، گفت: آزمایش های غربالگری شنوایی در بدو تولد حتما پیگیری شود. این آزمایش ها ارزان، سریع و خیلی موثر هستند اما متاسفانه برخی از خانواده ها این آزمایش ها را در بدو تولد جدی نمی گیرند و پیگیری نمی کنند. این در حالی است که علائم کم شنوایی نوزادان کاملا نامحسوس و پنهان است و اگر تشخیص داده نشوند و به موقع درمان نشوند، اثرات بسیار مخرب بر روی مغز کودک و عملکرد اجتماعی، تحصیلی، هوشی و ارتباطی او در جامعه خواهد داشت و هزینه های سنگینی بر جامعه و دولت تحمیل خواهد کرد. در حالی که با تشخیص به موقع و درمان از همان اوائل تولد، باعث می شود کودک کم شنوا همچون یک کودک سالم رشد کند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۸۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشتی گیر مهریزی قهرمان ایران شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سید ابوالفضل حسینی در مسابقات مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی نونهالان ایران جهت اعزام به مسابقات آسیایی پس از دو برد ۱۰ بر صفر و یک ضربه فنی برابر حریفانی از قم، گیلان و تهران در نیمه نهایی برابر کشتی گیر مازندرانی با نتیجه ۱۱ بر یک به برتری دست یافت.

وی، در فینال نیز کشتی گیر کرمانی را با ضربه فنی شکست داد و ضمن کسب عنوان قهرمانی مسافر مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی کشور اردن شد.

مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی کشور اردن در اواخر خرداد ماه برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • لمس ثانیه های یك تولد/ روز جهانی تکریم ماما
  • «نمی‌توان با میانگین معدل ۱۲ مدعی الگوی جهانی بود»
  • بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش
  • پیروزی نوشاد عالمیان برابر بازیکن ۱۹ ساله با رنکینگ‌ جهانی ۲۹
  • کشتی گیر مهریزی قهرمان ایران شد
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • مقایسه تقابل ۴تیم بزرگ لیگ ایران با ۴ لیگ اروپا
  • واردات ایتالیا از ایران ۲ برابر شد
  • تولد ستاره خوشتیپ پرسپولیسی در کنار پدرش + عکس