Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:28:29 GMT

صادرات مواد معدنی کشور امسال 2 برابر می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۹۵۵۷۶

صادرات مواد معدنی کشور امسال 2 برابر می شود

خمین - ایرنا - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت تدبیر و امید افزایش صادرات مواد معدنی و توانمندی در تولید کیفی محصولات این حوزه را تا 2 برابر در سال جاری در دستور کار دارد.

جعفر سرقینی روز سه شنبه در آیین گشایش نمایشگاه بین المللی سنگ نیم ور محلات افزود: میزان صادرات معادن سنگ و صنایع وابسته آن در سال گذشته حدود 350 میلیون دلار بود که رشد 2 برابری در این حوزه برای سال جاری در دست پیگیری و اقدام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: با وجود ظرفیت ذخایر سنگ تزئینی در کشور حجم صادرات کنونی کافی نیست و رونق بازار ساخت و ساز داخلی با هدف افزایش تولید و مصارف سنگ نما با جدیت پی گرفته شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معادن از کانون های مهم توسعه پایدار محسوب می شود که ماهیت آن با توسعه بخش ها متفاوت است و در زمان تحریم با وجود تمامی مشکلات، حوزه معادن و صنایع وابسته تنها بخشی بود که کمترین آسیب را دید.
سرقینی اظهار کرد: 380 هزار نفر در حوزه صنعت سنگ و فعالیت های وابسته آن اشتغال دارند و 6 هزار و 500 واحد فراوری سنگ نیز در کشور فعال است که این مهم بیانگر ظرفیت های معدنی و جایگاه آن در توسعه است.
وی افزود: 6 میلیارد دلار مواد معدنی در سال گذشته از کشور صادر شد و این شاخص در برنامه های کلان تا یک و نیم میلیارد دلاردیده شده است.
وی با بیان اینکه میران واردات معدنی کشور در سال 91 معادل 6 و نیم میلیارد دلار بوده است گفت: واردات معدنی ایران در سال گذشته به سه میلیارد ریال کاهش یافت که نشان از توجه دولت به باروری ظرفیت های این بخش دارد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یک میلیون تن صادرات فولاد و پنج میلیون تن واردات این ماده معدنی در سال 91 انجام شد که درسال گذشته میزان صادرات فولاد به 6 میلیون تن رسید و امسال نیز صادرات هشت میلیون تنی برای این محصول استراتژیک امسال هدفگذاری شده است.
وی گفت: در بهار امسال سه و نیم میلیون تن فولاد از ایران صادرشده است که عامل این افزایش صادرات، هموار شدن زیر ساخت های صادراتی، رفع موانع در برنامه های هدفدار دولت و تلاش صنعتگران بوده است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد :هموار شدن بستر تعرفه ای، کاهش عوارض و سهمیه بندی باعث رونق صادرات این صنعت شد.
سرقینی با بیان اینکه معافیت مالیاتی از مواد خام برداشته شده است اظهار کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار از خام فروشی باید پرهیز کرد.
وی تاکید کرد: معدنکاران کشور در حوزه سنگ باید رویکرد خود را در تولید به سمت فرآوری و ارزش افزوده محصولات معدنی معطوف کنند چرا که صادرات مواد معدنی خام ضمن اینکه هدردادن منابع پایه با نرخ نازل است به از بین بردن زنجیره بیکاری کمکی نمی کند و تولید ثروت و اشتغالزایی را با خود ندارد.
وی گفت: بخش فعالیت های معادن سنگ با رشد مثبت مواجه است به طوری که در سه ماهه سوم پارسال رشد 12 درصدی، در سه ماهه چهارم رشد 13 درصدی در سه ماهه نخست امسال رشد چهار و نیم درصدی در این حوزه رقم خورده است.
وی افزود: رشد مذکور با توجه به رکود ساختمان سازی و مسکن مطلوب است و تحلیل داشته های فعالیت معدنی کشور نشان می دهد که توسعه حوزه معدنی به درستی در حال رقم خوردن است.
دهمین نمایشگاه بین المللی سنگ نما در شهر نیم ور در 10 کیلومتری جاده محلات به شهر نیم ور در فضایی به مساحت 90 هزار متر مربع شامل 20 هزار متر مربع فضای سرپوشیده و 70 هزار متر مربع و فضای باز برپا شده است.
در 350 غرفه این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای حوزه سنگ های معدنی و تزئینی در زمینه های فرآوری سنگ های ساختمانی، معادن سنگ، ماشین آلات استخراج معدنی، قطعات و لوازم سنگ بری، معدن و ماشین آلات تخصصی و سایر صنایع وابسته به این صنعت به نمایش درآمده است.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۵۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور

استاندار فارس گفت: در سال گذشته از استان فارس بالغ بر دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صنایع‌دستی به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدهادی ایمانیه، امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری استان در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: طی نشست برگزار شده با ۱۸ نماینده منتخب مجلس شورای اسلامی استان فارس با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان فارس مقرر شد تا ۶۴ پروژه کلان استان پیگیری و تا تحقق کامل آنها اجرایی شود.

