Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:33:35 GMT

اتمام حجت رهبری در موضوع برجام

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۲۶۰۸۸

تهران- ایرنا- توصیه های هشدارآمیز رهبر انقلاب به غرب پیرامون نوع برخورد آنان با برجام در دیدار روز گذشته (26 مهرماه)ایشان با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی که نوعی اتمام حجت با کشورهای غربی به ویژه آمریکا به شمار می رود، بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، بیانات رهبر انقلاب در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی درباره برجام، تازه ترین موضع گیری ها درباره تعلیق موقت «سپنتا نیکنام» شهروند زرتشتی از عضویت شورای شهر یزد و ماجرای محکومیت «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری پیشین ایران به پرداخت 4هزار و ششصد میلیارد تومان خسارت مالی، از جمله سوژه های مورد توجه در روزنامه امروز پنجشنبه 27 مهرماه 1396 بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** بازتاب بیانات رهبری
بیانات هشدارآمیز رهبر انقلاب در موضوع برجام، در دیدار روز گذشته 26 مهرماه ایشان با نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، یکی از محورهای مهم خبری و تحلیلی در روزنامه های امروز بود. هر یک از روزنامه ها بخشی از فرمایشات رهبر انقلاب را در عنوان خبری خود برجسته کردند.
روزنامه های «همدلی» و «شهروند» در بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در عنوان های خبری خود به نقل از ایشان آوردند: «برجام را پاره کنند آن را ریز‌ریز می‌ کنیم»
روزنامه های «شرق» و «آرمان» اما در عنوان های خبری خود، بخش مثبت بیانات رهبری را برجسته کردند و به نقل از ایشان آوردند: «تا طرف مقابل برجام را پاره نکند، آن را پاره نمی‌ کنیم»
روزنامه «ایران» هم در عنوان خبری خود توصیه رهبری به اروپایی ها در مورد برجام را برجسته کرد و به نقل از ایشان نوشت:
«موضعگیری اروپا در برجام خوب اما ناکافی بود/ اروپا باید مقابل نقض برجام امریکا بایستد»
ایران همچنین با توجه به بیانات رهبری درباره وظایف اروپا در قبال برجام، در یادداشتی با عنوان «انتظار ایران از اروپا»، نوشت: در ایران گفته می‌شود از آنجایی که اروپایی‌ها مبادلات بیشتری با امریکا دارند، در قضیه برجام طرف آنها خواهند ایستاد اما این نظر، نادرست است. زیرا بازار و نفوذ در بازارهای مختلف خیلی مهم است و نمی‌شود براحتی از یک بازار مثلاً 50-40 میلیاردی برای مبادلات بزرگ با یک طرف دیگر گذشت. یعنی آن موقعی که امریکا خط فشار علیه ایران را پیش می‌برد بهانه‌های کافی حقوقی داشت، ولی الان دیگر این بهانه‌ها را ندارند.
این روزنامه افزود: درست است که ما نباید انتظار داشته باشیم آنها در مجموع مناسبات رابطه سیاسی و اقتصادی، به طور کامل طرف ایران را بگیرند اما می‌توانند در بسیاری از موضوعات از جمله همکاری‌های اقتصادی راه خود را از امریکا جدا کنند. اروپایی‌ها همچنین باید درباره توان دفاعی ایران که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره داشتند، در طرف درست بایستند.
روزنامه «اعتماد» نیز در یادداشتی با عنوان «اخطار حکیمانه رهبری نظام»، نوشت: چه برجام به نتیجه برسد و چه نرسد، تاثیر خود را گذاشته، کار کرد خود را نشان داده و کشور را از شرایط بحرانی نجات داده است. نباید فراموش کرد به ثمر نشستن برجام تصمیم کل نظام بود.
البته در انجام هر مذاکره‌ای می‌توان مدعی شد نتیجه بهتری نیز امکان حصول داشته است اما نتیجه مذاکرات ایران و ١+٥ بهترین نتیجه حاصل شده، بود. به هر حال در مذاکره اصل این است که نمی‌توانید وارد شرایط برد-باخت شوید. مذاکره باید برد- برد باشد. ایران توانست در برابر پنج کشور قوی دنیا استدلال‌های خود را بیان و تحمیل کند و حقانیت خود را به اثبات برساند.
اعتماد افزود: موضع‌گیری رهبری انقلاب نسبت به مواضع کشور امریکا بسیار حکیمانه بود. در واقع آنها باید آثار و پیامدهای سیاست‌های غلط خود را بپذیرند. اگر بنا باشد که برجام به شکل یک سویه نقض شود، اخطار رهبری از موضع حکیمانه است. ما باید رفتاری متقابل داشته باشیم. جمهوری اسلامی با دقت و بردباری سعی کرده بین کسانی که در برجام سنگ‌اندازی می‌کنند با کسانی که می‌خواهند شالوده‌شکنی کنند، تفاوت قایل شود. در برابر سنگ‌اندازی‌ها باید با تدابیری که تاکنون مشابه آن اتخاذ شده، عمل کرد و در مقابل شالوده شکنی‌ها، این حق برای نظام محفوظ است که برخورد متقابل انجام دهد تا همه دنیا ببینند این ایران نبود که بدعهدی کرد.

