Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل فرهنگی گفت: جوانان ایرانی در راهپیمایی اربعین باید با تسلط بر زبان های خارجی و ارتباط گرفتن با زائران دیگر کشورها، اسلام و تشیع را تبلیغ کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن عرب زاده در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان با بیان اینکه نظام آموزشی و تعلیم یکی از اساسی ترین نظام هایی است که باید در جامعه اسلامی شکل بگیرد، گفت: با نگاهی به اهداف بعثت پیامبران می بینیم که خداوند درخصوص کارکرد آنها می فرماید که پیامبر برای آموزش دادن و حکمت به مردم فرستاده شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعلیم و تربیت امری ضروری و حتمی برای پاگرفتن یک جامعه است

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه تعلیم یک رسالت است که ادای آن نیاز به نظام دارد، اظهار داشت: نظام یعنی ساختاری که با آن یک هدف را دنبال می کنیم؛ در اینجا هدف رشد جامعه و تربیت جامعه و جوانان برای رسیدن به سعادت جامعه است چرا که جامعه امروز نیاز به انسان های شجاع دارد لذا نظام تعلیم و تربیت باید انسان های شجاع تربیت کند.

وی بیان کرد: در جوامعی که با جنگ مواجهند، نظام آموزشی باید انسان های قوی تربیت کند و در جوامعی که درگیر جنگ اقتصادی هستند این نظام باید انسان هایی تربیت کند که سرباز جبهه اقتصاد باشند؛ یعنی نظام آموزشی باید کاملا منطبق با نیازها و اهداف جامعه کارکرد داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده تصریح کرد: نظام آموزشی یکی از حتمیات جامعه است؛ پیامبر اکرم وقتی در بین جامعه نویسنده و کاتب نداشتند،به کفاری که در جنگ ها اسیر می شدند می فرمود اگر به مسلمانان نوشتن آموزش دهید، شما را آزاد می کنیم، لذا از این موضوع معقول و هدفمند استفاده می کردند؛ حتی پس از اسلام آوردن ظاهری معاویه، پیامبر او را به عنوان کاتب وحی استخدام کردند.

وی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت امری حتمی و ضروری برای پاگرفتن جامعه است، عنوان کرد: سوالی که مطرح می شود این است که نظام تعلیم و تربیت امروز در جامعه به هدفی که برای آن درنظر گرفته شده، رسیده یا خیر؟ وقتی ریشه بسیاری از معضلات امروز جامعه را بررسی می کنیم، متوجه می شویم مشکل در نظام تعلیم و تربیت ماست که به اهداف خود نرسیده و نه تنها مشکل گشا نیست بلکه خود مشکل شده است.

این کارشناس مسائل فرهنگی تشریح کرد: امروز شاهد بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان هستیم در حالی که سن نیاز به ازدواج پایین آمده است؛ جوان برای ازدواج نیاز به شغل دارد و شغل زمانی ایجاد می شود که تحصیلات خود را کامل کند، به حدی از توانایی برسد سپس سربازی را بگذراند و ازدواج کند.

وی افزود: در این شرایط جوان در خوشبینانه ترین حالت به سن 26 یا 27 سالگی می رسد به همین دلیل سن ازدواج بالا رفته است؛ لذا طولانی شدن دوران تحصیل عوارضی به دنبال دارد و در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز تاکید شده که دوران تحصیل نباید طولانی شود.

دانشمندان مطرح کشور ما خروجی نظام سنتی و مکتب خانه ای ایران هستند

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده خاطرنشان کرد: نظام آموزشی موجود دوران تحصیلی طولانی دارد؛ وقتی این نظام را ریشه یابی می کنیم؛ می بینیم که بنای آن از بعد از مشروطیت و دوران رژیم پهلوی گذاشته شده و زاییده مجموعه نظاماتی است که رضاخان وارد کشور کرد؛ دیکتاتوری رضاخان با همراهی جریان سکولار دانش آموخته غرب، برخی از نظامات سنتی ایران را قلع و قمع کرده و نظام جدیدی وارد جامعه کردند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه عمر این نظام آموزش و پرورش به صدسال نمی رسد، مطرح کرد: آیا نظام موجود ابن سینا، خوارزمی و غیاث الدین جمشید کاشانی به جامعه تحویل داده است؟ آیا ما دویست سال قبل نظام آموزشی نداشتیم؟ این همه دانشمند خروجی نظام سنتی ایران هستند که آن را سنتی و مکتبخانه ای می نامیم اما همین نظام مکتب خانه ای در کشور ما ملاصدرا و ابن سینا تربیت کرد.