وی افزود: در تدوین این ۶۴ پروژه کلان، نگاه به تمام پروژه های استانی معطوف و همه استان دیده شده است.

استاندار فارس همچنین با اشاره به برگزاری نشست خود با سرمایه‌گذاران استان فارسی مقیم تهران تصریح کرد: در این جلسه موضوع تامین منابع مالی برای پیشبرد پروژه‌های اجرایی استان بحث و گفت‌وگو شد.

ایمانیه همچنین در ادامه سخنان خود به حوزه گردشگری استان پرداخت و گفت: رتبه نخست ستاد اجرایی خدمات سفر کشور به استان فارس تعلق گرفت.

وی با اشاره به رتبه های برتر کسب شده استان فارس در حوزه گردشگری ادامه داد: فارس در ایام نوروز ۱۴۰۳ رتبه نخست اسکان را کسب کرد، همچنین رتبه نخست ثبت آثار جهانی و تاریخی و ملی، رتبه نخست اربعین به فارس، رتبه نخست بهره‌گیری از فرصت‌های جام جهانی وزارت ورزش و جوانان به فارس، رتبه نخست شهرها و روستاهای جهانی ثبت شده در حوزه صنایع دستی، رتبه نخست پرداخت تسهیلات کم‌بهره به حوزه صنایع دستی، رتبه نخست برپایی چادرهای عشایری، رتبه سوم کشوری در تعداد مراکز درمانی و پذیرش بیماران بین‌المللی و رتبه دوم کشوری شیراز از نظر تعداد پذیرش بیماران بین المللی تعلق گرفت.

ایمانیه با بیان اینکه استان فارس ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد، اظهار داشت: در استان فارس ۷۷ کارونسرا، ۱۴۶۵ اثر ثبت ملی ،۱۲ اثر جهانی ،۳۱۰۰ بنای گردشگری و ابنیه تاریخی اعم از ثبت ملی، جهانی و تاریخی دارد و ۶۹ هتل در سطح استان فعال است که ۲۰ هتل دیگر نیز در حال ساخت است،همچنین ۹۱ هتل آپارتمان فعال، ۱۸۵ بوم‌گردی دارای مجوز و ۱۳۴ مهمان‌پذیر آماده استقبال از گردشگران است.

استاندار فارس اضافه کرد: در سال گذشته ارائه ۷۰۰ کارت به راهنمایان صلاحیت‌دار و ۸۵ مجوز کار به آژانس‌های خدمات مسافرت هواپیمایی در عرصه ارائه خدمات سلامت به گردشگران صورت گرفت، همچنین ۲۸ واحد بیمارستانی فعال پذیرش بیماران بین‌الملل را بر عهده دارند که بیشترین مراجعه بیماران از کشورهای عمان، عراق و افغانستان بوده است.

وی همچنین به انعقاد شش تفاهم‌نامه با تمرکز بر کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق و چین اشاره کرد.

استاندار فارس تاکید کرد: در سال گذشته از استان فارس بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صنایع دستی به خارج از کشور صادر شده است اما معتقدیم افق صنایع دستی باید بالاتر از این میزان باشد.

ایمانیه همچنین از افتتاح دفتر حمایت از سرمایه‌گذاران در شهر شیراز خبر داد و تصریح کرد: سومین دفتر به صورت رسمی در کشور در شهر شیراز افتتاح می‌شود و دو دفتر دیگر در تهران و مشهد فعال هستند.

کد خبر 749305

دیگر خبرها

  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۲ میلیون دلار صنایع دستی فارس به خارج از کشور
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌فروشی معادن
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • آمار تصادفات عید امسال به نظر من اصلاً رسمیت ندارد/ ده برابر کشورهای پیشرفته در تصادف کشته می‌دهیم
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • سیستان و بلوچستان پتانسیل‌های فراوانی در زمینه‌های تولیدی و اقتصادی دارد