روزنامه «خراسان» هم در حالی که اظهارات رییس جمهوری آمریکا درباره برجام را اباطیل نامید واکنش رهبر انقلاب به این اظهارات «بی اعتنایی» خواند.
«وقت را با پاسخگویی به رئیس ‌جمهور بی چاک دهان امریکا تلف نمی ‌کنم/ موشک‌ های ایران به اروپا هم ربطی ندارد» هم عنوان خبری روزنامه جوان به نقل از رهبر انقلاب است.
جوان همچنین در یادداشتی با عنوان «3 راهبرد جدید مقابل دشمنی امریکا و اروپا اتخاذ کنید»، نوشت: سه توصیه از میان توصیه‌ های دیروز رهبر انقلاب درباره قضایای اخیر – برجام و دشمنی امریکا- راهبرد جدید دولت و نهادهای مسئول و هوشیاری بیشتر ملت را می ‌طلبد. اول اینکه «بلاهت ترامپ نباید موجب غفلت از مکر امریکا و حقیر پنداشتن توطئه او شود.»
این روزنامه افزود: توصیه دیگر رهبر انقلاب این بود که «تأکید اروپا روی حفظ برجام کافی نیست.» رفتار اروپا در مقابل موضع ‌گیری ‌های اخیر ترامپ، ذوق ‌زدگی‌ های زیادی در داخل کشور ایجاد کرد. اما به نظر می‌رسد اروپا دقیقاً همان کاری را کرده است که امریکا از او انتظار دارد، بی هیچ کم و کاست و ذره‌ای پستی و بلندی!
به نوشته جوان، توصیه سوم که نیاز به ارائه راهبرد مطلوب ‌تر دارد، «حفظ عناصر اصلی قدرت ملت ایران یعنی علم، قدرت دفاعی و اقتصاد» است.
این روزنامه در پایان آورد: این سه راهبرد درباره موضوع «برجام و دشمنی امریکا و اروپا با ایران» باید به شکلی محکم‌ تر و دقیق‌ تر از گذشته اتخاذ شود با این محوریت که اروپا و امریکا «دشمن» ما هستند و تا آنجایی که دشمنی‌شان با ما مربوط می‌شود، اتحادی ناگسستنی با هم دارند که با ژست کسی مثل موگرینی، این اتحاد آسیب نمی‌بیند.
روزنامه «کیهان» هم در عنوان خبری خود به نقل از رهبر انقلاب در دیدار نخبگان جوان نوشت: «برجام به نفع آمریکاست/ اگر آن را پاره کند ما ریزریز می ‌کنیم»