وی با طرح این سوال که آیا نمی توان نظام آموزشی را کوتاه کرد و مدرکی که در سن 18 سالگی به دست دانش آموزان می دهیم، در 15 سالگی ارائه شود، ابراز کرد: نظام آموزشی موجود آنقدر برای جوانان خسته کننده شده که وقتی روز آخر از مدرسه خارج می شوند، کتاب های خود را پاره می کنند واین دقیقا احساس جوان را نسبت به مدرسه و محتوای درسی نشان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده ادامه داد: علم تهوع آور و تنفرآور نیست بلکه به انسان بصیرت و روشنایی می دهد، اگر کسی عاشق علم شود دست از آن نمی کشد چرا که گرسنه و تشنه علم سیری ندارد و تا آخر عمر برای دریافت علم می دود؛ این خاصیت علم است.

این کارشناس مسائل فرهنگی اذعان داشت: جوانان ما از نظام آموزشی و مدرسه متنفر شده اند چون این نظام خسته کننده است و به آنها علم نداده است، پس نظام آموزشی باید تغییر کند.

یکی از ابعاد شکست نظام آموزشی کشورما تربیت افراد تک بعدی است/ جامعه به انسان های آموزش دیده در ابعاد مختلف نیاز دارد

وی با بیان اینکه این نظام به دلایل مختلف شکست خود را نشان داده است، تصریح کرد: یکی از ابعاد شکست این است که این نظام آموزشی آدم ها را تک بعدی بار آورده است؛ در حالیکه ما درجامعه به افراد تک بعدی نیاز نداریم بلکه افراد چندبعدی می خواهیم که در ابعاد مختلف اموزش دیده و تربیت شده باشند.

این استاد حوزه علمیه گفت: در نظام قدیم تاحدودی دانشمندان ابعاد مختلف داشتند؛ به طور مثال ملاصدرا ریاضی، هیئت و نجوم بلد بود و تا سطحی از فیزیک هم می دانست؛ غیاث الدین جمشید کاشانی عالم علم جبر و نجوم بود اما در بیست و چندسالگی تفسیر می نمود این در حالی است که برخی پزشکان امروز حتی قرآن خواندن بلد نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده عنوان کرد: مقام معظم رهبری در دیداری با فرماندهان سپاه می فرماید انتظار من از نظام آموزشی این است که در پایان دوازده دوره تحصیلی، بچه ها نهج البلاغه را به عربی بخوانند و بفهمند؛ این یعنی قرآن و روایات را بفهمند اما آیا نظام آموزشی امروز چنین چیزی تحویل می دهد؟

دانش آموزان معارف و توحید را در کلاس های علوم تجربی بهتر می آموزند

وی خاطرنشان کرد: ما برای بچه ها در مدارس کلاس معارف می گذاریم در حالیکه من از دسته افراد مخالف کلاس معارف در مدارس هستم؛ کلاس دینی واحدی جدا در مدارس نیست بلکه مبحث توحید را در کلاس علوم تجربی و زیست بهتر می توان به بچه ها آموزش داد تا آیات خداشناسی را بهتر بشناسند.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: کودکان ما مسلمان هستند؛ اگر به آنها زبان قرآن یاد بدهیم، در ماه رمضان با مطالعه قرآن می توانند معارف موردنیاز خود را مستقیم دریافت کنند اما متاسفانه جوانان ما زبان قرآن را متوجه نمی شوند در حالیکه اگر بداند ایاک نعبد و ایاک نستعین در نماز یعنی خدایا فقط تورا می پرستم و از تو استعانت می جویم و در نماز آن را تکرار کند، تلقین به نفس می کند و همین امر او را تربیت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده با انتقاد از شکست نظام آموزشی ابراز کرد: نظام موجود تک بعدی، با دوران طولانی و خسته کننده است؛ افراد متعددی در این نظام آموزشی نبوده اند اما وارد بازار کار شده اند و امروز از بسیاری تحصیل کرده ها موفق ترند.

باید به رقبا مشروعیت و بودجه داده شود

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به مشکلاتی که در راستای تغییر نظام آموزشی در کشور وجود دارد، اذعان داشت: نظام آموزشی ما خود را بیش از اندازه بزرگ کرده و دچار دیکتاتوری شده است که رقیب خود را نمی تواند تحمل کند؛ این نظام اصلا اجازه نمی دهد رقیبی در برابرش زنده شود در حالیکه شاید وجود رقیب بتواند خروجی بهتری داشته باشد.

وی افزود: نظام آموزشی موجود اصلا رقیب را برنمی تابد؛ بودجه های کشور تماما در خدمت نظام موجود است در حالیکه باید به رقبا مشروعیت و بودجه داده شود.

تعطیلات زیاد و دروس غیر ضروری از معضلات دوره های تحصیلی است

این استاد حوزه علمیه با انتقاد از تعطیلات زیاد نظام آموزشی کشور یادآور شد: تعطیلات مدارس تقریبا از نیمه های خرداد و حتی بعضی سطوح از اول خرداد و دانشگاه ها از تیرماه تعطیلات آغاز می شود؛ یکی از راهکارها برای کوتاه کردن دوران تحصیل، کم کردن تعطیلات است؛ می توان دوره های آموزشی را به جای 8 ماه، 5 ماه کرده و دو تعطیلات یک ماهه دوطرف این دوره های پنج ماهه قرار داد که این یک ایده خام است و می تواند پخته تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده تشریح کرد: مشکل دیگری که وجود دارد، این است که امروز بسیاری از کلاس ها غیراصلی هستند؛ اصلی ترین دانشی که در دبستان باید به کودک آموزش دهیم، مهارت نوشتن، خواندن، ریاضیات و فارسی است که ریاضیات را، آنچه که از ابتدای دبستان به کودک آموزش داده می شود، می توان جمع کرد کمااینکه در نظام قدیم دانشمندان ما برخی قواعد ریاضی را نسبت به بچه های امروز زودتر یاد می گرفتند.

وی با اشاره به اینکه علامه حلی در سن 14 سالگی به اجتهاد رسید، اذعان داشت: بسیاری از دروسی را که در مدارس تدریس می شود، می توان با مطالعه کتاب فراگرفت؛ باید در سنین پایین علوم پایه را آموزش داد و در این سن، راحت تر می توان زبان های مختلف را آموزش داد.

این کارشناس مسائل فرهنگی عنوان کرد: متاسفانه امروز جامعه ما با زبان دنیا و زبان دین خود آشنا نیست؛ در اربعین جوانان ما عراق را پر می کنند، اما نمی توانند با عرب ها صحبت کنند؛ راهش این است که زبان عربی را در دبستان آموزش دهیم کمااینکه در نظام مکتب خانه ای، عربی را در دبستان یاد می گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده ادامه داد: عربی و فارسی به هم وام داده اند و برای بهتر فهمیدن فارسی و کتاب هایی مانند بوستان و گلستان و حافظ، باید عربی خوانده شود در حالیکه امروز حتی دانشجویان در مقاطع تحصیلی بالا، بلد نیستند بوستان و گلستان را بخوانند.

وی مطرح کرد: یکی از معضلاتی که امروز وجود دارد این است که رسم الخط ها خوب نیست؛ کتاب های درسی امروز با خطوط حروف چین است درحالیکه باید خط تحریری باشد.

نظام آموزشی موجود انسان های انقلابی و سرباز برای امام زمان تربیت نمی کند

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: امروز این مشکلات نظام آموزشی به دغدغه برخی از حوزویان تبدیل شده و می خواهیم که اجازه ندهند ما سکوت کنیم؛ اگر ما را به رسمیت بشناسند، با همین میدانی که مقام معظم رهبری برای ما طراحی نموده و با فرمان آتش به اختیار ایشان، می توانیم در عرصه های مختلف نظام سازی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده خاطرنشان کرد: معتقدیم نظام موجود نظامی نیست که از درون آن انسان های انقلابی تربیت شوند و این نظام، سرباز برای امام زمان تربیت نمی کند.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزش عالی در ادامه همین نظام آموزش و پرورش قرار دارد و همین اشکالات را داراست، اظهار داشت: جوان با تربیت عالی در خانواده ای مذهبی و متدین رشد کرده و وارد بهترین دانشگاه کشور می شود اما بعد از چند ترم شاهد هستیم که این فرزند، شل مذهب می شود چرا که نظام آموزشی انسان را انقلابی بار نمی آورد بلکه سکولار بار می آورد.

نخبه ای که انگلیس و آمریکا تربیت کند، انقلابی و مخالف استکبار نخواهد بود

این کارشناس مسائل فرهنگی بیان کرد: باید دید علم را از کجا می گیریم؛ امروز خوشحالی انگلیس و آمریکا همین است که نخبه های مارا تربیت کرده اند. حال آیا انتظار داریم نخبه ای که آنها تربیت کنند، انقلابی و مخالف استکبار باشد؟ رهبری در زمینه سند 2030 فرمودند اشکال اساسی ما به امثال این سند این است که استقلال ما را در ایجاد و پرورش یک نظام تعلیم و تربیت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین عرب زاده با اشاره به اینکه ائمه معصوم حفظ خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) را به فرزندان خود اجبار می کردند، تاکید کرد: اگر ما بچه ها را با این معارف شیعه آشنا کنیم، انقلابی خواهند بود.؛ اگر بخواهیم جامعه ای داشته باشیم که بتواند در دنیا علم اهل بیت (ع) را پیش ببرد، باید فردی انقلابی باشد و آشنا به زبان انگلیسی باشد.

ضرورت دگرگونی نظام آموزشی موجود و تغییر هدف گذاری ها و شیوه ها

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تولی نظام آموزشی قدیم به دست روحانیت بود، گفت: روحانیت در تربیت مردم قدیم حضور داشت؛ روحانی قرآن و عربی به بچه ها یاد می داد و در کنار آن ریاضیات هم آموزش می داد؛ همچنین نظام آموزشی مجزا با عنوان حوزه و دانشگاه نداشتیم بلکه یک نظام واحد بود که همه عربی، بوستان، گلستان و قرآن می آموختند اما برهی فلسفه، نجوم و ... را تخصصی تر می خواندند.

وی بیان کرد: از ابتدای انقلاب عده ای که دغدغه تربیت داشتند تغییراتی ارائه داده اند اما افاقه نکرده است چرا که کل نظام آموزشی موجود مشکل دارد و نظام باید دگرگون شود؛ هدف گذاری ها و شیوه ها باید تغییر کند و پیروزی کامل زمانی است که چیزی به نام آموزش و پرورش موجود نداشته باشیم.

محسن حججی خروجی هیئت و سپاه است/ بچه های انقلابی ما در مکتب امام حسین (ع) پرورش یافته اند

این کارشناس مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز همین مداحی ها، سخنرانی ها و عزاداری های محرم و صفر نوعی نظام آموزشی هستند که امثال شهید حججی از همین نظام خارج شده اند؛ محسن حججی خروجی هیئت، سپاه و بسیج ماست؛ رضا خان مکتب خانه را برانداخت اما نتوانست منبر و مجالس امام حسین (ع) را براندازی کند لذا بچه های انقلابی ما بیشتر از نظام آموزش و پرورش در این مکتب آموزش دیده اند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۲۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی


 کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری از سری برنامه‌های هجدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری با حضور دکتر سعید سلیمان پور دبیر جشنواره و بهرعلی محمودی رئیس گروه قرآن عترت و مدیر اجرایی جشنواره شعر رضوی در سالن مراسمات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوی برگزار شد. 

در این مراسم محمودی رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل ارشاد اسلامی و مدیر اجرایی جشنواره شعر ترکی رضوی گفت: شعرای ولایی که در مدح و وصف اهل بیت ع و مخصوصا در شان امام رضا ع شعر سرایی می‌کنند خادمان گمنام امام رضا و اهل بیت هستند.

وی افزود: همه خادمان به مرور زمان از دنیا می‌روند و بعد از مدتی از یاد می‌روند تنها چیزی که از خادمان شاعر به یادگار می‌ماند شعر‌های سروده شده آنهاست که تا آخرالزمان ماندگار هستند.
محمودی در ادامه گفت: در سال گذشته ۳۱۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که ۱۵ اثر از کشور‌های خارجی و ۹۵ اثر از داخل کشور بود.

وی تصریح کرد: امسال از ۵۳۶ اثر ارسال شده به دبیرخانه ۴۱۶ اثر داخلی و ۱۲۰ اثر از کشور‌های خارجی (آلمان، ترکیه، آذربایجان، عراق، هلند، روسیه، ترکمنستان و گرجستان) می‌باشد.

محمودی با اشاره به اینکه، قبل از آغار جشنواره که ۲۶ اردیبهشت در شهرستان سلماس برگزار می‌گرددافزود: برگزاری۶ کارگاه آموزشی شعر رضوی در شهر‌های مختلف و همچنین در ۶ استان از جمله:استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان، قزوین و تهران محول شعر ارادت رضوی برگزار می‌شود. 

محمودی گفت: در بحث جریان سازی شعر رضوی سال گذشته این مراسم در شهر ایلدیر ترکیه برگزار شد که با استقبال بی نظیر شیعیان و دوستداران اهل بیت پیامبر قرار گرفت و امسال نیز بعداز جشنواره این همایش در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهد شد و ان شاءالله در همایش بین‌المللی پیاده روی اربعین مراسم شعر رضوی در شهر کرکوک عراق اجرا خواهد شد.

 سعید سلیمان پور دبیر هجدهمین 
جشنواره بین‌المللی شعر ترکی آذری رضوی نیز در این مراسم با گرامی داشت جایگاه والای شعر خوی گفت: 
بنده شهرستان خوی را خانه دوم ادبی خودم می‌دانم و امروز افتخار می‌کنم که در این شهر فرهنگ و ادب در مراسم شعر رضوی حضوردارم.
وی افزود: شهرستان خوی در طول تاریخ شاعران بزرگ و بلند آوازه‌ای همچون استاد آغاسی، سید منصور دیبا، ملا مهرعلی فدوی و صد‌ها شاعر 
بنام دیگر که در مدح و منزلت اهل بیت پیامبر اکرم (ص) شعرسرایی کرده اند و آثار بی نظیر آنها در کتاب‌ها و دل وزبان عاشقان اهل بیت جاری است. 
سلیمان پور در ادامه با اشاره به تاثیر بسزایی شعر در جامعه گفت: همه ساله مراسم شعرخوانی که در شب ولادت امام حسن مجتبی ع در محضر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود امسال رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودند: شعر یک رسانه بین المللی و مهمی است که اثر آن از صد موشک و پهباد هم بیشتر است و جامعه جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امروز هرکشوری که رسانه قوی داشته باشد پیروز میدان است.
وی در ادامه در باره ارزش معنوی مدح اهل بیت گفت: هر شاعری که در مدح و منزلت ۱۴ معصوم با اخلاص و قربت الی الله حتی یک بیت شعر بگوید پیروز است و در پیش ائمه اطهار جایگاه دارد و اجر و پاداش معنوی خود را خواهد گرفت.

سلیمان پور در ادامه گفت: و، اما باید این مسئله را در نظر داشته باشیم شعری را که در مدح و وصف اهل بیت ع می‌گوییم سیره نبوی و علوی و معرفتی آن بزرگواران را به ظهور برسانیم. 
در ادامه مراسم تعدادی از شعرای خوی در مدح ائمه اطهار ع شعرخوانی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • ارتقا دانشی و عملیاتی در حوزه اخلاق نیاز جامعه امروز است
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • برگزاری کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در خوی
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • تبریک ویژه سپاهانی‌ها به ژوزه مورایس | عکس
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی