Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-04@23:41:33 GMT

ترامپ به دنبال لغو برجام یا امضای برجام های بعدی؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۵۴۷۹۲

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جمعه شب در مورد برجام و موضع خود در قبال این موافقت نامه و همچنین ایران به سخنرانی پرداخت سخنانی نه چندان دوستانه و شاید هم بسیار دشمنانه او در این سخنان که همراه با هتاکی علیه کشورمان و ادامه توهمات واهی ترامپ در مورد ملت ایران همراه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جعفر برزگر در توفارقان نوشت ،ریس جمهور آمریکا ،ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و در مورد برجام گفت « من نمی توان پایبندی ایران به آن را تایید کنم و بعد از اظهار نظر کنگره در مورد برجام تصمیم خواهم گرفت و آن را لغو خواهم کرد»


این سخنان در حالی در رسانه های داخلی و برخی رسانه های خارج از کشور بازتاب گسترده ای داشت و رسانه های طرفدار دولت و برجام تا توانستند از خجالت ترامپ در آمدند و یکی از روزنامه های اصلاح طلب سخنان او را به «نق زدن» ترامپ تعبیر کرد که عملا حرف و موضع جدیدی از سوی ترامپ مطرح نشده بود بلکه ترامپ در مبارزات انتخاباتی، توافق برجام را «توافق بد» و توافقی که منافع آمریکا را به خطر انداخته است نام برده بود و وعده داده بود که در صورت تکیه زدن برکرسی ریاست جمهوری آمریکا در مورد آن به اتخاذ تصمیمات جدید خواهد پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این وصف و با اینکه بعد از مطرح شدن این سخنان از سوی ترامپ در کارزار های انتخاباتی، عده ای آن ها ترامپ را فاقد قدرت لغو برجام می دانستند چرا که معتقد بودند برجام به تایید شورای امنیت وجامعه ی بین المللی! رسیده است و او نمی تواند یک طرفه برجام را لغو کند و«امضای کری تضمین است» اما سخنان دیشب ترامپ گویا اصلاح طلبان را به این نتیجه رسانده است که ترامپ می خواهد برجام را لغو کند که نشان می دهد باز خوشبینی اصلاح طلبان به نهاد های بین المللی کاذب از آب در آمده است.
اما به راستی ما هم باید همانند اصلاح طلبان دل داده به اوباما و بریده از ترامپ تحلیل وتبین کنیم که ترامپ به دنبال لغو برجام است؟

ترامپ زمانی تلاش می کرد که برجام را لغو کند که برجام مدنظر آن ها و با شرایط در خواستی آن ها تصویب نمی شد وآن ها متضمن از دست دادن امتیازات اساسی می شدند در حالی که فرایند تصویب برجام و بده وبستان های هر دو طرف در برجام و آورد هایشان نشان می دهد حتی ترامپ اگر دیوانه هم باشد که نیست، باز هم به دنبال لغو برجام نخواهد بود.

برجام حاصل مذاکرات دولت روحانی با دولت اوباماست که با دلخوشی مفرط دولت به آمریکا و همچنین فرستادن پالس های منفی از جامعه ی ایران که نیازمند رسیدن توافق با امریکاست از جمله خالی بودن خزانه و پیوند خوردن رفع هر مشکل با برجام بسته شد ماحصل این شرایط و بده و بستان امتیازاتی بود که دریافتی ایران پشتوانه ی محکم اجرایی نداشت اما طرف های غربی مسیر اجرای امتیاز گرفته خود را محکم کرده بودند با شروع اجرایی شدن برجام دولت امریکا بار ها به این بهانه که ایران روح برجام را نقض کرده است و واز سوی سکوت مسئولان ایرانی به بهانه ی این که نقص برجام اساسی نبوده است تحریم های جدیدی علیه کشورمان وضع کردند البته این بار با بهانه های موشکی، تروریسم وهمانطور که اشاره شد نقض روح برجام! نتیجه ی این شرایط اجرایی کامل برجام از سویی ایران و اجرایی دست وپاشکسته ی آن از سوی آمریکا است که امروز برجام را در یک حالت «نیمه جان» قرار داده است.

برجامی که توانسته است برنامه ی هسته ی ایران را متوقف کند و همچنین توانسته است محاسبات راهبردی برخی دست انداران دولتی را تغییر دهد و آنان را امیدوار به این مسیر نگه دارد که بتوانند پروندهای دیگر مورد اختلاف ایران و غرب را حل و در نهایت به برنامه ی تنش زدایی مورد ادعای خود وجذب سرمایه گذار خارجی دست پیدا کنند چرا باید مورد غضب ترامپ باشد؟ کسانی که از لغو برجام توسط ترامپ سخن می گویند به این پرسش پاسخ دهند که ترامپ چرا باید برجام را لغو کند؟ برجام چه ضرری به آمریکا زده است که حساب سود و زیان آن در محاسبات ترامپ تاجر به نفع امریکا در نمی آید؟
پس دلیل این همه مخالفت ترامپ با برجام چیست؟

حالا که دلایل واقعی وعینی برای لغو برجام از سوی ترامپ وجود ندارد و اتفاقا شرایط برجام نشان می دهد ترامپ باید دودستی آن را بچسبد پس چرا ترامپ سخن از لغو برجام می زند؟
ترامپ بلاشک یک تاجر است در واقع اگر عده ای او را به عنوان سیاستمدار قبول ندارند، اگر عده ای او را نا بلد در حوزه روابط بین الملل و حوزه های دیگر می داند، اما همه اذعان دارند که ترامپ یک « تاجر» موفق وماهر است او می داند چگونه مهر های خود را حرکت بدهد که حداکثر سود را از آن خویش بکند ترامپ در حال بازی با مهر ی برجام است تا ابتدا با گروگان گرفتن برجام، دولت ومسئولان ایران را بترساند و در مرحله بعد برای حفظ برجام نیمه جان، از دولت ایران طلب برجام دیگری را بکند. ترامپ به دنبال آن است که ایران معتاد به برجام بکند وبرای حفظ برجام ،برجام دیگر را درسبد ایران قرار دهد در واقع او ایران را شبیه به معتادی خواهد کرد که برای فرار از خماری و افسردگی اعتیاد دوباره به اعتیاد ومواد پناه خواهد آورد.
ترامپ به دنبال بازی با برجام و به دست آوردن امتیاز از آن است او تنها به دنبال برجام در حوزه موشکی ،نظامی ، منطقه ای و در نهایت برجام پایان جمهوری اسلامی است.
ترامپ تازه به برجام علاقه مند شده است وبه این زودی ها از برجام دل نخواهد کند تنها یک راه برای ایران وجود دارد تا همچنان ماهیت خود را حفظ کند وآن مقاومت در مقابل ترامپ است او بیشتر از ایران به برجام نیازمند است بلوف های او را نباید باور کرد.
انتهای پیام /

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۴۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم راه‌اندازی خط راه‌آهن جدید ایران و ترکیه از طریق تبریز

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«محمدرضا میرتاج‌الدینی» از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

به نظر بنده اکثریت کماکان با فراکسیون نیروهای انقلابی مجلس همسو خواهند بود البته اقلیت این مجلس از مجلس گذشته قوی‌تر بوده و شامل نیروهای مستقل، اعتدالی و اصلاح طلب خواهند بود.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

اصلاحات در نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه برای حذف کسری بودجه و حمایت از تولید و صنعت برای اشتغال جوانان

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اولویت من بوده و اکنون در مجلس فعلی هم عضو این کمیسیون هستم.

مهمترین چالش استان را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

مهمترین چالش استان تنش آبی است که راهکار آن انتقال آب ارس به تبریز بوده تا مشکل آب شرب، صنعت و کشاورزی تبریز را برطرف کرد و چالش دوم احیای دریاچه ارومیه است که باید برنامه‌های جدی و عملیاتی اجرا شود و ۲۷ برنامه وجود دارد که برخی اجرا و برخی نشده است.

خط انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه در فاز اول به اتمام رسیده و تکمیل فازهای بعدی باید پیگیری شوند.

انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به ارومیه موضوع دیگر بوده پیشنهاد می‌کنم نیروگاه هزار مگاواتی احداث شود که برق آن به ترکیه و آب آن به ایران برسد و همکاری برد برد میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه است.

موضوع بعدی تکمیل خط راه آهن میانه به تبریز بوده که تا ایستگاه خاوران تکمیل شده و ۲۳ کیلومتر از خاوران به تبریز باقی مانده و باید عملیاتی شود.

مورد بعدی می‌توان به خط راه‌آهن جدید ایران و ترکیه از طریق تبریز و چشمه ثریا اشاره کرد که ۸۰ کیلومتر آن نیازمند ارتقا و ۲۲۰ کیلومتر باید احداث شود و سندی نیز بین ایران و ترکیه توسط وزرا امضا شده و باید عملیاتی شود.

کد خبر 6080936

دیگر خبرها

  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • واعظی: روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • لزوم راه‌اندازی خط راه‌آهن جدید ایران و ترکیه از طریق تبریز