** ادامه بحث ها درباره تعلیق عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد
تعلیق عضویت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد، همچنان محل نقد و نظرهای بسیار است. موضع گیری روز گذشته «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی، در این مورد مبنی بر اینکه عضویت عضو زرتشتی شورای یزد «مشکل قانونی ندارد» اما به داغ شدن این موضوع در روزنامه های امروز منجر شد.
«احمد مازنی» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، امروز در یادداشتی با عنوان «تأملی در ماجرای هموطن زرتشتی و استدلال‌های شورای نگهبان»، در روزنامه ایران نوشت: اعلام نظر شورای محترم نگهبان را در مورد ابطال آرای جناب آقای سپنتا نیکنام هموطن زرتشتی و منتخب مردم شریف یزد برای عضویت در شورای اسلامی شهر یزد و گزارش تحقیق پژوهشکده آن شورا در مورد مبانی این ابلاغ در رسانه ها را خواندم اما با احترام به حسن نظر و دقت حضرات در تبیین مبانی نظری شرعی و حقوقی نظر ابلاغی متأسفانه قانع نشدم.
در ادامه می خوانیم: آقایان با استفاده از مفاد اصل چهارم قانون اساسی این اصل را بر سایر اصول قانون اساسی حتی اصل 94 تا 96 که زمان و دایره اختیارات شورای نگهبان را محدود می‌کند حاکم دانسته‌اند در حالی که چنین استدلالی صحیح نیست. این طور نیست که هرجا شورای محترم نگهبان تشخیص داد به‌عنوان خلاف شرع مداخله کند، بلکه مداخله شورای نگهبان منحصر به اصول مربوط به وظایف این شورا است.
«حذف نیکنام قانونی نیست» هم عنوان گزارشی در روزنامه شرق است که در آن می خوانیم: در حالی ‌که شورای نگهبان همچنان بر نظر خود؛ یعنی تعلیق عضویت سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، پافشاری می ‌کند، رئیس مجلس می ‌گوید اگر این موضوع حل نشود، ناچار به ارجاع آن به شورای حل اختلاف قوا برای حل موضوع هستیم. عباسعلی کدخدایی روز گذشته به روزنامه شهروند گفته بود نظر شورای نگهبان درباره سپنتا نیکنام لازم‌الاجراست.
به نوشته شرق، علی لاریجانی اما در دیدار با اعضای فراکسیون امید مجلس و شورای شهر تهران در پاسخ به اظهارات الویری درباره وضعیت نیکنام گفت: نظرم این است که این مسئله قانونی نبوده است، منتها آنها از نظر شرعی به موضوع استناد می ‌کنند.
از ابتدا گفتم که این روش مورد قبول ما نیست. در گفت‌وگوی خود با آیت‌الله جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان نیز تأکید داشتم که تشکیل شوراها باید بر اساس مر قانون باشد.
روزنامه شهروند نیز در عنوان گزارشی به نقل از لاریجانی نوشت: «لغو عضویت سپنتا نیکنام غیر قانونی است»
در این گزارش آمده است: موضوع سپنتا نیکنام منتخب زرتشتی شورای شهر یزد اکنون به اختلاف نظر میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است. سپنتا نیکنام با رأی قاطعی که همه مردم یزد، اعم از زرتشتی و غیر زرتشتی به او داده‌ اند، نماینده آنها در شورای شهر یزد است.
سپس می خوانیم: دیوان عدالت اداری، چند ماه پس از انتخابات و در تاریخ ١٣ شهریورماه در پی شکایت یکی از رقبای ناکام انتخاباتی سپنتا نیکنام در شعبه 45 دیوان عدالت اداری حکمی را مبنی‌ بر توقف موقت و جلوگیری از فعالیت این عضو زرتشتی شورای شهر یزد صادر کرد. اکنون کار این عضو تعلیقی شورای شهر یزد موجب شد تا پای علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری نیز به این موضوع کشیده شود؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان که گفته بود «نظر این نهاد درباره سپنتا نیکنام لازم‌ا‌لاجراست»

** محکومیت 4600 میلیاردی احمدی نژاد
محمود احمدی نژاد رییس جمهوری پیشین ایران از سوی دیوان محاسبات کشور در پرونده ای که مربوط به تخلف وی در معاوضه نفت خام با بنزین و میعانات دیگر و توزیع آن به قیمت یارانه‌ ای صد تومان، طی سال های ٨٧ تا ٩١ مربوط است و رای آن در دی ماه سال ٩١ قطعی شده، به جبران مبلغ ٤ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان محکوم شده است. این خبر بازتاب گسترده ای در روزنامه های امروز داشت.
روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس منتشر شد/ محکومیت احمدی‌نژاد به جبران 4600 میلیارد تومان»، نوشت: خبرسازی محمود احمدی ‌نژاد بابت اقداماتش در رأس دولت تمامی ندارد؛ بیش از چهار سال بعد از ترک قدرت تازه دیروز خبر رسیده که او در سال 88 توسط دیوان محاسبات به جبران 4 هزار و 600 میلیارد تومان تخلف مالی محکوم شده بوده است. یعنی زمانی که وی در میانه دوره حضورش در پاستور قرار داشته این حکم نه در چهار سال دولت دهم و نه بعد از آن، یعنی زمانی که احمدی‌نژاد از قدرت اجرایی خارج شد، رنگ اجرایی شدن به خود ندیده است. از این پس هم بعید است که امکان اجرای این حکم به وجود بیاید.
روزنامه اعتماد هم در گزارشی با عنوان «گزارش دیوان محاسبات از سال‌ های ٨٧ تا ٩١/ جزییات تخلف ٤ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومانی احمدی ‌نژاد»، نوشت: محمود احمدی‌نژاد که زمانی وعده انتشار اسناد گوناگون علیه دیگران را می ‌داد، حالا گاه و بیگاه علیه او سند رو می ‌شود. او از تخلفات دوره ریاست جمهوری اش خلاصی ندارد و از هر دری که وارد می ‌شود واقعیات این تخلفات و احکام صادر شده مقابلش قرار می ‌گیرند.
روزنامه شرق هم در مطلبی با عنوان «احمدی‌ نژاد در یک ‌قدمی دادگاه»، آورد: دادگاه به محمود احمدی‌ نژاد نزدیک ‌تر از همیشه است. گرچه او حتی در دوره ریاست‌ جمهوری ‌اش هم به گفته یکی از نمایندگان مجلس آمدوشدهایی شبیه روند دادگاه داشته اما حالا باید پاسخ‌ گوی حکمی باشد که به دنبال دستورهای او در دوره ریاست‌ جمهوری‌ اش صادر شده است. به دنبال این رأی احمدی‌نژاد موظف به جبران مبلغ ٤٦,٠١٠ میلیارد ریال شده است.

پژوهشم**9282**1601**تنظیم:مهتاب افشین نسب**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۲۶۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری یکم خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی اظهار کرد: براساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، پس از صادر شدن اعتبارنامه دو سوم منتخبان این انتخابات، از منتخبان برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مجلس دعوت می‌کند.

وی افزود: مراسم افتتاحیه در روز سه‌شنبه اول خرداد ۱۴۰۳ در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی همچنین عنوان کرد: دوره نمایندگی اعضای مجلس خبرگان رهبری هشت سال و تعداد نمایندگان این مجلس ۸۸ نفر است.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات این نکته را هم یادآور شد که قانون اساسی، تدوین قوانین مربوط به این مجلس را برعهده اعضای خبرگان رهبری گذاشته و شورای نگهبان نیز مسئول نظارت بر انتخابات این مجلس است.

وی ادامه داد: در مراسم افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، پس از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت خواهد شد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی افزود: سپس هیأت رئیسه سنی تشکیل می‌شود که شامل رئیس، نایب رئیس و ۲ منشی است و پس از آن هیئت رئیسه دائم با انتخاب اعضا شکل می‌گیرد. هیأت رئیسه دائم نیز شامل هفت نفر است که عبارتند از رئیس، ۲ نایب رئیس، ۲ منشی و ۲ کارپرداز.

انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار شد.

کد خبر 747821

دیگر خبرها

  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • اردبیل آماده‌ی ساماندهی حوزه ساخت‌وساز شد
  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • ششمین دوره مجلس خبرگان یکم خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند
  • ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اول خرداد آغاز به‌ کار می‌کند