Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:17:17 GMT

تلاش مقام های آمریکایی برای حفظ برجام

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۷۰۲۶۱

تلاش مقام های آمریکایی برای حفظ برجام

تهران- ایرنا- دو روز پس از اعلام چارچوب های کلی راهبرد آمریکا در قبال ایران که واکنش های بین المللی گسترده ای را در حمایت از برجام به دنبال داشت، مقام های ارشد آمریکایی از لزوم پایبندی به برجام می گویند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، روزنامه های امروز دوشنبه 24 مهرماه 1396، موضوعاتی چون اظهارنظر تازه مقام های آمریکایی در خصوص لزوم حفظ برجام، ادامه واکنش مقام های ایرانی به اظهارات ضد برجامی ترامپ و تحولات تازه اقلیم کردستان عراق را محور گزارش ها و تحلیل های خود قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**تلاش برای تعدیل موضع ضدبرجامی آمریکا
اظهارنظر دیروز مقام های ارشد آمریکایی در خصوص لزوم حفظ برجام در روزنامه های امروز به عنوان عقب نشینی آمریکا از مواضع تند ترامپ تعبیر شد.
روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «عقبگرد عاقلان آمریکایی: می مانیم» نوشت: ظاهرا فشارهای ناشی از اظهارات پوچ ترامپ در روز جمعه سبب عقب نشینی و تغییر مواضع آمریکا شده است چنان که ترامپ با شعار پاره کردن برجام به عرصه آمده بود، در روز جمعه نه تنها سخن خود را تکرار نکرد بلکه دیروز 2مقام این کشور عقب نشینی مشهودی نسبت به مواضع برجامی ترامپ و تهدیدات برجامی او داشتند. تیلرسون و نیکی هیلی از لزوم پاینبدی به برجام گفتند؛ آنها جملاتی را بیان کردند که با مواضع ترامپ فاصله بسیاری داشت و نشان از چرخش مشهود آمریکا در سیاست‌های برجامی داشت که بدون شک واکنش‌های جهانی به اظهارات ناپخته رئیس جمهور آمریکا در این تغییر نقش مهمی داشت.
به نوشته روزنامه «ابتکار»، وزیر امور خارجه آمریکا از احتمال تلاش برای ارائه یک توافق ثانویه به جای توافق هسته‌ای فعلی با ایران خبر داده است. «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفته است، «ما حقیقتا به توافقی نیاز داریم که گستره بیشتری از تهدیدات از جانب ایران را شامل شود». بنابر این گزارش، تیلرسون تاکید کرد که اصلاح ایرادات برجام ممکن است از طریق یک توافق ثانویه صورت گیرد، نه با تغییر در مفاد برجام. وزیر خارجه آمریکا در ادامه ضمن اعلام موافقت خود با اظهارات اخیر «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور تاکید کرد که باقی ماندن در برجام در جهت تامین منافع امنیت ملی آمریکا است و رئیس‌جمهوری آمریکا نیز همین عقیده را دارد. تیلرسون در ادامه گفته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌خواهد کنگره تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود.
روزنامه «آفتاب یزد» هم از زبان نماینده آمریکا در سازمان ملل نوشت: به دنبال ماندن در توافق هسته ای هستیم.
روزنامه «شرق» هم در گزارش خود آورد: کم‌کم برنامه ایالات متحده درباره برجام روشن‌تر می‌شود. این ‌را می‌توان از صحبت‌های مقام‌های مسئول این کشور فهمید. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته خواهان حفظ برجام از طریق توافقی ثانویه هستیم. وزیر امور خارجه آمریکا در اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای‌ خود بعد از سخنرانی ترامپ، گفته: ما خواهان حفظ توافق هسته‌ای به شکل کنونی و در‌عین‌حال رفع نواقص و نقاط ضعف آن هستیم. او چنین اظهارنظری را در حالی مطرح کرده است که مقامات مسئول ایران، بارها تأکید کرده‌‌اند بار دیگر بر سر برنامه هسته‌ای کشور مذاکره نخواهند کرد و بازنگری یا مذاکره مجدد بر سر برجام، شدنی نیست.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم در گزارشی با عنوان «اتحاد 3 ژنرال برای حفظ برجام» نوشت: روزنامه گاردین دیروز از لابی‌های پشت‌پرده در تعدیل مواضع برجامی ترامپ پرده برداشت. به نوشته این روزنامه بریتانیایی، سه ژنرال بلندپایه در کاخ سفید، هدایت کمپینی را برعهده داشتند که هدف از آن مهار ترامپ درمورد موضوع هسته‌ای بود. ژنرال جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید، ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع و ژنرال هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی ترامپ از رهبران این کمپین بودند. به نوشته گاردین، این سه ژنرال در جنگ عراق حضور داشتند و می‌دانند پایان یک بحران با چه دشواری‌هایی روبه‌رو است.
روزنامه «جوان» در گزارشی زیر عنوان «زوزه مذاکره بعد از چنگ به برجام» نوشت: دو روز بعـــد از سخنرانی تند و تیز رئیس‌جمهور امریکا علیه ایران، وزیر خارجه او از لزوم مذاکره با ایران برای دستیابی به یک توافق ثانویه سخن می‌گوید. در حالی که محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه مذاکره مجدد بر سر برجام را «یک افسانه» خوانده و حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم توافق هسته‌ای ایران با 5+1 را به «ساختمانی» تشبیه کرده که اگر «یک آجر آن کشیده شود فرو می‌ریزد»، رکس تیلرسون روزگذشته در گفت‌وگو با سی ان ان گفته که نظر امریکا تغییر دادن برجام نیست.

**تحلیل اظهارات ترامپ از زبان مسوولان ایرانی
تحلیل اظهارات تند و ضد ایرانی ترامپ، همچنان یکی از موضوعات مورد توجه مسوولان و مقام های ایرانی است. روزنامه های امروز تازه ترین واکنش مقام های ارشد ایرانی در خصوصو سخنان اخیر ترامپ را بازتاب دادند.
به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی»، دکتر محمدجواد ظریف در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما در خصوص اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، گفت: ایران اقدامات مناسبی را برابر اقدامات آمریکا انجام داده است و هیات نظارت بر برجام نیز در این زمینه تدابیر لازم را اندیشیده است‌.
وزیر امور خارجه با اشاره به ابعاد احتمالی نقض برجام از سوی آمریکا افزود: اگر به سایت میدل ایست مراجعه شود، می‌بینید که نامه‌ای که من خطاب به 1+5 نوشتم مربوط به اسفندماه بود. از تابستان سال گذشته تا دو هفته قبل 9 نامه درباره کوتاهی تعهدات برجامی آمریکا نوشتیم و نخستین نامه درباره صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای خرید بویینگ و ایرباس بود که دولت آمریکا اقدامات لازم را در آن زمان انجام داد.
وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: ظرف دو روز آینده نامه‌ای برای رد اظهارات ترامپ خواهم نوشت که این سخنان مغایر با بندهای 26، 28 و 29 برجام است.
به گفته ظریف، برجام توافقی بین ایران و آمریکا نیست که کنگره یا رئیس جمهوری آمریکا آن را مختل کند. برجام ساز و کار خاص خود را دارد و اگر طرف مقابل تخلف کند با تصمیم هیات نظارت، جمهوری اسلامی پاسخ لازم را خواهد داد.
روزنامه آرمان هم از زبان ظریف نوشت: ادبیاتی که آقای ترامپ به کار بردند، ادبیاتی غیرمناسبی بود و ما این ادبیات را در سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل کم و بیش شنیدیم. تحلیل‌هایی که پس از سخنرانی رئیس جمهور ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل توسط رسانه‌های آمریکایی انجام شد به خصوص پس از اینکه رئیس‌جمهور ما سخنرانی بسیار فاخر و با نزاکتی داشتند در این راستا بود که ترامپ با توجه به نوع ادبیات و مطالبی که مطرح کرد، در مجمع عمومی ایران را پیروز کرده است. وزیر امور خارجه کشورمان به سخنرانی جمعه‌شب ترامپ اشاره کرد و گفت: من از صبح امروز تحلیل‌هایی که در مورد صحبت‌های شب گذشته ترامپ در رسانه‌ها مطرح شده دنبال کردم و اکثریت این تحلیل‌ها بر این نکته تاکید داشت که ترامپ حرفی برای گفتن نداشت. چراکه یکی از تحلیلگران برجسته آمریکا در مطلبی نوشته بود ترامپ نداشتن استراتژی خود را پشت پرده برخی صحبت‌های سخیف و تند مخفی کرده بود.
همچنین به نوشته روزنامه «ابتکار»، ظریف در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس نیوز قاطعانه گفت که تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای تائید نکردن توافق هسته‌ای اعتبار آمریکا در عرصه بین‌الملل را تضعیف می‌کند. وی تصریح کرد: هیچ‌کس دیگری از این پس در مذاکرات بلندمدت به آمریکا اعتماد نخواهد کرد، زیرا طول هر تعهدی، مدت زمان هر تعهدی از الان به بعد، با هر دولتی در آمریکا یادآور دوران این رئیس جمهوری خواهد بود.
روزنامه «ایران» هم اظهارات تازه رییس سازمان انرژی اتمی را بازتاب داد و نوشت: رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگویی هشدار داد که اگر برجام به هم بخورد، اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران متوقف می‌شود زیرا ایران اکنون به طور داوطلبانه در حال اجرای آن است و هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.
علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما با رد مطالبه نابحق و غیرقانونی ترامپ درخصوص بازرسی از مراکز نظامی کشورمان گفت: «ما به موافقتنامه پادمان و پروتکل الحاقی متعهدیم، البته تا زمانی که برجام پابرجا باشد چون این پروتکل هنوز به تصویب مجلس نرسیده است و آن را داوطلبانه اجرا می‌کنیم.»
رییس مجلس هم باز به سخنان اخیر ترامپ واکنش نشان داد. به نوشته روزنامه «اطلاعات» از زبان «علی لاریجانی»، ترامپ اخیرا اعلام کرد که ایران پایبند به توافق نیست، حال آن که 8 بار آژانس بین المللی اتمی رسما پایبندی ایران را اعلام کرده است و آژانس در گزارش اخیر خود طی دو روز گذشته پس از سخنرانی ترامپ مجددا اعلام کرد که ایران به همه نظامات بین المللی آژانس پایبند بوده است.
رئیس مجلس با تاکید بر این که ترامپ نه به توافقات بین المللی پایبند و نه احترامی برای سازمان ملل قائل است، گفت:وی به همه کشورها نشان می دهد که دولت آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست، یک روز از معاهده آب و هوای پاریس خارج می شود، یک روز دیوار مکزیک را برای تحقیر این کشور مطرح می کند، یک روز از یونسکو خارج می شود، در سازمان ملل در حضور رهبران دنیا سخن از نابودی کامل کره بر زبان می آورد و به سرکوبگران مردم متمدن و نجیب اما فقیر یمن سلاح می دهد.

**تشدید تنش ها در اقلیم کردستان عراق
رد درخواست دولت مرکزی عراق مبنی بر لغو نتایج همه پرسی از سوی رهبران احزاب کرد در اقلیم کردستان در نشستی که در سلیمانیه با حضور «مسعود بارزانی»، رییس اقلیم، «فؤاد معصوم» رییس‌جمهوری عراق و دیگر مسوولان ارشد این منطقه برگزار شد، در روزنامه های امروز بازتاب زیادی داشت.
روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: در پی تحولات نشست دیروز سلیمانیه و مخالفت این نشست به سرکردگی بارزانی با درخواست‌های بغداد، تنش در کردستان عراق، به ‌ویژه در شهر نفت‌خیز کرکوک تشدید یافت. گزارش‌های رسیده حاکی است با پایان ضرب‌الاجل تعیین شده ازسوی حشد شعبی برای نیروهای کرد در کرکوک، اوضاع در این منطقه متشنج است. کردها نیز هشدار داده‌اند که هرگونه تحرک حشد شعبی را با شدیدترین شکل ممکن پاسخ خواهند داد.
در ادامه می خوانیم: شب گذشته شهر کرکوک بی‌سابقه‌ترین حالت امنیتی خود در طول سه سال گذشته را تجربه کرد؛ مسئولان اقلیم کردستان و مقامات محلی در این شهر اعلام بسیج عمومی کردند. آنگونه که منابع محلی در کرکوک می‌گویند، تقریبا تمامی خانوارهای کرد ساکن کرکوک که بیش از 60 درصد جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند، مسلح شده‌اند تا در برابر هرگونه حمله‌ای آماده باشند. به آنها گفته شده تا برای جنگی سرنوشت ساز آماده باشند.
روزنامه جوان هم نوشت: رهبران احزاب اصلی در اقلیم کردستان در پایان نشست روز یک‌شنبه خود، درخواست دولت مرکزی عراق برای لغو نتایج همه‌پرسی را رد کردند که هیچ، زبان به تهدید هم گشودند تا بار دیگر مشخص شود رهبران اقلیم کردستان در پی ارضای جاه‌طلبی‌های خود حاضرند جان هموطنان خود را به خطر بیندازند. در همین حال یک درگیری میان عناصر مسلح اعزامی از سوی بارزانی رهبر اقلیم به کرکوک با حشدالشعبی نشان داد که رهبران اقلیم حتی دچار توهم آزمودن توان نظامی دولت عراق هستند.
به نوشته روزنامه «خراسان»، حولات اقلیم کردستان پس از سپری شدن حدود 20 روز از برگزاری همه پرسی استقلال، وارد فاز جدیدی شده است. مرکز ثقل تحولات هم اکنون کرکوک و تلاش دو طرف برای تسلط بر این شهر است.تنش ها در این شهر در حال فوران است و هر لحظه ممکن است شاهد منازعه ای جدی میان پیشمرگه ها و نیروهای ارتش عراق و الحشدالشعبی باشیم. در نزدیکی کرکوک ، الحشد و نیروهای کرد درگیری پراکنده ای داشته اند .این درگیری در طوزخورماتو اتفاق افتاده است که حدود 90 کیلومتر با کرکوک فاصله دارد.
روزنامه شرق هم با اشاره به گزارش برخی رسانه ها از سفر قاسم سلیمانی به کردستان عراق نوشت: ین خبر وقتی باورپذیر می‌شود که روز قبل عکسی از سردار سلیمانی بر مزار «مام جلال طالبانی» در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.20 روز از زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان می‌گذرد؛ تنش‌های میان بغداد و اربیل به منطقه کرکوک، محل منازعه رسیده است و آنها در حال آماده‌باش هستند. سردار سلیمانی می‌خواهد برای حل مشکلات عراق پادرمیانی کند و هدف از سفر او به اربیل همین است.
زمانی که کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی پافشاری می‌کرد، سردار سلیمانی به اربیل سفر کرد؛ آن زمان انتظارها برای اعلام لغو همه‌پرسی استقلال کردستان عراق از سوی مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم، به بن‌بست خورد. او با بارزانی گفت‌وگو کرد. بارزانی در کنفرانس خبری خود که روز دوم مهرماه برگزار شد، این خبر را تأیید کرد. قبل از آن او بیست‌ویکم شهریورماه هم به اقلیم کردستان سفر کرده بود؛ محور همه گفت‌وگوها انذار رهبران اقلیم کردستان عراق بود. حالا او برای راه‌جویی رفته است.

پژوهشم**9275**1601**تنظیم: اعظم حمیدپور**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۷۰۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، نظرسنجی منتشر شده در روز یکشنبه نشان داد که رای‌دهندگان آمریکایی با اختلاف ۴۹ به ۴۳ درصدی از ترامپ در رقابت فرضی یک به یک با بایدن حمایت می‌کنند. این در مقایسه با ۴۹ به ۴۵ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به حضور این دموکرات فعلی در ژانویه است.

این نظرسنجی نشان داد، در صورتی که میدان کامل رقبا در نظر گرفته شود، مثل زمانی که رای‌دهندگان در ماه نوامبر به پای صندوق‌های رای می‌روند، ترامپ برتری بیشتری دارد. او با اختلاف ۴۲ به ۳۳ درصد نسبت به بایدن جلو است و پس از آن ۱۵ درصد برای رابرت اف کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات آمریکا در نظر گرفته می‌شود. ۱۰  درصد باقیمانده از نامزدهای حزب سوم حمایت کرده‌اند یا فعلا تصمیمی ندارند.

دو سوم رأی‌دهندگان ایالات متحده نمی‌دانند که چگونه کسی می‌تواند از بایدن حمایت کند، در حالی که ۵۲ درصد می‌گویند که در هیچ شرایطی شانسی برای رأی دادن به رئیس‌جمهور فعلی وجود ندارد. در مقایسه، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نمی‌توانند ببینند که چگونه کسی می‌تواند از ترامپ حمایت کند و ۴۷ درصد می‌گویند که شانسی برای رای دادن به او وجود ندارد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که تنها ۴۷ درصد از رای‌دهندگان از نامزدهایی که باید انتخاب کنند، از جمله ۴۴ درصد دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از جمهوری‌خواهان راضی هستند. ۵۸ درصد از رأی‌دهندگان نظر منفی نسبت به بایدن دارند، در حالی که ۵۳ درصد نظر منفی نسبت به ترامپ دارند.

تنها ۶۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بایدن به طور قانونی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پیروز شد و این بدون تغییر نسبت به زمانی است که همین سوال پس از شورش کنگره آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ پرسیده شد.

نظرات درباره دوره ریاست جمهوری ترامپ از زمان خروج او از ریاست جمهوری بهبود یافته است. با نگاهی به عملکرد او، ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که ریاست جمهوری ترامپ یک «موفقیت» بود، در حالی که این رقم در نظرسنجی پس از شورش، ۴۵ درصد بود. در مقایسه، ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند دوره ریاست جمهوری بایدن موفقیت‌آمیز بوده است.

به طور مشابه، از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر از عملکرد بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور ناراضی هستند. بایدن در مدیریت چندین موضوع مهم برای رای‌دهندگان، از جمله ۶۶ درصد نارضایتی در بحث اقتصاد، ۷۱ درصد نارضایتی از تورم و ۷۱ درصد نارضایتی از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، امتیازات پایینی دریافت می‌کند. تنها از هر ۱۰ آمریکایی چهار نفر معتقدند که ایالات متحده «مسئولیت دارد» درگیر درگیری‌های غرب آسیا باشد.

ترامپ، بایدن و متحدان او را متهم کرده است که تلاش می‌کنند نامزدی او را از طریق سیستم قضایی منحرف کنند. این رئیس‌جمهور سابق در چهار کیفرخواست جداگانه با ۹۱ اتهام روبروست. یک نظرسنجی سی‌ان‌ان هم که پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد که تنها ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند با ترامپ مانند سایر متهمان رفتار می‌شود و تنها ۴۴ درصد مطمئن هستند که هیئت منصفه انتخاب شده در پرونده ترامپ، حکم عادلانه‌ای صادر خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • مقام معظم رهبری:رفتار آمریکا در غزه اثبات حقانیت بی‌اعتمادی ایران است/ آمریکا شریک جرم رژیم صهیونیستی است
  • مجری الجزیره از خجالت سیاستمدار آمریکایی درآمد؟!
  • قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد
  • جاسوس آمریکایی به 22 سال حبس محکوم شد
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • جنگ فرهنگی آمریکا علیه عراق و منطقه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیروزی بدون جنگ
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند